Lapsi ei opi
Pitääkö huolestua, kun 5v lapsi ei osaa esim laskea 20 asti, ei tunne kirjaimia eikä opi mitään loruja ulkoa? On yritetty näitä lempeästi opetella, mutta ei vaan opi. Jotenkin tuntuu, että mikään ei jää päähän. Ollaan molemmat vanhemmat korkeasti koulutettuja ja oltu aina todella hyviä koulussa, joten tuntuu haastavalta hyväksyä, että lapsi ei ehkä olekaan yhtä fiksu. Kauhea edes sanoa tällaista, mutta näitä ajatuksia olen pyöritellyt :(
Kommentit (22)
Mulla on pelkkä peruskoulu takana ja mun lapsi osas kaikki liikennemerkit ulkoa 5v. On jo syytä juhlaan!!! 🥳
Harva 5-vuotias osaa lukea. Vuosi on pitkä aika lapsen elämässä. Suurin osa lapsista oppii lukemaan vasta koulussa.
Riippuu vähän siitä, kiinnostaako nuo asiat lasta yhtään. Jos on tosi kiinnostunut kirjaimista ja haluaa ne oppia, mutta ei mitään jää mieleen, kysyisin neuvolasta tai päikystä toista mielipidettä. Jos ne asiat ei lasta itseään yhtään kiinnosta ja keskittyy mieluummin juoksemaan, niin en huolestuisi, että ei jää päähän. Motivaatio on hyvin oleellista oppimisessa ja viisivuotias on vielä tosi pieni.
Kuinka monesti olette opetelleet vai aloititteko vasta?
Opeta 1-10 numerot ja kirjoittamaan oman etunimen, siinä on ihan riittävästi tavoitetta noin pienelle.
Ymmärrän tuskan. Vanhin lapsistani ei koskaan oikeastaan oppinut tai osannut asioita kunnolla ja on edelleen ilman ammattia ja työpaikkaa. Nuoremmat lapset sen sijaan osoittivat älyä jo pienestä pitäen ja pärjäävät vähän kaikessa ja ovat kiinnostuneet monista asioita. Ei auta kuin toivoa, että lapsi alkaisi pikkuhiljaa oppia asioita ja osottaisi terävyyttä edes jossain, mutta itsestäänselvää se ei ole.
Niitä loruja oppii ulkoa jos hoet niitä päivittäin, laulu ja lue lapselle. Äläkä tee mitään tavoitteita siitä että lapsen pitää osata ulkoa loruja tai muuta.
Ei vielä tarvitse osatakaan, kyllä hän ajastaan kehittyessään oppii. Koulua varten ei tarvitse osata.
Vierailija kirjoitti:
Ei vielä tarvitse osatakaan, kyllä hän ajastaan kehittyessään oppii. Koulua varten ei tarvitse osata.
Juurikin tämän asenteen takia aasialaiset lapset ja nuoret päihittävät eurooppalaiset 6-0 niin monessa asiassa. Kun mitään ei tarvitse odottaa saati vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin tämän asenteen takia aasialaiset lapset ja nuoret päihittävät eurooppalaiset 6-0 niin monessa asiassa. Kun mitään ei tarvitse odottaa saati vaatia.
Tän takia heillä ei ole edes lapsuutta, jo 2v taaperot osaavat valmistaa omat eväänsäkin.
Lapsi oppi lukemaan ekaluokan syyslomaan mennessä ja sai nopeasti kiinni jo aikaisemmin lukemaan oppineet.
Mä työskentelen vakassa ja lorujen päähän jääminen on välillä heikkous xD
Sen sijaan hyvät biisit jää päähän. Nimet ei ..
Heh, luulin meidän lasta hitaaksi oppijaksi, kun 5-vuotiaana ei välillä lukemisen opettelusta meinannut tulla mitään. Unohti todellakin 10 sekunnissa kirjaimen, jonka oli juuri äsken tunnistanut. Sanoin sitten, että palkintoa ei tipu ennen kuin keskittyy kunnolla, ja johan tuli vauhtia oppimiseen.
Noin pienet on vielä kiinnostuneita enemmän leikeistä kuin oppimisesta, eikä pitkäjännitteisyyttä välttämättä riitä opiskeluun vaikka halua olisikin. Tosin meidän pikku materialistia palkinnot motivoivat aina kummasti. Hyvin voi antaa heidän olla vielä pieniä, kouluiässä valmiudet oppimiseen ovat jo ihan erilaiset.
Eikö lapsi riitä teille itsenään? Määrittelettekö hänen arvonsa suoritusten tason mukaan?
Mää opin lukemaan sujuvasti 4-vuotiaana. 6-vuotiaana pantiin kouluun, mutta enhän mä silleen tarpeeksi kypsä ollut. Opettaja oli valittanut, että tämä oppii hyvin ne asiat , jotka kiinnostaa. Pienikokoinenkin olin, ei yltänyt jalat maahan pienimmästäkään pulpetista.
Meni kyllä koulu jotenkuten lukioon asti, silloin vasta innostuin opiskelusta ja kirjotinkin kaikki älliä.
Pitäisin kyllä lapsen kotona siihen normaaliin kouluikään asti.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi oppi lukemaan ekaluokan syyslomaan mennessä ja sai nopeasti kiinni jo aikaisemmin lukemaan oppineet.
Minä opin myös lukemaan vasta koulussa. Kun oli käyty läpi kirjaimet a,i,u ja n, niin lamppu syttyi päässäni ja sitten olinkin nopeasti luokan paras lukija.
Ekapeli kannattaa ladata puhelimeen lapselle, omani oppi tuolla 5v lukemaan.
H..levitti jos toi aloitus ei oo provo. Järkyks on menny maailman meno. Tärkeetä lienee, että lapselle lukee ja yhdessä laskee niitä näitä juttuja. Jollei edes päiväkodista tule palautetta asiasta, kaikki on ok.
Aloitus taitaa olla provo. Joka tapauksessa vastaan, että älä opeta vaan anna lapsen leikkiä kirjaimilla ja numeroilla. Pelejä, puuhakirjoja, leikkejä jne. löytyy monenlaisia.
Mitä neuvolassa on sanottu?