Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä ongelma muilla on siinä jos jonku 3.v EI KÄY VIELÄ POTALLA?

Vierailija
02.05.2007 |

en voi ymmärtää.. pitääkö päteä sillä että oma lapseni kyllä oppi jo 9kk käymään potalla??? KAIKKI LAPSET OVAT ERILLAISIA JA EN OLE KYLLÄ KUULLUT ETTÄ KUKAAN KOULUIKÄINEN OLISI VAIPOISSA!!!!

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hirveetä syytösten ja haukkumisten kirjoa täällä jos joku USKALTAA sanoa että 3 v lapsella vaipat.. MUN MIELESTÄ MIKÄÄN LAKI EI KIELLÄ 3 VUOTIAALTA VAIPPOJA TAI PAKOTA OLEMAAN KUIVA jo alle 2 vuotiaana! t. ap

Vierailija
2/9 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se ongelma mut vähän outoa!

Omat kaikki oppineet ensin yökuivaksi ja kun heti herättyä otti vaipan pois teki ekat pissit. Siitä oli helppoa lähteä seuraamaan päivän pisuja, nykyään tosi isoilla vielä yövaipatkin.

Kun myös säännöllinen päivärytmi ja ruokaili toimii vatsakin yleensä puuron tai ruoan jälkeen tai molempien.

Tiedän monia jotka nukkuu pitkään lapsen kanssa niin johan on aamulla kakatkin housussa ennen nousua!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta on tietty eri asia, että lapsi kastelee siksi ettei voi pidättää, tai jos ei ole opetettu kuivaksi. 2-v. ikäinen on ns. uhmaikäinen eli harjoittelee oman tahdon käyttämistä. Pottailu pitäisi aloittaa hyvissä ajoin ennen sitä. Vaipat kolmevuotiaalla on miltei poikkeuksetta vanhempien laiskuutta, ellei jotain tiettyä sairautta ole lapsella todettu. Mikäli 3-v. vielä tarvitsee vaippoja, olisi syytä viedä lapsi tutkittavaksi.

Vierailija
4/9 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...normaalistihan isojen ryhmissä kaikki käyvät jo pöntöllä.

Vierailija
5/9 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ensin vinkkejä tulevan lapsen varalle. Lapsi kannattaa totuttaa pottaan heti, kun lapsi istuu lattialla ilman tukea 9-10-kuisena siis. Potta kannattaa ottaa jo silloin päiväohjelmaan esim. aina vaipanvaihdon yhteydessä istutaan hetki potalla. Kehutaan tietysti ihan ylitsevuotavasti, luetaan kirjaa ja lauletaan ynnä lorutellaan. Tehdään siitä hauska juttu heti alkuunsa.

Ei ole tarkoituskaan, että tässä vaiheessa tulisi tulosta! Idea on se, että lapsi TOTTUU pottaan ennen oman tahdon kehittymistä. Jos sattuu pissat tai kakat vahingossa tulemaan, niin sitten vasta kehutaan. Kehutaan niin maan perusteellisesti, ettei muksulle jää yhtään epäselväksi, että se oli hieno juttu =)

Nyt ihan ekaksi juttelet lapsesi kanssa. Kerro hänelle, että olet jo hieno iso tyttö/poika ja sinun on aika alkaa käydä potalla. Voit myös kertoa, että vauvoilla on vaipat, mutta isoilla ei. Kerro se ystävällisesti ja kivasti!

Sitten jätätte vaipan ilman muuta kotioloissa (sisällä ja ulkona) pois samantien. Vahinkoja tulee varmasti aluksi, mutta ne kuuluvat asiaan, ei niistä sen kummempaa numeroa. Kannustaminen ja kehuminen vievät pitkälle.

Valmista lasta etukäteen potalle menoon. Teemme nyt tämän jutun, käymme sitten potalla ja menemme sen JÄLKEEN ulos/syömään/kauppaan/kaverille ym. Pidät sitten kiinni siitä, mitä tuli sovittua!

Aina ylitsevuotavainen sosiaalinen palkkio, kun lapsi tekee sovittuja asioita: suukkoja, haleja, kehuja.

Vierailija
6/9 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsen annetaan juoksennella kotona ilman vaippaa ennen kuin hän osaa hallita rakkoa ja suolta, niin pitääkö hänellä silti olla housut jalassa? Vai saako pitää ilman pöksyjä? Haittaako vieraita, jos poika juoksentelee ilman housuja?

Akuutin sivuilla muuten lukee, että ongelmana asiaa voidaan pitää, jos yli 4-vuotias ei vielä halua käydä potalla.

PÄinvastaisiakin sivuja löytyy. Joku kertoo, että Aasiassa ja Afrikassa ei käytetä vaippoja lainkaan, vaan jo lähes vastasyntyneet osaavat viestiä vanhemmille, milloin pisu tai kakka on tulossa.

Mene ja tiedä...

Vierailija
7/9 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos jollakulla olisi otsaa arvostella mua päin naamaa, että on mun saamattomuutta, ettei poika suostu käymään potalla, niin saisi kyllä kuulla kunniansa.

Täällä perheessä ei oo kukaan muu ollut elämässä tätä arkea, joten arvosteluunkin on varaa vain niillä, jotka ovat täällä olleet mukana.

Mulle on kyllä selvää, että nyt tilanne on enää mun saamattomuudesta kiinni, sillä pottailu on nyt tärkeysjärjestyksessä ykkösenä. Tähän asti ykkösenä on kuitenkin komeillut ihan muut asiat. Ja kuka on perhettämme tarpeeksi läheltä päässyt seuraamaan tietää, että sinne tärkeysjärjestyksen ykkössijalle mahtuu vain yksi asia kerrallaan, eikä se ykkössijan vaihtuvuus ole ollut kovin suurta.

Vierailija
8/9 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomessa kauhee kiire ja hoppu itsenäistymiseen.

Vierailija
9/9 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin joku ilmaisi asian hyvin, eli kyse on siitä, että äiti huomaa milloin pisu on kohta tulossa. Mutta jos lapsi on jo yli 3-v. kannattaa keksiä jokin juoni, miten lapsen saa itse haluamaan potalle. Meillä oli käytössä konsti, että sai pitää kädessä jotain tosi ihanaa tavaraa, kun istui potalla. Mutta koskaan en itse kehoittanut menemään potalle, koska yli 2-v. usein pistää hanttiin kaikessa, mitä äiti ehdottaa. Suosittelen vain pukemaan ne housut jalkaan, ja unohtamaan vaipat täysin. Vie lapsi omalle pihalle leikkimään. Harva lapsi haluaa itse tulla nolatuksi jos joku vieras saattaisi nähdä, joten käytä vaan sitä hyväksesi. Sääli on sairautta. Täytyy vain pitää tiukasti kiinni asiasta. lapsi testaa vanhempiaan niin pottailussa, ruokailussa, pukemisessa, kaikessa. Jos tietää, että lapsi kykenee jos haluaa, niin sitten on turha hempeillä ja antaa periksi. Tiukka linja ja paljon hermoja sekä hyvä pokka.