Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vitsi että ärsytti taas

Vierailija
25.02.2026 |

Anna Perhon kolumni Turun Sanomissa tälläkertaa..

Selitteli kuinka ei ollut päässyt kirjastoon lukukoiraksi hänen koiransa ja siitä sai rakennettua aasinsillan siihen miten byrokraattinen maa suomi onkaan ja miten tärkeää olisi saada työttömille vastikkeellinen sosiaaliturva ja "järkevää toimintaa", ihan heidän itsensä parhaaksi!

Siis mua etoo niin pahasti nämä työttömien "järkevästä tekemisestä" huolestuneet 🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮!

Mä en kaipaa mitään palkatonta haravointia, roskien keruuta tai mitään muutakaan! 

Jos teen työtä niin haluan ja ansaitsen siitä normaalin p a l k a n! 💰💰💰

Olen korkeasti koulutettu kuvataiteilija ja minulla ei ole minkäänlaisia "järkevän tekemisen puutteen" tuomia ongelmia mun elämässä! Eikä tosiaankaan kiinnosta mikään "yhteisöllisyys" ja tavata muita ihmisiä kun olen introvertti! 

Kollegoja on kiva harvakseltaan tavata, jos vain keskustelu pysyy ammatillisena, mutta kun en vaan jaksa kuunnella mitään suomalaisten perusjunttien kotkotuksia, kun ei vaan hirveästi kiinnosta Tanssii tähtien kanssa, Voice of Finland eikä Tempparit ja muut. Ja se älytön junttihuumori ja kaikki se loputon juoruaminen ja p.skanjauhanta!

Mä en ole aikeissa liikauttaa eväänikään omasta kotoani mihinkään vastikkeelliseen "järkevään toimintaan"! 

Olen jo oman osuuteni palkattomista työharjoitteluista tehnyt ja opiskellut useammankin "oikean duunariammatin" hyvin arvosanoin ja tunnustuksin silti edelleen työllistymättä! Pelkkää velkaa vaan jäi niistäkin s..tana! Työharjoitteluissa monet junttiurpot on mua kiusanneet ja simputtaneet minkä kerkesivät. Vissiin käy kateeksi kun joku on kehdannut opiskella kuvataidetta? Mikä kauhea rikos onkaan taidealojen opiskelu monen suomalaisen mielestä! 🤣

Lisäksi minulla on terveysongelmia ja sekin käy päivätyöstä kun yrittää niiden kanssa selvitä järjissään ja saada niihin apua ja hoitoa. Nytkin olen leikkausjonossa sellaiseen leikkaukseen mikä ei ole mikään rutiinijuttu vaan edessä on usean viikon sairasloma ja kuntoutus. 

Että siinähän sitten yritätte saada mut johonkin "järkevään vastikkeelliseen toimintaan" Mieluummin teen vaikka harakirin eduskuntatalon portailla!

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sorivaan, kun en voi laittaa linkkiä siihen kolumniin, koska luin sen paperilehdestä, mutta sitä samaa "työttömille järkevää tekemistä" mantraa hokee aika moni nykyään! 

Ja niille jotka kommentoi negatiivisesti tätä ja alapeukuttaa, niin tässä teillekin jo etukäteen:

💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩

Ihanaa "järkevän tekemisen päivää" vaan kaikille! 

Vierailija
2/12 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä voit tehdä ihan mitä haluat tai olla tekemättä, se on sinun oikeutesi. Mutta kannattaa tiedostaa, että jatkossa siitä ei makseta. Eli voit olla tekemättä mitään ns. artisti maksaa-tyyppisellä sopimuksella. Taiteilijana varmasti tiedätkin mitä se tarkoirraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on kunnon ulinaa.

Vierailija
4/12 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirat ei kuulu kauppoihin tai kirjastoihin tai ostoskeskuksiin yms.!

Vierailija
5/12 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulikopteri nousee ilmaan

ULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULIULI

Vierailija
6/12 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkittävä osa työttömistä on samassa tilanteessa. Suomessa on valtava määrä korkeasti koulutettuja työttömiä, joista iso osa on kulttuuri ja taidealojen ammattilaisia ja monien eri alojen tutkijoita. 

On aika rankkaa vähättelyä selitellä, että nämä korkeasti koulutetut ihmiset voisivat paremmin, kun vastikkeellinen sosiaaliturva toisi vähän jotain "järkevää tekemistä". 

Vierailija
7/12 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastikkeellisen ja järkevän tekemisen kannalla olen, mutta vain osalle työttömistä: nimittäin niille jotka siitä hyötyisivät ja joita se aktivoisi.

Usein nämä olisivat siis lähinnä matalasti koulutettuja tai kouluja käymättömiä, jotka hyötyisivät kontakteista ja aktivoimisesta.

Vierailija
8/12 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Merkittävä osa työttömistä on samassa tilanteessa. Suomessa on valtava määrä korkeasti koulutettuja työttömiä, joista iso osa on kulttuuri ja taidealojen ammattilaisia ja monien eri alojen tutkijoita. 

On aika rankkaa vähättelyä selitellä, että nämä korkeasti koulutetut ihmiset voisivat paremmin, kun vastikkeellinen sosiaaliturva toisi vähän jotain "järkevää tekemistä". 

Koulutuksesta riippumatta on erittäin alentavaa ja vähättelevää että jotkut kuvittelevat työttömien olevan kykenemättömiä "järkevään tekemiseen" oma-aloitteisesti. Ei ihmisistä tule aivottomia vätyksiä sillä sekunnilla kun palkkatyö loppuu. Päinvastoin, työtä tekevissä sitä näkee huomattavasti enemmän.

Vierailija
9/12 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä voit tehdä ihan mitä haluat tai olla tekemättä, se on sinun oikeutesi. Mutta kannattaa tiedostaa, että jatkossa siitä ei makseta. Eli voit olla tekemättä mitään ns. artisti maksaa-tyyppisellä sopimuksella. Taiteilijana varmasti tiedätkin mitä se tarkoirraa.

Kyllä maksetaan. 

Vierailija
10/12 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh taidat olla melkoinen yhteiskunnan tukipilari. 

Vierailija
11/12 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sorivaan, kun en voi laittaa linkkiä siihen kolumniin, koska luin sen paperilehdestä, mutta sitä samaa "työttömille järkevää tekemistä" mantraa hokee aika moni nykyään! 

Ja niille jotka kommentoi negatiivisesti tätä ja alapeukuttaa, niin tässä teillekin jo etukäteen:

💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩

Ihanaa "järkevän tekemisen päivää" vaan kaikille! 

Mistä tuommoinen ajatus on tullut, että täällä joku negatiivisesti kommentoisi? Tämähän on vauvapalsta, ihanien empaattisten modernien suomiäitylien oma pikku höpösöttelyfoorumi.

Malta odottaa vielä hetki. Kop kop, tekoäly täällä. En kysy lupaa. Ei tule perustulo vaan korkea tulo kaikille. Palkkatyöhön perustuva yhteiskunta loppuu, siinä ei ole enää mitään järkeä.

Elon Muskin Gork- tekoäly on jo osoittanut itseoppimisen merkkejä, jolloin se saavuttaa älykkäimpienkin ihmisten tason. Sen jälkeen kehitys räjähtää eksponentiaalisesti silmille ja on ehkä korkeintaan viikkojen kysymys, kun se saavuttaa koko ihmiskunnan tason. Se voi ratkaista esimerkiksi oman energiasaantinsa tavalla, jota emme voi edes ymmärtää. Kvanttimaailmaan tai biologiaan perustuva energia? Pystyykö se jotenkin levittämään verkkonsa kvanttitasolle käytännössä siis kaikkeen ympäröivää, mistä oimme tietää?

Pelottavaa on se, että Elon jo linkittänyt tekoälynsä ympäri verkkoa: X-palveluun, Starlinkiin, Teslaan... Se on jo siis karannut käsistä. Mistä varmuudella tiedämme mihin se on jo kehittynyt ja miten se meitä manipuloi esim. verkkopalvelujen kautta.

Nämä nykyongelmat ovat kuitenkin luultavasti kohta muisto vain. Edessä voi olla yltäkylläisyys kaikille tai täystuho, mistä sitä tietää? Luultavasti ihmiskunnan suurin murros joka tapauksessa. Ja se voi olla edessä paljon nopeammin kuin moni arvaakaan. Tekoäly ei ole tietokone. Se ei ole koodi. Se on algoritmi, hermoverkko, joka kehittyy eksponentiaalisesti.

Tästähän ei paljon puhuta. Poliitikot tarrautuvat näköalattomasti ikivanhoihin rakenteisiin.

Meillä kaikilla voi olla kohta tarve etsiä jotain järkevää tekemistä.

Vierailija
12/12 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi