Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Löytyykö muita, jotka pärjää toimeentulotuella hyvin

Vierailija
21.02.2026 |

Rahat riittää just siihen mihin pitääkin. Tietenkään, mitään ökyelämää ei vietetä, mutta kaikkeen tarpeelliseen kyllä rahat riittää

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkeen tarpeelliseen ei toimeentulotuki riitä. Mutta sillä voi pärjätä silloin, jos tukea tarvitsee vain muutaman kuukauden - silloin kaikki tarpeellinen on jo hankittu (kodintarvikkeet, vaatteet, kuntosali/uimahallikortti yms.), ja keittiönkaapeissa on todennäköisesti aika hyvät varastotkin. Jokapäiväiset välttämättömyydet sillä toki voi ostaa, maksaa puhelinlaskun ja ladata bussilippua. Mutta kun tämä ei ole kaikki, mitä ihminen tarvitsee. Jos tukea tarvitsee vain jokusen kuukauden ajan, voi sen ajan pärjätä niin, että ostaa ne pelkät välttämöttömyydet, ja sitten taas kun saa palkkaa, pystyy ostamaan muut tarpeelliset asiat.

Pelkällä toimeentulotuella ei kyllä pärjää hyvin, vaan silloin joutuu tinkimään joistain oikeasti tarpeellisistakin asioista. 

Vaatteita ei tarvitse ostaa joka vuosi ja uimahalli-, kuntosalikortti ei ole pakollinen. Nyt on t

Osa tarvitsee näitä. Olen tuon tekstin kirjoittaja, ja minulle on  sekä lääkäri että fysioterapeutti ohjeistanut sekä uimista että kuntosalia välilevyongelmien vuoksi (olen käynyt läpi jo kaksi välilevynpullistumaa ja melkein joutunut leikkaukseen - ja olen normaalipainoinen). Ja Helsingissä käytännössä tarvitaan bussikortti. Toki en itse elä tuilla, että tässä ei nyt sitä tarvitse alkaa ruotia. Mutta pointtini oli juuri se, että jos tukiaika on lyhyt, on voinut palkkatuloilla hankkia niitä asioita, mitä hän itse tarvitsee. Se, että joku ei just niitä tarvitse, ei tee niistä tarpeettomia. Joku oikeasti tarvitsee vaikkapa uimahallia ja kuntosalia. Ja käytännössä vaatteita joutuu ostamaan vuosittain etenkin, jos ostaa halpaa. Eivät vaatteet nykyisin ikuisia ole. Markettikengät hajoavat puolessa vuodessa ja vaatteiden käyttöikä on lyhentynyt 1-3 vuoteen usein.

Näissä tukikeskusteluissa usein lasketaan vain, mitä ruoka maksaa, mutta oikeastihan ruoka on vain n. kolmasosa niistä asioista, jotka voidaan katsoa tarpeellisiksi tai välttämättömiksi. Kaikenlaista muutakin täytyy ostaa. Nuo luettelemani olivat vain esimerkki, mutta voisihan listaa jatkaakin: lasten harrastukset (niitä ei tuissa korvata välttämättä kaikkia), pesuaineet, itsehoitolääkkeet, kengät, kampaaja... Ai niin, nyt joku tulee sanomaan, että kampaajalla käyminen ei ole pakollista, mutta etenin lyhythiuksiset (kuten miehet) alkavat näyttää TODELLA epäsiisteiltä, jos eivät käy parturissa säännöllisesti, ja kyllä pitkiä hiuksiakin on hyvä 1-2 kertaa vuodessa tasoittaa latvoista. Ei kaikilla köyhillä voi olla itse kotona siiliksi ajettua tukkaa - niin, ja sen laitteenkin ostamiseen pitäisi olla rahaa.

Vierailija
22/33 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en saisi pelkällä toimeentulotuella asioita, joita minä ja lapseni tarvitsemme. Iäkkäät vanhempani onneksi ovat sen verran hyvätuloisia eläkeläisiä, että he sitten ovat maksaneet meille yhtä sun toista. Ilman heitä lapseni ei olisi voinut osallistua edes vanhojentansseihin - mitä tietenkään täällä kukaan ei pidä tarpeellisena köyhälle lapselle, mutta muiden kohdalla kyllä puhutaan aina, miten tärkeä perinne se on ja miten tärkeää on, että nuoret saavat sellaisen päivän. Pelkällä toimeentulotuella eläisimme aikamoisessa niukkuudessa ja jopa kurjuudessa, koska meiltä puuttuisi oikeasti tärkeitä huonekalujakin, ei olisi riittävästi lamppuja kodissa eikä tarpeeksi astioita. Etenkin nyt, kun minulta meni mahdollisuus tienata rahaa suojaosien poiston myötä. Kokopäivätyötä en ole saanut enkä riittävän hyväpalkkaista työtä, mutta enää ei olisi keikkatöistä tai osa-aikaisistakaan mitään hyötyä. Niitä saisin helposti, mutta eivät ne auttaisi tilannettamme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan tämäkin avaus jonkun ikävä trollaus, johon itsekin lankesin. 

Vierailija
24/33 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, ettei minulla ole mitään lainoja/osamaksujakaan maksettavana. Ilmeisesti ne ketkä ei pärjää, niin ovat veloissa

Ap

Voi mennä rahaa esim. terveydenhoitoon. Julkisella ei hoideta, joten perusosasta maksettava, jos aikoo apua saada. Rahat loppuu hyvin äkkiä eikä riitäkään. 

Vierailija
25/33 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain palkkaa 1300 e nettona (en saanut tukia), elin mukavasti ja sain rahaa säästöönkin. Tuilla elävä yksineläjä taitaa saada enemmän rahaa, joten eipä ihme että sillä elää ihan mukavasti.

Vierailija
26/33 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei löydy. Muilla voi olla tarve enemmälle, laskut, apteekki, pakolliset hankinnat jne. Voinut olla kauemmin pienellä rahalla ja on leikkurit.

Osan laskuistakin kela maksaa ja reseptilääkkeet. Kyllä pitäs pärjätä, kun vähän jää itselle maksettavaa

Lääkkeissä on paljon poikkeuksia, joita ei Kela hyväksy toimeentulotuen menoiksi. Niihin saattoi ennen saada korvausta harkinnanvaraisena, mutta ei enää, koska säästöt. Ihmiset jättää lääkkeitä ostamatta tämän takia.

Vierailija
27/33 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sillä pärjää just ja just kun nuukasti elää, niin pärjääkö sillä silloin hyvin?

Vierailija
28/33 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elin 2 vuotta toimeentulotuella enkä voi käsittää miten meillä taataan tuollainen elintaso työtätekemättömille. 

Mun näkemys on että joutaisi 20% leikata vielä perusosasta aikuisilta, lapsilta ei yhtään. Helppoahan se elämä on kun oot päivät kotona, on aikaa seurailla eri kauppojen tarjouksia ja valmistaa ruokaa halvalla, säästää itsetekemällä ja pitää huolta itsestä kun on aikaa. Toista se on sillon ku päivät menee töissä ja kaupasta nopeasti jotain valmista. Lääkkeet ja lääkärilaskut saa kaikki laittaa kelaan. Silmälasitkin. 

Vierailija
29/33 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei löydy. Muilla voi olla tarve enemmälle, laskut, apteekki, pakolliset hankinnat jne. Voinut olla kauemmin pienellä rahalla ja on leikkurit.

Osan laskuistakin kela maksaa ja reseptilääkkeet. Kyllä pitäs pärjätä, kun vähän jää itselle maksettavaa

Lääkkeissä on paljon poikkeuksia, joita ei Kela hyväksy toimeentulotuen menoiksi. Niihin saattoi ennen saada korvausta harkinnanvaraisena, mutta ei enää, koska säästöt. Ihmiset jättää lääkkeitä ostamatta tämän takia.

Ei todellakaan ole paljon poikkeuksia. Ainoastaan joku lääke, jota ei virallisesti käytetä sairauteen x, voidaan jättää toimeentulotuen ulkopuolelle. Hoitamatta ei ketään jätetä, vaan siinä tapauksessa otetaan käyttöön joku virallinen lääke.

Vierailija
30/33 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan olet nyt elänyt tt-tuella?

Vierailija
31/33 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela korvaa lähtökohtaisesti kaikki lääkärin määräämät reseptilääkkeet. Ei kuitenkaan ravintovalmisteita kuin poikkeustapauksissa. 

Vierailija
32/33 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö toimeentulotuki ole vain jotain 600 euroa kuussa? Mulla ei mene kaaliin, kuinka sillä voisi oikeasti tulla toimeen. Mun vuokranikin on yli 600 euroa, eli en pystyisi maksamaan edes asumistani. Elän siis yksin, ei ole toista jakamassa kuluja.

Vajaa 600 e jää pakollisten asumis- ja terveyskulujen JÄLKEEN.

Sulla on kyllä erinomaisen pienet aumusmenot ja terveysmenot. - Kannattaa huomata, että asumistuki ei kata kuin osan asumismenoista, eikä yksinään esim koko vuoktaa. Ja lääke terveysmenot sulla on lähes olemattomat. Väittäisinkin, että jokin ei nyyt ihan täsmää kertomassasi. 

Miten ei täsmää? Olen eri. En saa tai ole hakenut toimeentulotukea. Yhdistelmästä osa-aikapalkka, soviteltu työttömyysetuus ja asumistuki jää vuokran jälkeen noin toimeentulotukea vastaava summa, välillä vähemmänkin. 

Ei kaikki pienituloiset ole sairaita. Tai no itse olen, mutta maksan 9 e / 3 kk insuliineistani. Kerran vuodessa diabeteshoitajan tapaaminen, joka on maksuton ja joka toinen vuosi lääkärin vastaanotto, josta menee poliklinikkamaksu. Mulla ei tule siis terveysmenoja kyllä edes joka toinen kuukausi. 

Vierailija
33/33 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tt-tuella pärjää ihan hyvin. Tunnen monia tt-tuella eläviä.