Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ilmestyt juhliin 30-60 minuuttia ennen kutsuun merkittyä aikaa?

Vierailija
25.02.2026 |

Taas juhlia järjestäessä sama juttu. Tällä kertaa neljä ihmistä pörähti paikalle yli puoli tuntia ennen kekkereiden alkua. Viime hetken valmistelut olivat täydessä vauhdissa kun ovella seisoi jo ekat vieraat päivystämässä.

Tiedän etteivät he ole ainoita. Jos olet tällainen superajoissa saapuja, voisitko kertoa tässä ketjussa miksi toimit niin? Onko kukaan ikinä sanonut mitään asiasta? Koetko olevasi kohtelias vai epäkohtelias?

Nämä oman elämäni esimerkit tulivat joitain vuosia sitten kaikkiin tilaisuuksiin tunnin etuajassa, eli nyt he olivat tavallaan omasta aikataulustaan myöhässä. Ajomatka juhlapaikalle oli silloin useimmiten 5 min, tällä kertaa vajaa 15 min, eli mistään pitkän matkan taivaltajista ei ole kyse.

Itse pidän tuollaista aivan tolkuttoman epäkohteliaana. Valaiskaa minua tässä asiassa, miksi jotkut menevät joka paikkaan etuajassa?

Kommentit (893)

Vierailija
341/893 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään kotiin ei mennä tuntia tai puoltakaan tuntia ennen kuin on kutsuttu. Ei perheenjäsenenkään eikä sydänystävän.  Yhtään ei voi tietää, mikä tilanne siellä on.

Vähän off topic, mutta meillä kävi tuohon aikaan siivooja joka toinen tiista klo 8.

Lähdimme vähän ennen sitä töihin ja lapset kouluun, lasten koulun kello soi 8.10.

No eikös kerran siivooja soitellut ovikelloa klo 7.10 "kun hän vei auton huoltoon ja ajatteli tulla ajoissa".  Jokainen osaa kuvitella, mikä on lapsiperheessä aamutilanne.  Lapset oli juuri heränneet, itse olin juuri tullut suihkusta, mies vasta suihkuun menossa.  En tietenkään päästänyt siivoojaa sisään, en tiedä missä aikansa vietti ja se oli hänen ongelmansa.

AINA pitää ajatella toisten ihmisten tilannetta. Ei voi olla niin vaikeaa. 

Vierailija
342/893 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenenkään kotiin ei mennä tuntia tai puoltakaan tuntia ennen kuin on kutsuttu. Ei perheenjäsenenkään eikä sydänystävän.  Yhtään ei voi tietää, mikä tilanne siellä on.

Vähän off topic, mutta meillä kävi tuohon aikaan siivooja joka toinen tiista klo 8.

Lähdimme vähän ennen sitä töihin ja lapset kouluun, lasten koulun kello soi 8.10.

No eikös kerran siivooja soitellut ovikelloa klo 7.10 "kun hän vei auton huoltoon ja ajatteli tulla ajoissa".  Jokainen osaa kuvitella, mikä on lapsiperheessä aamutilanne.  Lapset oli juuri heränneet, itse olin juuri tullut suihkusta, mies vasta suihkuun menossa.  En tietenkään päästänyt siivoojaa sisään, en tiedä missä aikansa vietti ja se oli hänen ongelmansa.

AINA pitää ajatella toisten ihmisten tilannetta. Ei voi olla niin vaikeaa. 

Kyllä teidän olisi pitänyt seistä siellä koko perhe valmiina olohuoneessa vaatteet päällä ja tukat kammattuina klo 6:30 odottamassa kouluun ja töihin lähtöä. Kyllä täytyy perheen varautua siihen että siivooja tuleekin tuntia aiemmin, tai vaikka joku sydänystävä ilmestyy ovelle. Mitä ihmettä te noin viime tinkaan teette aamuisin? Ihan hyvin voi laittaa kaiken valmiiksi tuntia ennen.

Anteeksi, tämä syötettiin lapaan. :D

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/893 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa, että joku otti tän puheeksi! Koin nimittäin ihan saman tässä kuun alussa kun pidin omat tupari/synttärit. Kaksi vierasta tuli TUNNIN ennen juhlien ilmoitettua alkuaikaa, tulivat noin 10 min välein toisistaan. Mulla oli onneksi koti siisti - ainoastaan biojäte pihalle nostamatta ja vessan käsipyyhkeet vaihtamatta - ja olin saanut vaatteet vaihdettua ja meikin + hiukset laitettua. 

Siinä he sitten tulivat keittiöön "jalkoihin" pyörimään ja kyselemään voivatko auttaa. Ja minä olin toki tehnyt itelleni aikataulun että mitä ruokia valmistelen milläkin masiinalla ja mihin aikaan, että lämmin ruoka (tarjosin siis dinnerin) olisi valmis klo xx kun juhlat alkavat ja kutsutut 15 ystävää paikalle saapuu. Jossakin vaiheessa esim. tajusin seisovani keskellä keittiötä toisessa kädessä persilja- ja toisessa tillinippu miettien kuumeisesti mihin nää oli tarkoitus laittaa. Olin unohtanut nämä yhdestä sivutarjoilusta jonka teossa toisivutarjoilusta jonka teossa toinen ystävä "auttoi". Meni siis aivan pasmat sekaisin siitä, että nämä kaksi (vielä toisilleen tuntematonta) tulivat siihen kyökkiin höpöttämään. Toinen istui jääkaapin edessä (jota piti tietysti olla koko ajan käyttämässä), ja toinen istui pöydän ääressä niin, että jouduin väistelemään hänen jalkojaan että pääsisin kuiva-ainekaapille. Toinen keskeytti mun pääruoan paiston koska hänen piti päästä esittelemään tuomansa lahjan (eikö tämän ois voinut tehdä sit kun kaikki vieraat ovat paikalle päässeet, eikä kesken kriittisimmän ruonalaittohetken?). Jumatsuka että oli pinna kireällä!!

Mä olen kahden lapsen vuoroviikkoäiti ja harvinaista herkkua se, että pääsee rauhassa valmistamaan ystäville ruokaa. Tai ylipäänsä meikkaamaan/kähertämään tukkaa yksin. Ja olin toivonut että tämä pari tuntia valmistautumista ja valmistelua menisi musiikin rauhallisesti taustalla soiden, viinilasi pöydällä, ja vieraat paikalle iloisesti ajallaan ilmestyen jolloin päästäis syömään suunnittelemani ihana kolmen ruokalajin tarjoilu. 

Lopputulema se, että side dish epäonnistui, koska en ehtinyt saada kaikki osia oikeaan aikaan valmiiksi / lämpimäksi samaan aikaan. Ilta oli toki onnistunut ja vieraat viihtyivät, mutta joku ikävä fiilis mulle jäi, koska ruokaa paloi todella paljon rahaa ja mulla oli ihana suunnitelma siitä, miten tarjoilut katan jne.  Nyt frendit "jeesasivat" ja laittoivat esim. väärät ottimet ruokiin jne jne (tiedän, nämä on pikkujuttuja, mutta mulla harvoin juhlia ja nämä oli isot joita odotin, joten tämmöinenkin asia sit harmitti). 

Ehkäpä mä joskus nauran tälle, mutta se aika ei ole vielä..

Mä niin ymmärrän sua! 

Tuo on äärimmäisen ärsyttävää. Olet siis itse laskeskellut, että olet valmiina klo X ja sitten tällainen aikainen ilmaantuja haluaisi keskusteluseuraa, joka katkaisee sun ajatukset ja tekeminen menee sekaisin. Kun sanoo, että anteeksi on tässä vähän kesken, että en nyt ehdi rupatella, odota että saan nämä valmiiksi, tarjotaan apua (kohteliasta sinänsä, mutta ajattelematonta). Sehän ei nimittäin todellakaan nopeuta, jos alat selventämään toiselle mitä haluat hänen tekevän ja miten, neuvomaan mistä mitäkin löytyy tms. 

Itse en siis huoli apua jollei ole jokin iisi homma jolla henkilön saa pois jaloista hetkeksi. 

Olisit siis ollut valmiina ennen juhlien alkua ajoissa, mutta nämä tunnin puolitoista etuajassa tulevat sotki koko kuvion. Ei sillä, tuollaiset juhlat on nyt juhlittu, jatkossa pienemmälle porukalle jotka osaavat kellon.

Vierailija
344/893 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarjottavat säilyvät jääkaapissa ja monet tarjottavat jopa pöydällä, vaikka lautasliinoilla peitettyinä. Kattauksen voi tehdä tunteja aikaisemmin. Samoin voi laittaa kukat ja koristeet valmiiksi. Myös itsensä. Olen katsonut lukuisia juhlien valmisteluvideoita Tubesta, eikä kellään ole mitään lopputingassa tehtyjä juttuja ollut. Kerro, MITÄ ihmettä sinä teet vielä tuntia tai vain puolta tuntia ennen...? 😅

Minä, kuten jo kerroin, nautin siitä, että valmistelut tehtyäni, saan istahtaa vaikka viinilasillisen kera huoahtamaan ja nauttimaan ennen vieraiden saapumista.

Vierailija
345/893 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin tuttua ja appivanhemmat meillä tätä harrastavat. Sitten loukkaantuvat, kun emme ehdi istua sohvalle ja seurustella heidän kanssaan, koska teemme viime hetken järjestelyjä ja paahdamme menemään pitkin asuntoa. Parhaimmillaan olen kerran just tullut suihkusta tukka märkänä ja pyyhe ympärilläni, kun soittivat ovikelloa. Tosi kiusallista ja ^%# ärsyttävää. 

Appivanhemmat?

Tarvitseeko heille olla vieraskorea?

Antakaa istua. Heille voi sanoa, että nyt on kiirus.

Sellaisesta loukkaantuminen ei ole kylläkään  sanojan vastuulla.

Vierailija
346/893 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ja mielenkiintoinen keskustelu.

Menen juhliin aina tasalta tai muutaman minuutin yli kutsutun ajan, ja aina lähes kaikki muut ovat siellä jo, osa jo juonut kahvit. Olen luullut, että käytäntö on olla vartin etuajassa. 

Meille porukka tulee yleensä vähän ennen kutsuttua aikaa. Olen luullut, että minulla on jotain pielessä, kun en onnistu siinä, että viimeiset järjestelyt eivät jää viime tippaan. Minusta on ihan hyvä, että kaikki eivät tule kerralla samassa ryysiksessä, mutta tuntia aiemmin on kyllä liian aikaisin.  

Vierailija
347/893 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saavut ilmoitettuun aikaan, olet auttamatta myöhässä. Jos on sovittu että nähdään neljältä eikä sinua näy viimeistään kymmentä vaille niin lähden menemään. 

Vierailija
348/893 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tuttua ja appivanhemmat meillä tätä harrastavat. Sitten loukkaantuvat, kun emme ehdi istua sohvalle ja seurustella heidän kanssaan, koska teemme viime hetken järjestelyjä ja paahdamme menemään pitkin asuntoa. Parhaimmillaan olen kerran just tullut suihkusta tukka märkänä ja pyyhe ympärilläni, kun soittivat ovikelloa. Tosi kiusallista ja ^%# ärsyttävää. 

Appivanhemmat?

Ei sillä ole vieraskoreuden kanssa mitään tekemistä, ettei halua ihmisiä kotiinsa kun tulee suihkusta ja muutkin valmistelut ovat kesken.

Ap

Vierailija
349/893 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinulla on valmistelut vielä kesken siinä kohtaa kun ihmiset alkaa jo saapumaan?

Vierailija
350/893 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ja mielenkiintoinen keskustelu.

Menen juhliin aina tasalta tai muutaman minuutin yli kutsutun ajan, ja aina lähes kaikki muut ovat siellä jo, osa jo juonut kahvit. Olen luullut, että käytäntö on olla vartin etuajassa. 

Meille porukka tulee yleensä vähän ennen kutsuttua aikaa. Olen luullut, että minulla on jotain pielessä, kun en onnistu siinä, että viimeiset järjestelyt eivät jää viime tippaan. Minusta on ihan hyvä, että kaikki eivät tule kerralla samassa ryysiksessä, mutta tuntia aiemmin on kyllä liian aikaisin.  

Mistä olet kotoisin ja minkä ikäinen olet? Itse olen syntynyt 70-luvulla ja jo kaksi aiempaa sukupolvea on opettanut, ettei juhliin sovi saapua ennen kutsuun merkittyä alkamisaikaa. Jos itse tulen kutsuttuna muutaman minuutin alkamisajan jälkeen, muutkin ovat vasta samassa vaiheessa. Joskus takavuosina olemme menneet auttamaan sukulaisten juhliin ennen alkamisaikaa, mutta pyydettynä, emme kysymättä.

Vierailija
351/893 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saavut ilmoitettuun aikaan, olet auttamatta myöhässä. Jos on sovittu että nähdään neljältä eikä sinua näy viimeistään kymmentä vaille niin lähden menemään. 

Tällaisia ihmisiä on oikeasti olemassa. Esim. lapsuudenystäväni perheineen. Perheen isä seisoo bussipysäkillä klo 18:30 alkaen, jos aikoo 19:00 lähtevään bussiin. Samaan suuntaan menee siis tuona aikana kolme bussia kymmenen minuutin välein, mutta hän antaa niiden mennä ohi ja nousee siihen oikeaan aikaan menevään autoon sitten. :D

Jos ystäväni menee heidän luokseen syömään, hänelle ollaan vihaisia jos hän on paikalla 15:45 kun neljäksi on pyydetty. Hän on siis törkeästi myöhässä.

Vaikeaa ymmärtää, mutta kukin taaplaa tyylillään. En tiedä tunkevatko he kutsuille tunnin etuajassa, mutta voisin kuvitella että kyllä tunkevat.

Ap

Vierailija
352/893 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Appivanhemmat?

He herättivät jo ovikellolla lapset päikkäreiltä ja pilasivat rauhallisen hetken. Ihan sama loukkaantuiko kukaan vai ei. 

Vierailija
353/893 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinulla on valmistelut vielä kesken siinä kohtaa kun ihmiset alkaa jo saapumaan?

Koska vieraiden oli tarkoitus saapua klo 17 tai sen jälkeen, ei 16:20.

Ap

Vierailija
354/893 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko itse menneet heille puoli tuntia - tunnin etuajassa ja miten iloinen on ollut vastaanottotervehdys? Täytyy kai laitella valmistelut niin aikaisin, että ehtii sitten seukata... tai pyytää auttelemaan ja jutellaan siinä samalla. Ehkä he ajattelevat sen olevan hyvä vitsi, tai sitten eivät pysty ottamaan moitteita vastaan. Kunhan ette anna vara-avainta...

Vierailija
355/893 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse kokkailen paljon ystävilleni ja he ovat jo  oppineet , että etukäteen ei kannata tulla. Tekemäni ruoat ovat sellaisia että niitä ei voi kovin kauan etukäteen tehdä. Alkuruoissa on usein äyriäisiä ja tai kalaa, niitä ei voi pitää millään pöydällä valmiiksi katettuina tuntia ennen . Ja kun tuo yksi tuolla vänkäsi että tuntia ennen pitää olla valmista, niin en itse halua laittaa esim creme fraichen päälle mätiä ennenkuin  viimetingassa. Myös pihvit paistelen just ennen ,  ja saavat sitten levätä foliossa eli ei voi tehdä etukäteen.

Vierailleni olen sanonut ihan suoraan että älkää vaan tulko yhtään ennen vaan mieluummin vaikka vartin myöhässä , näin hyvät ystäväni toimivat ja siksi heitä mielelläni kestitsen.  Etukäteen änkeävät jäävät pikkuhiljaa kutsumatta.  Koen että jos kutsujan toivomusta ei noudata, silloin on sen verran moukka etten tarvitse sellaisia ystäviä.

Vierailija
356/893 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko itse menneet heille puoli tuntia - tunnin etuajassa ja miten iloinen on ollut vastaanottotervehdys? Täytyy kai laitella valmistelut niin aikaisin, että ehtii sitten seukata... tai pyytää auttelemaan ja jutellaan siinä samalla. Ehkä he ajattelevat sen olevan hyvä vitsi, tai sitten eivät pysty ottamaan moitteita vastaan. Kunhan ette anna vara-avainta...

Et varmaan ylläty jos sanon etteivät nämä aikaiset linnut järjestä koskaan itse mitään juhlia.

Ap

Vierailija
357/893 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No eipä ollut kummoistakaan puuhaa, ainakaan sellaista, mitä ei vierestä voisi seurata ja minun mielestäni tuommoiset olisi voinut ja pitänytkin tehdä jo aikaisemmin. Eikä ole tarvetta typeräksi heittäytyä (viittaus sanoihisi "myös viikkoa ennen voi laittaa juhlapaikan valmiiksi..." ym.) sen takia, että useimmat osaavat ajoissa tehdä kaiken valmiiksi ja varautua myös siihen, että joku voi tulla jo annettua aikaa ennen paikalle."

Miten kerrot tulevasi juhlapaikalle aina tunnin etuajassa kertomatta, että tulet juhlapaikalle aina tunnin etuajassa. 😂

Vierailija
358/893 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja vielä jos se noin kismittää ajoissa tai ajallaan olevat voitte ihan kokemuksesta varata sitä varoaikaa vaikka pari tuntia ennen niin saatte sen ylimääräsen tunnin. en nyt haluaisi sanoa mutta sanon kuitenkin..oman vitkastelunne tähden. täsmällisyys on enemmänkin hyve kuin pahe ja ajoissa oleminen järkevä toimenpide. järjestäkää ajankäyttönne ainakin jos tiedätte ihmisten saapuvan hyvissä ajoin. 

Juhlavieraat ei määrittele juhlien aikataulua. Kutsussa on kellonaika, jolloin juhlat alkaa. Noudata sitä. Juhlaväellä on aikaa saada valmistelut tehtyä kun heillä on selvä aikataulu. 
5-10 minuuttia etuajassa on ok, edes puoli tuntia ei todellakaan. 

Vierailija
359/893 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ovat sitä samaa porukkaa, joka tulee kyläänkin väkisin silloin milloin itseä sattuu huvittamaan. Ja hirveät kilarit, jos kieltää tulemasta. Ikinä ei mene jakeluun se, että vieraanvaraisuus ei ole sitä, että tekee kaiken niin kuin vieras haluaa ja siinä aikataulussa kun vieraalle sopii.

Esimerkki. Meillä oli remontti  ja vedentulo oli poikki. Eräs sukulainen soitti kotoa lähtiessään odottaen saavansa olla perheineen meillä yötä (kolme lasta ja mies mukana). Olisin varmaan majoittanutkin heidät, jos olisi ollut toinen tilanne, mutta nyt sanoin, ettei se käy, kun ei ole vettäkään talossa. Hän siihen, että ei se meitä ollenkaan haittaa eikä remonttikaan haittaa. Siihen oli sitten pakko todeta ihan painokkaasti, että meitä haittaa, nyt ei käy vierailut. Ja tästä sitten kovasti loukkaannuttiin. Myös minä loukkaannuin enkä ole sen jälkeen heitä vieraaksi ottanut. 

Vierailija
360/893 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin koko ketjun ja olen yllättynyt siitä, että ilmeisesti useampi katsoo oikeudekseen saapua muuhun aikaan, kuin heitä on kutsuttu. Perustelut tälle käyttäytymiselle ovat idioottimaisia, se ei kylläkään yllätä. Mutta hämmästyttää silti, että monikin kokee, että juhlan järjestäjän täytyisi automaattisesti huomioida, että hänelle saapuu vieraita muulloin, kuin hän on vieraita kutsunut. "Olisit laittanut kaiken ajoissa valmiiksi, eikai kukaan nyt noin viime hetkeen jätä valmisteluita!"

Tuohan on sama, kuin menisin juhliin, heittäisin kakun seinään ja hymyillen ihmettelin, että eikö sulla ole ylimääräistä, kyllä pitää osata varata ylimääräistäkin tarjottavaa.