Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Löytyykö muita, jotka pärjää toimeentulotuella hyvin

Vierailija
21.02.2026 |

Rahat riittää just siihen mihin pitääkin. Tietenkään, mitään ökyelämää ei vietetä, mutta kaikkeen tarpeelliseen kyllä rahat riittää

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihan vain pelkkää ruokaa pitäisi ostaa, niin siihen riittää, mutta mitään ylimääräistä ei voi ostaa. Tosi tarkkaan lasken ja kierrän joka kaupan tarjoukset. Vaatetta ostan käytettynä ja pesuaineet halvimman mukaan.

äiti ja lapsi talous

Vierailija
42/72 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö toimeentulotuki ole vain jotain 600 euroa kuussa? Mulla ei mene kaaliin, kuinka sillä voisi oikeasti tulla toimeen. Mun vuokranikin on yli 600 euroa, eli en pystyisi maksamaan edes asumistani. Elän siis yksin, ei ole toista jakamassa kuluja.

Ei ihan pelkällä  toimeentulotuella tulekkaan. Asumistuki, toimeentulotuki, reseptilääke korvaukset, terveydenhuolto esim lasit hammaslääkäri jne, sossusta saattaa saada vielä vaate rahaa jos vaatteet on huonossa kunnossa. 

älä puhu pas kaa.

Sossu ei vaatteisiin kuule rahaa anna.

Kuuluvat perustoimeentulotukeen vaatteet, hygieniatuotteet,huonekalut , kesäreissut jne...

Sossu maksaa esimerkiksi sun vuokran jos jostain syystä on jäänyt maksamatta.

Eli useimmiten joku päihdeongelmainen, joka narkannut vuokrarahat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on hommannut ennen toimeentulotuelle joutumista huonekalut ja astiat polkupyörät jne niin joo pärjää kyllä, mutta laskimen kanssa.

lomat lasten kanssa kotona.

Ei autoa

Vaatteet kirppikseltä

Leikkaat itse hiuksenne

Ei tilaa pizzoja tai hampurilaisia rdes laapsille

Ei netflixiä tai kirjasovelluksia

Ei meikkejä, hajuvettä tai parempaa hoitoainetta

Lelut kirppikseltä

ei tuulettimia,pimennysverhoja kesähelteisiin

Vierailija
44/72 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei oikein, kun ei ollut mitään tukiverkkoa tai edes aluksi huonekaluja, vaatteita, mitään ja tilanne pitkittyi ja oli pitkiä sairaalajaksoja eikä mitään olisi saanut säästää tai edes jättää tilille kuunvaihteen yli 😬

Ja kun lähtökohtana oli, että sairastelin paljon ja täysi-ikäistyin huostaanotettuna ja niin ettei minulla ollut luottotietoja (jos et tiedä niin luottotiedot voi menettää jo lapsena jos vanhempi tai vanhemmat on ottaneet sinun nimiisi laskuja ja tätä on hyvin tuskallista ja hidasta selvittää käräjäoikeudessa, eikä minun kohdallani asiaa vain saatu kokonaan purettua. Velkaneuvontaankaan ei toimeentulotuella päässyt). 

Eli ei, en pärjännyt. Nykyään tuntuu ihan luksukselta olla minimisairaseläkkeellä ja niin että on luottotiedot omaava avomies<3 

En sairauteni takia saa itse ajaa autoa ollenkaan enkä näin ollen omaa korttia. Sekin vaikuttaa. Oikeasti elämä olisi yhtä helvettiä jos olisin edelleen toimeentulotuen varassa ja yksin jossain homeyksiössä kunnan surkeimmassa nistitalossa, enkä saisi säästää senttiäkään. 

Minulla on esimerkiksi ensimmäistä kertaa elämässäni nyt kolmikymppisenä sopivia, ehjiä ulkovaatteita, lemmikkieläin ja ehjä, uusi sänky eikä koskaan huolta siitä, että saanko ruokaa tai entä jos takki tai vikat housut hajoaa..

Vierailija
45/72 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee yli 200 toimeentulotuesta vuokran omavastuu osaan.

Jää 48€ itselle

Työmarkkinatuki 595 on se millä maksan puhelimet netit ja ruoan/vaatteet/hygieniatuotteet jne ja jos, vaikka sänky hajoaa, niin pakko olisi käytettynä ostaa torista, vaikka inhottaisi kuinka.

yksinhuoltaja isä ja 14v lapsi

Vierailija
46/72 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin suurimmalla osalla työttömistä joilla lapsi menee vuokraan koko toimeentulotuki.

Kaksiot maksaa kuussa 700-1000 riippuen paikasta.

Me asutaan pienessä kaupungissa ,pienessä kaksiossa kaksin lapsen kanssa. 

Vuokra 748€ 

Eikä halvempaa  kaksiota löytynyt vuoden etsinnän jälkeen ja teinillä oma huone aika tärkeä, vaikka joku työssäkäyvä tästäkin varmasti alkaa syyllistämään ja yksiöön muuttamista  vaatimaan.

Vierailija
47/72 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tulen loistavasti omalla toimeentulotuellani toimeen mitä kutsutaan myös kuukausipalkaksi.

Menen joka arki aamu töihin ja palaan sieltä illaalla kotiin.

Maksan verot ja kaikki muutkin pakolliset maksut ja vielä jää rahaa säästöönkin.

Kyllä varsinkin sen yhden kirjoittajan joka kertoo että ei kaipaa töihin kannattaisi miettiä miten tämä maa saataisiin nousuun eikä pelkästään loisi minun ja muiden työtätekevien maksamien veroEurojen varassa.

Vierailija
48/72 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjään hyvin jopa ilman tukia.

Vierailija
49/72 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaka ope saan 2500 brutto ja elätän sillä teinin ja maksan laskuni. Kyllä suututtaa aamulla tulipalopakkasella startata 5v vanhaa autonromua kohti työpaikkaa, kun jotkut saavat ilmaiseksi kaiken!

Vierailija
50/72 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkeen tarpeelliseen ei toimeentulotuki riitä. Mutta sillä voi pärjätä silloin, jos tukea tarvitsee vain muutaman kuukauden - silloin kaikki tarpeellinen on jo hankittu (kodintarvikkeet, vaatteet, kuntosali/uimahallikortti yms.), ja keittiönkaapeissa on todennäköisesti aika hyvät varastotkin. Jokapäiväiset välttämättömyydet sillä toki voi ostaa, maksaa puhelinlaskun ja ladata bussilippua. Mutta kun tämä ei ole kaikki, mitä ihminen tarvitsee. Jos tukea tarvitsee vain jokusen kuukauden ajan, voi sen ajan pärjätä niin, että ostaa ne pelkät välttämöttömyydet, ja sitten taas kun saa palkkaa, pystyy ostamaan muut tarpeelliset asiat.

Pelkällä toimeentulotuella ei kyllä pärjää hyvin, vaan silloin joutuu tinkimään joistain oikeasti tarpeellisistakin asioista. 

Aika paljon ns. turhuuksia tuossakin. 

Vierailija
51/72 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kiitollinen kelan tuista, kun en työhön kykene, mutta ei ne mitään hulppeita kyllä ole, eikä kannata kateellinen olla. Olisin mielelläni terve ka työssäkäyvä.

Tämä häpeä ja se, kun muut halveksivat ja sättivät loiselsi jne on ajanut ainakin minut ihan erakoksi ja ajatuskin että menisin vaikka työharjoitteluun ttai kuntouttavaan tuntuu liian pelottavalta. Se miten muut työpaikalla kiusaavat halveksivat ja utelevat  on hirveää.

Olen ollut kahdessa  työpaikassa ( vanhainkoti ja päiväkoti) harjoittelussa ja kokemus oli niin ahdistava muiden työntekijöiden toimesta, ettää en vaan halua enää edes yrittää.

Vierailija
52/72 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö toimeentulotuki ole vain jotain 600 euroa kuussa? Mulla ei mene kaaliin, kuinka sillä voisi oikeasti tulla toimeen. Mun vuokranikin on yli 600 euroa, eli en pystyisi maksamaan edes asumistani. Elän siis yksin, ei ole toista jakamassa kuluja.

Ei ihan pelkällä  toimeentulotuella tulekkaan. Asumistuki, toimeentulotuki, reseptilääke korvaukset, terveydenhuolto esim lasit hammaslääkäri jne, sossusta saattaa saada vielä vaate rahaa jos vaatteet on huonossa kunnossa. 

älä puhu pas kaa.

Kuuluvat perustoimeentulotukeen vaatteet, hygieniatuotteet,huonekalut , kesäreissut jne...

Vaaterahaa saavat vain lapsiperheet. Heille maksetaan kaikki. 

Vierailija
53/72 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen elänyt toimentulotuella kohta kuusi vuotta ja olen pärjännyt hyvin. Käyn ruokajonossa poimin mustikoita 50 ämpäriä jotka myyn käyn kalassa ja myyn osan saalista teen pientä remontti hommia. Oikeata töitä en ole saanut sen jälkeen kuin jäin työttömäksi 56 vuotiana. En haaveile enää että kukaan palkkaisi minut. 

Eli siis et saa ostettua ruokasi ja joudut tekemään pimeitä hommia tukien päälle että rahat riittää ja pimittää Kelalta tulot?

Vierailija
54/72 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkeen tarpeelliseen ei toimeentulotuki riitä. Mutta sillä voi pärjätä silloin, jos tukea tarvitsee vain muutaman kuukauden - silloin kaikki tarpeellinen on jo hankittu (kodintarvikkeet, vaatteet, kuntosali/uimahallikortti yms.), ja keittiönkaapeissa on todennäköisesti aika hyvät varastotkin. Jokapäiväiset välttämättömyydet sillä toki voi ostaa, maksaa puhelinlaskun ja ladata bussilippua. Mutta kun tämä ei ole kaikki, mitä ihminen tarvitsee. Jos tukea tarvitsee vain jokusen kuukauden ajan, voi sen ajan pärjätä niin, että ostaa ne pelkät välttämöttömyydet, ja sitten taas kun saa palkkaa, pystyy ostamaan muut tarpeelliset asiat.

Pelkällä toimeentulotuella ei kyllä pärjää hyvin, vaan silloin joutuu tinkimään joistain oikeasti tarpeellisistakin asioista. 

On se kumma miten esim Kirsi Salo pärjää oikein hyvin 700 eurolla per kk. Varakas nainen, jolla olisi kyllä rahaa vaikka kuinka, mutta ei vaan koe tarpeelliseksi kuluttaa tuon enempää.

Vierailija
55/72 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli toimeentulotuessa on yhä leikkaamisen varaa. Ei sillä pidä tulla toimeen HYVIN. 

Vierailija
56/72 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

älä puhu pas kaa.

Kyllä muuten antaa rahaa esim maahanmuuttajille talvivaatteiden hankintaan kuin myös huonekaluihin. Katso vaikka hyvinvointialueiden asiasta antamia ohjeistuksia.

Vierailija
57/72 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen elänyt toimentulotuella kohta kuusi vuotta ja olen pärjännyt hyvin. Käyn ruokajonossa poimin mustikoita 50 ämpäriä jotka myyn käyn kalassa ja myyn osan saalista teen pientä remontti hommia. Oikeata töitä en ole saanut sen jälkeen kuin jäin työttömäksi 56 vuotiana. En haaveile enää että kukaan palkkaisi minut. 

Ethän sinä sitten toimeentulotuella elä jos myyt tuotteita ja teet pimeitä töitä. Sinähän elät rötöksillä.

Vierailija
58/72 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli toimeentulotuessa on yhä leikkaamisen varaa. Ei sillä pidä tulla toimeen HYVIN. 

Tämä. Pahasti on vinksahtanut ihmisillä ajatusmaailma kun jollain viimesijaisella toimeentulotuella pitäisi saada ostettua ja harrastettua vähän sitä sun tätä. Muiden kustantamana.

Vierailija
59/72 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kumma miten esim Kirsi Salo pärjää oikein hyvin 700 eurolla per kk. Varakas nainen, joll

Mahtoikohan Kirsikään ilmoittaa auton välirahoja, auton vakuutuksia, reissukuluja jne? 700 sisälsi vain ruuat ja asumisen kulut.

Vierailija
60/72 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei löydy. Muilla voi olla tarve enemmälle, laskut, apteekki, pakolliset hankinnat jne. Voinut olla kauemmin pienellä rahalla ja on leikkurit.

Kela hoitaa kaikki lääkkeet, terveyskeskusmaksut ja hammaslääkärit. Maksaa pakolliset laskut kuten sähkö, vesi, vuokra, kotivakuutus. 

Eli mitä on nuo laskut? Tarjouspuhelinliittymä ja ehkä netflix. Pari sataa riittää ruokaan ja noin 400 jää vielä muuhun. Siitä aina vähän säästöön käteisenä, jos tulee joku isompi hankinta. Pesukoneen ostavat, mutta esim tv pitää maksaa itse. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän