Meno terveydenhuollossa on mennyt aivan älyttömäksi. Iäkkäällä äidilläni on kaulassa ihomuutos
Jonka takia kävi viime joulukuussa lääkärissä ja lääkärin mielestä voisi olla melanooma joten varattiin poistoaika. Äiti sai ajan tammikuun loppupuolelle jolloin luomi jäädytettiin ja sanottiin,että irtoaa kahdessa viikossa.
Viime viikolla äiti valitti kun kävin kahvilla,ettei luomi ole lähtenyt.
Tarkistin asian ja kehotin äitiä varaamaan uuden ajan lääkärille .No äidillä oli nyt uusi aika jossa todettiin, että käsittely ei ollut riittävä ja sanottiin että varataan aika uuteen jäähdytykseen.
Siis tämähän on täysin älytöntä pelleilyä kun kyseessä on mahdollinen ihosyöpä! 😡
Kommentit (29)
Mutta pahoinvointialueiden johtoporsaiden tulospalkkioista emme tingi 🥰
Otettiinko koepala vai mitä paskaa sinä jauhat?
Rasvasyyliä jäädytetään, ei melanoomaluomia.
Tiedän tunteen.
Mulla oli kainalossa hankautuva luomi joka koettiin jäähdyttää viime kesänä ensin kesäkuussa ja sitten elokuussa. Lopulta se leikattiin pois marraskuussa. Alkoi oikeasti vttaa se terveyskeskuksessa juokseminen ja niitte ammattitaidottomuus, miksei lääkäri nähny ettei se lähde muuten kuin leikkauksella?!
Ensi kerralla menen yksityiselle maksaa minkä maksaa.
Eikö luomi pitäisi leikata pois ja lähettää tutkittavaksi, jos siinä syöpää epäillään? Pystytkö kustantamaan äidillesi luomenpoiston yksityisellä? Melanooman kanssa en odottelisi hetkeäkään.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti yksi lääkäri todennut että "VOI OLLA melanooma" ja toinen lääkäri kumonnut päätöksen. Ei olisi harvinaista nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Nin, jos syöpäepäily, otetaan kai kirurgisesti koepala. Rasvaluomeen ei tietääkseni voi tulla melanoomaa. Ainakin hyvin epätodennäköistä. Mulla on hirveä määrä noita rasvaluomia ja äidilläni vielä monta kertaa enemmän. Niitä tulee koko ajan lisää.
Otsikko on taas silkka mutua. Jos niin on mikähän taho sen susisoten säädätti. Oma kokemus viime vuodelta, aivoinfarkti, toispuoleinen halvaus ja viikko teholla, sitten keväällä yli neljä kuukautta sairaalassa kuntoutettavana. Kotoa syksyllä fysioterapiaan parhaimmillaan 5 pnä viikossa. Nyt voin jo kävellä kepin kanssa. Yli neljä kuukautta yliopistosairaalassa maksoi sen omavastuun eli jotain alle 700,-. Kela-taksilla olen ajanut kymmeniä kertoja ja 300,- omavastuun jälkeen ei maksa mitään. Ei se susisote ole kaikkea saanut pilattua. Olen eläkkeellä enkä tiedä mitä voisin vielä kaivata, apuvälineetkin ilmaiseksi kaupungilta.
Mulle taas sanottiin että hirtä tai jäädytä luomi itse, täällä sitä ei tehdä. M44
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne jäädyttää melanoomatkin nykyään. Lääkärien ammattitaito on kadonnut.
Iäkkään äitisi elimistö ei todennäköisesti kestäisi rankkoja syöpähoitoja, jos hänellä todettaisiin melanooma, mutta ei melanoomaa jumalauta todeta luomea jäädyttämällä. Kryohoidolla jäädytetään vain vaarattomat rasvaluomet. Siellä on taas puurot ja vellit autuaasti sekaisin.
Itselläni oli kasvoissa äkillisesti muuttunut luomi, joka vuoti verta. Terveysasemalta tarjottiin ihotautilääkärin näyttöaikaa 3 kk päähän. Ei ihan kelvannut minulle. Sain sitten tarpeeksi puhumalla ajan seuraavalle päivälle hoitajalle, joka tuumasi, että annetaan lääkärin katsoa. Luomi poistettiin sitä seuraavana päivänä. Koepalasta ei löytynyt mitään pahanlaatuista. Onnekas lopputulos, mutta kaikille ei käy yhtä hyvin.
Kuulostaa siltä, että eka lääkäri epäili melanoomaa ja toka lääkäri diagnosoi vaarattomaksi rasvaluomeksi. Tuskin syöpäluomia jäädytetään.
Mua on nyt juoksutettu kiireellisen käsileikkauksen kanssa yli 2 vuotta, silloin sain lähetteen. Nyt ehkä pääsen leikkuriin toukokuun lopussa.
Kaikki kymmenet lääkärikäynnit ja tytkimukset on jo maksaneet julkisella yli 1000e. Olisin varman saanut tuolla hinnalla hoidatettua 2 viikossa yksityisellä. 🤬🤬
Koepala otettiin ja kutsuttiin uuteen koska näyte ei ole hyvä , taksilla ajellaan satoja kilometrejä , tuleeko säästöjä ja potilaalle aivan kauhea paikka.
Vierailija kirjoitti:
Näin minäkin luulin. Jalassa oli melanomaepäily, luomelta näyttävä värimuutos jäädytettiin ja se siitä, ei mitään tutkimuksia. Menin yksityiselle, siellä koepala, löytyi syöpä ja kiireellisenä lähete hoitoihin. Jos olisin jäänyt odottelemaan, ei mitään välttämättä olisi enää tehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että eka lääkäri epäili melanoomaa ja toka lääkäri diagnosoi vaarattomaksi rasvaluomeksi. Tuskin syöpäluomia jäädytetään.
Kumpihan on oikeassa ?
Mitäpä muuta luulitte tapahtuvan, kun kostohallituksen Urpo ja Riikkuli ovat määrätietoisesti vähentäneet kolme vuotta putkeen sotealueiden rahoitusta ja suoltaneet sitä terveyspörriäisille?
Niinhän tuo nykyään menee valitettavasti. Sydänleikkaus tulossa, ei tietoa milloin. "Suunnittelevat" koko ajan, jo 2-3 kk, tuntuu että vaan venyttävät sitäkin. En jaksa kävellä, koko ajan joutuu pysähtymään ja henkeä ahdistaa joka päivä. Mutta eipä tuo tunnu terveydenhuollon persettä liikuttavan. Ei kai se sitten mitään haittaa jos ei saa henkeä.