Suomen kielen opiskelu pitäisi olla velvoittavaa Suomessa asuville ulkomaalaisille
Tässä on ongelma.
Ensin tulee opiskella suomen kieli ja kulttuuri.
Sitten tulee opiskella ammattitutkinto.
Sen jälkeen hakeutua työhön.
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://demokraatti.fi/opetusala-varoittaa-kotoutumiskoulutuksen-leikka…
Hallitus käytännössä lakkauttaa ulkomaalaisten kielikoulutuksen. Samaan aikaan ollaan vaatimassa täydellistä suomen kielen taitoa.
Miksi se pitäisi toteuttaa verorahoilla? Netti on pullollaan kielikursseja joista osa on ilmaisia. Samoin kirjoja voi lainata ilmaiseksi. Jos mä olisin muuttamassa vaikka espanjaan niin en odottaisi että espanja järjestää minulle ilmaisen espanjan kielikurssin. Kyllä mä sen tekisin ihan itsenäisesti.
Niille, jotka muuttavat työn perässä voisi myös työnantaja järjestää kielikurssin, se olisi firmankin etu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus käytännössä lakkauttaa ulkomaalaisten kielikoulutuksen. Samaan aikaan ollaan vaatimassa täydellistä suomen kielen taitoa.
Miksi se pitäisi toteuttaa verorahoilla? Netti on pullollaan kielikursseja joista osa on ilmaisia. Samoin kirjoja voi lainata ilmaiseksi. Jos mä olisin muuttamassa vaikka espanjaan niin en odottaisi että espanja järjestää minulle ilmaisen espanjan kielikurssin. Kyllä mä sen tekisin ihan itsenäisesti.
On veronmaksajien etu, että palkolliset osaavat kieltä. Kielitaidottomalla hoitajalla ei tee yhtään mitään loppupeleissä. Kielikoulutukseen panostaminen maksaa itsensä takaisin moninkertaisesti tulevina vuosina.
En velvoittaisi suomen kielen opiskelua, vaan velvoittaisin suorittamaan tietyt kielikokeet määräajoin. Esimerkiksi vuoden oleskelun jälkeen pitäisi päästä vähintään A2-tasolle tai läpäistä YKI2-koe. Vaihtoehtona tukien takaisinperintä ja maasta poistaminen. Kahden vuoden oleskelun jälkeen pitäisi päästä vähintään B1-tasolle tai läpäistä YKI3-koe. Vaihtoehtona tässäkin tukien takaisinperintä ja maasta poistaminen. Aikaa voisi joissakin tapauksissa pidentää kolmeen vuoteen, jos on selkeä syy esimerkiksi sairaus tai pieni lapsi, ja edistymistä on kuitenkin tapahtunut jo niin paljon, että on mahdollista saavuttaa B1- tai YKI3-taso vuoden kuluessa. Mittaisin siis mieluummin tuloksia kuin sitä, paljonko verorahoja on kulutettu erilaisissa koulutuksissa istumalla. Olisi jokaisen oma asia, miten kielitaito on hankittu, kunhan sen hankkii. Valtion asia ei välttämättä olisi koulutuksia maksaa, vaan kielitaidon hankkiminen olisi omalla vastuulla, mutta jos joku onnistuisi saamaan esim. työvoimatoimistosta jonkin maksetun kurssin, niin ehkä hän sitten myös sitä arvostaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On veronmaksajien etu, että palkolliset osaavat kieltä. Kielitaidottomalla hoitajalla ei tee yhtään mitään loppupeleissä. Kielikoulutukseen panostaminen maksaa itsensä takaisin moninkertaisesti tulevina vuosina.
On ehdottomasti veronmaksajien etu, että hoitajat osaavat suomea, mutta ei sitä silti välttämättä tarvitse veronmaksajien maksaa. Itse he ovat tänne halunneet tulla, niin voivat ihan itse ottaa vastuun myös kielen oppimisesta. Muuallakin maailmassa koulutus maksaa. Lisäksi pitäisi laissa kieltää toimimasta hoitajana, jos ei ole riittävää kielitaitoa, ja sellainen työnantaja pitäisi haastaa oikeuteen, joka palkkaa kielitaidottoman hoitajan.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta mitä on suomen kieli?
2070 Suomessa asuu 1,9 miljoonaa muslimia
Sitä ennen tänne laukkaa 30 miljoonaa ilmastopakolaista etelä-Euroopasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niille, jotka muuttavat työn perässä voisi myös työnantaja järjestää kielikurssin, se olisi firmankin etu.
Moni työnantaja järjestää kielikursseja, etenkin hoitoalalla, missä ulkomaalaisia on paljon ja kielitaito on tärkeä työn kannalta. Tarvitaan silti myös myös vapaitakin kursseja, joihin voi itse ilmoittautua, koska ei työpaikoilla ole usein niin paljon samalla kielitasolla olevia ulkomaalaisia, että heistä tulisi kokonainen opiskeluryhmä. Eikä kaikilla työpaikoilla suomen kielen taito ole niin välttämätön.
Kyllä, täytyy vannoa uskollisuudenvala perussuomalaiselle puolueelle.
Vain siinä tapauksessa jos ovat työttömiä ja haluavat saada suomen sosiaaliturvaa/työttömyys korvausta tai mitälie. Tällöin pitäsi olla suomenkielen opiskelu velvoite, sillä se kielen osaaminen edesauttaa työllistymään. Sen sijaan ihminen joka on jo palkattu suomeen töihin ja elättää siellä itse itsensä, omalla palkallaan saa mun puolesta olla vaikka mykkä. Ei vähempää voisi kiinnostaa. Jos olen käymässä ja tapaan suomessa ihmisen joka ei puhu suomea, ruotsia, englantia, espanjaa, ranskaa tai saksaa, niin otan google kääntäjän avuksi, ei ole pieninkään ongelma. Ei ole koskaan ollut mitään "suomessa on puhuttava suomea" pakkomiellettä. Itse en puhu juuri tervehdyksiä ja muutamia fraaseja enempää kreikkaa vaikka täällä työskentelenkin. En myöskään häpeä tippaakaam todeta etten ole myöskään ajatellut opetella, kun komennus on vain 2 vuotta. Kieliä kyllä muuten taittuu useita. Se mitä tarttuu niin tarttuu, panostaa en ala. Minulla kun on työni kannalta huomattavasti oleellisempikin kieli (kiina) työnalla vaikka lokaatio nyt tällä hetkellä ateena onkin.
Kielitaidon saavuttaminen pitäisi olla velvoite! Ei opiskelua pitäisi velvoittaa, koska jos velvoitat opiskelemaan, niin se opiskelu pitää myös tarjota ja maksaa. Saisivat kyllä itse maksaa opiskelunsa. Nythän osa vain vuodesta toiseen istuu samoilla kotoutumisen kielikursseilla, eikä opi mitään.
Eikö saa mennä heti töihin Suomeen saavuttuaan? Kieltä voi sitten opiskella vapaa-ajallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vain siinä tapauksessa jos ovat työttömiä ja haluavat saada suomen sosiaaliturvaa/työttömyys korvausta tai mitälie. Tällöin pitäsi olla suomenkielen opiskelu velvoite, sillä se kielen osaaminen edesauttaa työllistymään. Sen sijaan ihminen joka on jo palkattu suomeen töihin ja elättää siellä itse itsensä, omalla palkallaan saa mun puolesta olla vaikka mykkä. Ei vähempää voisi kiinnostaa. Jos olen käymässä ja tapaan suomessa ihmisen joka ei puhu suomea, ruotsia, englantia, espanjaa, ranskaa tai saksaa, niin otan google kääntäjän avuksi, ei ole pieninkään ongelma. Ei ole koskaan ollut mitään "suomessa on puhuttava suomea" pakkomiellettä. Itse en puhu juuri tervehdyksiä ja muutamia fraaseja enempää kreikkaa vaikka täällä työskentelenkin. En myöskään häpeä tippaakaam todeta etten ole myöskään ajatellut opetella, kun komennus on vain 2 vuotta. Kieliä kyllä muuten taittuu useita. Se mitä tarttuu niin tarttuu, panostaa en ala. Minulla kun on työni kannalta huomattavasti oleellisempikin kieli (kiina) työnalla vaikka lokaatio nyt tällä hetkellä ateena onkin.
Älkää velvoittako työttömiäkään opiskelemaan. Velvoittakaa vain se tulos: työssä tarvittava kielitaito pitää olla, tai ei heru työttömyyskorvausta.
Vierailija kirjoitti:
Vain siinä tapauksessa jos ovat työttömiä ja haluavat saada suomen sosiaaliturvaa/työttömyys korvausta tai mitälie. Tällöin pitäsi olla suomenkielen opiskelu velvoite, sillä se kielen osaaminen edesauttaa työllistymään. Sen sijaan ihminen joka on jo palkattu suomeen töihin ja elättää siellä itse itsensä, omalla palkallaan saa mun puolesta olla vaikka mykkä. Ei vähempää voisi kiinnostaa. Jos olen käymässä ja tapaan suomessa ihmisen joka ei puhu suomea, ruotsia, englantia, espanjaa, ranskaa tai saksaa, niin otan google kääntäjän avuksi, ei ole pieninkään ongelma. Ei ole koskaan ollut mitään "suomessa on puhuttava suomea" pakkomiellettä. Itse en puhu juuri tervehdyksiä ja muutamia fraaseja enempää kreikkaa vaikka täällä työskentelenkin. En myöskään häpeä tippaakaam todeta etten ole myöskään ajatellut opetella, kun komennus on vain 2 vuotta. Kieliä kyllä muuten taittuu useita. Se mitä tarttuu niin tarttuu, panostaa en ala. Minulla ku
Lisään vielä että tietenkin ottaen huomioon että henkilö on työssä alalla/työpaikassa/tehtävässä jossa ei suomea tarvita. Näitäkin kun on lukuisia. Omakikin on sellainen etten todellakaan tarvitse työssäni pärjätäkseni ja ollakseni osastomme johtotehtävissä sanaakaan kreikkaa vaikka tämän hetkinen konttori sijaitsee ateenassa. Alaisia minulla on 9 eri kansallisuudesta ja työkielemme on sekä ranska että englanti. Eriasia olisi jossain hoitsun hommissa tai vastaavassa asiakaspalvelussa/hoitotyössä jne, näissä toki pitää olla kielitaito vaatimukset.
Vierailija kirjoitti:
Sama pitäisi koskea kaikkia suomalaisia. Jos peruskoulussa ei opi oikeinkirjoitusta, eikä hallitse täydellistä suomenkieltä, niin ei pitäisi saada peruskoulun todistusta, eikä äänioikeutta, eikä oikeutta työelämään, ennen kuin suomenkieli on halussa. Siis tämä myös kantasuomalaisille. Tai vaihtoehtona toinen äidinkielemme.
*suomen kieltä
Me ei tehdä niillä yhtään mitään, kaikki kotimaihinsa välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
En velvoittaisi suomen kielen opiskelua, vaan velvoittaisin suorittamaan tietyt kielikokeet määräajoin. Esimerkiksi vuoden oleskelun jälkeen pitäisi päästä vähintään A2-tasolle tai läpäistä YKI2-koe. Vaihtoehtona tukien takaisinperintä ja maasta poistaminen. Kahden vuoden oleskelun jälkeen pitäisi päästä vähintään B1-tasolle tai läpäistä YKI3-koe. Vaihtoehtona tässäkin tukien takaisinperintä ja maasta poistaminen. Aikaa voisi joissakin tapauksissa pidentää kolmeen vuoteen, jos on selkeä syy esimerkiksi sairaus tai pieni lapsi, ja edistymistä on kuitenkin tapahtunut jo niin paljon, että on mahdollista saavuttaa B1- tai YKI3-taso vuoden kuluessa. Mittaisin siis mieluummin tuloksia kuin sitä, paljonko verorahoja on kulutettu erilaisissa koulutuksissa istumalla. Olisi jokaisen oma asia, miten kielitaito on hankittu, kunhan sen hankkii. Valtion asia ei välttämättä olisi koulutuksia maksaa, vaan kielitaidon hankkiminen olisi omalla vastuulla, mutta jos joku onnistuisi saamaan esim. työvoimatoimistosta jonkin maksetun kurssin, niin ehkä hän sitten myös sitä arvostaisi.
Näin sen pitäisi mennä! Nyt varsinkin kotoutumiskoulutuksissa on hyvin paljon henkilöitä, jotka eivät ole motivoituneet oppimaan. Osa on käynyt kursseja moneen kertaan, istuvat tunneilla vain koska täytyy. Nykyinen kotoutumiskoulutus on joidenkin osalta valtion rahojen hukkaan heittämistä. Työvoimaviranomaiset seuraavat tarkkaan läsnäoloa ja tuntien toteutumista, ja tuloksista viis. Mutta juuri tuloksia pitäisi edellyttää ja niitä pitäisi seurata.
"Lisään vielä että tietenkin ottaen huomioon että henkilö on työssä alalla/työpaikassa/tehtävässä jossa ei suomea tarvita. Näitäkin kun on lukuisia. Omakikin on sellainen etten todellakaan tarvitse työssäni pärjätäkseni ja ollakseni osastomme johtotehtävissä sanaakaan kreikkaa vaikka tämän hetkinen konttori sijaitsee ateenassa. Alaisia minulla on 9 eri kansallisuudesta ja työkielemme on sekä ranska että englanti. Eriasia olisi jossain hoitsun hommissa tai vastaavassa asiakaspalvelussa/hoitotyössä jne, näissä toki pitää olla kielitaito vaatimukset."
Eihän se olekaan ongelma, jos joku elättää itse itsensä, tai on käymässä työkeikalla. Suomi on niin vaikea kieli, että on täysin ymmärrettävää, ettei kansainvälisessä suuryrityksessä jokainen vieraileva asiantuntija sitä ehdi tai halua alkaa opettelemaan. Mutta ei sellaista pitäisi hyväksyä Suomeen työttömäksi työnhakijaksi, joka ei osaa omassa työssään tarvittavaa suomen kieltä.
Vierailija kirjoitti:
"Lisään vielä että tietenkin ottaen huomioon että henkilö on työssä alalla/työpaikassa/tehtävässä jossa ei suomea tarvita. Näitäkin kun on lukuisia. Omakikin on sellainen etten todellakaan tarvitse työssäni pärjätäkseni ja ollakseni osastomme johtotehtävissä sanaakaan kreikkaa vaikka tämän hetkinen konttori sijaitsee ateenassa. Alaisia minulla on 9 eri kansallisuudesta ja työkielemme on sekä ranska että englanti. Eriasia olisi jossain hoitsun hommissa tai vastaavassa asiakaspalvelussa/hoitotyössä jne, näissä toki pitää olla kielitaito vaatimukset."
Eihän se olekaan ongelma, jos joku elättää itse itsensä, tai on käymässä työkeikalla. Suomi on niin vaikea kieli, että on täysin ymmärrettävää, ettei kansainvälisessä suuryrityksessä jokainen vieraileva asiantuntija sitä ehdi tai halua alkaa opettelemaan. Mutta ei sellaista pitäisi hyväksyä Suomeen työttömäksi työnhakijaksi, joka ei osaa omassa työssään tarvit
Mitä tarkoitat tällä, että ei pitäisi hyväksyä työttömäksi työnhakijaksi? Työperäisellä maahanmuuttajilla on työpaikka jo tänne tullessaan, he eivät siis ole työttömiä työnhakijoita. Pakolaisstatuksen saaneet ovat täällä siksi, että heidän on todettu kärsivän vainosta kotimaassaan, jolloin turvapaikka on ihmisoikeusperusteinen.
Tynkkysen aviomies ei puhu sanaakaan suomea vaikka on asunut maassa 10 vuotta.
Mitä tarkoitat tällä, että ei pitäisi hyväksyä työttömäksi työnhakijaksi? Työperäisellä maahanmuuttajilla on työpaikka jo tänne tullessaan, he eivät siis ole työttömiä työnhakijoita. Pakolaisstatuksen saaneet ovat täällä siksi, että heidän on todettu kärsivän vainosta kotimaassaan, jolloin turvapaikka on ihmisoikeusperusteinen.
Sitäpaitsi myös työn perässä maahan muuttanutkin voi joutua työttömäksi. Lisäksi usein mukana tulee puoliso jolla välttämättä ei ole työpaikkaa valmiina.