kysymys unissaan itkemisestä
7 kk tyttömme on alkanut itkemään unissaan ja välillä kovaakin. Itse tyttö ei aina herää siihen. Välillä auttaa tutti ja välillä ei. Kun nostan viereen siihen nukahtaa ilman mitään imetyksiä. Joskus ottaa pikkuhuikat. Välillä itkua on tunnin välein tai 3h välein (mikä on päivisin yleensä ruokaväli). Illalla syödään puuroa ja maitoa, nälkäisen oloinenkaan tyttö ei ole. Eka hammas puhjennut 2 vkoa sitten. Kertalleen annoin kokeeksi yötä vasten panadolsupparin, mutta tulos ihan sama. Onko tämä nyt vaan joku vaihe taas kerran? Vai voisko olla joku tapa heräillä ns. syöttövälein? Noin 5kk ikään asti nukkui hyvin yönsä, heräsi syömään yleensä kerran n klo 5. Alkaa itte olee väsynyt kun yöt vaan menee risaseksi. Onko muilla tälläista yöitkua?
Kommentit (5)
eli heräillään yölläkin tarkastamaan että vanhemmat on paikalla. Ihan normaalia, kuuluu vauvan kehitykseen. Menee yleensä ohi muutamassa viikossa:-)
Ja vieläkin itkee öisin, siis on nukkunut varmaan 8 kertaa koko yön heräämättä/ itkemättä muuten on ihan joka öistä, välillä kerran kaks kertaa vien tutin ja joskus olen sitten ottanut meidän viereen kun ei huvita 10 min välein juosta tuttia antamassa ja silloin kyllä nukkuu yönsä hyvin. Mistä tämä eroahdistus tulee?
Meillä poika oli joskus pienempänä alle 3kk vanhana mummon luona hoidossa noin pari tuntia mutta silloinkin usein päiväunien aikaan. Yhden kerran tais herätä ja en ollut vielä tullut ja silloin olikin aika huutoa, voiko siis vielä muistaa sen?
Nukuttaessa tarrautuu myös käteeni ja jos yritän ottaa sen pois niin puristaaa kovempaa.
T.Silja ja Jesse
Poika nyt 7 kk ja itkeskelee öisin parin tunnin välein. Vauva ei itse herää tähän. Rauhoittuu useimmiten tutilla tai taputtelemalla, joskus rauhoittuu vasta ottamalla viereen. Olen itsekin miettinyt, että voisiko olla nälkäinen, mutta saa iltaisin velliä yms. niin paljon kuin jaksaa syödä. Oma jaksaminen alkaa tosiaa olla aika loppu.. Vauva on päivisin kuin unelma, on hyväntuulinen jne. Vaikka tutin laittaminen yöllä suuhun ei kestäisikään kuin sen pari minuuttia, on oma uni todella katkonaista. Että hyvät neuvot tulisivat tarpeeseen :)
Varsinkin alkuyö menee itkiessä, aamu yön 3-4 vipaa tuntia menee nukkuen. Alkoi noin 7kuisena vaikka sitä ennen heräsi vain 1krt/yö syömään.
45min-2tunnin välein alkaa äkisti itkemään kun unisykli on herkemmässä vaiheessa. Silmät kiinni koko ajan ja itku kestää 1min-30min. Joskus ei auta pelkkä kädellä makuuasennossa pitäminen (nousee muuten pystyyn) vaan nostan pojan syliin ja se saattaa jatkaa itkuaan ja nyyhkytystä pitkän itkun jälkeen siinäkin. Olen ajatellut että itkut johtuu vain ilmavaivoista, koska poika ei ole nälkäinen. Huolii rinnan jos annan, mutta ei erityisemmin hamua sitä tms jos nostan syliin, joten en imetä yleensä. Hän ei päivällä itke juuri ollenkaan, mutta jos väsyneenä illalla on ilmavaivoja, ne aiheutta aina itkun. Joten olen ajatellut että yölläkin itkun aiheuttaa vatsanväänteet.
Kuinkahan kauan tämä kestää? Onko kellään jo vanhempaa vauvaa jolla tämä vaihe olisi mennyt ohi?
Meidän 8kk poika on jo monta kuukautta itkenyt öisin niin että äkisti parahtaa itkuun. Joskus hiljenee tutille, joskus itsekseen. Mitään hätää ei ole eikä poika itse herää missään vaiheessa. Uniksi tai yöllisiksi kauhukohtauksiksi olen ajatellut. Ei vakavaa, ainut vaan että itteä rassaa jos monesti pitää herätä.