Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälainen paikka Viro on asua?

Vierailija
24.02.2026 |

Saisiko siellä paremman elintason? Palkkani on noin 70 000€/vuosi, ja tuntuu että olisi kovasta työnteosta mukavaa päästä myös joskus nauttimaan. Suomessa se ei verotuksen ja korkeiden elinkustannusten vuoksi oikein onnistu. 

Kommentit (571)

Vierailija
521/571 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienin työkkärituki on 443e kuussa, joten eiköhän mieluummin työtön yritä työllistyä kuin maata sohvalla.

No muuten halvemmat hinnat, Tallinnan ilmainen joukkoliikenne asukkaille, ei isoa eroa Suomen oliko jotain 595e maksulle.

Vierailija
522/571 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välimeren maissa varmaan parempi kuten espanjassa tai italiassa suomalaisen. Riipuu varmaan vähän. Jotkut sanoo, että virolaiset voi olla aika tylyjä suomalaisia kohtaan. 

Ei ole ikinä osunut omalle kohdalle, päinvastoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/571 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienin työkkärituki on 443e kuussa, joten eiköhän mieluummin työtön yritä työllistyä kuin maata sohvalla.

No muuten halvemmat hinnat, Tallinnan ilmainen joukkoliikenne asukkaille, ei isoa eroa Suomen oliko jotain 595e maksulle.

Pienemmässä paikassa asut paljon edullisemmin ja niissäkin on vielä palveluita, esim. Rapla.

Vierailija
524/571 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyviä baltian maat nykyään, menneet jo ohi esim. Suomesta lähes kaikessa. Palkat nimellisesti pienemmät, mutta verotus paljon keveämpää ja asuminen halvempaa, niin todellinen ostovoima on vähintään yhtä hyvä. 

Ne jotka pitää Viroa turvattomana muistelevat jotain 90-lukua. Nuo maat on sen jälkeen kehittyneet valtavasti, samalla kun ns. perinteisten länsimaiden turvallisuus on rapautunut maa han muuton vuoksi. Kohta ihan oikeasti jostain Ruotsista muutetaan Liettuaan turvallisuuden perässä.

Vierailija
525/571 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä täytyy työikäisen ja -kuntoisen tientata itse oma toimeentulonsa. Tämä tosin pätee 99% maailman maista, paitsi Suomeen ja pariin muuhun pohjoismaahan.

Vierailija
526/571 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä täytyy työikäisen ja -kuntoisen tientata itse oma toimeentulonsa. Tämä tosin pätee 99% maailman maista, paitsi Suomeen ja pariin muuhun pohjoismaahan.

Tästä varmaan johtuu ne Viron Euroopan parhaat Pisa-tuloksetkin. Lapsetkin on opetettu sille, että pitää itse pärjätä ja yrittää. Koulutusta arvostetaan, ja yritetään työelämään.

Vierailija
527/571 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virossa on liikaa venäläisiä. En voisi asua heidän joukossaan. Ovat törkeitä, epärehellisiä ja varkaita.

No ei kaikki ole tuollaisia, osa on hyvinkin virolaistuneita. Ne joilla on vielä sukua rajan väärällä puolella tuntevat hyvin nykyisen Venäjän realiteetit, eivätkä sinne haikaile.

Vierailija
528/571 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iltasanomissa tänään juttu neljästä Viroon muuttaneesta. Tyytyväisiltä vaikuttavat.

Iltalehden toimittaja kirjoittaa jatkuvasti negatiivisia juttuja Virosta ja osa on ihan valetta.

Tietysti suomalaisten on hyvä asua Virossa suomalaisilla tuloilla.Itse Suomessa asuvana virolaisena en ikinä muuttaisi takaisin Viroon.Suomi on niin paljon parempi maa asua.

Tämä riippuu myös siitä missä Suomessa asut. Ei ole juhlaa asua peukkualueella. Toki Suomessa on parempi asua jos on täysin tukien varassa.

Vierailija
529/571 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virossa kivaa on, että kaikki on lähellä. Äkkiä pääsee vaikka Riikaan eikä matka ole pitkä Liettuaankaan. Koko Balttia on täynnä ihania kartanoita ja puistoja.

Baltiassa kaikki on lähellä ja matkustaminen tosi edullista.

Vierailija
530/571 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä siie Rääki mulle viroa 

Vierailija
531/571 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne ole köyhillä asiaa.

Vierailija
532/571 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, siellä pitää itse hankkia asuntonsa ja toimeentulonsa.

Vierailija
533/571 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muutamalla eurolla välillä risteilylle pääsee.

Vierailija
534/571 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä siie Rääki mulle viroa 

?

Vierailija
535/571 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähes joka kolmas vastaantuleva on venäläinen.

Tämä koskee tosin lähinnä kaupunkeja.

Lähi-idän insinöörejä ei puolestaan ole niin paljoa.

Riippuu nyt kovin siitä pyöritkö Narvassa vai Pärnussa.

Pärnussa on näkynyt nyt yllättävän paljon latvialaisia, liettualaisia ja puolalaisia. Kiva kun matkustetaan naapurimaista.

Vierailija
536/571 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, minne kyselijä muutti?

Vierailija
537/571 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et muita maaseudulle ja maksat verot Suomeen niin ei paljoa elintaso muutu. Toisaalta voita saada kokea millaista on rasismi kun meitä "poroja" ei hirveästi arvosteta siellä.

Ootko asunut Virossa? Mä asuin jonkin aikaa, toki siitä on jo aikaa. En kokenut, että mua ei arvostettaisi suomalaisuuteni vuoksi. Toki puhun kieltä.

Olen asunut vuoden verran. Minä kyllä sain toistuvasti kuulla siitä että olen suomalainen. Kerran lyötiin suoraan naamaankin ja nimitelittin kun en antanut etuilla vessajonossa. Poro oli ihan yleinen "kutsumanimi."

Ei siellä poroksi kutsuta vaan põderiksi, poro on põhjapõder. Meitä kyllä "nimitellään" kaikella rakkaudella. Hyviä naapureita ollaan.

Vierailija
538/571 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin, minne kyselijä muutti?

Katosi kuin tuhka tuuleen.

Vierailija
539/571 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virolaisilla on vaikea luonne. Mutta niin on suomalaisillakin.

Vierailija
540/571 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virolaisilla on vaikea luonne. Mutta niin on suomalaisillakin.

Mitä tarkoitat tällä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi