Tekisitkö täyttä työviikkoa reilu 500e palkalla?
Purra haluaa suomeen orjia, jotka keräävät risuja 8h päivässä.
Kommentit (49)
En, ja tuskin kovin moni muukaan tekisi. Mutta onko siis Purra todellakin ehdottanut että vastikkeellisuus tarkoittaisi TÄYTTÄ työviikkoa? Jos on, niin se on mennyt minulta kokonaan ohi. Minä olen ymmärtänyt niin, että vastikkeellisuus tarkoittaisi tiettyä määrää työtunteja, mutta ei todellakaan mitään täyttä työaikaa.
Vierailija kirjoitti:
En, ja tuskin kovin moni muukaan tekisi. Mutta onko siis Purra todellakin ehdottanut että vastikkeellisuus tarkoittaisi TÄYTTÄ työviikkoa? Jos on, niin se on mennyt minulta kokonaan ohi. Minä olen ymmärtänyt niin, että vastikkeellisuus tarkoittaisi tiettyä määrää työtunteja, mutta ei todellakaan mitään täyttä työaikaa.
"Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra esittää, että Tanskan mallin tapaan Suomessakin otettaisiin käyttöön työvelvoite maahanmuuttajille sosiaaliturvan saamisen edellytyksenä.
Tanskassa sosiaaliturva erityisesti toimeentulotuki ja viimesijainen tuki on sidottu 37,5 tunnin viikoittaiseen työvelvoitteeseen. Velvoite koskee erityisesti ulkomaalaisia ja sisältää yksinkertaisia tehtäviä, kuten siivousta tai risujen keräämistä, jotka eivät vie keneltäkään oikeaa työtä, Purra pohjustaa."
En mene töihin vaikka maksettais.
Mun päiväpalkka on n. 350 euroa eli miksi tekisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra esittää, että Tanskan mallin tapaan Suomessakin otettaisiin käyttöön työvelvoite maahanmuuttajille sosiaaliturvan saamisen edellytyksenä.
Tanskassa sosiaaliturva erityisesti toimeentulotuki ja viimesijainen tuki on sidottu 37,5 tunnin viikoittaiseen työvelvoitteeseen. Velvoite koskee erityisesti ulkomaalaisia ja sisältää yksinkertaisia tehtäviä, kuten siivousta tai risujen keräämistä, jotka eivät vie keneltäkään oikeaa työtä, Purra pohjustaa."
Unohtui riikalta sanoa, että tuon velvoitteen voi käyttää myös ihan työtä hakemalla ja kaikenlaisille työvoimakursseille osallistuen. Ei siellä tosiaankaan valtaosa joudu orjatyöhön henkensä pitimiksi.
Purran mainitsema sosiaaliturvan työvelvoite koskee Tanskassa henkilöitä, jotka ovat kymmenen vuoden aikana asuneet maassa vähemmän kuin yhdeksän vuotta ja työskennelleet vähemmän kuin 2,5 vuotta kokoaikaisesti.
Lain kohteena ovat ensisijaisesti maahanmuuttajat, mutta se voi koskea myös Tanskaan ulkomailta palaavia kansalaisia.
Enimmillään työvelvoite on 37 tuntia joka viikko. Näitä töitä järjestävät kunnat. Töiden pitäisi olla jollain tavoin yleishyödyllisiä, mutta ne eivät saisi vääristää kilpailua ja korvata markkinaehtoista työtä.
Tanskan mallin esiin nostanut Purra mainitsi siivouksen ja risujen keräämisen esimerkkeinä tällaisista yleishyödyllisistä töistä. Vuonna 2021 julkaistu tutkimus aiheesta luetteli käytännön esimerkkeinä kunnan yleisten ulkotilojen siivoamista sekä myös avustamista julkisissa palveluissa kuten kirjastoissa, päiväkodeissa tai kunnantaloilla.
Työvelvoitteen voi Tanskassa täyttää myös muilla tavoin kuin niin sanotulla yleishyödyllisellä työllä. Siihen voi sisältyä esimerkiksi myös työnhakua sekä osallistumista erilaisiin koulutuksiin kuten kielikursseille ja työllistymistä edistäviin palveluihin.
Tienaan tuon alle kahdessa työpäivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
500e/h?
500e/pvä?
500e/vk?
Kuukaudessa tietenkin.
Orjatyötä sellainen on.
Risut kattilaan, ja samalla voi sitten tehdä täydennysistuksia ja lannoittaa.
Kyllä puulla edelleen kysyntää on. Vaikka tosin EU virkamiehet on unohdettu lobata ja saatiin rapsut kun ovat ilmeisesti päästölähde meillä. Vaikka tornionjoen toisella puolella ne on hiilinielu... :D
Siihen voisi kanssa hakea työttömistä sopivan työryhmän. Eikö biologeja ja yhteiskuntatieteilijöitäkin sen verran ole, että voisivat hoitaa kunnon raportit brysseliin? Ja sellaiset konsultit remmiin jotka tietääm mistä narusta vedellä. Niin säästettäisiin paljon enemmän kuin yhdet työttömyystuet
Voisin tehdä, jos työ on mielekästä ja se johtaa paremmin palkattuun työpaikkaan. Tuolla kokeilulla pitää olla jokin suurempi merkitys ja avautuva mahdollisuus. Huvikseni en viitsi lähteä leikkimään poliitikkojen pelejä.
Noin pienellä rahalla ei pidä teettää kuin enintään yksi viikko kuukaudessa.
En tekisi töitä kuukautta enkä viikkoakaan 500 eurolla. Nykyisellä, ei millään huippuliksalla, sen tienaa parissa päivässä.
Tein jo paljon pienemmällä palkalla oikeasti pakotettuna.
En tietenkään tekisi. Luopuisin 595 euron työmarkkinatuesta ennemmin ja eläisin säästöilläni, kunnes löydän jotain järkevää.
Jonkin aikaa pärjäilisin.
Siis viikkopalkka 500? Sopii, paljon enemmän kuin nyt.
En tekisi. Tuolla tavalla moni varakas jättäytyy kokonaan työmarkkinoiden ulkopuolelle ja eläkeikiä, eläkemaksuja sekä veroja pitää nostaa.
Minulla oli 2000€ kk palkka, eikö se ole 500€ viikko. Ja tuosta pois verot ym maksut. Luulen että moni tekee töitä tuolla palkalla, paitsi ei kai ap.
500€ viikko tekee noin 2300 kuukausi. Kyllähän tuo on aika normi palkka isolle osalle julkisen puolen perusduunarille, esim hoiva-avustajat, keittiöapulaiset ymv
Moni tekee. 2000 bruttopalkka on esim lähärillä päiväkodissa tai myyjällä, siis kuussa.
Se työtön saa kuitenkin asumistuen, työttömyyskorvauksen ja jos siihen vielä 500 niin siitähän tulee se pari tonnia
🇺🇦🇮🇱