Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia farkkutyylejä muistat?

Vierailija
23.02.2026 |

Mä muistan paljonkin, mutta tässä pari: joskus 80-luvun lopulla oli hetken sellaisia farkkuja, joissa oli sivuilla sellainen valkoinen n. 5-10 cm leveä kaistale. Nämä farkut olisivat varmasti painuneet ikuisesti muistinini unholaan, ellei eräs nuori tuttu olisi muutama vuosi takaperin löytänyt kirpparilta sellaisia. Hieman tämän jälkeen tulivat muotiin sellaiset farkut, joita nytkin on, oli vyötäröltä istuvat, mutta lahkeista leveät. Nämä molemmat farkkumuodit olivat aika lyhytkestoisia.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Semmoisia farkkuja oli 70-luvulla joissa oli V-leikkaukset polvien kohdalla. Muistaako kukaan näitä?

Olen syntynyt vasta 1980, mutta olen nähnyt kuvissa, ja mielestäni on hieno tyyli.

Ap

42/68 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kavennetut, niin kireät, että piti kosteana kiskoa jalkaan. Teki takapuolen plätyksi. Tämä oli 70-luvun loppupuolta. 

Myöhemmin 80-luvulla tuli porkkanafarkut. Muistan, ettei leveneviä lahkaita voinut silloin kuvitella. Mutta kappas vaan, ne tulivat seuraavaksi. 

80-luvulla 70-luvun levenevät lahkeet olivat myös jotain aivan hirveää, joka ei voi koskaan tulla takaisin. Mutta sitten ne kuitenkin jo 90-luvun alussa tulivat muotiin.

Ap

Anteeksi, ymmärsin ehkä väärin - ajattelin, että tarkoitit viestissäsi niitä taisaisen leveitä lahkeita, jotka olivat hetken muotia ihan ysärin alussa, mutta taisitkin tarkoittaa just noita 70-luvun leveneviä.

Ap

Kummatkin olivat muotia ysärin alussa. Sekä bootcut että hippimäisen levenevät. Tässä oli isona inspiraationa the doors -elokuva. Sen jälkeen kaikki halusivat hippityyliin levenevät farkut. Itse ompelin niitä paisley-kankaan kaistaleita vanhoihin suoriin farkkuihin tehdäkseni niistä trendikkäät.

🇺🇦🇮🇱

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kavennetut, niin kireät, että piti kosteana kiskoa jalkaan. Teki takapuolen plätyksi. Tämä oli 70-luvun loppupuolta. 

Myöhemmin 80-luvulla tuli porkkanafarkut. Muistan, ettei leveneviä lahkaita voinut silloin kuvitella. Mutta kappas vaan, ne tulivat seuraavaksi. 

Lumipesty porkkana! 

Silloin kun ekoja farkkuja hankittiin 70-luvun loppupuolella niin oli noita leveälahkeisia, sen koommin en ole käyttänyt vaikka olisivat kuinka muodissa. 

Jossain vaiheessa oli värillisiä farkkuja, ja raidallisia, sellaisia vähän vaaleampaa ja vähän tummempaa raitaa. 

44/68 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun postinjakajalla oli 1965 kans jotkut housut. Ja ajokkina Solifer Export

Hyvä että oli housut! Ajattele jos sillä ei olisi ollut mitään housuja ja kassit olisivat liimaantuneet Soliferin satulaan.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
45/68 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvun suuren bay city rollers- fanituksen aikaan kiihkomielisimpien lahkeisiin piti ommella kaistale skottiruutukangasta.

Vierailija
46/68 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70-luvun suuren bay city rollers- fanituksen aikaan kiihkomielisimpien lahkeisiin piti ommella kaistale skottiruutukangasta.

Koska olen synytynyt vasta tämän ajan jälkeen, mulle selvisi vasta aika isona, että BCR oli suomalainen bändi! Ihana paikallinen ilmiö. Mulla oli ala-asteella sellaiset leveät farkut, joissa oli skottiruutusomistuksia (aika pieniä), ja äitini mieleen tuli heti BCR-ilmiö.

Ap

47/68 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiorella myi niitä tosi matakavyötäröisiä nollarin taitteessa. Laulaja Anastacia oli tämän tyylin keulakuva. Usein oli myös jotain niittejä ja blingblingiä niissä ja hupparissa. Puhuttiin yleisesti Fiorella-tyylistä. 
Kyseistä tyyliä on sanottu myös pissistyyliksi.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
48/68 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska olen synytynyt vasta tämän ajan jälkeen, mulle selvisi vasta aika isona, että BCR oli suomalainen bändi! Ihana paikallinen ilmiö. Mulla oli ala-asteella sellaiset leveät farkut, joissa oli skottiruutusomistuksia (aika pieniä), ja äitini mieleen tuli heti BCR-ilmiö.

Ap

Ei ollut suomalainen bändi, vaan skottilainen.

Vierailija
49/68 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Fiorella myi niitä tosi matakavyötäröisiä nollarin taitteessa. Laulaja Anastacia oli tämän tyylin keulakuva. Usein oli myös jotain niittejä ja blingblingiä niissä ja hupparissa. Puhuttiin yleisesti Fiorella-tyylistä. 
Kyseistä tyyliä on sanottu myös pissistyyliksi.

Crazy Age oli tuon tyylin kuumin merkki. Kun muutin tänne, missä nyt asun, täällä oli yksi silloin neli-viiskymppinen nainen, joka pukeutui päästä varpaisiin Crazy Ageen. Tuohon aikaan tyyli oli jo mennyt muodista eikä se ollut hänen nuoruutensa tyyli, mutta minusta oli hienoa, että hän oli löytänyt oman juttunsa ja pysyi siinä.

Ap

Vierailija
50/68 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei hitto, mä sekoitan nyt johonkin toiseen... mikähän se oli... kerron, jos tulee mieleen!
Ap

Vierailija
51/68 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin yläasteella, Ainoat Oikeat farkut olivat Levikset. Ja niitä syynättiin tarkkaan, että olivat aidot.

Ap

Muistan kun luin 90-luvulla ala-asteikäisenä Koululaisen mielipidepalstalta keskusteluja siitä, voiko (muka) käyttää muita farkkuja kuin Leviksiä, ja mietin että sitten kun menen yläasteelle niin myös minulla täytyy olla Levikset. No, vuonna 2001 kun yläaste alkoi oli Levikset jo kollektiivisesti unohdettu :D

Vierailija
52/68 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei hitto, mä sekoitan nyt johonkin toiseen... mikähän se oli... kerron, jos tulee mieleen!
Ap

Puhut luultavasti Paul Oxley's Unitista.

Vierailija
53/68 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Muistan kun luin 90-luvulla ala-asteikäisenä Koululaisen mielipidepalstalta keskusteluja siitä, voiko (muka) käyttää muita farkkuja kuin Leviksiä, ja mietin että sitten kun menen yläasteelle niin myös minulla täytyy olla Levikset. No, vuonna 2001 kun yläaste alkoi oli Levikset jo kollektiivisesti unohdettu :D"

Tuo muutos tapahtui todella nopeasti ja liittyy ehkä osittain siihen, kun H&M tuli Suomeen.

Ap

Vierailija
54/68 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Puhut luultavasti Paul Oxley's Unitista."

Kyllä, juuri siitä! Suuri kiitos.

Ap

Vierailija
55/68 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Puhut luultavasti Paul Oxley's Unitista.

Noihan oli eri aikaankin ja ihan erilaisia. Silloin 70-luvun loppupuolella oli kotimainen Bamboo, voisko olla se? Mikä muu vois olla suomalainen englanniksi laulanut? 

Vierailija
56/68 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua huvitti kun aikoinaan mulla oli kaksi westietä, siis skottilaista koiraa ja niillä oli tartankuvioidut takit - aina lähdettiin ihan baycityrollerseina lenkille. 

Vierailija
57/68 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Noihan oli eri aikaankin ja ihan erilaisia. Silloin 70-luvun loppupuolella oli kotimainen Bamboo, voisko olla se? Mikä muu vois olla suomalainen englanniksi laulanut? "

Siis mulle nuo ovat tuttuja äitini muisteloista ja esim. joistain lehtijutuista, joita olen lukenut lapsena, en ole elänyt tuota aikaa. Eli ei ole ihme, että menee sekaisin, vaikka olisivat ihan eri aikakautta! Olen syntynyt vasta 1980.

Ap

Vierailija
58/68 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mua huvitti kun aikoinaan mulla oli kaksi westietä, siis skottilaista koiraa ja niillä oli tartankuvioidut takit - aina lähdettiin ihan baycityrollerseina lenkille. "

Söpö mielikuva!

Ap

Vierailija
59/68 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin yläasteella, Ainoat Oikeat farkut olivat Levikset. Ja niitä syynättiin tarkkaan, että olivat aidot.

Ap

Kyllä. Ensin 501 ja sitten 555.

Vierailija
60/68 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. 

Lapsena / teininä. Ajattomat Levis 501 farkut. 

Nuorena matalalantiofarkut.

Aikuisena Skinny? Trikoofarkut

Ja niiden jälkeen sellaiset Haaremihousufarkut. 

Ja höpsöinpänä sellaisest Baggy / säkkifarkut. 

Onneksi noi viimeiset ei taida olla enää muodissa?

Nää siis naisten / tyttöjen jaloissa lähinnä pyörineet. 

Toki pojillakin on omat juttunsa. Silloin kun jotkut pisti 501 ja buutsit, niin jotkut jo aloitteli MicMac tms hopparihousujen kanssa. Mutta ajat muuttuu. Oma tyyli on ollut oikeestaan aina, suora lahje ja keskikorkea/matala vyötärö. 

oon mies. M44 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi