Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin?

Vierailija
20.02.2026 |

Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja samaan aikaan.

Mikä suomalaisiin oikein iski?

Kommentit (706)

Vierailija
501/706 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Orpo purra hallitus kannustava, tavallisen palkansaajan velalla tai ilman investoinnit mihinkään jää tekemättä, rikkaat ovat saaneet jo etukäteen . Mutta missäs se näkyy ehkäpä ovat sijoittaneet johonkin mutta se on pelirahaa heille.
Se ei näy kaupoissa menee nurin palvelualan toimijoita, jne..
Palkansaajan ostovoima on ollut pitkään kuralla, ammattiliittoja ajetaan populistisesti kokoomuksen ja EK,n toiveiden mukaan alas.

Kyllähän työntekijän on ajettava alas menonsa.
Verotus kuitenkin on ihan sama tai kasvanut ja näkymät huonot.
Oikeisto hallitus kurittaa työntekijöitä vaikka muuta puhuvat.

Vierailija
502/706 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennätyssäästöt tilillä ja ei jakovaraa?

Ei tietenkään ole. Sama vastaus kuin yrityksillä kun keskustellaan palkankorotuksista. Nyt ei ole hyvä hetki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/706 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ekonomistien puheet kuulostavat siltä, että yksittäisen ihmisen tarkoitus on vain ja ainoastaan rakentaa ja hyödyttää yhteiskuntaa ja taloutta. Vähän kuin suuren johtajan maassa Pohjois Koreassa. 

Vierailija
504/706 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin?

Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja samaan aikaan.
Mikä suomalaisiin oikein iski?"

Vain suurituloisilla ja varakkailla on niitä säästöjä, tavallisella tallaajalla yritysten ahneusinflaatio greedflation ja alv-nostot on olleet paljon suurempia kuin muutaman prosentin palkankorotukset 3 vuodelle, joista onneksi saamme kiittää SAK:ta.

Suurituloisilla? Salli mun nauraa. Olen luokanopettaja, mies samoin. Kaksi teini-ikäistä lasta. Oma bruttopalkkani alkaa kakkosella. Miehenkin vain vaivoin yli 3000€. Että eipä ne tulot päätähuimaa. Silti saadaan joka kuukausi 1000-1500€ säästöön. Ei suuret tulot, vaan pienet menot.

Hyvä että autatte talouden jarrussa 🤣👍

Vierailija
505/706 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antti Lindtman pääministerinä saa minut taas kuluttamaan. 

Vierailija
506/706 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Ei raha itsessään lämmitä tai saa aikaan kylläisyyden tunnetta. Se on vain väline. Ei lumilapiokaan auta pelkästään nojaamalla seinää vasten.

Vierailija
507/706 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole mitään tarvetta ostella mitään. Olen n 10

V aikana tyhjentänyt kymmeniä kuolinpesiä, tavaraa on kaikilla liikaa.

Mä luulen itse omistan n 10 Ikean kassillista.

Rahat menevät asuntoon, joka on vuokralla.

Lähdemme toukokuussa Japaniin ja lähes kaikki on nyt varattu. Lennot, majoitukset. Iso lista mitä tehdä ja nämä ostetaan paikanpäällä. 

Sain vaihtokaupoissa yli 100 kerää suomenlampaan villalankaa ja yritän saada 50 sukkaparia valmiiksi ennen lähtöä. Näistä saan 20 e pari.
Ja tein yksiin häihin paikkakortit. 140 vierasta a 10 e. 

Nämä riittää pääsylippuihin ja syömisiin

Vierailija
508/706 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö tästäkin asiasta nyt potea syyllisyyttä? 

Inhoan shoppailua ja kaikenlaista materian haalimista. Olen velaton, ja tililläni on lähemmäs 20 000 euroa. 

Ei mitään tarvetta kuluttaa. 

Sama, omaisuutta vaan enemmän ja kasvaa n. 10 000 vuodessa plus sijoitusten korot ja osingot.

En sisusta, jotain lakanoita ja pyyhkeitä kun joku kerran 10 vuodessa kuluu puhki. Mitään en niin inhoa kuin vaatteiden ostamista, siksi ostan vain pakolliset ja sellaista ettei sitä tarvitse muodin takia olla hylkäämässä vaan käytetään loppuun, tarkoittaa alle 5 uutta vaatetta/kenkää vuodessa pl. sukat ja aluvatteet. Hiukset leikkuutan kun on pakko, ei ripsiä, kynsiä, meikkejä ym.

Kulutan kyllä mutta vain tärkeään ja niitä asioita on rajallisesti.

Vierailija
509/706 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla duunarilla säästöjä, että pääsee maasta karkuun, mikäli jää työttömäksi. 

Vierailija
510/706 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni haluaa säästämällä turvata tulevaisuutta, kuluja täällä fiskaalikonservatismin Thatcher-persustanian onnelassa. Ja lopuilla ei ole rahaa.

Vierailija
511/706 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah joku mainitsi rahahlaarin. Meikän laarissa taitaa olla nyt vaan tomua ja hämähäkinseittiä.

Pienituloiset ei paljoa säästele vaan kaikki menee suoraan kiertoon. 

Mietiskelin juuri, että missähän tienesteissä menee psykologisesti se raja että voi alkaa säästämäänkin ja ettei kaikki tulo mene samantien pelkkään kulutukseen (asuminen, ruoka, kulkeminen, sairaudenhoito).

Se rajahan jo jossain tutkimuksissa havaittiin miten suuressa määrin epäsuhtaisesti verrokkiryhmän sisällä vaurauden tulee jakautua, ennenkuin parempiosainen alkaa käyttäytä alentuvasti muita kohtaan ja mentaliteetti muuttuu.

Rikkaathan ovat pahoja.

Vierailija
512/706 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ei ole rahaa, olen joutunut tekemään huomattavia leikkauksia kulutukseeni. Kauppahallin munkkikahvit vaihtui termospullokahviin ja vaniljarinkeliin, jotka nautin ulkona penkillä. Bussilipun ostan vain menomatkalle ja kävelen paluumatkan 4km kotiin. Hernekeiton keitän itse alusta loppuun ja syön sitä 3 pv. Saunakaljat teen itse kaljauutteesta. Appelsiinimehuun ja maitoon pistän puolet vettä sekaan. Että sitä rataa.

Vierailija
513/706 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni haluaa säästämällä turvata tulevaisuutta, kuluja täällä fiskaalikonservatismin Thatcher-persustanian onnelassa. Ja lopuilla ei ole rahaa.

Moni haluaisi säästää mutta verot vie kaiken ja tekee elämisestä kalleinta.

Vierailija
514/706 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Orpo purra hallitus kannustava, tavallisen palkansaajan velalla tai ilman investoinnit mihinkään jää tekemättä, rikkaat ovat saaneet jo etukäteen . Mutta missäs se näkyy ehkäpä ovat sijoittaneet johonkin mutta se on pelirahaa heille.
Se ei näy kaupoissa menee nurin palvelualan toimijoita, jne..
Palkansaajan ostovoima on ollut pitkään kuralla, ammattiliittoja ajetaan populistisesti kokoomuksen ja EK,n toiveiden mukaan alas.

Kyllähän työntekijän on ajettava alas menonsa.
Verotus kuitenkin on ihan sama tai kasvanut ja näkymät huonot.
Oikeisto hallitus kurittaa työntekijöitä vaikka muuta puhuvat.

Valmistaudu maksamaan palkastasi enemmän verooja kun SDP tulee valtaan ja verotus kiristyy ja kaikki kallistuu.

Vierailija
515/706 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne joille OrpoPurra syytää lisää on jo kulutuskysyntä tyydytetty ja entisetkin jääneet ne on laittaneet ulkomaille tuottamaan tai vie luksuslomakohteisiin.

Vierailija
516/706 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antti Lindtman pääministerinä saa minut taas kuluttamaan. 

Tilaatko Joulupukin käymään?

Vierailija
517/706 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne joille OrpoPurra syytää lisää on jo kulutuskysyntä tyydytetty ja entisetkin jääneet ne on laittaneet ulkomaille tuottamaan tai vie luksuslomakohteisiin.

Mitä OrpoPurra syytää lisää ja kenelle?

Vierailija
518/706 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ekonomistien puheet kuulostavat siltä, että yksittäisen ihmisen tarkoitus on vain ja ainoastaan rakentaa ja hyödyttää yhteiskuntaa ja taloutta. Vähän kuin suuren johtajan maassa Pohjois Koreassa. 

No näinhän se onkin.

Vierailija
519/706 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennätyssäästöt tilillä ja ei jakovaraa?

Ei tietenkään ole. Sama vastaus kuin yrityksillä kun keskustellaan palkankorotuksista. Nyt ei ole hyvä hetki.

Kaikki ketkä sanovat noin, niin heillä ei ole koskaan " hyvää hetkeä", toinen on ,katsellaan mitä voidaan tehdä, yleensä katsellaan liian pitkään, niin ettei enää kannata katsella yhtään mitään 

Vierailija
520/706 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on kaikkea ja rahaakin löytyy niin mitä pitäis ostaa? Kertokaas nyt mitä tartten

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan