Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä Essin dna testistä tuli?

Vierailija
23.02.2026 |

En päässe lukee auttakee

Mikä Essin dnassa on vikana 

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen alkanut pohtia, miten tähän on päädytty ja miksi meitä on näin paljon."

Vissiin lahjasolu on kuitenkin vieras termi...

Kyllähän niillä luovuttajilla on rajansa (en tiedä mikä, mutta joku tolkullinen määrä). Lehdistä saa joskus lukea niistä rikollisista lääkäreistä, jotka ovat hedelmöityshoitoja tehdessään käyttäneet satamäärin omia aineksiaan.

Vierailija
22/28 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hm, miksi tässä kohtaa se biologia yhtäkkiä ohittaakin jopa lapsuudesta lähtöisin olevat perhesiteet mutta kun puhutaan gendereistä niin yhtäkkiä biologia onkin kirosana ja geenejä ei saa edes mainita ääneen. 

Et ehkä oikein ymmärrä ihmisen identiteetin rakentumista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti Essillä on Suomessakin sisaruksia, sen ikäiset eivät vain kai kovin usein vielä teetä perimän dna-testejä. 

Vierailija
24/28 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi yhden lahjoittajan soluja on käytetty noin paljon? Tuossa ei kerrota sitä lainkaan. 

Kerrotaanhan. Suomessa viidelle perheelle, muissa maissa yleensä  useammalle.

Vierailija
25/28 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne linkitetty sivu https://yle.fi/a/74-20143223 kertoo miksi on niin usealle lahjoitettu samoja.

Vierailija
26/28 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko bisnes pitäisi kieltää. Etenkin yksityiset klinikat vievät tuhkatkin pesästä, mutta luovuttajille (jopa naisille, jotka joutuvat hormonihoitoon ja kivuliaseen munasolupunktioon) maksetaan aivan naurettavan pieni kulukorvaus. Kyseessä on valtava bisnes eikä mitään takeita raskaudesta ole. 

Maailma on täynnä adoptoitavia kodittomia lapsia. Miksi väkisin hankkia maailmaan lisää jos ei luomusti onnistu. 

Noin suuressa sisarusmäärässä (eikä varmasti ole ainoa laatuaan) on todellinen riski sukurutsaan. Siinä sitten alkaa tulla kaikenlaista kehitysvammaa ja muita poikkeavuuksia jälkeläisille.  

Vierailija
27/28 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hm, miksi tässä kohtaa se biologia yhtäkkiä ohittaakin jopa lapsuudesta lähtöisin olevat perhesiteet mutta kun puhutaan gendereistä niin yhtäkkiä biologia onkin kirosana ja geenejä ei saa edes mainita ääneen. 

Et ehkä oikein ymmärrä ihmisen identiteetin rakentumista.

Tai sitten sinulla on joku kummallinen käsitys siitä itselläsi. Minä tiedän mitä olen, sinä ilmeisesti et tiedä mitä olet. Silti koitat minulle selittää että minä en ymmärrä mikä on identiteetti. 

Vierailija
28/28 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto