Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Työtön Tuomas päätti lopettaa osa-aikatyönsä hallituksen tekemän uudistuksen takia

Vierailija
21.02.2026 |

Mielelläni tekisin edes osa-aikaisia töitä, mutta nyt niistä ei ole kuin lähinnä harmia, hän kertoo.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011813527.html

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin osa-aikatyöntekijät lopettavat, kun se on tehty kannattamattomaksi. En sentään ala maksamaan töissä käynnistä, vaikka sillä mitättömällä palkalla ennen kävinkin töissä.

Jännä, minun lapseni ainakin tekee osa-aikatyötä opiskelun ohella. Hänen kaverinsa ovat kaikki etsineet osa-aikatöitä, mutta eivät ole saaneet. Tuolla on pitkä jono ihmisiä, jotka haluaisivat osa-aikatöitä, mutta niitä ei vain ole kaikille.

Tukia pitää vielä leikata tuollaisilta Tuomaksilta, jotka eivät vaivaudu töihin, vaan loisivat muiden kustannuksella.

Vierailija
62/77 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt huudetaan! Ihanaa persut ihanaa! tämä on ihanaa!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että parilla puolueella alkaa tutista lahkeessa vaalien läheisyydessä ja alkavat pikavauhtia puuhata suojaosan palautusta, koska työttömyyden hoito on epäonnistunut. 

Tämä tuli mullekin mieleen. Tämä on myös ainut tapa kokoomuksen päästä hallitukseen. Persujen lupauksiinhan ei enää kukaan usko. 

Vierailija
64/77 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuomas on ahkera,postinjako on raskasta. on parempi että tekee edes muutaman tunnin töitä. typerä päätös toi suojaosan poisto. maaseudulla esim työt on vähissä on otettava myös osa-aikaa. toivon et hallitus peruu typerän päätöksen.

Vierailija
65/77 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän vain yhden suojaosilla kikkailijan ja se oli kunnanvaltuutettu kokoomuksen riveistä. Hän kun jäi työttömäksi niin ei suostunut tekemään kaverini yritykselle töitä kuin kolmella sadalla, koska olisi muuten menettänyt tukia. Itse osa-aikatyötä paljonkin tehneenä olin tuosta aika tyrmistynyt. Olen meinaan aina ottanut töitä vastaan niin paljon kuin olen vain saanut ja välillä suojaosa oli pelastus minulle.

T. Vasemmiston äänestäjä

Noinhan lähes kaikki tekevät se on oikeiston suoltamaa propagandaa että töitä tehdään vain suojaosan verran kun todellinen syy suojaosan poistoon on se että saataisiin fimoihin halpatyövoimaa.

Vierailija
66/77 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin osa-aikatyöntekijät lopettavat, kun se on tehty kannattamattomaksi. En sentään ala maksamaan töissä käynnistä, vaikka sillä mitättömällä palkalla ennen kävinkin töissä.

Minä ainakin saan enemmän rahaa tekemällä osa-aikaista kuin olemalla täysin työtön, mutta minulla onkin oma koti. Helppoa on niiden huudella, jotka saavat tt-tukea ja asumistukea. Rahaa tulee, vaikkeivat tekisi mitään. Kaikille ei tukia anneta. 

Vierailija
67/77 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jännä, minun lapseni ainakin tekee osa-aikatyötä opiskelun ohella. Hänen kaverinsa ovat kaikki etsineet osa-aikatöitä, mutta eivät ole saaneet. Tuolla on pitkä jono ihmisiä, jotka haluaisivat osa-aikatöitä, mutta niitä ei vain ole kaikille.

Tukia pitää vielä leikata tuollaisilta Tuomaksilta, jotka eivät vaivaudu töihin, vaan loisivat muiden kustannuksella."

Mitä hemmettiä sä oikein selität? Eikö se ole vain hyvä, että Tuomaksen kaltaiset lopettavat, että on sitten esim. opiskelijoille niitä töitä tarjolla enemmän?

Opiskelijat eivät kai useimmiten ole myöskään tt-tukea saavia, joten meni vähän aiheen vierestäkin sulla.

Vierailija
68/77 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa ihana kirjoitus Seposta.

Kaunis loppu vielä.

ELÄMÄ PALKITSEE AHKERIA

Vierailija
69/77 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä, minun lapseni ainakin tekee osa-aikatyötä opiskelun ohella. Hänen kaverinsa ovat kaikki etsineet osa-aikatöitä, mutta eivät ole saaneet. Tuolla on pitkä jono ihmisiä, jotka haluaisivat osa-aikatöitä, mutta niitä ei vain ole kaikille.

Tukia pitää vielä leikata tuollaisilta Tuomaksilta, jotka eivät vaivaudu töihin, vaan loisivat muiden kustannuksella.

Opiskelijan osa-aikatyötä verotetaan aivan eri tavoin kuin työttömän. Työtön menettää tuesta 50 cnt tienatessaan osa-aikatyössä euron ja sen lisäksi tuesta ja työstä maksetaan vero. Opiskelijan työntekoa ei kohdella näin. Tämä muutos tuli voimaan työttömien etuuksien kiristyessä.

Vierailija
70/77 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että saa 50 senttiä per tienaamansa euro, ei tule suoraan työttömyyskorvauksen päälle. Työttömyyskorvaus lasketaan tälläisena kuukautena uudelleen, missä nämä tienatut eurot huomioidaan. Työttömyyskorvaus on tälläisena kuukautena pienempi. 

Vierailija
71/77 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sitten Tuomas vaan tekemään osa-aikatöitä pimeästi niin jää valtiolta verotulot saamatta.

Vierailija
72/77 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän vain yhden tuilla kikkailijan ja se on minun entinen työnantaja. 

Vierailija
73/77 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä uutinen. Osa-aikatyöt on hyvä jättää opiskelijoille.

Sote alalla opiskelija ei vielä pysty/häneltä voikaan vaatia osaamista kaikkiin työtehtäviin. Eivät pysty vielä myöskään yksin tehtäviin vuoroihin vielä. Kokeneita ei saa keikkaajiksi, jos heille ei takaa riittäviä tunteja kuussa. Joten probleem.

Lopulta kokeneet keikkarit ovat siis kultaakin kalliimpia. Mieluummin heille keikoilla liki täydet tunnit. Opiskelijat saavat vain heittovuoroja jonkun vakkarin apurina. Niitä ei ole paljoa tarjolla. Näimpä nuorten tuloalalle on TODELLA HAASTAVAA järjestää. Jopa harjoittelupaikan löytäminen vaikeaa, se kun sitoo kantahenkilökuntaa ohjaamaan ja valvomaan.

-esihenkilö

Vierailija
74/77 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuomas on ahkera,postinjako on raskasta. on parempi että tekee edes muutaman tunnin töitä. typerä päätös toi suojaosan poisto. maaseudulla esim työt on vähissä on otettava myös osa-aikaa. toivon et hallitus peruu typerän päätöksen.

Työttömyyskorvausten osaltahan tuo on jo tavallaan peruttu. Toukokuussa peruspäiväraha ja työmarkkinatuki yhdistyvät yleistueksi, jossa on runsaan 300 euron suojaosa, muistaakseni 311 €.  Sen verran saa tienata ennen kuin tuki pienenee.

Toimeentulotukea saavat (kuten tämä Tuomas) eivät tuosta kylläkään hyödy, koska siinä ei sitten suojaosaa edelleenkään ole.

Vierailija
75/77 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukia pitää vielä leikata tuollaisilta Tuomaksilta, jotka eivät vaivaudu töihin, vaan loisivat muiden kustannuksella

Ja laskevat hyvin tarkkaan. Noin pienillä veroprosenteilla ja ja summalla on tehty ehkä päivä viikossa. Saavutus kai sekin.

Vierailija
76/77 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella  surullista,  miten ahtaalle  OrpoPurra  ajaa  ihmiset.   

Ennen kaikkea miten ahtaalle tämä katastrofihallitus ajaa koko maan. He tekevät kaikkensa, että ihmisiltä viedään viimeinenkin ostovoima ja konkurssit sen kun lisääntyy. Sitten ruikutetaan kun ihmiset ei kuluta!?!?

Onneksi ei tarvi tätä pelleilyä katsella enää kuin vuoden ja sen jälkeen ei persuja nähdä enää koskaan hallituksessa.

Vierailija
77/77 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on valtion työpaikat Rydmannin kaltaisia äijiä täynnä odottamassa teltta tanassa naisia töihin kunhan vaan suojaosan poistolla saatais ne eka lopettamaan muualla työt. Valtiolla kun ei tommosia sivuduuneja hyvällä katsella. Ps. Mehän kaikki olemme valtiotieteilijöitä