Miten kirvestä pitää kuljettaa? Triplassa otettu kiinni mies sillä perusteella, että hänellä oli kirves mukana.
"Miehen ei tällä hetkellä epäillä uhkailleen ketään, mutta häntä epäillään toisen vakavaan vahingoittamiseen soveltuvan esineen hallussapidosta, poliisin tiedotteessa kerrotaan."
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011828968.html
Miten kirveen hallussapito voi riittää kiinniottoon? Vai onko oleellista kuitenkin se, kuljettaako sitä näkyvilä vai laukkuun piilotettuna? Vai onko raskauttaavaa se, jos kuljettaa sitä iltakymmenen jälkeen? Jos ostan rautakaupasta kirveen niin kotiin viedessä se tulee peittää tai naamioida jotenkin?
Kommentit (50)
Mulla on jäänyt useaksi kuukaudeksi reppuun puukko jonkun nuotioretken jäljiltä. Ja lisäksi sellainen teleskooppimakkaratikku, joka on myös vaarallinen jos sillä aletaan sohia ympäriinsä. Olin jopa kotona vähän nolo kun tajusin millaisella varustuksella olen ihmisten ilmoilla liikkunut. Jos on pakko kuljettaa kirvestä, niin eikö kaikissa ole muovisuoja sen terän päällä. Ja kirves piiloon laukkuun tietysti. Jos varsi jää näkymään repusta, niin olen yleensä sellaiset peittänyt muovipussilla ettei näy mikä törröttää.
Täytyy vain toivoa että nämä tämmöiset aseet ovat kunnollisten kansalaisten mukana, eikä niitten kanssa suunnitella laittomuuksia. Parempi tietysti kun niitä ei tarvitsisi kunnollisenkaan kansalaisen kantaa väärässä ympäristössä.
Vierailija kirjoitti:
Joku on nähnyt sen kirveen eli se on ollut esillä. Ei tämä sen vaikeampaa ole.
Kirves oli miehen autossa, tuskin sitä kukaan näki. Puukko hänellä oli mukanaan.
Olisko siinä ajatus, että puukolla saa hengen pois ja kirveellä sitten pilkottua ruumiin? Mutta eihän kukaan voi kauppakeskuksessa toista puukottaa ja raahata ruumista pois kenenkään huomaamatta.
Saksassa asuessani ostin kaupasta suurehkon terävän veitsen. Ihan tavalliselta tavaratalon keittiöosastolta. Se veitsi oli vaikea viedä kassalle maksettavaksi kun myyjät hermostuivat sen näkemisestä. Kyseisiä veitsiä ei oltu pakattu muoviin eikä niille ollut mitään rasiaa tai edes mahdollisuutta pakata niitä mihinkään. En tiedä miten olivat itse ajatelleet että niiden ostaminen tapahtuu. Tuskin olisivat tykänneet siitäkään että olisin sen povariin piilottanut.
Se oli edullinen kauppa, eikä mikään hieno täyden palvelun kauppa, jossa myyjä etsisi asiakkaalle tuotteet ja veisi ne kassalle.
Se oli aika kamala kokemus.
Uskallanko lähteä retkelle paistamaan makkaraa?
Vierailija kirjoitti:
"Puukkoa taikka muuta sellaista teräasetta, joka on tarkoitettu työvälineeksi tai muuhun hyväksyttävään käyttöön mutta joka soveltuu henkeen tai terveyteen kohdistuvan rikoksen suorittamiseen tai sellaisella rikoksella uhkaamiseen, ei saa pitää hallussa yleisellä paikalla tai yleisessä kokouksessa taikka muussa julkisessa tilaisuudessa, ellei se ole välttämätöntä työn vuoksi tai hallussa pitämiseen ole muuta hyväksyttävää perustetta."
https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/1977/108#sec_1__subsec_1
No julkisissa kulkuneuvoissa esim. metrossa ole nähnyt vaikka kuinka monta raksamiestä, jotka kantavat puukkoa näkyvillä, onko se sitten luvallista? Saataahan se raksamieskin pimahtaa ja alkaa heilua puukon kanssa...
Vierailija kirjoitti:
Jos liikkuu selvästi käytetyn kirveksen kanssa kauppakeskuksessa, jota ei ole siis juuri jostain sekatavarakaupasta sieltä ostettu, niin onhan se kieltämättä outoa ja epäilyttävää, ellei se ole vaikka jossain selkärepussa niin, että pelkkä kahvaosa hieman näkyy.
Kirveen kanssa!
Saako siis prismassakaan käpälöidä myynnissä olevia kirveitä? Kun otan sellaisen hyllystä käteeni niin syyllistynkö rikokseen?
Suomesta on tehty poliisivaltio. Kansalaiset riisutaan aseettomiksi ja kaikkea toimintaa valvotaan ja kontrolloidaan elektronisesti.
Vierailija kirjoitti:
Jos liikkuu selvästi käytetyn kirveksen kanssa kauppakeskuksessa, jota ei ole siis juuri jostain sekatavarakaupasta sieltä ostettu, niin onhan se kieltämättä outoa ja epäilyttävää, ellei se ole vaikka jossain selkärepussa niin, että pelkkä kahvaosa hieman näkyy.
Ohis, mutta kirveen, ei kirveksen.
Kirveet ja puukot kuljetetaan repussa niin etteivät ole näkyvillä. Minulla on usein monitoimityökalu repussa ja siinä on mm. veitsi, eikä ketään häiritse kun en sitä esittele. On ollut myös puukko pakkausmuovien avaamiseen ja kirves puiden pilkkomiseen, mutta eipä niitä ole kukaan nähnyt.