Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälainen paikka Viro on asua?

Vierailija
24.02.2026 |

Saisiko siellä paremman elintason? Palkkani on noin 70 000€/vuosi, ja tuntuu että olisi kovasta työnteosta mukavaa päästä myös joskus nauttimaan. Suomessa se ei verotuksen ja korkeiden elinkustannusten vuoksi oikein onnistu. 

Kommentit (411)

Vierailija
401/411 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupoissa hinnat korkeammat pääosin mitä Suomessa. 

Missä on näin? Ei ainakaan Virossa jos vertaat samaa asiaa samankaltaisissa paikoissa. Monien mielestä ravintoloissa syöminen on Virossa kallista. Vertailukohta on Tallinnan vanhakaupunki tai Michelin ravintola verrattuna kotikulman lounasravintolaan tai paikalliseen ABC-linjastoon, joka toki mainostaa itseään à la cartena.

Valitettavasti nykyään on monin paikoin. Sinänsä vaikea yhtälö ymmärtäää,kun sikäläinen palkkataso on paljon alempi.

T. Eri

Vierailija
402/411 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mukava paikka, koska pysyvästi päivettyneitä ei näy lainkaan kulkemassa vapaana.

Tämä pitää paikkansa.

Ei pidä, ja he ovat oikein mukavia kuten melkein kaikki muutkin ihmiset. Viron ei niin antelias sosiaalitukijärjestelmä pitää huolen siitä, että työ maistuu aivan kaikille, eläkeläisiä myöden. Maa, jossa selkeästi yli puolet väestöstä on töissä, on terve.

Samaa mieltä sinänsä, mutta miksi työn pitäisi maistua eläkeläisille?

Ei sen pidä välttämättä maistua, mutta kun vapautta on ollut vähemmän kuin 40 vuotta, joka on työuran pituus, eläkettä ei ole kertynyt tarpeeksi. Onneksi työmarkkina on todella oleellisesti myös ikäsuvaitsevampi kuin Suomen vastaava. Lisäksi jokainen työnteolla hankittu euro on samanarvoinen verotuksen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/411 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Baltoan maista asuisin mieluiten Liettuassa.

Saako kysyä; miksi?

Olen käynyt niissä kaikissa, ja Liettuan kulttuuri ja kauneus viehättää eniten.

Olen kysyjä ja pidän niistä kaikista. Liettua on maastoltaan paljon kumpuavampaa kuin Latvia tai Viro, mikä miellyttää silmää.

Näin on. Liettua on myös katolinen, mikä tuo siihen oman leimansa verrattunaLatviaan ja Viroon.

Vierailija
404/411 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen rakastunut Pärnuun.

Minä olen rakastunut pärnulaiseen naiseen.

Oletko savolainen?

Olen syntynyt Helsingissä. En siis ole.

Ok. Tiedän erään savolais-pärnulaisen nuorenparin, siksi kysyin. 🙂

Asia selvä. Me olemme samassa työprojektissa ja minun on vaikea keskittyä työntekoon. Alkuun tämä nainen oli viileän asiallinen ja jutteli vain työasioista minun kanssani.

Nykyisin jutellaan muistakin kuin työasioista ja välillä hän hymyilee minulle sekä nauraa jutuilleni. En ole vielä uskaltanut pyytää häntä syömään / kahville, mutta kunhan tämä työprojekti saadaan maaliin, niin sitten kyllä kysyn. Hän on kaunis ja ihana. 

Vierailija
405/411 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen rakastunut Pärnuun.

Minä olen rakastunut pärnulaiseen naiseen.

Oletko savolainen?

Olen syntynyt Helsingissä. En siis ole.

Ok. Tiedän erään savolais-pärnulaisen nuorenparin, siksi kysyin. 🙂

Asia selvä. Me olemme samassa työprojektissa ja minun on vaikea keskittyä työntekoon. Alkuun tämä nainen oli viileän asiallinen ja jutteli vain työasioista minun kanssani.

Nykyisin jutellaan muistakin kuin työasioista ja välillä hän hymyilee minulle sekä nauraa jutuilleni. En ole vielä uskaltanut pyytää häntä syömään / kahville, mutta kunhan tämä työprojekti saadaan maaliin, niin sitten kyllä kysyn. Hän on kaunis ja ihana. 

Mukavia treffejä!

Vierailija
406/411 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä on näin? Ei ainakaan Virossa jos vertaat samaa asiaa samankaltaisissa paikoissa. Monien mielestä ravintoloissa syöminen on Virossa kallista. Vertailukohta on Tallinnan vanhakaupunki tai Michelin ravintola verrattuna kotikulman lounasravintolaan tai paikalliseen ABC-linjastoon, joka toki mainostaa itseään à la cartena.

Valitettavasti nykyään on monin paikoin. Sinänsä vaikea yhtälö ymmärtäää,kun sikäläinen palkkataso on paljon alempi.

T. Eri

Voisitko antaa viisi esimerkkiä eri asioista, sillä omat huomioni ovat päinvastaiset. Suomalaisia kahveja ja muita vastaavia tuotteita on turha verrata. Isot asiat kuten kiinteistöt ja autot ovat Virossa selkeästi edullisempia. Se jättää rahaa myös muuhun elämiseen.

Mitä palkkatasoon tulee, on syytä verrata netto- eikä bruttopalkkoja keskenään. Viron keskipalkka on tänään n. 2500 € ja siitä jää käteen n. 2100 €. 

Vierailija
407/411 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Eri

Voisitko antaa viisi esimerkkiä eri asioista, sillä omat huomioni ovat päinvastaiset. Suomalaisia kahveja ja muita vastaavia tuotteita on turha verrata. Isot asiat kuten kiinteistöt ja autot ovat Virossa selkeästi edullisempia. Se jättää rahaa myös muuhun elämiseen.

Mitä palkkatasoon tulee, on syytä verrata netto- eikä bruttopalkkoja keskenään. Viron keskipalkka on tänään n. 2500 € ja siitä jää käteen n. 2100 €. 

Löydät hintavertailuja helposti netistä, tässä yksi linkki:

https://compare.nedostavka.net/fi/viro-ja-suomi-tuotteiden-ja-tavaroide…

Vierailija
408/411 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.helsinginuutiset.fi/teemat/9538060

Ja tuossa palkoista. Viron keskipalkka on n. puolet Suomen keskipalkasta.

Vierailija
409/411 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltasanomissa tänään juttu neljästä Viroon muuttaneesta. Tyytyväisiltä vaikuttavat.

Vierailija
410/411 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltasanomissa tänään juttu neljästä Viroon muuttaneesta. Tyytyväisiltä vaikuttavat.

Viro on hieno maa.

Järkyttävän käljen kyllä diktatuuri jätti virolaisiin.

Vierailija
411/411 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viro on hieno maa.

Järkyttävän käljen kyllä diktatuuri jätti virolaisiin.

Onneksi saivat vapautensa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi