Minkälainen paikka Viro on asua?
Saisiko siellä paremman elintason? Palkkani on noin 70 000€/vuosi, ja tuntuu että olisi kovasta työnteosta mukavaa päästä myös joskus nauttimaan. Suomessa se ei verotuksen ja korkeiden elinkustannusten vuoksi oikein onnistu.
Kommentit (479)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen rakastunut Pärnuun.
Minä olen rakastunut pärnulaiseen naiseen.
Oletko savolainen?
Olen syntynyt Helsingissä. En siis ole.
Ok. Tiedän erään savolais-pärnulaisen nuorenparin, siksi kysyin. 🙂
Asia selvä. Me olemme samassa työprojektissa ja minun on vaikea keskittyä työntekoon. Alkuun tämä nainen oli viileän asiallinen ja jutteli vain työasioista minun kanssani.
Nykyisin jutellaan muistakin kuin työasioista ja välillä hän hymyilee minulle sekä nauraa jutuilleni. En ole vielä uskaltanut pyytää häntä syömään / kahville, mutta kunhan tämä työprojekti saadaan maaliin, niin sitten kyllä kysyn. Hän on kaunis ja ihana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko savolainen?
Asia selvä. Me olemme samassa työprojektissa ja minun on vaikea keskittyä työntekoon. Alkuun tämä nainen oli viileän asiallinen ja jutteli vain työasioista minun kanssani.
Nykyisin jutellaan muistakin kuin työasioista ja välillä hän hymyilee minulle sekä nauraa jutuilleni. En ole vielä uskaltanut pyytää häntä syömään / kahville, mutta kunhan tämä työprojekti saadaan maaliin, niin sitten kyllä kysyn. Hän on kaunis ja ihana.
Mukavia treffejä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupoissa hinnat korkeammat pääosin mitä Suomessa.
Missä on näin? Ei ainakaan Virossa jos vertaat samaa asiaa samankaltaisissa paikoissa. Monien mielestä ravintoloissa syöminen on Virossa kallista. Vertailukohta on Tallinnan vanhakaupunki tai Michelin ravintola verrattuna kotikulman lounasravintolaan tai paikalliseen ABC-linjastoon, joka toki mainostaa itseään à la cartena.
Valitettavasti nykyään on monin paikoin. Sinänsä vaikea yhtälö ymmärtäää,kun sikäläinen palkkataso on paljon alempi.
T. Eri
Voisitko antaa viisi esimerkkiä eri asioista, sillä omat huomioni ovat päinvastaiset. Suomalaisia kahveja ja muita vastaavia tuotteita on turha verrata. Isot asiat kuten kiinteistöt ja autot ovat Virossa selkeästi edullisempia. Se jättää rahaa myös muuhun elämiseen.
Mitä palkkatasoon tulee, on syytä verrata netto- eikä bruttopalkkoja keskenään. Viron keskipalkka on tänään n. 2500 € ja siitä jää käteen n. 2100 €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupoissa hinnat korkeammat pääosin mitä Suomessa.
Missä on näin? Ei ainakaan Virossa jos vertaat samaa asiaa samankaltaisissa paikoissa. Monien mielestä ravintoloissa syöminen on Virossa kallista. Vertailukohta on Tallinnan vanhakaupunki tai Michelin ravintola verrattuna kotikulman lounasravintolaan tai paikalliseen ABC-linjastoon, joka toki mainostaa itseään à la cartena.
Valitettavasti nykyään on monin paikoin. Sinänsä vaikea yhtälö ymmärtäää,kun sikäläinen palkkataso on paljon alempi.
T. Eri
Voisitko antaa viisi esimerkkiä eri asioista, sillä omat huomioni ovat päinvastaiset. Suomalaisia kahveja ja muita vastaavia tuotteita on turha verrata. Isot asiat kuten kiinteistöt ja autot ovat Virossa selkeästi edullisempia. Se jättää rahaa myös muuhun elämiseen.
Mitä palkkatasoon tulee, on syytä verrata netto- eikä bruttopalkkoja keskenään. Viron keskipalkka on tänään n. 2500 € ja siitä jää käteen n. 2100 €.
Löydät hintavertailuja helposti netistä, tässä yksi linkki:
https://compare.nedostavka.net/fi/viro-ja-suomi-tuotteiden-ja-tavaroide…
https://www.helsinginuutiset.fi/teemat/9538060
Ja tuossa palkoista. Viron keskipalkka on n. puolet Suomen keskipalkasta.
Iltasanomissa tänään juttu neljästä Viroon muuttaneesta. Tyytyväisiltä vaikuttavat.
Vierailija kirjoitti:
Iltasanomissa tänään juttu neljästä Viroon muuttaneesta. Tyytyväisiltä vaikuttavat.
Viro on hieno maa.
Järkyttävän käljen kyllä diktatuuri jätti virolaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viro on hieno maa.
Onneksi saivat vapautensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viro on hieno maa.
Kyllä Viroon paljon yrittäjiä muuttaa. Mäkin tunnen pari.
Vierailija kirjoitti:
Joo, kateeksi käy.
Vierailija kirjoitti:
Iltalehden toimittaja kirjoittaa jatkuvasti negatiivisia juttuja Virosta ja osa on ihan valetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iltalehden toimittaja kirjoittaa jatkuvasti negatiivisia juttuja Virosta ja osa on ihan valetta.
Joo toimittaja asuu Virossa ja vihaa virolaisia. IL ei ole luotettava lehti.
Toivottavasti H. KOIVU muuttaa äkkiä takaisin Viroon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko savolainen?
Toivottavasti onnistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on yksi lehtitaloissakin tunnettu tyyppi, joka on panetellut muun muassa Viroa jo vuosikymmenet. Kaikki tunnistaa kirjaimista S.L
Vierailija kirjoitti:
https://www.helsinginuutiset.fi/teemat/9538060
Ja tuossa palkoista. Viron keskipalkka on n. puolet Suomen keskipalkasta.
Bruttopalkka jutussa, jonka lukemiseksi pitää rekisteröityä vastaukseksi nettopalkan ostovoimaan? Myös ruokavertailut olivat lähinnä huvittavia, juomat kalliimpia Virossa, jossa hinnat ovat noin puolet Suomen tasosta. Miksi vertailussa on Suomessa Extra ja Virossa Prisma, kun molemmissa maissa on Prisma?
Mitäs noi y-tunnus ja ulosotto. Voiko siellä aloittaa alusta vai seuraako Suomi historia mukana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on yksi lehtitaloissakin tunnettu tyyppi, joka on panetellut muun muassa Viroa jo vuosikymmenet. Kaikki tunnistaa kirjaimista S.L
Joo ja on vielä sen venäjämielisen dosentin kamu. Ei voi ymmärtää miksi IL ei osaa tutkia journalistiensa taustoja.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs noi y-tunnus ja ulosotto. Voiko siellä aloittaa alusta vai seuraako Suomi historia mukana
Tähän en valitettavasti tiedä vastausta, mutta toivottavasti joku osaaja löytää keskustelun.
Näin on. Liettua on myös katolinen, mikä tuo siihen oman leimansa verrattunaLatviaan ja Viroon.