Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin?

Vierailija
20.02.2026 |

Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja samaan aikaan.

Mikä suomalaisiin oikein iski?

Kommentit (192)

Vierailija
61/192 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan teetetty kolmena vuotena remonttia kotimaisella firmalla ja valittu kotimaiset kalusteet, olen vaihtanut auton toissavuonna (oli kallein auto mitä ikinä olen raaskinut ostaa), olen ostanut viime vuosina neljät kotimaiset kengät itselleni, työvaatteiksi hankin kotimaisen valmistajan vaatteita, ostan lähes kokonaan kotimaista ruokaa. 

Katson tehneeni voitavani.

Vierailija
62/192 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arabimaissa Aasiasta tulleet ottaa hinnan kaikesta myy jopa avustusruokia rahasta ja varastettua . Ei sun niille tarvi mitään antaa ilmaiseksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/192 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska laarin pohjalla ei ole enää jakovaraa, ja sitäpaitsi nyt pitää säästää ja leikata menoja.

Ennätyssäästöt tilillä ja ei jakovaraa?

Ei ainakaan mulla ole. Säästöön menee neljäsosa palkan käteenjäävästä osasta ja kulutan harkiten. Tilillä on ennätyssäästöt, mutta kokemus on osoittanut, että ne hupenevat myös äkkiä. Siksi en jakele niitä ympäriinsä.

Vierailija
64/192 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muissa maissa on sossut älä anna mitään vaikka miten pyytää. 

Vierailija
65/192 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan niin, että niitä merkittäviä säästöjä on kuitenkin vain pienellä osalla väestöä, mutta muut elävät kädestä suuhun tai tukiasten varassa?

No se vauras 10% ei kuluta sen enempää, vaikka varallisuus kasvaakin. Heillä on jo kaikkea. 

Vierailija
66/192 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paniikki. Isot velat niskassa ei viitti ostaa mitään ihan kivaa. Vaikka sohvaa tai käydä joka päivä kahvilassa. 

Kun ne rahat tarvii siinä kohtaa syödä ite kun työt menee alta. 

Vähän sama, omistusasumisesta tuli kannattamatonta nopealla aikavälillä, ei naurata heikennykset siihen valkaista. Samalla suojaosa leikattu ja terveydenhoito sakkaa. Pienestä palkasta älysin ja onnistuin hieman puskuria säästämään ihan viime tingassa, nyt niitä on tarvittu juurikin yksityiselle lääkärille ja taloyhtiön ylläreille. Ei oo paljon uudet sohvat tai kahvilassa käynnit mielessä täälläkään. Tosi monella on nyt joku taloutta heikentävä kombo osunut, mulla tämmöset :/

Minäkin odottelen tässä muutaman vuoden sisään putkiremonttia ja varaudun säästämällä ylimääräisestä kulutuksesta. Ei ole halpaa lystiä se, ja kun se tulee eteen, sitten kyllä kulutan. Pakosta, mutta kulutusta sekin on.

Vierailija
67/192 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kuukausi ostan ruokaa ja lääkkeitä, maksan laskuni. Se riittäköön kulutukseksi. Muuhun ei ole varaa 

Vierailija
68/192 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannan joka viikko n200€ pelkkään ruokakauppaan/ päivittäistavarakauppaan. ja satanenen viikossa menee sähköyhtiölle ja kolmas vakuutusyhtiölle ja neljäs verottajalle ja viides polttoaineisiin.  jajajaajaa...

Joten ei mulla enää lainanlyhennysten jälkeen jää kauheesti tuhlailuun. Kun pitää säästää jos jää työttömäksi. Riski on kasvanut yllätävän suureksi nykysuomessa. 

kulutustottumuksia olisi aika tarkastella jos menee 800e+ kuussa ruokaan...

Ruokaan JA päivittäistavaroihin. On noita muksujakin syötettävä ja puettava yms

Vierailija
69/192 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan nyt vaikka sillai että jos haluan vaikka teettää jonkun pienehkön remontin asunnossani niin kyselyihin ei edes vaivauduta välttämättä vastaamaan koska odottavat isompia kohteita.

Sitten kun jonkun saan tekemään niin koko ajan saa pelätä että mitä oheisvahinkoa nämä arvonsatuntevat tekijät tekee ja missä vaiheessa alkavat riitelemään että mikä kuuluu ja mitä eivät tee sopimuksesta huolimatta.  Jonka arvoa ja pikkutarkkuutta tekovaiheessa vähättelevät.

Viimeksi kun tilasin jää-pakastekaapin kotiinkuljetettuna niin seurasin touhua ikkunasta kun sellaiset bodarin näköiset tyypit pudottivat sen koppiautosta noin metrn korkeudelta. Toki siinä oli jonkinlainen lava alla mutta äkkipysäys ei ainakaan kaapin kestoa paranna vaikka alkoikin toimimaan.

Ihmettelen että miksi ei asioita voi tehdä asianmukaisesti ja huolellisesti.

Vierailija
70/192 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orpopurra vei luottamuksen talouteen ja tulevaisuuteen. Se ei muutu tämän hallituksen aikana. Riikka heiluu ivallisena saksien kanssa, yhteiskunnan kylmyys on lisääntynyt. Arvot on sellaiset, ettei kehenkään voi enää luottaa.

Niinpä jokainen kokoaa puskuria.

Vierailija
71/192 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jo kaikki mitä tarvitsen. 

Vierailija
72/192 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole ylimääräisiä varoja tuhlattaviksi. Kaikki menee asuntoon, ruokaan , lääkkeisiin ja tyttären opiskelun tukemiseen.

Vierailija
73/192 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en halua kuluttaa turhaan. Mulla on kaikki tarvittava olemassa, no autoa kai aina vois vaihtaa. Matkustelen, syön ulkona mutta rajansa kaikella. Eikä jossain kampaajallakaan voi alinomaa rampata. 

Vierailija
74/192 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisia verotetaan muutenkin jo kuoliaaksi sitten pitää loputkin rahat kuluttaa? Ihmiset säästävät koska varautuvat pahimpaan.

Vierailija
75/192 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutanhan minä. Tammikuun sähkölasku oli yli 800e ja eläinlääkäriin meni tammikuussa yli 500. Tuota enempää rahaa ei ole laittaa "kulutukseen".

Vierailija
76/192 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei ole perustarpeiden lisäksi mitään kulutettavaa. Kulttuuri, ravintelit, matkat, kampaajat yms ei  voisi vähempää kiinnostaa. Joku tavara ostetaan sitten kun vanha menee rikki, ei uusimisen ilosta.

Vierailija
77/192 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minun pitäisi väkisin tuhlata pahanpäivänvarat tai säästöt, jotka olen ajatellut johonkin muuhun, kuin Suomen pelastamiseen? Kyllä Jeesus on voimallisempi pelastaja kuin suomalaisten kullat ja hopeat, joita on niukasti koko maan tulevaisuutta ajatellen.

Vierailija
78/192 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein Orpo-Purran äärioikeistohallitukselle sekoiluille.

Kommari!!!!!!!!!!!!

Vierailija
79/192 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset politiikot ovat vaan ajaneet täysin idioottimaisia päätöksiä mitä koskaan voi tehdä, niin ollaan ansaittu tämä tilanne.

Vierailija
80/192 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua vanhaa kiinnosta enää turha kulutus mutta annan ylijäävät rahat lapsille ja lapsenlapsille, kyllä nuoremmilla aina on kulutustarpeita.  Säästöön en pistä mitään, jos joudun hoitokotiin niin kaikki menee sinne.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän