Muuttoavuksi pyytäminen
Tuli taas viesti, että minä päivänä pääsisit kuskaamaan eli nihkutetaan jotain kesto kasseja ja muovipusseja paikasta toiseen😫Minä inhoan näitä tiedusteluja ja muiden tavaroiden kuskaamista. Miksi ihmiset eivät tilaa muuttopalvelua, että pakkaa kaikki kamat valmiiksi ja muuttomiehet vie kaiken kerralla uuteen kämppään. Mutta kun se maksaa.
Kun mulla on vapaa-aika, niin en halua käyttää sitä muiden rojujen kuskaamiseen.
Mulla on auto ja kaverilla ei, niin sen takia saan aika ajoin näitä kyselyitä, joista olen todella kiusaantunut.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Ei taida kyseessä olla hyvä kaveri.
Yleensä ne eivät ole. Kokeilevat vaan saavatko jonkun tekemään ilmaiseksi. Ei vastaa ollenkaan koko viestiin. Jos myöhemmin kysyy uudestaan niin ohittaa koko asian parilla sanalla, ettei sovi
Ennen toisia autettiin. Tämä on tätä nykyajan itsekkyyttä. Toisista halutaan vaan hyötyä, ei antaa ikinä mitään takaisin.
Liisa Keltin-kangas-Järvinen puhuu juuri tästä ilmiöstä uudessa kirjassaan Itsekkyyden aika.
Minulla muutto tulossa. Mutta lyhyt muuttomatka. Ei autoa. Niinpä ostin vetokärryn ja veivaan sillä tavaroitani niin paljon kuin jaksan. Lopuille tavaroille on muutto-auto tilattava. Tosin voisin maksaa yhtä hyvin jollekin tutulle avusta. Ilmaiseksi ei tarvitsisi todellakaan auttaa.
Onhan näitä tullut vastaan. Nuorena, kun lupauduin, menin la aamuna soittamaan ovikelloa. Pariskunta oli ollut baarissa edellisenä iltana. Krapulassa avasi oven ja sanoi Pena nukkuu vielä. Voinko käydä kysymässä laatikoita ja tulla myöhemmin.
Sanoin joo ja lähdin, enkä mennyt takas.
Tästähän tuli iso riita, kun olin jättänyt heidät pulaan.
Oöen pari krt ollut ja aina olen soittanut onko kaikki pakattuna valmiina. Jos on sanottu ei ole, oon sanonut heippa
Vastaa. On aika kova homma noissa, en jaksa nyt ajatella vaikka maksaisit.
Olen suostunut muuttoavuksi ja kun menin paikalle, niin siellä vielä pakkailtiin tavaroita ja just tällaisia epämääräisiä nyssäköitä. Nykyään pitää kaikki olla jo valmiina, jos ei ole, niin lähden pois.
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä tullut vastaan. Nuorena, kun lupauduin, menin la aamuna soittamaan ovikelloa. Pariskunta oli ollut baarissa edellisenä iltana. Krapulassa avasi oven ja sanoi Pena nukkuu vielä. Voinko käydä kysymässä laatikoita ja tulla myöhemmin.
Sanoin joo ja lähdin, enkä mennyt takas.
Tästähän tuli iso riita, kun olin jättänyt heidät pulaan.
Oöen pari krt ollut ja aina olen soittanut onko kaikki pakattuna valmiina. Jos on sanottu ei ole, oon sanonut heippa
Se oli ihan oikein. Jos jotain sovitaan niin se pitää ottaa vakavasti.
Ennen rakennettiin talotkin talkoilla. Nykyään kauhea rutina jos kaveri pyytää muutamaksi tunniksi muuttoavuksi....
Parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa on olla tekemässä majanmuuttoa
Vierailija kirjoitti:
Minä olen mennyt auttamaan ja olen myös saanut apua, kun olen sitä itse pyytänyt. Eli se kohtelias vuorovaikutteisuus, mitä suomalaiset eivät jostain syystä opi kotikasvatuksessaan.
Tämä. Ja maksan kyllä ainakin bensat ja pizzat jos saan apua.
Sanot vain ettei sovi sinulle. Muista sitten olla itsekin pyytämättä apua. Asia ratkaistu.
Ei siinä auttamisessa mitään hankaluutta olisikaan, jos se olisi vastavuoroista. Itse kun aikaisemmin jeesasin kavereita ja olin mukana kantamassa ja siivoamassa niin arvatkaa mitä tapahtui, kun itse tarvitsin apua? No vastattiin, ettei päästä, kun on saunavuoro/ kissan hiekkalaatikon tyhjennyspäivä/ leffapäivä ja muuta tärkeää.
Viimeisen hyvätekeväisyyskeikan tein, kun autoin kavereita juhlien järjestämisessä ja niiden isäntä nauroi mulle päin naamaa, että miksi teet töitä ilmaiseksi. Ite ajattelin tekeväni ystävyydestä, mutta enpä tee enää ikinä kenellekään.
Tiedän, että muuttaminen on stressaavaa. Aivan varmasti autan siinä ystävääni, jos hän apua kaipaa. Kukaan ystäväni ei ole vielä minua orjuuttanut vaan olen saanut auttaa juuri sen verran kuin haluan.
Omassa muutossa tilasin muuttofirman, mutta ystävää pyysin pakkausavuksi. Oli kiireinen aikataulu, piti saada kamat nopeasti kasaan ja onneksi oli ystävä, joka auttoi.
En ymmärrä ihmisiä jotka eivät osaa sanoa ei. Veikkaan, että aloittaja tuntee huonoa omaatuntoa jos ei halua ostaa puhelinmyyjältä ja jää ovelta ovelle kauppiaan kanssa jänkkäämään ja perustelemaan miksi ei osta.
Kannattaa opetella yksi Suomen kielen sana, siitä on PALJON hyötyä ja apua itselle, sillä säästää parhaimmillaan todella paljon rahaa, aikaa ja vaivaa. Kyseinen sana on EI.
Auton käytöstä muuttoon kannattaa pyytää käypä hinta, samoin omasta ajasta. Esim. 150€ neljältä tunnilta ehkäisee jo härskeimmät hyväksikäyttäjät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen mennyt auttamaan ja olen myös saanut apua, kun olen sitä itse pyytänyt. Eli se kohtelias vuorovaikutteisuus, mitä suomalaiset eivät jostain syystä opi kotikasvatuksessaan.
Bensat ja pizzat. 😂 Okei. Jos on muutto saman kaupungin sisällä niin bensaa menee ehkä max muutaman euron edestä, pizza maksaa ehkä kympin. Eli jollain 15-20 eurolla pitäisi muka saada kanto-orja ja auto pahimmillaan koko päiväksi. Törkeää hyväksikäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Ennen rakennettiin talotkin talkoilla. Nykyään kauhea rutina jos kaveri pyytää muutamaksi tunniksi muuttoavuksi....
Kysyjä kunnioitti ystävän aikaa.
Onko liikaa vaadittu, että pakataan tavarat ennen muiden tuloa ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bensat ja pizzat. 😂 Okei. Jos on muutto saman kaupungin sisällä niin bensaa menee ehkä max muutaman euron edestä, pizza maksaa ehkä kympin. Eli jollain 15-20 eurolla pitäisi muka saada kanto-orja ja auto pahimmillaan koko päiväksi. Törkeää hyväksikäyttöä.
Ei pizzaa noin halvalla enää saa. Anyway kommentoin kommenttia, jossa puhuttiin vastavuoroisuudesta. Olen itse aina lähtenyt kantoavuksi muuttoihin (silloinkin, kun toinen ei ole päässyt syystä tai toisesta avuksi minun muuttooni), mutta minulla ei ole ajokorttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pizzaa noin halvalla enää saa. Anyway kommentoin kommenttia, jossa puhuttiin vastavuoroisuudesta. Olen itse aina lähtenyt kantoavuksi muuttoihin (silloinkin, kun toinen ei ole päässyt syystä tai toisesta avuksi minun muu
🤦 Muuttuuko kommenttini pointti jos pizza maksaisikin 11 euroa? Jänkkäätkö aina kaikesta mahdollisesta?
Tosi ystäviä autetaan vastavuoroisesti. Joku auttaa muutossa toinen maalamisessa kolmas vie ruokaa kun on sairas. Ihan normaalia omassa ystäpiirissä.