Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kirvestä pitää kuljettaa? Triplassa otettu kiinni mies sillä perusteella, että hänellä oli kirves mukana.

Vierailija
19.02.2026 |

"Miehen ei tällä hetkellä epäillä uhkailleen ketään, mutta häntä epäillään toisen vakavaan vahingoittamiseen soveltuvan esineen hallussapidosta, poliisin tiedotteessa kerrotaan."

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011828968.html

Miten kirveen hallussapito voi riittää kiinniottoon? Vai onko oleellista kuitenkin se, kuljettaako sitä näkyvilä vai laukkuun piilotettuna? Vai onko raskauttaavaa se, jos kuljettaa sitä iltakymmenen jälkeen? Jos ostan rautakaupasta kirveen niin kotiin viedessä se tulee peittää tai naamioida jotenkin?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Puukkoa taikka muuta sellaista teräasetta, joka on tarkoitettu työvälineeksi tai muuhun hyväksyttävään käyttöön mutta joka soveltuu henkeen tai terveyteen kohdistuvan rikoksen suorittamiseen tai sellaisella rikoksella uhkaamiseen, ei saa pitää hallussa yleisellä paikalla tai yleisessä kokouksessa taikka muussa julkisessa tilaisuudessa, ellei se ole välttämätöntä työn vuoksi tai hallussa pitämiseen ole muuta hyväksyttävää perustetta."

https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/1977/108#sec_1__subsec_1

Vierailija
22/50 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä kuullut tai nähnyt, että kukaan olisi liikkunut kirves mukanaan, paitsi ostohetkellä rautakaupasta ulos tullessa.

Jollain työmiehellä voi olla matkassa, mutta kyllä se jää aina autoon, eikä sillä suoriteta harjoituslyöntejä huoltoaseman wc-tiloissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teräosa peitettynä riitti ainakin ennen. Tosin minulla on huomioväriset kamppeet olleet päällä kun käyn työkaluostoksilla.

Tuli mieleen kun joskus nuorena olin raksalla avustamassa ja käytiin syömässä työkaluvyöt päällä. Eli siinä oli sitten yhdellä kirves, muutamallakin puukkoa ja vasaraa ja yms. mukana. Eikä kukaan sen kummemmin asiaa lounasruokalassa kauhistellut. 

24/50 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joskus pitäisi kulkea kirveen kanssa ostoskeskuksessa, en kyllä kantaisi sitä sellaisenaan kädessä.

Vierailija
25/50 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mm. Englannissa maahan muuttajat kuljettavat viidakkoveitsiä kaduilla - ne ovat käteviä tappamiseen

Meillä taas persut aseita eduskunnassa ja karaokebaareissa. 

Vierailija
26/50 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teräosa peitettynä riitti ainakin ennen. Tosin minulla on huomioväriset kamppeet olleet päällä kun käyn työkaluostoksilla.

Tuli mieleen kun joskus nuorena olin raksalla avustamassa ja käytiin syömässä työkaluvyöt päällä. Eli siinä oli sitten yhdellä kirves, muutamallakin puukkoa ja vasaraa ja yms. mukana. Eikä kukaan sen kummemmin asiaa lounasruokalassa kauhistellut. 

Ennen oli paremmin ja maalaisjärki.

Nyt on woke, holhous ja kansan kurittaminen. 

Huonolta näyttää eu hommat.

Vierailija
27/50 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on pitänyt sitä kirvestä esillä ja vaikuttanut siltä, että saattaisi alkaa huitomaan ihmisiä sillä.

Minulla on repussa linkkuveitsi, ollut vuosia, ja juuri luin jostain, että periaatteessa en saisi pitää sitä siellä, ja jos poliisi tutkisi reppuni, saattaisin pahimmassa tapauksessa saada sakot samalla perusteella kuin aloituksessa mainittu kirveen kanniskelija. Mutta olen mummoikäinen ja vaarattoman näköinen, joten ei poliiseilla ole mitään syytä kiinnittää huomiota minuun, saati penkoa reppuani.

Vierailija
28/50 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mieti nyt, jos Triplassa yhdellä olisi kirves kädessä, toisella pesismaila, kolmannella samuraimiekka jne. Miltä tuntuisi kulkea siellä?

Tämä ei ole vastaus kysymykseen. Kaikki noista ovat laillisia harrastus- ja työvälineitä. Jokaisella ihmisellä on vähintään kotona t appamiseen soveltuvia välineitä, ja mm. kaupasta kotiin tuotaessa niitä myös kuljetetaan julkisella paikalla. 

Mä harrastan jousiammuntaa ja ymmärrän ihan hyvin, miksi ihmisillä olisi epämukava olo, jos mä kantaisin mun joustani kädessä ja nuoliviini lantiolla kauppakeskuksessa. Mä tiedän, etten ole mikään sekopää, joka ampuu ihmisiä, mutta ne toiset ihmiset eivät tiedä sitä. Ja mun mielestä on ihan ok, ettei haluta ottaa sitä riskiä, että aseenkantaja onkin joku sekopää.

Ja kaupasta kotiin kirvestä vietäessä, ne taitaa kuitenkin olla jossain paketissa?

Vierailija
29/50 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun ostan Triplan Partioaitasta kirveen minun pidätetään liikkeen ovella.

Hieno maa.

Vierailija
30/50 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kun ostan Triplan Partioaitasta kirveen minun pidätetään liikkeen ovella.

Hieno maa.

Täytyy pyytää liikkeen myyjätärtä paketoimaan kirves "huomaamattoman pakettiin" kuin Sandbergin hydrauliikkaVHSkasetit aikoinaan.

Vierailija
31/50 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos ostaa kaupasta kirveen???

Prismassa ainakin myydään

Vierailija
32/50 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi niitä aikoja kun finskillä tulin lapista ja oli leuku takin alla. En muistanut laittaa matkatavaroihin. 

Vierailija
33/50 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullapa ei ole. Olen ostanut rautakaupasta kirveen ja kuljettanut sen fillarin etukorissa kotiin. Onneksi kukaan ei epäillyt toimiana. T. Mummo 75 v

Vierailija
34/50 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos ostaa kaupasta kirveen???

Prismassa ainakin myydään

Totta, eikä niitä mitenkään paketoida.

Vierailija
35/50 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mm. Englannissa maahan muuttajat kuljettavat viidakkoveitsiä kaduilla - ne ovat käteviä tappamiseen

Ja vasurit "poliittisissa" mielenosoituksissa. Mutta täähän onkin sitä parempaa väkivaltaa ja pahimmin vasuri hermostuu jos joku onnistuu puolustautumaan väkivaltaiselta vasurilaumalta. 

Vierailija
36/50 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä kuullut tai nähnyt, että kukaan olisi liikkunut kirves mukanaan, paitsi ostohetkellä rautakaupasta ulos tullessa.

Jollain työmiehellä voi olla matkassa, mutta kyllä se jää aina autoon, eikä sillä suoriteta harjoituslyöntejä huoltoaseman wc-tiloissa.

Ei kait kukaan jätä nykyään mitään arvokasta autoonsa, doh. 

Vierailija
37/50 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirveen mukana oloon pitää olla hyvä syy, silloin sitä saa kuljettaa

Vierailija
38/50 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koskaan osta kirvestä 

Enkä koskaan viinaa juo 

Metrossa,niin tuntemattoman pää on hyvä teline.

Vierailija
39/50 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin voi tehdä,kun on itsesuojeluun tarkoitettu,sen käyttöä sopii toki pohtia.

Vierailija
40/50 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mieti nyt, jos Triplassa yhdellä olisi kirves kädessä, toisella pesismaila, kolmannella samuraimiekka jne. Miltä tuntuisi kulkea siellä?

Tämä ei ole vastaus kysymykseen. Kaikki noista ovat laillisia harrastus- ja työvälineitä. Jokaisella ihmisellä on vähintään kotona t appamiseen soveltuvia välineitä, ja mm. kaupasta kotiin tuotaessa niitä myös kuljetetaan julkisella paikalla. 

No varmaan eri asia, jos sen on juuri ostanut ja viemässä kotiin kuin, että ottaa kirveen kotoa mukaan kaupungille lähtiessä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä