Alkanut häiritä ihmisten huonot hampaat jotka näkyvät kun puhuvat. Miten sinun huonot hampaasi ovat kehittyneet vuosien varrella.
Kommentit (109)
Mieluummin huonot hampaat kuin ap:n luonne.
Tärkein asia ,jotta reikiä nolla ja ei hammaskiveä. Jos värisävy iän myötä muuttuu niin ei haittaa.
Miksi ei voisi hoitaa hyvin hampaita? Kampaajalla käynnistäkin ja shampousta saa maksaa aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hampaani ovat kunnossa, mutta tummuneet kahvin juonnista. En uskalla valkaista niitä, ettei kiille kärsi. Tuloskin jäisi tilapäiseksi, sillä en aio lopettaa kahvin juontia.
Kokeile soodapuhdistusta. On hellävarainen ja sillä lähtee hyvin värjäytymät. Saa yksityisklinikoilta eikä ole kovin kallis.
Maksaa noin 60-80€ ja sitä ennen pitää olla paikattu hampaat ja hammaskivi poistettu . Et maksaa se yhteensä.
AMKin hammashygienistiopiskelijat tekevät tuon edullisesti. Siellä kannattaa käydä muutenkin, koska he osaavat kertoa onko aihetta mennä hammaslääkärille.
Jos ei henki haise ihan paskalle, niin samapa tuo vaikka olisi pieniä kiviä suu täynnä.
Mistä päättelet, että näkemäsi hampaat ovat huonot? Oletko hammaslääkäri ja tehnyt heille hammastarkastuksen? Keltaiset ja rusehtavat hampaat voivat olla kunnoltaan todella hyvät ja ne valkoiset muovihampaat täynnä reikiä, kiillevauriota, ienongelmaa yms.
Hampaiden luonnollinen väri on kellertävästä ruskeaan. Hampaiden luonnollinen väri ei ole valkoinen kuten noloissa jenkeistä apinoiduissa muovihampaissa. Keltainen ja ruskea eivät ole sen vähemmän kauniita värejä kuin valkoinenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli ihan hyvät hampaat, kunnes hammaslääkäri päätti porata ne pilalle.
RIP hampaat ja rahat.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voisi hoitaa hyvin hampaita? Kampaajalla käynnistäkin ja shampousta saa maksaa aika paljon.
Mikä on shampou, en ole koskaan käyttänyt. Siksikö hiuksenikin ovat huonot, jopa pahat?
Minulla oli yläasteen alkuun asti edestä nätit hampaat. Sitten ilmoitettiin että oikomishoito alkaa. Oiottiin etuhampaat pahasti avopurentaan ja menivät osa enemmän eteen ja toiset jäi taaemmaksi. Aikuisena selvitin kuinka tehdyn vian voisi korjata, mutta vaatisi leuansiirtoleikkauksen ja usean hampaan pois repimisen ja pitkällisen oikomisen, joten olen päättänyt vain elää rumien hampaitteni kanssa. Olisi hermovaurion riski, kun minulla on ekstravaikeat hampaiden juuret ja tienaan rahani puhumalla.
Mulla 4 lasta lyhyillä ikäeroilla. Kaikkien raskausaikana mulla ollut hyperemeesi ja oksennuksia tullut kymmeniä kertoja päivässä. Hampaat meni ihan paskoiksi oksennuksista ja nyt odottelen "hampaiden" poistoa ja kokoproteesia. Lohduteltiin et monilla on proteesit hampaissa bulimian vuoksi ettei se ole niin harvinaista nuorilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin vakava masennus ja ahdistuneisuushäiriö on vienyt toimintakyvyn kaikessa tämmöisessä itsestään huolehtimiseen liittyvässä toiminnassa jo vuosikausia sitten. Varsinkin tuo ahdistuspuoli on perseestä sillä se estää aika kattavasti myös avun hakemisen kun eihän kukaan tuu mua tämme kotiin auttamaan, pitäisi lähteä ulos mutta minkäs teet jos ei pääse ovesta ulos. Hampaita en oo pessyt kymmeneen vuoteen ellei jopa 15 vuoteen, suihkussa käyn ehkä kerran kuussa kesäaikaan kun silloin hikoileekin paljon enemmän. Ei ole oikein mitään ihmiskontakteja niin enimmäkseen tässä kai odotellaan että iskisi joku verenmyrkytys ja voisi kuolla pois. Mutta harmi että aapeeta harmittaa nähdä muiden huonoa kuntoa. Jaksuja.
Sulle tuli parempi olo, kun pesisit hampaat, kävisit suihkussa ja varaisit ajan lääkäriin. Sun tilanteeseen on olemassa lääkitys. Ehkä sitten et o
Aina sama juttu näiden kanssa ketkä eivät itse kärsi ahdistuneisuushäiriöstä tai masennuksesta. Voihan sen hammaslääkäriajan varata, mutta ei siitä ole juurikaan hyötyä jos et FYYSISESTI PÄÄSE KOTOA ULOS kuten edelliessä kommentissa luki. Jos peset hampaat kymmenen vuoden pesemättämyyden jälkeen niin se olo ei ole sen jälkeen hyvä, kokeiltu on ja se on hankalaa tuntea mitään positiivista kun suu on täynnä verta ja kaikkia hampaita ja ikeniä kolottaa. En suosittele kokeilemaan :) t. Eri, jolla samat. Jos voimat riittää lähinnä hengittämiseen niin se suihkuun pääsy voi olla myös haasteellista.
Vierailija kirjoitti:
Johtuisiko rahasta, hampaiden "päivittäminen" kun on huomattavasti kalliimpaa kuin joku hiusten värjääminen? Monen hampaat on paskottu aikapäiviä sitten, eikä niitä mikään määrä harjausta/lankausta enää pelasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hampaani ovat kunnossa, mutta tummuneet kahvin juonnista. En uskalla valkaista niitä, ettei kiille kärsi. Tuloskin jäisi tilapäiseksi, sillä en aio lopettaa kahvin juontia.
Kokeile soodapuhdistusta. On hellävarainen ja sillä lähtee hyvin värjäytymät. Saa yksityisklinikoilta eikä ole kovin kallis.
Maksaa noin 60-80€ ja sitä ennen pitää olla paikattu hampaat ja hammaskivi poistettu . Et maksaa se yhteensä.
Anteeksi, mutta kyllä ne hampaat ja hammaskivi muutenkin pitää hoitaa. Eli se on edelleen sen 60 euroa tai halvemmalla opiskelijoilla.
Ja tolle masentuneelle, joka sanoi, että hampaisiin sattuu ja ikenet vuotaa verta, niin sitä suuremmalla syyllä sitä puhdistusta pitää jatkaa. Aloittaen toki kevyesti. Haluatteko kuolla sepsikseen tai sydänkohtaukseen tai moniin muihin sairauksiin mitä likaiset hampaat aiheuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta kyllä ne hampaat ja hammaskivi muutenkin pitää hoitaa. Eli se on edelleen sen 60 euroa tai halvemmalla opiskelijoilla.
Ja tolle masentuneelle, joka sanoi, että hampaisiin sattuu ja ikenet vuotaa verta, niin sitä suuremmalla syyllä sitä puhdistusta pitää j
Täälä se masentunut. Ei ole elämänhalua, eikä se liity varsinaisesti tähän hammasasiaan. Ei riitä kantti poistua täältä oman käden kautta joten näillä mennään. Saan jatkuvasti muutenkin kuulla että minulla ei ole mitään arvoa ihmisenä ja olen vain kuluerä joten parempi olisi jos minua ei olisi. Tällaista on masennus, toivoa paremmasta huomisesta ei ole eikä se siitä kiillotu vaikka kuinka pesisi hampaitaan. Ehkä ymmärrät jos joskus sairastut tähän samaan paskaan itsekin mutta en tietenkään sitä sinulle toivo. Masentuneet kyllä kysyvät vinkkejä jos haluavat, minä en sitä tehnyt, kerroin vain että tällainenkin tilanne on ihmiselämässä mahdollinen kun ap ei vaikuttanut tajuavan että suurin osa keillä hampaiden kanssa ongelmia ei jätä niitä hoitamatta aapeeta ärsyttääkseen :)
Kumman valitse rumat hampaat vai ruma sielu?
Minun kulmahampaat ei mahtuneet suuhun kasvamaan, mutta kissanviikset aiheutti niin pahaa päänsärkyä/migreeniä ja suukipua, että poistin raudat salaa aina öisin. Siis se todellakin tuntui siltä, kuin lapsen yläleukaa vetäisi aikuinen yhteen suuntaan ja vastakkaiseen suuntaan vetää toinen aikuinen takaraivosta. Kulmahampaat on kuin vampyyrilla ja nyt vanhemmiten hampaat on tosi keltaiset kiitos varmasti jo loppuneen mutta vuosikymmeniä kestäneen tupakoinnin ja teen juonnin, reikiä ei onneksi ole ollut juurikaan ja vain yksi takahammas poistettu siksi, kun onnettomuuden seurauksena meni muruksi.
Hammaslääkäripelko on suuri ettei uskalla hoitaa vikoja.
Vierailija kirjoitti:
Tärkein asia ,jotta reikiä nolla ja ei hammaskiveä. Jos värisävy iän myötä muuttuu niin ei haittaa.
Tärkeää on myös puhdistaa hammasvälit, ettei henki haise mädälle raadolle.
Vierailija kirjoitti:
Mulla 4 lasta lyhyillä ikäeroilla. Kaikkien raskausaikana mulla ollut hyperemeesi ja oksennuksia tullut kymmeniä kertoja päivässä. Hampaat meni ihan paskoiksi oksennuksista ja nyt odottelen "hampaiden" poistoa ja kokoproteesia. Lohduteltiin et monilla on proteesit hampaissa bulimian vuoksi ettei se ole niin harvinaista nuorilla.
Oksentelun jälkeen pitää huuhtoa suu ja syödä jotain neutralisoivaa.
Nämä eivät ehkä ole kovin suosittuja neuvoja mutta annan ne kuitenkin: ohut hammasväliharja JA hammaslanka päivittäin 2x sähköhammasharjalla tapahtuvan pesun ohella (itse aiheutin ienvetäytymää harjaamalla liian kovaa tavallisella hammasharjalla), kerran vuodessa hammaskiven poisto hammashygienistillä (hammaskivi ja ientulehdus aiheuttavat pahaa halitoosia), kotona voi valkaista kiillettä vaurioittamattomillla "whitening strips"-nauhoilla, esim. Crest. Värjäytymiä voi välttää juomalla värjääviä juomia pestävällä metallipillillä.