G: Kuinka monet synttärijuhlat?
Hei,
olisi kiva tietää, kuinka monena päivänä juhlitte synttäreitä. Siis kun synttärit on vaikka 1.6., niin pidättekö vain yhdet juhlat ja ahtaudutte vilinään mahdollisesti aika pieneenkin tilaan vai pidättekö omat synttärit isovanhemmille/kummeille/muille aikuisille/kerhokavereille/pihakavereille/kaikille lapsikavereille?
Meidän pieneen kerrostaloasuntoon ei kyllä mahdu mitenkään (tai tosi tosi huonosti) kaikkia 25 vierasta kerrallaan, mutta en toisaalta haluaisi viettää viikon tai kahden ajan juhlia joka toinen päivä. Miten olette toimineet? Kutsutteko kaikki tutut lapset joka vuosi synttäreille vai oletteko rajoittaneet lasten määrää sitten, kun lapsella on jo selvästi hyviä ja kaukaisempia kavereita tyyliin 4-/5-vuotiaana?
miettii
tiukkis
Kommentit (7)
Meillä 3v saakka on pidetty yhdet synttärit lähisukulaisille, heistä tulee noin 15. viime talvena järjestimme ekan kerran 4v lisäksi kaverisynttärit, mutta niihin kutsuimme vain oikeat kaverit 5 kpl (+äidit=mun kavereita). Täällä on tapana järjestää kerhokavereille kerhossa pieni juhla, jossa päivänsankari tarjoaa keksejä,karkkeja ym. ja kerhokaverit tekevät päivänsankarille kortin. Äidin kannalta kiva tapa, kun ei rasita kauheasti.
Hoitokavereille (onneksi hoidossa juhlat, mutta täytyy siihen äidinkin jonkin verran panostaa), kotona lastenjuhlat (kaverit vanhempineen) ja sukulaisten juhlat ja lisäksi vielä maalla miehen sukulaisten juhlat seuraavana viikonloppuna, kun eivät tänne asti kykene tulemaan (matkaa sen verran ym. hankaluuksia).
Viime vuonna tein niin, että lähetin kutsut ko. päiväksi kaikille ja ajankohdaksi itselleen sopivana aikana klo 10-18. No joo, suurin osa tuli sitten kuitenkin samaan aikaan aamupäivällä n. 11-12 ja hävisivät sitten päiväunille, sukulaisia tuli illallakin. Ei ollut hyvä ratkaisu sekään, mutta kutsujen porrastus voisi olla.
Meillä on kohta 3v ja 5v täyttävät pojat. Heillä synttärit ovat niin lähekkäin (=viikon välein) että pidämme yhdet synttärit yhtenä-kahtena päivänä. 5v:n 1-vuotis synttärit oli ihan kamalat, kesti 4pvä, kun kellekkään ei sopinut oikeana päivänä.. Nyt en enää moisesta stressaa vaan jos ei oikea päivä passaa niin käykööt muulloin, en ala järjestämään uusia juhlia..
Olen itse aina laittanut kutsuihin porrastetut ajat, yleensä noin 2h välein tai sitten että puolet tulee päivällä ja puolet illalla. Nyt kun pienempi ei enää nuku päikkäreitä taidan laittaa tuon porrastuksen 2h välein, ei tarvitse pitää päikkärien mittaista taukoa ja mukavampi kun vähän kerrallaan, ehtii seurustella kaikkien vieraiden kanssa.
Semmoset kuviot meillä. Tänä vuonna teemana on Puuha Pete :-) Kummankin suosikki. Aikaisemmin en ole järjestänyt tietyn teeman mukaan, kiva kokeilla näinkin :-)
P.
Kiitos kaikista kommenteista! Kahdet juhlat (eli lapsiperheille ja aikuisvieraille) ovatkin varmaan ihan ok ratkaisu. Ehkä kolmannet juhlat ihan vain lapsen kummeille ja heidän lapsilleen olisi myös kiva - mutta sitten taas juhlitaan monta päivää perätysten, hmm. Kivahan se on juhlia, mutta tuntuu, että lapsetkin tarvitsevat välipäiviä juhlahumusta, että se on mielekästä.
Meillä vain usein on käynyt niin, että jollekin annettu päivä ei käy ja he toteavat, että " Tullaan sitten joku toinen päivä kakulle" eli odottavat kai yksityisiä synttäreitä? En jaksaisi leipoa ja laittaa montaa kertaa, mutta tuo porrastus kuulosti hyvältä. Lapsiperheillä tunnetusta aikataulut eivät ihan aina pidä millilleen, joten kysynkin, kuinka olette porrastaneet: Kutsuneet osan 12-15 ja osan 15-18 vai ihan kahden tunnin välein? Toimiiko, että edelliset malttavat lähteä, vaikka uusia vieraita on jo tullut tai tulossa? Juuri tuo, että hirveässä vilinässä ei ehdi edes kunnolla istua juttelemaan, on kurjaa, kun vaan juostaan avaamassa ovea ja keittämässä lisää kahvia.
Lisää kommentteja kiitos!
- tiukkis
Kutsuttiin lähisukulaiset kaikki oikeana synttäripäivänä, joka oli sunnuntai. Aika monet yritti tota samaa " voitaisko tulla sit joku päivä..." ja mä sanoin et ei käy, synttäripäivä on tämä ja piste. No, väkeä tuli 20, joten talo (siis kerrostalo kolmio) oli aikas täynnä. Seuraavat synttärit on tänään tarhassa, johon vein namia ja pullaa jne. Ja kolmannet ens lauantaina omanikäisille+parhaille tarhakavereille...Joten yhteensä kolmet, joista yteen ei sentään tarvinnut panostaa kun viemällä kamat tarhaan. Onhan tää aikamoista kilpavarustelua, ei mulla kyllä vietetty kun yhdet synttärit...
Mä en tykkää siitä, että on pieni asunto täynnä porukkaa, eikä kenenkään kanssa ehdi kunnolla juttelemaan ja puolet porukasta joutuu seisoman, kun ei ole tuoleja läheskään kaikille. Yleensä meillä on ollut yhtenä päivänä " vanhukset" (n. 50-85 v) eli lapsen isovanhemmat ja isoisovanhemmat (10 kpl) ja yhtenä päivänä " nuoret" (n. 25-30 v) eli lapsen tädit, setä ja kummit puolisoineen sekä muutama minun kaveri. Sitten yhtenä päivänä on ollut vielä lapsen pari kaveria äiteineen (jotka ovat minun kavereita). Mä rakastan leipomista ja juhlien järjestämistä, joten 3 juhlat ei ole ongelma mulle. Joskus teen kaikkiin juhliin eri syötävät ja joskus taas teen esim. pari isoa piirakkaa, josta riittää kaksiin juhliin. Toi porrastus ei meillä toimisi, koska aamupäivällä ei riittäisi aikaa juhlille. Ollaan aamuisin niin hitaita, että juhlat voisivat alkaa vasta klo 12 aikaan ja klo 13-14 aikaan alkaa jo päiväunet tai ainakin niille rauhoittuminen.
olleet kummilapsien synttäreillä ja he ovat pitäneet aikuisten ja lasten juhlat erikseen, eli kahdet. " Aikuisten synttäreillä" ollut mummit, sukulaiset,kummit ja serkut. Ja lasten synt kerhokaverit ja naapurit tenavat=)
Mutta ollaan oltu myös synt mihin kaikki oli kutsuttu samana päivänä mutta porrastaen. Eli meidät kutsuttiin klo18, kun synt.sankarin ystävät olivat kutsuttuina klo13. Se tuntui kivalta, vaikkakin sankari alkoi jo sitten olemaan aika väsynyt, kuin myös sankarin vanhemmat... Mutta kun ystäviä ollaan niin minusta se saikin jo olla vain sellaista ilta kahvittelua.
tulipas sekavasti kirjoitettua, mutta mukavaa juhlien järjestelyä!!!
Hupulin(1v.3kk)äiti
Niin meillä on ollut vasta yhdet synttärit, mutta kahdet juhlat pidettiin kylläkin muista syistä... =)