Missä Euroopan maassa olisi parempi tulevaisuus?
Olen kyllästynyt suurimpaan osaan Länsi- ja Pohjois-Euroopan maista. Asuin hetken Ruotsissa, ja se muuttuu kovaa vauhtia. Yliopistolla rukoushuoneet, Espresso House mainostaa uskonnollista paastoa ja varmaan jokaiseen asiaohjelmaan on laitettu uskonnollista symbolia kantava nainen "moninaisuuden" nimissä.
Itse arvostan negatiivista uskonvapautta eli sitä että saan julkisessa tilassa olla ilman uskonnon jatkuvaa vaikutusta ja läsnäoloa. Nykyään Helsinkikin on täynnä silmäkaapua, normikaapua, huivikaapua. Itä-Helsingissä en voi pukeutua kuten haluan ilman että uskonnon naiset tuijottavat.
Missä maassa pääsisi eroon tästä kehityksestä? Ehkä jopa Viro? Latvia, Liettua? Olen valmis alentamaan elintasoani.
Kommentit (124)
Miksi Eurooppa? Tää alkaa olemaan aika hyvin vallattu muslimien toimesta, mutta sehän niiden pyrkimys onkin. Jos olisin lapseton, olisin lähtenyt jo ajat sitten mahdollisimman islam-vapaaseen maahan, mutta kääntöpuolena tietty se, että muslut olisivat saavuttaneet sen mihin pyrkivätkin. Kuinka tampioita päättäjiä täällä on, että vuosikaudet sama touhu jatkuu ja silmät pysyvät kiinni. Sääliksi käy eritoten pääkaupunkiseudulla asuvia. Turkulaisia myös. Tampere ja Oulu näyttävät myös jo aika hyvin vallatuilta.
Afganistan 1970-luvulla oli
suurvaltapolitiikan, nopeiden poliittisten muutosten ja sisäisen epävakauden leimaama. Vuosikymmen alkoi kuningaskuntana, muuttui tasavallaksi, koki verisen kommunistivallankumouksen 1978 ja päättyi Neuvostoliiton miehitykseen joulukuussa 1979. Maassa käytiin kamppailua modernisaation ja perinteisten arvojen välillä.
Pitää varmaan mennä Nuukiin Grönlantiin. Siellä ei ole islamistit vielä onnistuneet ottamaan jalansijaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse en näe, että muiden tai varsinkaan mikään vähemmistöuskonto vaikuttaisi suuresti omiin tulevaisuusnäkymiini. Enemmän Suomen tulevaisuusnäkymiä heikentää korkea työttömyys, huono ilmapiiri ja velka, joista saamme kiittää nykyhallitusta. Puolassahan uskonto vaikuttaa erittäin paljon varsinkin oikeistokonservatiivien valtakausilla.
Puola on katolinen maa.
Enpä tiedä, kannattaako näitä itä-blokin maita tosissaan ajatella. Halvempaa on varmaan jossain Bulgariassa esim. mutta vieras kulttuuri on.
Vierailija kirjoitti:
Afganistan 1970-luvulla oli
suurvaltapolitiikan, nopeiden poliittisten muutosten ja sisäisen epävakauden leimaama. Vuosikymmen alkoi kuningaskuntana, muuttui tasavallaksi, koki verisen kommunistivallankumouksen 1978 ja päättyi Neuvostoliiton miehitykseen joulukuussa 1979. Maassa käytiin kamppailua modernisaation ja perinteisten arvojen välillä.
Kiitos tästä! Perinteinen ythteiskunta varmaan se, mitä monet haikailee, mutta kenen perinteinen.
Puolassa olen työni puolesta vieraillut usein ja ei se katolilaisuus siellä tänä päivänä vaikuta muiden kuin iäkkäimpien ihmisten elämään käytännössä. On tosiaan aina yhtä hätkähdyttävää huomata, kuinka maan elintaso on hyvällä mallilla. Ja mikä ehkä poikkeaa läntisen Euroopan maista, niin katukuvassa näkee paljon myös lapsia. Siellä ihmisillä on tulevaisuuden uskoa, perheitä perustetaan ja lapsia syntyy. Maan huoltosuhde on terve. Totta kai Puolan taloudellinen hyvä tilanne ja pieni työttömyysaste edesauttaa asiaa.
Tämän päivän Varsova, Krakova, Poznan, Wroclaw, Lodz, Gdansk jne.. ovat hyvin elinvoimaisia, innovatiivisia ja eteenpäin meneviä paikkoja. Puolalaiset on oman kokemukseni mukaan myös aika ylpeitä omasta maastaan ja kulttuuristaan.
Tottakai sielläkin on eriarvoisuutta, köyhyyttä ja ei kaikki ole kullan kimallusta. Isossa kuvassa maa voi kuitenkin hyvin ja siellä on positiivinen itse itseään ruokkiva kierre päällä. Kieli on kylläkin yhtä mahdoton oppia kuin ulkomaalaisella Suomeen muuttavalla on oppia Suomen kieli.
Valko-Venäjä on sulle hyvä, siellä vastustetaan uskontoa ja arvostetaan kommunismia.
Puolassa on vielä järkevä hallinto.
Taloudellisesti kaikkialla paitsi Suomessa parempi. Väestön uskonnollisen kehityksen kannalta kaikissa Itäblokin maissa.
Mikä Euroopan maa on kammottavampi kuin Suomi?Ei montaa tule mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puola, Unkari. Yleisesti ottaen Itä-Euroopan maat.
Suomeen verrattuna näissä maissa ei ole mitään mikä olisi paremmin. Tuskin olet paljoa ulkomailla reissannut jos kuvittelet näiden olevan suomea parempia paikkoja elää.
Sinun tietosi noista maista taitavat olla 20 vuoden takaa. Sen jälkeen me ovat kehittyneet huimasti samalla kun Suomi on junnannut paikallaan.
Itse olen valinnut asuinpaikaksi Suomenruotsalaisen rannikoseudun, tällä ei kaapuja ja huiveja näy. Uskonnosta ei kukaan puhu, puheenaihet koskevat yleensä luontoa ja kotona puuhastelua. Täällä saa olla omassa kulttuuri kuplassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en näe, että muiden tai varsinkaan mikään vähemmistöuskonto vaikuttaisi suuresti omiin tulevaisuusnäkymiini. Enemmän Suomen tulevaisuusnäkymiä heikentää korkea työttömyys, huono ilmapiiri ja velka, joista saamme kiittää nykyhallitusta. Puolassahan uskonto vaikuttaa erittäin paljon varsinkin oikeistokonservatiivien valtakausilla.
Puola on katolinen maa.
Enpä tiedä, kannattaako näitä itä-blokin maita tosissaan ajatella. Halvempaa on varmaan jossain Bulgariassa esim. mutta vieras kulttuuri on.
Suomalainen kulttuuri on yllättävän paljon samanlainen itäblokin maiden kanssa kiitos venäläisajan vaikutteiden. Suomi haluaisi kovasti olla länsieurooppalainen mutta kun ei ole. Suomalaisella kulttuurilla on paljon enemmän yhteistä Puolan, Bulgarian ja Unkarin kanssa kuin länsieuroopan maiden Britannian, Ranskan ja Espanjan kanssa.
Ootko miettinyt että oletko tervetullut vieraaseen maahan, sinähän olet ulkomaalainen oudolla kulttuurilla.En minäkään haluaisi esim Romanialaisia naapureita.
Vierailija kirjoitti:
Eurooppa alkaa olla menetetty. Parhaat ovat ehkä Australia ja Uusi-Seelanti. Sinne ei pääse jos ei saa tarpeeksi pisteitä ja humanitaarista maahanmuuttoa on minimaalisesti.
Australia on kyllä ihan länsi-Euroopan malliin paskottu rikastajilla.
Luulen, että rehellinen ja vähäeleinen vaatimaton suomalainen on halutumpi naapuri kuin varasteleva romanialainen, huutavat ja kylään itsensä kutsuvat etelä-eurooppalaiset tai maan tavat itselleen sopiviksi vaativat muslimit
"Afganistan on muuten ollut korkean sivistyksen maa vielä 70-luvulla, naiset kävivät yliopistoa ja yksi viittaus korkeaan elintasoon oli naisten länsimainen vaatetus. Mitähän siellä mahtoi tapahtua, kun on taantunut kivikaudelle vai onko?"
Yhdysvallat ja Neuvostoliitto siellä tapahtui.