Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Löytyykö muita, jotka pärjää toimeentulotuella hyvin

Vierailija
21.02.2026 |

Rahat riittää just siihen mihin pitääkin. Tietenkään, mitään ökyelämää ei vietetä, mutta kaikkeen tarpeelliseen kyllä rahat riittää

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti tuossa ei ollut auton kulut mukana. Mutta ei niitä autosa aiheutuvia kuluja ole toimeentulotukea saavallakaan. Pointti on siinä, että elämisen peruskulut voivat olla hyvinkin maltilliset ja siitä huolimatta voi elää ns hyvää elämää.

Vierailija
62/72 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihan vain pelkkää ruokaa pitäisi ostaa, niin siihen riittää, mutta mitään ylimääräistä ei voi ostaa. Tosi tarkkaan lasken ja kierrän joka kaupan tarjoukset. Vaatetta ostan käytettynä ja pesuaineet halvimman mukaan.

äiti ja lapsi talous

Aika hulppeat on ruokamenot jos 600 euroa per kärsä per kk riittää niihin nippa nappa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu, jos asuu yksin vuokralla sallituissa rajoissa, eikä omista mitään. Jos on erehtynyt ostamaan asunnon ja on vaikka opinto velkaa, niin ei selviä. 

Asunto väkisin myytiin, velat pois ja sitten voi heittäytyä elätiksi yhteiskunnan siiipien suojaan. 

Vierailija
64/72 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää se vähäksi aikaa mutta sitten pitää harrastaa jotain ettei ala masentaa. Teen itse pimeitä töitä koska niitä saan helposti. Pimeistä töistä tienaa 300-600 euroa kk. Ei tuet riitä kunnon vaatteisiin edes. Sitten kun joku läppäri hajoo niin pitää olla säästöjä että saa uuden. Läppäri hajoo parin vuoden välin nykyään. Saa sillä toimeentulotuella ruokaa mutta ei juuri mitään muuta. Itse pelasin salibandyakin niin siihen meni rahaa jo 100 euroa kk.

Vierailija
65/72 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, ettei minulla ole mitään lainoja/osamaksujakaan maksettavana. Ilmeisesti ne ketkä ei pärjää, niin ovat veloissa

Ap

Luultavasti. Itse en edes saa toimeentulotukea, kun yritän selvitä lainoistani. Elämiseen jää reilu satanen kuussa. Käytettävissä olevat tuloni yli kuusinkertaistuisivat, kun joudun ulosottoon ja pääsen toimeentulotuelle. Yli, koska saisin reseptilääkkeetkin apteekista. Nyt en niitä voi ostaa.

Toistaiseksi olen kuitenkin yrittänyt etten saisi maksuhäiriömerkintää, koska se hankaloittaa elämää jatkossa tosi paljon.

Vierailija
66/72 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkeen tarpeelliseen ei toimeentulotuki riitä. Mutta sillä voi pärjätä silloin, jos tukea tarvitsee vain muutaman kuukauden - silloin kaikki tarpeellinen on jo hankittu (kodintarvikkeet, vaatteet, kuntosali/uimahallikortti yms.), ja keittiönkaapeissa on todennäköisesti aika hyvät varastotkin. Jokapäiväiset välttämättömyydet sillä toki voi ostaa, maksaa puhelinlaskun ja ladata bussilippua. Mutta kun tämä ei ole kaikki, mitä ihminen tarvitsee. Jos tukea tarvitsee vain jokusen kuukauden ajan, voi sen ajan pärjätä niin, että ostaa ne pelkät välttämöttömyydet, ja sitten taas kun saa palkkaa, pystyy ostamaan muut tarpeelliset asiat.

Pelkällä toimeentulotuella ei kyllä pärjää hyvin, vaan silloin joutuu tinkimään joistain oikeasti tarpeellisistakin asioista. 

Vaatteita ei tarvitse ostaa joka vuosi ja uimahalli-, kuntosalikortti ei ole pakollinen. Nyt on taas keksitty turhia rahallisia menoja. Bussikorttiakaan ei kaikki tarvitse

Ei mulla ainakaan työssäkäyvänäkään ole ollut varaa uimahalliin, kuntosaliin tai bussikorttiin. Ensinmainittuihin ei kyllä aikaa ja jaksamistakaan. Nyt työttömänä ehtisi ja jaksaisi harrastaa, mutta edelleenkään ei ole varaa.

Vierailija
67/72 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en. Ruoka on kallista, liikkuminen, vaatteet, opintolainaan ei saa enää maksuvapaata, luotonlyhennys, naisten perus hygienia, terveys ja kosmetiikka, muut laskut joita ei hyväksytä tt-tulossa, ei korvattavat lääkkeet lisäksi on liian kallis vuokra helsingissä (halvempia ei ole, mutta hallituksen mielestä on)...

Vierailija
68/72 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela korvaa lähtökohtaisesti kaikki lääkärin määräämät reseptilääkkeet. Ei kuitenkaan ravintovalmisteita kuin poikkeustapauksissa. 

Eikä perusvoiteita, vaikka ne on iso kustannus atoopikolla.

Vierailija
69/72 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Minä.

Tiesin, etten ole ainoa

Ap

Mistä summasta on kyse /kk?

Vierailija
70/72 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei löydy. Muilla voi olla tarve enemmälle, laskut, apteekki, pakolliset hankinnat jne. Voinut olla kauemmin pienellä rahalla ja on leikkurit.

Kela hoitaa kaikki lääkkeet, terveyskeskusmaksut ja hammaslääkärit. Maksaa pakolliset laskut kuten sähkö, vesi, vuokra, kotivakuutus. 

Eli mitä on nuo laskut? Tarjouspuhelinliittymä ja ehkä netflix. Pari sataa riittää ruokaan ja noin 400 jää vielä muuhun. Siitä aina vähän säästöön käteisenä, jos tulee joku isompi hankinta. Pesukoneen ostavat, mutta esim tv pitää maksaa itse. 

Ei jää 400 muuhun, vaan jos sinulla menee ruokaan 200 ja sitten puhelimeen ja Netflixiin arviolta 30 euroa, niin muuhun jaa 380 euroa. Tosiasiassa kauppaostoksiin menee kaikilla enemmän kuin 200 euroa kuussa, kun lasketaan sampoot, saippuat, pyykinpesuaineet, tiskiaine, leivinpaperit, vessapaperit, alushousut ja sukat joita ei voi oikein käytettyinä kirpparilta ostaa ja joita silloin tällöin on ostettava, deodorantti, perusvoide, suodatinpaperit, siivoustarvikkeet, hammasharja ja -tahna, hammaslanka tai -tikut, laastarit, tamponit tai siteet, vitamiinit jne. 200 euroa voi kyllä riittää puhtaasti ruokaan, jos kaiken tekee itse ja syö niukasti. Liikkuva nuori mies ei sillä elä koko kuuta mutta keski-ikäinen pienikokoinen naisihminen voi elää mukavastikin. Ruoka-allergiat nostavat kauppalaskua mutta niitä ei toimeentulotuessa huomioida. 

Pesukonetta ei toimeentulotuella olevalle makseta, jos taloyhtiössä on edes jonkinlainen pesutupa.

Vierailija
71/72 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiset aloitukset täällä saa kyllä olla mutta jos joku yrittää kertoa miten ei enää tule toimeen, kyseessä on muka trolli ja aloitus haetaan poistoon. Tämä on kokoomuslaista peliä ja piilovaikuttamista. Kannattaa ottaa huomioon, että vaikka ihmiset tulisivatkin toimeentulotuella hyvin toimeen, heitä ei kannata totuttaa niukkuuteen. Myöhemmin vaikka pääsisivätkin töihin tai perisivät rahaa, eivät kuluta kun ovat tottuneet niukistelemaan. Tämä on syy, miksi Suomen talous ei kasva. Ihmiset on totutettu elämään säästöliekillä ja panttamaan rahoja pois kierrosta, joten kansantalous kuihtuu.

Vierailija
72/72 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi