Miten toinen vanhempi voi olla niin pihalla?
En voi ymmärtää tätä. Miten voi samassa perheessä asuva vanhempi olla niin pihalla perheen asioista kun mieheni on? Luulisi, että edes vahingossa jäisi jotain mieleen tai jos ei jää, niin laittaisi muistiin
Esim. tänään mies ihmetteli, miksi en lähde töihin. On siis hiihtoma minulla ja lapsilla. Asiasta on kyllä puhuttu. Kysyy, että olitteko eilenkin lomalla. Kyllä, oltiin lomalla ja vaikka jokaisen perheenjäsenen instagramista voi katsoa mitä tehtiin.
Vanhimman lapsemme harrastuksesta oli juttu lehdessä. Mies oli ihmeissään, että mikäs ryhmä tuo on ja onko siis meidän lapsi siinä. Kyllä, on ollut useamman vuoden.
Myös vanhojen tanssit ja ylppärit ovat herättäneet ihmetystä. Ai nytkö ne on? Tänä vuonna (oli siis seuraavana päivänä) ? Onko mekko hommattu?
Ja perheenjäsenten ruokavaliot. Siis oikeasti!
Onko meillä sokea ja kuuro perheenjäsen?
Kommentit (108)
Teillä vaan on mies, isä, joka ei välitä. Ei häntä kiinnosta sinä tai lapset. Hän vaan hengailee mukana...
Surullinen miehen malli teidän lapsille.
Vertaistukea AP:lle täältä. Meillä sama homma. Katsoin, että ketjussa tyypillisesti haukutaan NAINEN, koska Nainen on ottanut miehen "vapaamatkustajaksi".
Minä en ainakaan 20 vuotiaana tiennyt, että homma menisi näin ja miehen poissaolo ja pihalla olo pahenee vuosi vuodelta. Mistään ei ole tietoinen, vaikka kaikesta kerrotaan ja laitetaan yhteiseen perhekalenteriin. Olen miettinyt, että jos eroaisin, mahtaisiko olla edes kiinnostunut ottamaan lapsia. Lapsille isi on tärkeä. Kaikki ei ole niin mustavalkoista.
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö miksi koirat nuolevat pallejaan?
Tiedätkö, miksi narttukoirat tarjoavat peräpäätään haisteltavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ainakin sellainen työ jossain vaiheessa, että energia riitti juuri ja juuri kuljettaa lapset aamulla hoitoon ja illalla kuljettelin treeneihin, mutta en muistanut mitään. Työ oli täyttänyt ihan kaiken kapasiteetin.
Työ oli teollisuudessa huolto ja investointiprojektien vetämistä, joissa unohdus tai huolimattomuus aiheuttaa miljoonavahingot parissa päivässä kun laitos ei lähde pyörimään. Lisäksi olin esihenkilönä.
Vaimo valitti koko ajan että metatyö-metatyö-metatyö. Itse oli helpossa pienipalkkaisessa työssä jossa jäi aikaa pohdiskella. Nyt kun olen erilaisessa työssä missä deadline ei tuhoa kaikkea niin on kivaa, palkkakin on tosin alle 5000.
M40
Exäni kertoi samaa, että kuormittumisen takia ei muistanut ikinä mitään minuun, lapseen tai kotiin liittyviä asioita.
Yritin olla myötätuntoinen siihen asti, kunnes tunnustin itselleni sen tosiasian, että omat mielekkäät asiansa (harrastukset yms) hän muisti aivan saumattomasti
Vierailija kirjoitti:
Aloitin tammikuussa opiskelut toisella paikkakunnalla ja olen pois kotoa 3-5pv/vk. Onneksi tämä tilanne vain väliaikainen kun ikävä lapsia.
No nyt on siis mennyt pari kuukautta kun mieheni on joutunut ottamaan vastuun ja tekemään ne metatyöt itse. Hän on jo nyt ihan burn out. Toki rankka työ ja väsymystä siltä puolelta jo valmiiksi. Lapsien harrastus on nyt jäänyt kun ei isä jaksa viedä työn jälkeen harrastukseen. Kotihommia ei tapahdu kotona yhtään enempää eikä koirat pääse lenkille. Lapset on kuitenkin saaneet ruokaa ja läheisyyttä.
En tietenkään hänelle sanonut mitään naismaisesti kriittistä tuosta jaksamisesta. Onhan hän kuin yh ihan yhtäkkiä. Sanoin vain ymmärtäväni miltä tuntuu ja koitan jatkossa huomioida hänen jaksamista kun olen kotona.
Koirille pitäisi kyllä tuossa kohtaa löytää paikka, jossa niistä huolehditaan.
Ihanko tosissaan ap:n perheessä katsotaan instagramista perheenjäsenten menot?
Jos miehellä ei ole muita vakavia muistisairauden oireita, niin miten ihmeessä ap on onnistunut pitämään lastensa isän niitä täysin erossa perheen toimista, että ei ole koskaan tarvinnut kuljettaa lasta harrastuksiin eikä talkoilla, ei kuulla vanhojentansseihin valmistautumista eikä ...
Vierailija kirjoitti:
Aivan järkyttävää. Yksi lapsista on siis melkein aikuinen, ja mies ei muista hiihtoloman olemassaoloa? Miten selvisit pikkulapsiajasta naimisissa olevana yksinhuoltajana? Minulta olisi hajonnut pää.
Jossain vaiheessa, ei enää välitä, itse raivostuin totaalisesti yhtenä sunnuntai iltana lasten ollessa 12- ja 10- vuotiaat ja heidän isänsä kysyi onko heille vaatteet aamuksi valmiina, totesin että vanhemmalla on ollut viimeiset 12v joka hvtin päivä vaatteet päällä ja nuoremmallakin 10v ja kuule 12v kyllä ihan itse on jo joitakin vuosia itse katsonut, että on mieleiset vaatteet kouluun ja 10vkin opettelee tätä.
Aika pian tämän jälkeen kyllä tuli ero.
Ap tässä. Mies ihan ääneen on sanonut lasten ollessa pieniä, sekä ihan vähän aikaa sittenkin, että häntä ei kiinnosta monet lasten kanssa tehtävät asiat. Ne eivät ole hauskoja. Eipä siis pysy nuo asiat mielessä, eikä kiinnitä niihin huomiota. Itseä vain kummastuttaa miten ei edes vahingossa niitä huomaa.
Hiihtolomanvietosta ei todellakaan tarvinnut saada tietoa Instagramista, mutta jos asiaa ei todellakaan huomannut, niin luulisi, että sieltä viimeistään tulisi katsottua. Mutta ei siis kiinnosta, eikä katso. En itse asiassa tiedä, tietääkö vieläkään mitä tehtiin maanantaina ja ketkä kaikki olivat mukana.
Lasten hiihtolomaviikko laitettiin perhekalenteriin heti, kun uusi kalenteri otettiin käyttöön. Oman lomani hain jo viime vuoden puolella ja tällöin kysyin, pystyykö mies pitämään hiihtolomaviikolla yhtään lomaa, koska tämä tietenkin vaikuttaa siihen, mitä suunnitelmia viikolle voidaan tehdä. Joitain viikkoja ennen lomaa kysyin mieheltä, että haluaako osallistua suunniteltuihin aktiviteetteihin, jolloin ne pitää tehdä viikonloppuna, vai menemmekin keskenämme. Pari viikkoa sitten kysyin, että voisiko olla yhteyksissä vanhempiinsa, jos mentäisiin heille kylään lomalla ja kerroin mitkä päivät vielä ovat vapaana.
Eikä siis edelleenkään tiennyt, miksi olemme kotona aamulla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ainakin sellainen työ jossain vaiheessa, että energia riitti juuri ja juuri kuljettaa lapset aamulla hoitoon ja illalla kuljettelin treeneihin, mutta en muistanut mitään. Työ oli täyttänyt ihan kaiken kapasiteetin.
Työ oli teollisuudessa huolto ja investointiprojektien vetämistä, joissa unohdus tai huolimattomuus aiheuttaa miljoonavahingot parissa päivässä kun laitos ei lähde pyörimään. Lisäksi olin esihenkilönä.
Vaimo valitti koko ajan että metatyö-metatyö-metatyö. Itse oli helpossa pienipalkkaisessa työssä jossa jäi aikaa pohdiskella. Nyt kun olen erilaisessa työssä missä deadline ei tuhoa kaikkea niin on kivaa, palkkakin on tosin alle 5000.
M40
Exäni kertoi samaa, että kuormittumisen takia ei muistanut ikinä mitään minuun, lapseen tai kotiin liittyviä asioita.
Yritin olla myötä
Niin, kyllähän se lopulta on niin, että elämä on valintoja. Mulla oli superuramies, jonka kiireisyyden ymmärsin. Olinhan itse sellaisen valinnut. Kunnes sitten alkoi myös pettää. Että jokainen selittää itselleen kaiken ihan kuten tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Teillä on perheenjäsen joita ei voisi vähempää se perhe kiinnostaa.
Mitäköhän sitten tuuma kun heitetään pihalle? Ja itse en tuohon tilanteeseen mitään muuta ratkaisua nää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hän ei tajua käydä siellä instasta kurkkaa mitä se oma perhe puuhaa. 🤭
Ei vain ole kiinnostunut. Jos on noin pihalla niin on jo ulkoistanut itsensä kaikesta. Ei halua kuulla kuulumisia ja mitä kuulee niin ei jää mieleen, kun ei kiinnosta.
En mäkään muista jos puoliso sanoo, et hänellä on jotain menoa parin viikon päästä vaikka tiistaina. Se pitää laittaa kalenteriin ylös. Eikä sekään muistanut et se oli luvannut hakea mut yhdestä tapahtumasta. Ja mä en muistanut et olin pomolle luvannut tehdä pitkän työpäivän,kun en heti muistanut kirjottaa sitä ylös,nii unohtu.
Vanhojentanssit ovat nuorelle sellainen kerran elämässä -tapahtuma. Mekkoa ja frakkia hankitaan kuukausia etukäteen, ja varsinkin tytön
Minulla oli äitikin tuosta pihalla/epäkiinnostunut. Vanhemmat eronneet muutenkin ja asuin äidillä. Että tosiaan niinkin voi olla. Nykyään isä on jopa enemmän se 1. vanhempi. Äiti on todettu todella epäkypsäksi ihmiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vain kiinnosta. Exäni oli ihan samanlainen. Ei muistanut mitään mitä olin kertonut eikä ollut kartalla mistään. Ymmärsin sitten, että ei hänellä kiinnostanut.
Sama. Omiin harrastuksiinsa liittyvät asiat muisti niin säntillisesti, ettei kyse ollut mistään muusta kuin kiinnostuksesta.
Jos kerrankin vielä olen suhteessa, jossa toinen ei anna syntymäpäivänäni lahjaa kun "emmä keksinyt mitään " -niin se on ero välittömästi. En tuhlaa enää aikaani suhteeseen, jossa toista ei vähempää kiinnosta.
Todellakin! Mun exä toi itselleen matkamuiston reissultaan, mutta ei mulle mitään tuliaisia. Esitteli sitä vielä nenän edessä.😬
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä jälleen yksi hyvä "isän malli" lapsilleen. Toivottavasti teillä ei kasva miehenalkuja, samanlaisia vätyksiä tulossa. Onneksi miehelläsinon sinut, olisi varmaan muuten aivan tuuliajolla elämässä.
Ja yksi hyvä "äidin malli" lapsilleen. Toivottavasti teillä ei kasva naisen alkuja, samanlaisia uhriutujamarttyyreita tulossa.Jne.
Mutta kuka pani alulleen tuon tilantaan? Isän passiivisuus aikaansai tilanteen, jossa äidin oli pakko uhrautua ja tehdä kaikki itse. Mieti siis syytä, älä seurausta.Miksi perustit perheen passiivisen miehen kanssa? Kai se jo seurusteluaikana näkyi?
Joillain voi myös olla toisena vaihtoehtona elää elämää yksin. Kumpi nyt on surkeampaa?
So? Joillain on eri tavalla. Ei tuo mikään maailman seitsemäs ihme ole jos noin on. Tuo on ihan sinun ja miehesi välinen asia. Jos haluat että osallistuu enemmön sano hänelle ja kai hänkin osaa itse sanoa, jos häiritsee osallistumsttomuus.
Ihan kun toiset ihmiset voivat määritellä nuo toisille pareille tai millaista se vanhemmuus pitää olla. Huvittavin juttu on vielä se, että joskus kuulemma saatetaan syyttää sitä osallistuvaa toisen osallistumsttomuudesta, mikä on älytöntä. Ei aikuista ihmistä tsrvitse kehottaa ja mairitella.
En kyllä oikein ymmärtänyt tuota instagram juttua että ei kai sinne ole hyvä laittaa perheen asioita jos ei ole kaikkien lupaa ja muutenkadn en mä vaan laittaisi.
Ap kannattaa nyt oikeasti tehdä niin, että muistuta miestä seuraavan kerran jostain tärkeästä asiasta. Se voi olla vaikka lapsen koulujuttuja tai mikä vain, mikä kuuluu miehellekin. Muistuta toisen kerran parin päivän kuluttua ja pyydä laittamaan muistutus puhelimeen ylös. Kerro laittavasi asia ylös perheen kalenteriin. Katso miten käy muistaako, välittäänkö mies.
Jos ei muista niin sitten on vakavan keskustelun paikka. Kuulostaa jo niin tärkeältä välinpitämättömyydeltä.
Tosin sama kokemus itsellä exästä. Yksin kannattelin koko perheen toimintaa. Ex oikeastaan itse päätti vetäytyä kaikesta. Talon remonttiasioissakin totesi vain, että hoida sinä kun osaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä jälleen yksi hyvä "isän malli" lapsilleen. Toivottavasti teillä ei kasva miehenalkuja, samanlaisia vätyksiä tulossa. Onneksi miehelläsinon sinut, olisi varmaan muuten aivan tuuliajolla elämässä.
Tyttärille myös haitallista. Kun he saavat tälläisen miesmallin, he tulevat tyytymään myös itse omissa parisuhteissaan.
Sieltä se tuli! Lopulta siis enemmän äidin vika jos juolehtii enemmän? Pitää oikein pyytää ja vaatia sitä isää tekemään jotain?
Jos ei 18-vuotias teini-isä, olen eri mieltä. Todella vastenmielisistä on että yritetään pistää äidin syyksi isän osallistumattomuus. . Eikö hän ole täysjärkinen? Hyvä malli tsi huono mall niin jokainen on vastuussa omasta mallin antamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinun mielestäsi normaalia,että perheen tekemiset kerrotaan instan kautta miehelle?
Ei, mutta näinhän ei kukaan tehnytkään. Ap käytti sitä esimerkkinä miehelleen todistaakseen, että ovat lomalla.
Yritit provosoida väärästä asiasta, ei onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
No eikö kellekään tule mieleen, että miehellä on muistisairauden oireita? Tai on todella, todella kuormittunut työssään ja ajatukset eivät enää pysy kasassa? Uniapneaa ja nukkuu huonosti? Toki voi olla vaan tollo, mutta ehkä olisi syytä myös tarkastella muita syitä.
Ei, koska muistaa ilmeisesti kuitenkin omat juttunsa, esim. töihin liittyen. Jos nekin olisivat unohtuneet, ap todennäköisesti olisi kyllä osannut epäillä tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hän ei tajua käydä siellä instasta kurkkaa mitä se oma perhe puuhaa. 🤭
Ei vain ole kiinnostunut. Jos on noin pihalla niin on jo ulkoistanut itsensä kaikesta. Ei halua kuulla kuulumisia ja mitä kuulee niin ei jää mieleen, kun ei kiinnosta.
En mäkään muista jos puoliso sanoo, et hänellä on jotain menoa parin viikon päästä vaikka tiistaina. Se pitää laittaa kalenteriin ylös. Eikä sekään muistanut et se oli luvannut hakea mut yhdestä tapahtumasta. Ja mä en muistanut et olin pomolle luvannut tehdä pitkän työpäivän,kun en heti muistanut kirjottaa sitä ylös,nii unohtu.
Vanhojentanssit ovat nuorelle sellainen kerran elämässä -tapahtuma. Mekkoa ja frakkia hankitaan kuukausia etukäteen, ja varsinkin tytön
Mekko on joku arkinen. Leninki se on kun puhutaan juhlavaatteesta.
Aloitin tammikuussa opiskelut toisella paikkakunnalla ja olen pois kotoa 3-5pv/vk. Onneksi tämä tilanne vain väliaikainen kun ikävä lapsia.
No nyt on siis mennyt pari kuukautta kun mieheni on joutunut ottamaan vastuun ja tekemään ne metatyöt itse. Hän on jo nyt ihan burn out. Toki rankka työ ja väsymystä siltä puolelta jo valmiiksi. Lapsien harrastus on nyt jäänyt kun ei isä jaksa viedä työn jälkeen harrastukseen. Kotihommia ei tapahdu kotona yhtään enempää eikä koirat pääse lenkille. Lapset on kuitenkin saaneet ruokaa ja läheisyyttä.
En tietenkään hänelle sanonut mitään naismaisesti kriittistä tuosta jaksamisesta. Onhan hän kuin yh ihan yhtäkkiä. Sanoin vain ymmärtäväni miltä tuntuu ja koitan jatkossa huomioida hänen jaksamista kun olen kotona.