MENKAT YLI 1 KUUKAUDEN MYÖHÄSSÄ, JA PELOTTAA ETTÄ OLEN RASKAANA...KOSKA
OLEN KEITOTTANUT AIKALAILLA....NOIN 3 VIIKKOA SITTEN OLEN TEHNYT TESTIN JA NEGAA NÄYTTI...
äh minä onneton en kyllä tiedä mitä teen jos olenkin raskaana. kuinka voisin nauttia raskaudesta kun pelkäisin että vauva on viottunut tästä ryyppäämisestä.
Muttta aborttia en halua kuitenkaan ajatella edes....
Kommentit (15)
juomisen vuoksi.....
KAMALA TILANNE.
ap..
No sain sitten terkkarilta " hiukan" väärää informaatioo.. Kerroin juhlineeni tod. paljon, kun tarkoitus ei ollu lapsia tehdä. Sanoi ettei haittaa, koska siinä on joku juttu just siks, kun ihminen ei välttämättä tiedä olevansa raskaana.. Sekava sepustus, mut toivottavasti ymmärrätte.. =)
Siihen asti istukka ei ole vielä niin kehittynyt että ottaisi äidistä mitään sikiöön päin.
Siihen asti ei ole alkoholista tai lääkkeistä haittaa.
Mulla oli juuri sama ongelma, kyselinkin täältä apua. Menkat kuitenkin alkoi ja tein pari negaa testiäkin.
Nyt teet sen testin!
Voisiko olla joku syy miksi menkat myöhässä?
Tee nyt se testi oletko raskaanakaan edes.
Sitä ennen sikiö joko abortoituu, jos tulee isoa vauriota tai sitten korjaa itse vähäiset vauriot. 8vk hedelmöittymisestä sikiö on uusioitumiskykyinen. (siksi alkioiden hyväksikäyttö lääketieteen tutkimisessa)
Eli älä huoli suotta, jos on isoa vauriota tapahtunut, luonto hoitaa homman, jos ei niin sikiö on todennäköisesti terve syntyessään.
Menkat paljon myöhässä, raskaudesta ei varmuutta ja ryyppäämään pitää lähteä?
Kolme viikkoa sitten olet testannut, mutta ei sitten tullut mieleen testata myös sen jälkeen jos kuukautisia ei kuitenkaan ole näkynyt? Uusintatestaus ei käynyt mielessä, mutta juopottelu kyllä...
Olet kyllä moraalikrapulasi ansainnutkin.
sellaista se on. pelossa menee raskaus.
teratologisesta tietopalvelusta voit saada jotain statistiikkaa riskeistä. mutta sinä olet se joka odottaa.
mutta tee se testi nyt kuitenkin.
tee abortti jos lapsi on katastrofi.
2 testiä kotona ja noin 2 viikkoa sitten labrassa.... käskivät soittaa jos menkat eivät ala.....sain lääkäri ajan tämän kuun loppuu....
edelliset menkat siis olleet helmikuun viimisenä päivänä.
olisi pitänyt siis tehdä päivittäin testejä.... eli kyllä olen tämän ansainnut niinkuin joku jo sanoikin.
AP
15 on mun mielestä pikkusieluinen ja epäreilu. tottakai terveelliset elämäntavat ovat raskauden ja sikiön kannalta paremmat kuin epäterveelliset, mutta ei ne myrkyt ole vielä sikiöön asti päässet istukan kehittymättömyyden takia, niin kuin joku jo sanoikin.
mitä tälle mahdolliselle äidille kuuluu?
nega labrassa tehdyssä testissä, niin et taatusti ole ollut yli kuukautta raskaana. Tietysti voit silti olla NYT raskaana mutta olisit korkeintaan 6. viikolla, about, eli niistä ammoisista ryypingeistä ei ole voinut olla mahdollsille alkiolle haittaa.
Alkoholi ja raskaus
Alkoholin käytön turvallista rajaa raskauden aikana ei tunneta. Yleiseksi selkeäksi riskirajaksi on asetettu seitsemän annosta viikossa tai viisi annosta kerralla.
Riskiin vaikuttavat kuitenkin jokaisen kohdalla myös perinnölliset tekijät, jotka voivat lisätä sikiövaurion alttiutta. Alkoholin käyttöä tulisikin siksi välttää kokonaan raskauden aikana.
Käyttöä olisi hyvä välttää jo raskauden suunnitteluvaiheessa. Kohtuullinenkin alkoholinkäyttö voi vaikuttaa hedelmällisyyteen ja vaikeuttaa raskaaksi tuloa.
Alkoholi siirtyy sikiöön
Alkoholi läpäisee helposti istukan ja siirtyy sikiöön. Sikiö ei kykene hajottamaan alkoholia aikuisen tapaan ja siten alkoholipitoisuus sikiössä voi olla jopa korkeampi kuin äidissä.
Altistus voi johtaa elinten epämuodostumiin ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana, ja keskushermoston vaurioon missä tahansa raskauden vaiheessa.
Toistuva juominen aiheuttaa suurimman riskin
Suurin riski liittyy toistuvaan, humalahakuiseen käyttäytymiseen tai siihen, että kerralla nautitaan useita annoksia. Sikiön alkoholioireyhtymään (FAS) kuuluu pienipäisyyden, pienikasvuisuuden, ja poikkeavien kasvonpiirteiden lisäksi keskushermoston vaurio.
Vaurion asteen mukaan oireet voivat vaihdella lievästä oppimis- tai käytöshäiriöstä vaikeaan kehitysvammaisuuteen.
Alkoholin käyttö ei missään tilanteessa ole välttämätöntä. Siksi ainoa oikea tapa on lopettaa alkoholin käyttö kokonaan raskauden aikana.
Join enkä tiennyt olevani raskaana
Moni odottava äiti on saattanut juoda alkoholia raskauden alkuvaiheessa ennen kuin on tiennyt olevansa raskaana. Tieto alkoholin aiheuttamista vaaroista voi aiheuttaa äidille huolta.
Vähäinen altistus ennen kuukautisten pois jääntiä ei kuitenkaan aiheuta sikiölle ongelmia. Tilanne voisi olla toinen, jos alkoholin käyttö on ollut hyvin runsasta. Yleisesti ottaen toistuvaa humalahakuista juomista pidetään selkeänä riskitekijänä.
Jos se on positiivinen, otat yhteyttä neuvolaan. Sieltä ne osaavat kertoa sinulle tarkemmin riskeistä, mikäli sellaisia on. Onnea testin tekoon! Toivottavasti tulos on mieleinen.