Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hallitus haluaa leikata leskeneläkettä

Vierailija
19.02.2026 |

Ja eilen Tavio antoi 20 miljoonaa Cuckrainaan. Ei ihme että ei rahat riitä.

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kaikkien taskusta, leskeneläke pn 50% kuolleen puolison jo ansaitsemasta eläkkeestä. Lesken tulot pienentävät summaa tietyn rajan jälkeen.

Työeläkeyhtiö maksaa leskeneläkkeen.

Ei maksa läheskään aina.  Kela maksaa jos ei työeläkettä riittävästi, monesti varsinkin viljelijät on takuueläkkeellä.

Ennen oli ainakin niillä joku myel- maksu

Vierailija
82/96 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin leikkaisin siitä. Aivan hassu tulonsiirto, joka ei ole nykypäivää. Henkivakuutus on sitä varten, että sillä voi turvata jäljelle jääneen puolison elintason. Nyt rahaa maksetaan kaikkien taskusta sellaiselle, joka on tottunut puolison elintasoon eikä pysty ylläpitämään samaa itse.

Yhdyn edelliseen "puhujaan". Yhdellä eläkkeellä tässä on itsekunkin pärjättävä, niin mikäs siinä on ettei se leski pärjää. Alaikäiset lapset saakoon edelleen sen mitä on tähänkin asti saanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on leikkaus koskee naisia, miehet kuolevat aikaisemmin.

Tiedoksesi että kyllä naisetkin kuolevat. Tätini kuoli 62-vuotiaana, mutta ei hänen leskensä mitään leskeneläkettä saanut, koska sattui olemaan vaimoaan yli kymmenen vuotta vanhempi, ja leskeneläkettä maksetaan vain alle 65-vuotiaille leskille https://www.kela.fi/leskenelake

Minun sukulaismies jäi leskeksi 71-v ja saa leskeneläkettä, muttei kelat vaa kevalta.

Vierailija
84/96 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistelen lukeneeni leskeneläkkeen olevan keskimäärin noin 1000 euroa. Työeläkkeistä, kela on eri asia ja vain alle 65.  Alkuelökjeen jälkeen loppuu niiltä leskimtä jotka saavat puolisonsa työeläkkeestä.

Ei hyvätuloinen leski saa leskeneläkettä.

Se on alle 800 euroa. Moni pienituloinen eläkeläinen ei saa noin isoa leskeneläkettä. Oma äiti teki osa-aikaisia siivoojan töitä ja oli vuosia lasten takia kotona. Hän saa leskeneläkettä n. 400 euroa, vaikka isä oli töissä yli 40 vuotta.

Vainajan eläkkeen määrästä enintään puolet. Itsellä oli tel -eläke 700 euroa, sain vajaat 200 euroa kansaneläkettä lisäksi.  Kun mieheni kuoli, saan leskeneläkettä juuri tuon 1000 euroa, puolet mieheni eläkkeestä.  Kansaneläkkeen osuus tipahti pois eli nyt kok eläke 1700 euroa brutto 

Vierailija
85/96 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joutaakin leikata. Täysin perusteeton etuus.

Olisitko sitä mieltä edelleen, jos olisit itse jäänyt leskeksi?

Vierailija
86/96 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on lapsia ei koko omaisuus ole lesken.

Vierailija
87/96 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen varmasti ymmärtää että lesken eläke on räätälöity varakkaiden leskille, keskituloisen   leskelle ei jää kuin roposia käteen avustuksesta.

Vierailija
88/96 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on alaikäisiä lapsia nythän on jo omat eläkkeensä siihen tilanteeseen. Myös silloin voisi olla joku oma systeemi leskelle määräajan. Mutta jo aikuisten lasten vanhemmalle miksi maksaa leskeneläkettä? 

Jos ensin on hyväpalkkainen tai parempipalkkainen puoliso, säästöjä ja omaisuutta pystyy kerryttämään. Kun jää leskeksi niin ei ole nykyään järjenmukaista, että on oikeus leskeneläkkeen turvin jatkaa samaa elintasoa kuin puolison eläessä. Kuitenkin vanha jo kertynyt omaisuus jää lesken käyttöön. 

Miten ihmeessä muut yksinelävät pärjäävät, jopa ilman toisen tuloja ja leskeneläkettä. Jos lesket eivät kuulemma pärjää. 

Leskelle kuuluvat normaalit jokaista suomalaista koskevat tuet jos tarve vaatii. Ilman kuolleen puolison automaattisesti tuottamaa arvonlisää. 

Vierailija
89/96 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joutaakin leikata. Täysin perusteeton etuus.

Olisitko sitä mieltä edelleen, jos olisit itse jäänyt leskeksi?

Itse olen eronnut. Mutta sekä suhteen aikana että sen jälkeen täysin joutunut elättämään itseni omalla työlläni. Äitiyslomalla söin säästöjäni. Ärsyttää nää pimpsallaan tienanneet laiskottelijat.

Vierailija
90/96 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä muut yksinelävät pärjäävät, jopa ilman toisen tuloja ja leskeneläkettä. Jos lesket eivät kuulemma pärjää. 

Huonosti. Mutta eipähän olla totuttu rikkaan edustusrouvan elintasoon, että sillä lailla helpottaa toki.

Vierailija
91/96 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen varmasti ymmärtää että lesken eläke on räätälöity varakkaiden leskille, keskituloisen   leskelle ei jää kuin roposia käteen avustuksesta.

Täälläpäin on noita. Asuvat yksin valtavan isoissa omakotitaloissa. Tai ne mitään omakotitaloja ole, kun pihassa on omat tenniskentät ja sisällä uima-altaat. Palkolliset käy tekemässä pihatyöt ja rempat. 

Vierailija
92/96 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ovat ihan itse sanoneet, vaikka elävät jo pystyyn kuolleessa avioliitossa, etteivät halua erota kun mahdollinen leskeneläke. Moni kuivahtanut suhde pidetään nimellisesti elossa leskeneläkkeen toivossa. Jopa niin, että eletään täysin omaa elämää. 

Onhan nyt monen sadan automaattinen kuukausiraha hyvä etuus, monet lesket sitä vähättelevät. Tarkoituksella.

Juuri nyt tänään heräsin tähän leskeneläkkeen todellisuuteen kun parikin tuttavaleskea kertoivat käyneensä hieronnassa, käyvät säännöllisesti, kampaajalla käyvät säännöllisesti yms. Pitävät tätä ihan normioikeutena kun kerran voivat. Nämä ovat vain haaveita meikäläiselle omalla yhden ihmisen eläkkeellä. 

En pidä itseäni ihmisenä sen huonompana, mutta he ovat vain olleet naimisissa ja kuolleen puolison eläke ollut isompi. Siitä heille loppuelämän hyöty. 

Vierailija
93/96 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä törkeää jos leskeneläkkeeseen kosketaan! 

Esim omassa tapauksessa mun ura- ja palkkakehitys kärsi miehen urasta ja äitiyslomista jolloin myös eläke jäi pieneksi. Leskeneläke (se pieni osuus miehen eläkkeestä) on kiitos ja kompensaatio siitä mitä olen tehnyt perheen hyväksi. Ja yhteiskunnan hyväksi koska mies maksaa törkeän paljon veroja tuloistaan. 

Vierailija
94/96 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen hyvä ehdotus jallitukselta. Ennen, kun naiset jäi kotiin, tämä oli ehkä jotenkin perusteltavissa. Nykyään vain jonninjoutavat porvarisrouvat makoilee kotona.

Vierailija
95/96 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En poistaisi leskeneläkettä, mutta laittaisin sille jonkinlaisen katon. Nykypäivänä kun sinne töihin ei enää mennä, niin on ihan hyvä, että säilyy tällainen turva, jos toinen puolisoista kuolee.

Vierailija
96/96 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta turva tarvitaan vain lapsiperheille. Kun perheen lapset ovat yli 18-vuotiaita mitään leskeneläkkeitä ei enää tarvita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän