Lapsi ei opi
Pitääkö huolestua, kun 5v lapsi ei osaa esim laskea 20 asti, ei tunne kirjaimia eikä opi mitään loruja ulkoa? On yritetty näitä lempeästi opetella, mutta ei vaan opi. Jotenkin tuntuu, että mikään ei jää päähän. Ollaan molemmat vanhemmat korkeasti koulutettuja ja oltu aina todella hyviä koulussa, joten tuntuu haastavalta hyväksyä, että lapsi ei ehkä olekaan yhtä fiksu. Kauhea edes sanoa tällaista, mutta näitä ajatuksia olen pyöritellyt :(
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Harva 5-vuotias osaa lukea. Vuosi on pitkä aika lapsen elämässä. Suurin osa lapsista oppii lukemaan vasta koulussa.
Harva osaa, mutta moni kuitenkin. Ne välkyimmät osaavat kyllä.
Nämä ovat niin kiinni siitä, mistä kukakin lapsi on kiinnostunut. Itse olin varhainen lukija, samoin lapseni, mutta eipä meistä mitään suuria neroja ole tullut. Lähipiiristä tiedän yhden lapsen, joka oppi kirjat kirjaimellisesti ulkoa ja rallatteli niitä kolmevuotiaana täysin samalla nuotilla millä niitä oli hänelle luettu. Hänellä diagnosoitiin myöhemmin autismi.
Kiinnittäisin huomiota siihen, ettei päähän jää edes lorut. Entä lastenlaulut? Rallattelut? Eikö toista mitään?
Itse ryhdyin kyselemään kirjaimia jo kaksivuotiaana. Lukemaan olen oppinut joskus kolmen ja neljän ikävuoden välillä. Mitään neroa minusta ei kehkeytynyt. Puolisoni, joka oppi lukemaan vasta koulussa, on perheestämme ainoa, jolla on Mensan jäsenyys. Eli, ehkä tällaisiin juttuihin ei kannattaisi kiinnittää liikaa huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva 5-vuotias osaa lukea. Vuosi on pitkä aika lapsen elämässä. Suurin osa lapsista oppii lukemaan vasta koulussa.
Sillä että oppii lukemaan aikaisin ei ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa. Lapset oppivat ne asiat aikaisin mistä he ovat kiinnostuneita. Jos joku asia ei kiinnosta ollenkaan niin ei sitä myöskään opita ennenkuin on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Niitä loruja oppii ulkoa jos hoet niitä päivittäin, laulu ja lue lapselle. Äläkä tee mitään tavoitteita siitä että lapsen pitää osata ulkoa loruja tai muuta.
Moni pieni lapsi oppii lorut jo yhdestäkin kerrasta. Sikäli jos pitää joka päivä hokea että oppisi niin jotain vikaa on. Normaali pieni lapsi on kiinnostunut ja imee kaiken kuin sieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varhain lukemaan oppijoissa on myös keskimääräistä tyhmenpiä. Se ei ennusta älykkyyttä, vaan vanhemman viitseliäisyyttä.
kirjaimet opetetaan koulussa sitten kun on sen aika
kun 2 autistivanhempaa tekee lapsen, niin tuloksena ei aina ole superautistinero vaan ihan vaan autistiva jakki.
Ja kyllä, olen välillä turhautunut, mutta ei se lapselle näy. Leikin varjolla on menty ja jatketaankin.