Lapsi ei opi
Pitääkö huolestua, kun 5v lapsi ei osaa esim laskea 20 asti, ei tunne kirjaimia eikä opi mitään loruja ulkoa? On yritetty näitä lempeästi opetella, mutta ei vaan opi. Jotenkin tuntuu, että mikään ei jää päähän. Ollaan molemmat vanhemmat korkeasti koulutettuja ja oltu aina todella hyviä koulussa, joten tuntuu haastavalta hyväksyä, että lapsi ei ehkä olekaan yhtä fiksu. Kauhea edes sanoa tällaista, mutta näitä ajatuksia olen pyöritellyt :(
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Lapsi oppi lukemaan ekaluokan syyslomaan mennessä ja sai nopeasti kiinni jo aikaisemmin lukemaan oppineet.
Juu tai viimeistään jouluun mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Harva 5-vuotias osaa lukea. Vuosi on pitkä aika lapsen elämässä. Suurin osa lapsista oppii lukemaan vasta koulussa.
Meillä esikoinen oppi 3,5-vuotiaana ja nuorempi 4-vuotiaana. Olivat lukeneet kirjaston lastenhyllyn melkein läpi ennen ekan luokan alkamista.
Kerro ap, mitä kaikkea teidän 5-vuotias osaa. Osaako keksiä juttuja,satuja, osaako lailaa, osaako itse syödä, pukea. Onko empaattinen ,vihainen, kiltti ja äksy. Siis onko tunteita?
Jotkut lapset oppii 4-vuotiaana lukemaan. Mun lapsi ei oppinut mallista piirtämään mitään numeroa.
Siis vaikka mallina 3 vieressä. Ei osannut kopioida.
Eskarissa sanottiin, että ei osaa ylittää numeroa 10.
Hänellä todettiin sitten lukihäiriö. Sen tutkiminen vaati huomattavia ponnisteluja. Luki-seulaan ei jäänyt. Sai neuropsykologista kuntoutusta. Älykkyys todettiin normaaliksi.