Meille sanottiin 80-luvulla koulussa, että ei saa kannella
Toisin sanoen ei saanut kertoa, jos joku kiusasi.
Ajatuksia?
Kommentit (35)
Juu sitten raiskattiin lyötiin kiitettiin viinaa huumeita taju kankaalle paritettiin ja varastettiin kaikki . Mut älä kerro kenellekään tätä.
En mä pruukaa kannella mitään. Tilaan kaiken kotiin.
Ei ne uskontovaatteen rituaalit syntejä poista .
Kaapunainen varasti kännykkä ostoksia tehneiden kännykät citykäytävä . SE OLIKIN MIES !!!!!! Rosvot piileksii lakanan alla ! Älä kerro kenellekään hei . Miehillä on naisilta varastettuja takkeja päällä. Hys.
Lasten olisi pitänyt selvittää asiat keskenään.
kantelupukki se kaakattaa, ei saa rauhassa maatakaan
Syyllinen pitää kertoa, mutta vasikoida ei saa?
Se oli silloin. Ei saanut häiritä opea.
Mielenkiintoista tosiaan, että jos kertoo jonkun tehneen väärin se on kantelua. Jos joku mukiloi minut niin ei poliisit sano, että pitääkö kaikesta kannella ja yrittäisit nyt olla vähemmän nössö niin ei sua hakattaisi.
Silloin jo oli näitä kiusaamisenvastaisia kampanjoita, missä neuvottiin, että kerro aikuiselle jos näet tai koet kiusaamista. Ja jos meni kertomaan opettajalle niin se oli kantelua.
Ja jos lapsella oli jokin murhe/suru sanottiin "anna hevosen surra, sil on isompi pää". Ja asia oli sillä kuitattu.
Oli se vähän outoa kyllä mutta muistan tuon ja sen lorunkin.
Valitettavasti tuo kantelu on jo pitemmän aikaa ollut liiallista.
Ihan pikkujutuista, tosista ja keksityistä, kannellaan opettajalle, vanhemmille jne.
Tuollainen vie lasten kyvyn sovitella keskenään ja oppia käytösmalleja.
Sovittelu opettaisi lapsia miettimään muiden ja omaa toimintaa ryhmässä ja
tunnistamaan rajat, missä sitten kantelu tai paremminkin asian esiintuonti on paikallaan ja missä ei.
On siinä haasteita, mutta jos osattiin 70-80-luvuillakin, niin osataan nykyisinkin.
Mun lapsuudessa mut vaan eristettiin muista. En ollut edes tehnyt mitään. En ole käynyt luokka kokouksissa.
Jos ei saa kannella niin messissä saa kyllä
T. Merimies
Minä muistan myös, kun luokanvalvoja sanoi, ettei hänelle saa kannella, hän ei kuuntele kantelupukkia, 1960-luvulla oppikoulussa.
Jos joku lyö niin lyö takaisin sanottiin mulle.
Kukaan ei pidä kantelijasta ei edes opettajat. Ihan oikea tapa kasvattaa.
Vierailija kirjoitti:
Lasten olisi pitänyt selvittää asiat keskenään.
Näinhän sen pitäisi olla nykyäänkin. Samoin muutenkin yhteiskunnassa eli selvitetään asiat itse naapurin kanssa eikä heti mennä soittelemaan viranomaisille.
Kovia myllyjä oli pihalla. Koko koulu tuli katsomaan, kun myllyt alkoivat.
"Kantelupukki kaakattaa, ei saa raujassa maatakaan"