Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hernekeittoon lisämausteet

Vierailija
24.02.2026 |

Mitä laitatte hernekeittoon mausteeksi. Me olemme laittaneet naudan jauhelihaa ja siinäpä se onkin. Kaupoissa on nauta kana jauhelihaa ja kait se kanan jauheliha sopii hernekeittoon. Meillä hernekeittoa on taas kohta ruokana ja suunnittelin ostaa nauta kana jauhelihaa. Sipulia me olemme myös lisänneet jauhelihan lisäksi.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla täysin avuton olmi?!

Vierailija
2/43 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain leikkelettä pari siivua silpuksi. Hiukan suolaa ja pippuria, ehkä minttua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan porkkanaa, jauhelihaa, juuriselleriä. Mausteeksi lihaliemikuutio ja rosmariinia.

Vierailija
4/43 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herneitä, vettä, sipuli, suolaa, lihaliemikuutio (tai sitten ei) ja sikanautajauhista. Ei muuta. 

Vierailija
5/43 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen tänään 20 litraa hernekeittoa. Mausteet on meirami ja mustapippuri sekä suola.

Muut aineet on ihan ainesosia.

Vierailija
6/43 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palvikylkeä kuutioina suola ja herneet.

Välillä kokonainrn sipuli kellumaan keittoon, joka poistetaan lopuksi

Vierailija
7/43 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään säästää 20% jos tekee kuivaherneistä valmiin purkkitavaran sijaan, eipä ole vaivan arvoista. Porkkalla ja mustapippurilla mennään.

Vierailija
8/43 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis teetkö purkista vai kokonaan itse? 

Vierailija
9/43 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suklaarusinoita ja vadelmia

Vierailija
10/43 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein sikanaudasta, lisäksi vielä pekonikuutioita, käristin niitä vähän pannulla, sikanaudan seassa. Mausteeksi ... suolaa, sipulia, pippuria ja meiramia ja jotain muuta, en nyt muista mitä, kun en ole enää vuosiin keittänyt itse.

Alkoi tympimään se, et mulla oli 2 tai 2,5L pinnoitettu kasari, se täynnä, niin kiehui aina yli. Lopulta suutuin (itseeni), huomasin, joku mainoslehti se oli, että Carlsonilla tarjouksessa/alennuksessa 4L pinnoitettu Hackmanin kattila, hintaa taisi olla 59,90e. Kävin ostamassa sen. Täydellinen hinta/laatu-suhde, eipä kiehuneet keittoruuat enää yli :)

Purkkihernaria olen joskus ostanut, en ole laittanut siihen mitään lisämausteita (vaikka nuo samat voisi laitaa siihenkin).

Vierailija
11/43 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten noista pinnoitetuista kattiloista/kasareista: Niissä ei saa sitten säilyttää ruokaa (vaan vaihtaa/kaataa se pinnoittamattomaan). Tuo oli siinä Hackmanin kattilan ohjeessa.

- t. #10

Vierailija
12/43 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tabascoa ja soijarouhetta

Vierailija
13/43 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin näkin hernekkeittoon kuuluu kaksikoota ja lisä mausteet kirjutettaan erik seen!!

Vierailija
14/43 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhelihaa, mustaa pippuria ja oreganoa.

Vierailija
15/43 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas mulle uutta että hernekeitto syntyy myös jauhelihasta! Ei ole tullut mieleen. Ruskistetaanko jauheliha ensin? Taidanpa kokeilla, kiitos vinkistä. 

Vierailija
16/43 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaa mausteeksi? Jep jep.

Vierailija
17/43 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipas mulle uutta että hernekeitto syntyy myös jauhelihasta! Ei ole tullut mieleen. Ruskistetaanko jauheliha ensin? Taidanpa kokeilla, kiitos vinkistä. 

No miksei syntyisi? Tuotahan on tarjottu kouluissakin jo 80-luvun alusta lähtien.

Vierailija
18/43 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti jauheliha pitää ensin ruskistaa!

Vierailija
19/43 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruskistetaan. Sellaista hernekeittoa saatiin jo koulussa ja intissä.

Niin, paras hernekeitto tulee ensin liottamalla herneet, hitaasti keitellen ja haudutellen ja kun sekaan voi lisätä kunnon savulihaa... Tiestysti suolaa, sipulia, pippuria. Voi lisätä myös porkkanaa, perunaa, mitä vaan.

Vierailija
20/43 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palvikinkkua tietty. Ja sipulihakkelusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän