Totuus bypias-kaupasta?
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011825183.html
Itse en kyllä koskisi kepilläkään. Enkä usko, että ihan keksittyjä juttujakaan nämä on.
Kommentit (3544)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on hyvä muisti. Bypiasilla oli jokunen vuosi sitten AINOANA kotimaisena pienen vaatevalmistajan merinoneule (2 eri mallia) ja merinoneuletakki. Muuta ei ole ollut kotimaista. Se oli Sievistä tai Soinista tai vastaavasta.
Mulla on 5 vuotta sitten ostetut NorthOutdoor-merinovillapaidat, joka kotimainen firma ja tuotteet valmistettu kotimaassa. Eli on ollut.
Mutta Bypiasilla on varmasti ollut ihan laadukasta vaatetta myynnissä joskus. Nyt kaikki neuleet ovat keinokuitusekoitetta, sitä "ihanan sileää buklee-kangasta, joka ei kutita". Tässä Bypias mun mielestä menikin vikaan. Sen sijaan että myydään laadukasta luonnonmateriaalista tehtyä vaatetta joka kestää aikaa, haetaan hikipajoista kertakäyttöistä keinokuitukrääsää ja myydään ylihinnalla omalla brändillä laputettuna. Tämä lienee vielä jokseenkin laillista, mutta se, että kerrotaan tuotteiden valmistuksen tapahtuvan pääasiassa kotimaassa, kun näin ei ole, on jo aika harmaalla alueella. Myös myyjien palkkaaminen yrittäjinä, kun he eivät yrittäjiä ole, kiinnostaa varmaan aika monia yritysten toimintaan perehtyneitä. Jälkikäteenhän nämä yrittäjinä palkatut voivat ilmeisesti hakea korvausta väärinkäytöksistä. Toivottavasti mahdollisimman moni hakee. Miettikää nyt jos kaikki kaupan kassat ja bussikuskit palkataan yksityisyrittäjinä, ei oikeutta vanhempainvapaisiin, saikkuihin, lomarahaan. huh. Miten on voinut edes olla mahdollista että noin on voinut toimia, sitä en ymmärrä.
Tuohan kertoo vain pelkästään Pian ahneudesta, että haluaa palkata myyjät yrittäjinä. Hän säästää siinä aika pitkän pennin kun hänen ei tarvitse maksaa työntekijän eläkemaksuja ja muita sivukuluja. En suostuisi tuollaiseen.
Se on kyllä jänmä homma, että hyvinkin menestyneet yrityksen pitäjät sairastuu jossain vaiheessa kovaan ahneuteen ja alkaa riistämään ja tekemään hommia rahankiilto silmissä, eikä mikään riitä. Valehdellaan ja huijataan minkä kerkeää.
Nämäpä olivat aikamoisia kommentteja. Hyvin kuvaavia, jos/kun asia noin on. Sama vaikutelma itsellä, että alku on lähtenyt hyvin, reilusti ja perustellusti (on ollut selkeä tarve markkinoilla senkaltaisille tuotteille, joilla on aloitettu), mutta sitten on iskenyt vauhtisokeus. Ja ehkä se ahneus sitten myös. Bisnes on rankka laji. Tuliko tässä nyt ongelmaksi se, että - saatan muistaa väärin, korjatkaa jos näin - parturikampaaja keksi bisnesidean ja lähti sitä viemään eteenpäin? Onko hänellä koulutusta yritystoimintaan lainkaan? Onko ostanut asiantuntevia palveluita, onko kuunnellut asiantuntijoita missä määrin, onko tuokin muuttunut matkan varrella? Sen verran paljon kuullut juttuja suomalaisista yrittäjistä (etenkin 90-luvun laman ajoilta), että he vaikuttavat olleen pääsääntöisesti ihan oma ihmisryhmänsä, toki suurin osa miehiä joista noita juttuja kuullut, ja yhteistä se, että ei minkään valtakunnan bisneskoulutusta taustalla. Kävikö tässä casessa nyt sitten tuo sama, "sama kuin aina ennenkin", mutta nyt vaan erotuksena sukupuoli sekä yrittäjän että tuotteiden kohderyhmän osalta? Että ollut hyvä idea ja lähtökohdat, on ollut tasapainossa tuotanto ja reilut työolot, mutta sitten - ehkä siksi, ettei ole virallista koulutusta? - on lähtenyt ns. mopo keulimaan ja pahasti?
Meidän kaupungin vähän paremmassa Second hand-myymälässä oli sunnuntaina yllättävän paljon Pian vaatteita myynnissä. Halutaanko laittaa pois omista kaapeista?
Vierailija kirjoitti:
Mua jotenkin niin surettaa ja ällöttää nämä ihmiset jotka tilaa/ostaa sellaisia tuotteita jotka ovat joko selkeästi hikipajoissa valmistettu tai joiden alkuperää ei pystytä/haluta ilmoittaa sitä tiedusteltaessa.
Ihmiset pakotetaan tekemään seitsämänpäiväistä viikkoa euron-parin tuntipalkalla, ihan kauheaa. No, nämä asiakkaat on varmaan niitä Dubai-lomailijoita joille eettisyys ja ihmisarvot ei ole tärkeintä. Tärkeää on vain ajatus mä haluun.
Niin, minäkin luulin, että bypiasin vaatteet ei ole tehty hikipajoissa, mutta niin vain tulin huijatuksi. Tuntuu tosi tosi pahalta. En luota enää yhtään tuohon yritykseen. Olen pahoillani ja pyydän anteeksi kaikilta niiltä kiinalaisilta, joilta olen Pian kautta ostanut vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin huvikseni merkin tarjontaa torista ja kyllä on nyt rätei ja lumpui tarjolla enemmän kuin koskaan!
Katsoin saman. Ja ihan kauhean näköisiä kun pellavavaatteet menee ihan kurttanalle pesun jälkeen. Joissakin on hintalaput kiinni. Onko tullut heräteostos vai tämä kohuko laittoi tyhjentämään kaapit? Kyllä minuakin hävettäisi jos olisin langennut liirumlaarumeihin ja Pian valheisiin ja niin hiton tylsään sad beigeen.
Eihän näitä enää kukaan kehtaa pitää. Mullakin jokunen Bypias-vaate. Saksin laput pois. Jos joku kysyy minkä merkkinen, vastaan mikä lie, kirpputorilta ostin kun sai eurolla.
Eli kun on ollut vuosikausien ajan toimivaa mainoskampanjaa ja paljon julkisuutta, ja sitten tulee tällainen kriisi, niin maine on noin pahasti mennyttä. Ihmiset olivat aiemmin ylpeitä ja tyytyväisiä, nyt häpeävät.
Sinänsä kertoo kyllä todella hyvää suomalaisten naisten moraalista. Kun saadaan tarpeeksi tietoa, voidaan muuttaa mieltä ja todeta, että tuli tehtyä virhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa hän pullukka. Onko ne nuo vaatteet mitkä sen lihavan vaikutelman tekee?
Oikeasti haukut henkilöä itseään? Ymmärrätkö että mikään ei oikeita haukkumaan toista ihmistä, ei mikään!
En minä hauku. Sanoin vain, että näyttää pullukalta ja onko ne nuo vaatteet mikä sen vaikutelman tekee. Ei se ole haukkumista. Haukkumista olisi jos sanon, että näyttääpä läskiltä.
Nyt haukuit. Ymmärtääkö kukaan täällä että tätäkin foorumia voi lukea minkäikäiset tahansa. Sitten ihmetellään kun nuoriso voi pahoin. Tämän tason haukkumista, mustamaalausta yrityksen lisäksi myös ihmistä kohtaan. Täältähän nuoriso ja lapset saa vaikutteita ja kuulevat että se on ok. Ei ole ok!
No en kun en sanonut häntä läskiksi. Itse kerjäät verta nenästäsi. Sanoin lihava ja se on ihan lääketieteen termi. Pitäisikö kaunistella? Nuo lyhyet housut sopii niin hyvin koska... öh näytät pallolta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua jotenkin niin surettaa ja ällöttää nämä ihmiset jotka tilaa/ostaa sellaisia tuotteita jotka ovat joko selkeästi hikipajoissa valmistettu tai joiden alkuperää ei pystytä/haluta ilmoittaa sitä tiedusteltaessa.
Ihmiset pakotetaan tekemään seitsämänpäiväistä viikkoa euron-parin tuntipalkalla, ihan kauheaa. No, nämä asiakkaat on varmaan niitä Dubai-lomailijoita joille eettisyys ja ihmisarvot ei ole tärkeintä. Tärkeää on vain ajatus mä haluun.
Niin, minäkin luulin, että bypiasin vaatteet ei ole tehty hikipajoissa, mutta niin vain tulin huijatuksi. Tuntuu tosi tosi pahalta. En luota enää yhtään tuohon yritykseen. Olen pahoillani ja pyydän anteeksi kaikilta niiltä kiinalaisilta, joilta olen Pian kautta ostanut vaatteita.
Eivät ne kiinalaiset ole niitä vaatteita myyneet vaan niiden työnantaja. Minusta ei tunnu yhtään pahalta pitää vaatteita jotka on jokin kinukki ommellut eikä niiden palkka-asiat kiinnosta minua yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvästi on Bypiasilta ostettujen vaatteiden myynti alkanut sakata esim. fb:n Bypias second hand- ryhmässä, vaatteet jäävät nyt todella käsiin :-(
Joo, ei mene torissakaan enää kaupaksi.
No eikai ne nyt yhdessä yössä käyttökelvottomiksi sentään menneet? Miksei niitä voisi itse pitää, miksi pitää hankkiutua eroon? Kyllä ihmisen kannattaisi sitoutua ostamiinsa tavaroihin koko niiden elinkaaren ajaksi, ellei nyt kyse ole jostakin akkuporakoneesta jota tarvitsee vain kerran (ja silloin sen voi lainata/vuokrata jostain). Ihme pikamuotimeininkiä.
Jos taas "ei kehtaa" pitää niitä, niin sitten joko mökkikäyttöön tai kirpputoreille ilmaiseksi. Jollekin aihetta seuraamattomalle köyhälle se voi olla ilon hetki, kun tekee parin euron löydön!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne kiinalaiset ole niitä vaatteita myyneet vaan niiden työnantaja. Minusta ei tunnu yhtään pahalta pitää vaatteita jotka on jokin kinukki ommellut eikä niiden palkka-asiat kiinnosta minua yhtään.
Hei Pia 👋
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti haukut henkilöä itseään? Ymmärrätkö että mikään ei oikeita haukkumaan toista ihmistä, ei mikään!
En minä hauku. Sanoin vain, että näyttää pullukalta ja onko ne nuo vaatteet mikä sen vaikutelman tekee. Ei se ole haukkumista. Haukkumista olisi jos sanon, että näyttääpä läskiltä.
Nyt haukuit. Ymmärtääkö kukaan täällä että tätäkin foorumia voi lukea minkäikäiset tahansa. Sitten ihmetellään kun nuoriso voi pahoin. Tämän tason haukkumista, mustamaalausta yrityksen lisäksi myös ihmistä kohtaan. Täältähän nuoriso ja lapset saa vaikutteita ja kuulevat että se on ok. Ei ole ok!
Olen tämän keskustelunaiheen suhteen ulkopuolinen, mutta ihmettelen, miksi firmaa koskevassa keskustelussa mennään läskifobia-teemaan. Mikäli kyse on naisten muodista ja tilanteesta, jossa moni nainen haluaisi näyttää todellista hoikemmalta vaatetuksessaan, silloin lienee relevanttia se, saako ko. vaate naisen näyttämään pullukammalta kuin hän onkaan. Jos kyse olisi pörssiyrityksestä, tuo havainto olisi jo laskenut pörssikursseja.
Toivoa muuten sopii, että nuorison ja lasten edustajat eivät vietä aikaansa tällä palstalla ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvästi on Bypiasilta ostettujen vaatteiden myynti alkanut sakata esim. fb:n Bypias second hand- ryhmässä, vaatteet jäävät nyt todella käsiin :-(
No eikai ne nyt yhdessä yössä käyttökelvottomiksi sentään menneet? Miksei niitä voisi itse pitää, miksi pitää hankkiutua eroon? Kyllä ihmisen kannattaisi sitoutua ostamiinsa tavaroihin koko niiden elinkaaren ajaksi, ellei nyt kyse ole jostakin akkuporakoneesta jota tarvitsee vain kerran (ja silloin sen voi lainata/vuokrata jostain). Ihme pikamuotimeininkiä.
Jos taas "ei kehtaa" pitää niitä, niin sitten joko mökkikäyttöön tai kirpputoreille ilmaiseksi. Jollekin aihetta seuraamattomalle köyhälle se voi olla ilon hetki, kun tekee parin euron löydön!
En halua laittaa vahinkoa kiertämään "aihetta seuraamattomalle köyhälle". Sehän olisi tosi julmaa ja itsekästä. Hän sitten pitäisi tietämättömänä huijarin kiinalaisten ompelemia riistovaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei Pia 👋
Yksi naurettavimmista kommenteista täällä ketjussa on juuri tämä! Yrittäjä ei varmasti roiku täällä. Puolustelijat niinkuin minä ollaan varmasti asiakkaita tai ihmisiä jotka ymmärtää olla tämän paskamyrskyn yläpuolella. Maailmassa on paljon vakavampia asioita joista kantaa huolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tämän keskustelunaiheen suhteen ulkopuolinen, mutta ihmettelen, miksi firmaa koskevassa keskustelussa mennään läskifobia-teemaan. Mikäli kyse on naisten muodista ja tilanteesta, jossa moni nainen haluaisi näyttää todellista hoikemmalta vaatetuksessaan, silloin lienee relevanttia se, saako ko. vaate naisen näyttämään pullukammalta kuin hän onkaan. Jos kyse olisi pörssiyrityksestä, tuo havainto olisi jo laskenut pörssikursseja.
Toivoa muuten sopii, että nuorison ja lasten edustajat eivät vietä aikaansa tällä palstalla ainakaan.
Niin, nuo vaatteet sopii enemmän tosi hoikille, joilla ne liuhuisi vapaasti päällä. Pellava lihottaa aika helposti kantajaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua laittaa vahinkoa kiertämään "aihetta seuraamattomalle köyhälle". Sehän olisi tosi julmaa ja itsekästä. Hän sitten pitäisi tietämättömänä huijarin kiinalaisten ompelemia riistovaatteita.
Ok hyvä. Ehkä sitten kannattaa hävittää ne vaatteet. Sekaroskikseen? Valitettavaa, mutta näin kai Kierrätyskeskus tekee saamiensa temu- ym. tuotteidensa kanssa. Voi kunpa suomalaiset alkaisivat ymmärtää, ettei Kiinasta kannattaisi tilata mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei Pia 👋
Yksi naurettavimmista kommenteista täällä ketjussa on juuri tämä! Yrittäjä ei varmasti roiku täällä. Puolustelijat niinkuin minä ollaan varmasti asiakkaita tai ihmisiä jotka ymmärtää olla tämän paskamyrskyn yläpuolella. Maailmassa on paljon vakavampia asioita joista kantaa huolta.
On toki, mutta Suomessa on melkeinpä lama, minkä lisäksi (ja ehkä siihen liittyen) viime vuonna tuli 40 miljoonaa pikkupakettia Kiinasta. Jos on YHTÄÄN kiinnostunut siitä, millainen on Suomen tulevaisuus, millaiset työolot ovat suomalaisilla 10 vuoden sisään, onko suomalaisilla töitä ylipäätään, dumppaako Kiina jatkossakin oman tuotantonsa tänne erinomaisen propagandakampanjan seurauksena, menemättä edes tekoälyteemaan, niin tämä keissi on itse asiassa erittäin erittäin tärkeä ja kuvaava. Sekä suomalaisen yrityselämän, bisnesympäristön, mainonnan&markkinoinnin sekä globaalin ja epäeettisen/eettisen kaupan osalta. Nämä + liuta muita tekijöitä aiheuttavat sen, että itse asiassa SEKÄ maailmassa (globaali kauppa, ihmisoikeudet, työn arvo ja siitä saatu korvaus, työolosuhteet) ETTÄ Suomessa (suomalainen yrittäjyys, reiluus, työnantajavelvollisuudet, työntekijöiden oikeudet, työntekijöiden kohtelu, rahakysymykset) ei ole oikeastaan yhtään tätä vakavampaa asiaa, josta kantaa huolta. Ydinaseet ovat, mutta siinä kyse on enemmän 50/50-tilanteesta tavallisten ihmisten arjen sekä kansantalouden kannalta. Näiden kahden teeman osalta tämä tapaus on itse asiassa todennäköisesti tämän vuosikymmenen tärkein ja vakavin asia.
Toivotaan, että eri mediat (ml. Finnwatch ym. järjestöt) seuraavat tilannetta ja raportoivat siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin katsomassa minkälaisista vaatteista on kyse, kun ei ollut yhtään tuttu merkki muuten kuin nyt otsikoista. Olen kai kamala ihminen, aion tilata mekon kesäksi.
Meinaat ostaa huijarilta kalliilla?
Ei noi nyt mitenkään erityisen kalliita ole. Toi huijausasia taas, minulle oikeastaan ihan sama. En jaksa pöyristyä tuollaisista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok hyvä. Ehkä sitten kannattaa hävittää ne vaatteet. Sekaroskikseen? Valitettavaa, mutta näin kai Kierrätyskeskus tekee saamiensa temu- ym. tuotteidensa kanssa. Voi kunpa suomalaiset alkaisivat ymmärtää, ettei Kiinasta kannattaisi tilata mitään.
Niin, ei kannata tilata bypiasilta mitään kun se tilaa italiasta Praton alueelta, jonne on raijattu KIINALAISIA halpatyöläisiä. Annetaan se vaikutelma, että ne ei olisi kiinalaista työtä vaikka se onkin. Eli pelkkää huijausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ei kannata tilata bypiasilta mitään kun se tilaa italiasta Praton alueelta, jonne on raijattu KIINALAISIA halpatyöläisiä. Annetaan se vaikutelma, että ne ei olisi kiinalaista työtä vaikka se onkin. Eli pelkkää huijausta.
Veikkaanpa että et ole IKINÄ ajatellut mistä ostamasi vaatteet tulee tai on tehty . Ja uskon että jotain vaatteita eläissäsi kuitenkin olet ostanut, muuten olisi vähän vilu kun suomen oloissa tamppaa menemään. Että melko tekopyhää kommentointia suurimmalla osalla täällä vastuullisuudesta yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta Pian kannattaisi jättää valikoimistaan pois kaikki Bohemianat yms. ja keskittyä jatkossa vain niihin Virossa ommeltuihin pellaviin. Toki tarkoittaisi sitten pienempiä volyymeja, mutta toiminta olisi ainakin sitä mitä alkuun mainostettiin sen olevan. Niitä Bohemianan tyyppisiä kun löytyy pilvin pimein muiltakin.
Liveä Tallinnan tehtailta odottaisin kovasti. Sellaista, jossa Pia kiertelisi ompelimossa ja muutama virolainen ompelijakin pääsisi ääneen.
Ihan luokattoman huonoa pellavaa nuo Bohemianan vaatteet ainakin, just ennen tätä kohua ostin alesta pellavajoggersit, jotka jo rikki sekä haaruksista että vyötäröltä. Otin tarkoituksella myös reilun koon ettei kinnaa mistään, mutta silti onnistuneet ratkeamaan monesta kohtaa ihan tavallisella käytöllä. Ehdin pestä vain yhden kerran, kiinan myrkyt pois ennen käyttöönottoa, ja nyt jo roskiskamaa. Ei kauhean ekologista.
Juuri näin. Aivan törkyhuonoa kiinakrääsää järkyttävällä hinnoilla. Iikkessä kertoivat,cettä palautuksia rikkuneisra tulee paljon, mutta asiakkaat ostavat taas tilalle uusia caikka ovat pettyneet. Minäkin olen entinen asiakas, joka alkuun hullaantui täysin rentoihin lookkeihin, mutta mikään tuote ei kestä käyttöä paitsi Tallinnan pellavat, jotka alkuun liiankin karkeita ja siirtomaa -tyylisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaanpa että et ole IKINÄ ajatellut mistä ostamasi vaatteet tulee tai on tehty . Ja uskon että jotain vaatteita eläissäsi kuitenkin olet ostanut, muuten olisi vähän vilu kun suomen oloissa tamppaa menemään. Että melko tekopyhää kommentointia suurimmalla osalla täällä vastuullisuudesta yms.
Hyvänen aika, tietenkin mietin mistä vaatteeni tulee! En minä mikään Pia sentään ole.