Albert Einstein ja Charles Darwin eivät olleet 10:n oppilaita koulussa. Silti Einstein keksi suhteellisuusteoriat ja Darwin evoluutioteorian
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koululaitos on vaan jonkun idean mukaan tehty opetuslaitos, missä opetetaan jonkun haluamia asioita. Sekä oppimateriaalit/oppilaat/opetussuunitelma yms. voivat olla täyttä skeidaa.. Älykkyys on ihan eri asia.
Tämä on totta. M52
Hieman ristiriidassa nuo nuolitukset keskenään. Jokainen voi lukea useita historiikkeja Einsteinistä, mikäli haluaa todella tietää. Ei minua kannata uskoa, kun jokainen lukutaitoinen pystyy selvittämään asian itse. M52
Ei sinua uskotakaan. Mutta etpä sinä niitä historiikkeja ole tänne linkannut ja lainannut.
Noin yksinkertaisen asian varmistaakseen ei tarvita linkkejä lukuisiin historiikkeihin. AV- palstalle kommentointi ei ole tieteellinen
Linkkaapa nyt alkajaisiksi yksi tieteelliseksi katsottava julkaisu, joka tukee esittämiäsi väitteitä.
Keskustelutyylisi muuten on kovin laiska ollakseen vakavasti otettava: heittelet yhden rivin väitteitä ja käsket eri mieltä olevia etsimään niille perustelut itse. (Kevennys: löytäisitköhän omat pontimesi Alfred Adlerin tutkimusaineistoista? Eti ite.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koululaitos on vaan jonkun idean mukaan tehty opetuslaitos, missä opetetaan jonkun haluamia asioita. Sekä oppimateriaalit/oppilaat/opetussuunitelma yms. voivat olla täyttä skeidaa.. Älykkyys on ihan eri asia.
Tämä on totta. M52
Hieman ristiriidassa nuo nuolitukset keskenään. Jokainen voi lukea useita historiikkeja Einsteinistä, mikäli haluaa todella tietää. Ei minua kannata uskoa, kun jokainen lukutaitoinen pystyy selvittämään asian itse. M52
Ja heti alanuoli. Täällä haisee persu. M52
Surkea trolli allekirjoittaa länkytyksensä siten että trollin tunnistaa jo allekirjoituksesta eikä enempää tarvitse kommentista lukeakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HAH! Luokan hännänhuippu yrittää perustella että ei se koulumenestys olisikaan tärkeää.
Aika usein nuo supernerot tai pienemmätkin nerot ei vaan viitsi yrittää koulussa ja numerot on surkeita. Aiemminhan tuo nähtiin siinä että vasta oppikoulun viimeisellä luokalla kun piti valmistautua jatko-opintoihin numerot parani. Nythän sanni g-l ja kumppanit on halunneet estää tuollaisen ja varmistaneet että lukion arvosanat riippuu osittain jopa yläasteen opinnoista.
Naiset on ulkoaopettelijoita eikä osaa silti mitään. Opetusministeri on aina nainen, eikö naiset ymmärrä mitään miten pojat opiskelevat.
No, ainakin poikien äidit saattavat ymmärtää. Ajatuksen kulku saattaapi tosiaan olla melko erilainen pojilla ja miehillä kuin tytöillä
Mä olen poikien äiti, olen hyvä koulussa ja poikani ovat myös. En näe sukupuolilla kauheasti eroa, kyllä se kiinnostus asioihin yhdistää hyviä oppilaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta. M52
Ja heti alanuoli. Täällä haisee persu. M52
Surkea trolli allekirjoittaa länkytyksensä siten että trollin tunnistaa jo allekirjoituksesta eikä enempää tarvitse kommentista lukeakaan.
Just. Näin sen täytyy sitten olla. Oli kattava perustelu. M52
Vierailija kirjoitti:
Einstein valmistui Teknillisestä korkeakoulusta pääaineena matematiikka ja fysiikka. Jos valmistuu teknillisestä korkeakoulusta, niin eikö kyse ole diplomi-insinöörin tutkinnosta? Albert Einstein sitten vielä väitteli filosofian tohtoriksi.
DI on miesten aatelia
Vierailija kirjoitti:
Einstein valmistui Teknillisestä korkeakoulusta pääaineena matematiikka ja fysiikka. Jos valmistuu teknillisestä korkeakoulusta, niin eikö kyse ole diplomi-insinöörin tutkinnosta? Albert Einstein sitten vielä väitteli filosofian tohtoriksi.
Eikun se sai säälivitosia koulusta niinkuin ap, ja sitten vaan yks päivä maagisesti ripuloi suhteellisuusteorian paperille. Vähän niinkuin AP ja kumppanit paljastaa tälläkin palstalla kaikkia universumin saloja joita ei yliopiston käyneet lampaat keksikään ajatella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikun se sai säälivitosia koulusta niinkuin ap, ja sitten vaan yks päivä maagisesti ripuloi suhteellisuusteorian paperille. Vähän niinkuin AP ja kumppanit paljastaa tälläkin palstalla kaikkia universumin saloja joita ei yliopiston käyneet lampaat keksikään ajatella
Onpa makaaberisti sanottu. Ei tosin väärin.
On aika hauska ajatus, että koulussa menestyvä ei ole älykäs tai ainakin on sitä väärällä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ne kympin oppilaat ovat narsisteja ja ehkä kasvaneet myös narsistisen vanhemman kanssa. Ulkoaopiskelu ja kurinalaisuus harvemmin korreloivat aidon älykkyyden kanssa.
Aivan yhtä hyvin narsistinen vanhempi voisi halveksia ja vähätellä häntä itseään paremmin oppimisessa menestyviä "mammanpoikia" ja romantisoida huonopäisiä narsistisia rähjääjiä, jotka ovat siis kuten hän itse.
Vierailija kirjoitti:
Jos koulussa olisi opetettu suhteellisuusteoriaa olisi Einstein ollut kympin oppilas.
Monet suhteellisuusteoriassa esitetyt asiat oli jo opetettu Einsteinille oppikoulussa. Lorentzin muunnokset.
Yliopistoaikoina Albertin professori pisti hänet matematiikan lisäopetukseen koska Albertin matikan rutiinit olivat heikonlaiset.
Tästä syntyi meemi Einsteinista huonona koululaisena. Miten se sitten yliopistoon pääsi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja Darwinin huuhaa teoria oli ihan hölynpölyä. Että sellainen nero.
Uskishihhulin ei tarvitse tulla sopertelemaan luomissatua joka ketjuun.
Joo kaikki syntyi tyhjästä mutta tieteellisesti 🤗
Einstein kuitenkin kieltäytyi jääräpäisesti uskomasta että HUPpi ja quantum entanglement ovat todellisia ilmiöitä. Hän kutsui viimemainittua vähän ivallisesti "spooky action at a distance". Hän yritti loppuelämänsä kiihkeästi todistaa että (parafraasi:) Gott würfelt nicht!
On hämmästyttävää miten edelleenkin jotkutluulee että koulun penkillä istuu älykkäimmät ja maailman suuntaa muuttavat ihmiset vaikka historia on osoittanut miljoona kertaa että näin ei ole. Oikeasti älykkään ihmisen ero on se että se on itse ylhäisessä yksinäisyydessään keksinyt jotain out of the box mitä kukaan muu ei ole vielä ajatellut, kun taas koulussa istuva "älykkö" oppii kaiken minkä joku muu on ajatellut miljoona kertaa aiemminkin, mikä ei välttämättä ole edes totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kaikki syntyi tyhjästä mutta tieteellisesti 🤗Itse asiassa juuri mitään ei tars syntyä:
Copilot: 99,9999 % universumin tilavuudesta on tyhjää avaruutta.
Tämä johtuu siitä, että galaksit ovat pieniä pisteitä valtavissa kosmisissa tyhjiöissä, ja jopa atomien sisällä on lähes pelkkää tyhjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kaikki syntyi tyhjästä mutta tieteellisesti 🤗Itse asiassa juuri mitään ei tars syntyä:
Copilot: 99,9999 % universumin tilavuudesta on tyhjää avaruutta.
Tämä johtuu siitä, että galaksit ovat pieniä pisteitä valtavissa kosmisissa tyhjiöissä, ja jopa atomien sisällä on lähes pelkkää tyhjää.
^ Luulin jo keksineeni miten saa kirjoitetuksi harmaan laatikon ulkopuolelle, mutten näköjään sittenkään..."Ei vieväkään viisi puuvoa"!
Kuka vain voi keksiä teorioita. Niitä on Youtube täynnä. Nero on sellainen joka keksii jotain hyödyllistä esim. tietokoneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykologia vaatii hieman ymmärrystä. Ei kannattaisi tehdä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä aloituksen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
On hämmästyttävää miten edelleenkin jotkutluulee että koulun penkillä istuu älykkäimmät ja maailman suuntaa muuttavat ihmiset vaikka historia on osoittanut miljoona kertaa että näin ei ole. Oikeasti älykkään ihmisen ero on se että se on itse ylhäisessä yksinäisyydessään keksinyt jotain out of the box mitä kukaan muu ei ole vielä ajatellut, kun taas koulussa istuva "älykkö" oppii kaiken minkä joku muu on ajatellut miljoona kertaa aiemminkin, mikä ei välttämättä ole edes totta.
Opetetaan pelkkää kuraa ja sen hetkiset teoriat jne, mistä opetettu ei osaa enää kasvaa ulos. Siitä syntyy näitä "i trust sciense" tyyppejä ketkä toistaa opetettuja asioita eivätkä osaa kehittää ollenkaan omaa ajatusmaailmaansa, syntyy tavallaan sellanen kultti missä kukaan ei ole väärässä ja kukaan ei halua kehittyä eikä uudistua vaan kaikki uudet mahdollisesti paremmat teoriat potkutaan pellolle ja myöhemmin kuitenkin nekin osoittautuu oikeasti paremmiksi kaikkien silmissä ja ollaankin että oho mites nyt taas näin... ällöttävää. Sitähän nykytiede on, 100 lammasta ja 1 suunnan muuttaja
Vierailija kirjoitti:
Miten selität toista osoittavat tutkimukset, esimerkiksi tämän?
"Recent data from UNESCO and the World Economic Forum underscores the strong link between tertiary education enrollment and national innovation performance."
https://link.springer.com/article/10.1007/s44217-025-00488-5