hollanti alkaa verottamaan sijoitusten aevonnousut
Hollannin parlamentin alahuone hyväksyi torstaina lain nimeltä Wet werkelijk rendement box 3, joka muuttaa maan sijoitusverotusta perusteellisesti. Uudistuksen ytimessä on yksi kiistanalainen periaate: jatkossa veroa maksetaan myös realisoimattomista voitoista eli omaisuuden arvonnoususta, vaikka sijoittaja ei olisi myynyt mitään.
Lain on määrä tulla voimaan 1. tammikuuta 2028, ja se korvaa järjestelmän, jonka Hollannin korkein oikeus, Hoge Raad, katsoi perustuslain ja ihmisoikeussopimusten vastaiseksi joulukuussa 2021.
Veroa myös paperivoitoista
Uuden mallin mukaan Box 3 -veroluokassa joka kattaa säästöt ja sijoitukset kaikkia todellisia tuottoja verotetaan 36 prosentin tasaverolla. Tämä sisältää:
saadut tulot, kuten korot, osingot ja vuokrat
sekä omaisuuserien kuten osakkeiden ja kryptovaluuttojen vuosittaisen arvonnousun, vaikka niitä ei olisi myyty
Käytännössä tämä tarkoittaa, että jos sijoittajan osakesalkun arvo nousee vuoden aikana 10 000 euroa, verottaja käsittelee tämän summan veronalaisena tulona riippumatta siitä, onko sijoittaja realisoinut voittoa.
Kommentit (93)
Joo ja miettikää, mitä loukkuja ihmisille tulee kun oman asunnon arvo kasvaa teoreettisesti jonain aikana ja ei ole varaa maksaa siitä arvonnoususta veroja. Sitten on pakko myydä kotinsa. Ja mites sijoitusasunnoissa arvonnousut: heijastuvat siihen että vuokria on pakko korottaa, jotta verot saa maksettua. Entäs eläkesäästöt ym. Ihan käsittämättömän typerää.
Vierailija kirjoitti:
Täällä sijoittajat itkemässä, että heidän eritysetujansa uhataan
Ja kaltaisesi sijoittamista vihaavat köyhät oikein innoissaan kun muilla menee kohta yhtä huonosti? Sehän se on nannaa.
Jos sijoitusten arvo laskee, saako silloin veronpalautuksia?
Vierailija kirjoitti:
Mistä erityiseduista oikein mahdat puhua? Voisitko täsmentää? Minä olen rahani ihan työnteolla tienannut ja laittanut sijoituksiin, mitä etuja minulla siis on?
Vierailija kirjoitti:
Asuntojen arvon nousut pitäisi myös laittaa maksuun vuosittain. Ökyporvareilta rahat yhteiskunnan hyväksi.
Mitäpä sinä vuokrakämpässä asuva demari sitten kuvittelet että vuokrille tapahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä tämä tarkoittaa, että jos sijoittajan osakesalkun arvo nousee vuoden aikana 10 000 euroa, verottaja käsittelee tämän summan veronalaisena tulona riippumatta siitä, onko sijoittaja realisoinut voittoa.
no, ei varmasti voi olla tällaista systeemiä. Linkki?
Siinä
Täysin järjetöntä. Ei tule menemään läpi. Käytännössä pitäisi vuosittain myydä omaisuus pois.
Vierailija kirjoitti:
Verotetaanko vain kertaalleen eli arvonnousua ei veroteta enää myyntivaiheessa? Suomessa verotetaan 30 tai 34 prosenttia myyntivoitosta, joten käytännössä Hollannin tapa olisi lähinnä veron maksu osissa. Tietysti tappioiden pitäisi olla vähennyskelpoisia.
Kaiken järjen mukaan tuohon pitäisi yhdistää hankintamenon päivitys. Jos ostat osakkeen vuonna 2024 kurssilla 100 € ja vuoden loppuun se nousee 110 euroon, niin maksat arvonnoususta veroja 3,6 €. Tämän jälkeen osakkeen hankintameno olisi 110€ ja jos myyt osakkeen vuoden 2025 aikana 112 eurolla, niin sitten maksaisit veroja vain siitä kahden euron tuotosta.
Aika mielenkiintoinen verouudistus kyllä, luulisi että suuret pääomat äänestävät jaloillaan. Ei kannusta malttiin ja vaurastumiseen ollenkaan. Toisaalta kun arvonnoususta pitää maksaa veroa vuosittain, niin ei myöskään väärällä tavalla tule lukittauduttua niihin osakkeisiin, jotka on joskus ammoisina aikoina ostanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä erityiseduista oikein mahdat puhua? Voisitko täsmentää? Minä olen rahani ihan työnteolla tienannut ja laittanut sijoituksiin, mitä etuja minulla siis on?
Jep ja voitoista joutuu maksamaan 30% veroa vaikka kyseessä olisi muutama tonni vuodessa. Mitähän etuja tässä nyt erityisesti on joita kuka vaan ei voisi saada..?
Jännä juttu että entinen vero muka rikkoi ihmisoikeuksia mutta uusi on oikein hyvä joka kurittaa vielä pahemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoittajana nautit erityisestä edusta, siitä, että sijoitustesi arvo voi nousta rajattomasti, mutta vastuusi yrityksen (sikäli kuin se on osakeyhtiö eikä avoin yhtiö) aiheuttamista tappioista on rajattu. Tällainen ei ole mikään luonnonlaki, vaan poliittisesti aikaansaatu asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep ja voitoista joutuu maksamaan 30% veroa vaikka kyseessä olisi muutama tonni vuodessa. Mitähän etuja tässä nyt erityisesti on joita kuka vaan ei voisi saada..?
Ei demarit tiedä, niitä vaan kismittää kun toisella on rahaa ja ne rahat pitäis saada itselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoittajana nautit erityisestä edusta, siitä, että sijoitustesi arvo voi nousta rajattomasti, mutta vastuusi yrityksen (sikäli kuin se on osakeyhtiö eikä avoin yhtiö) aiheuttamista tappioista on rajattu. Tällainen ei ole mikään luonnonlaki, vaan poliittisesti aikaansaatu asia.
Kuules tässä ei ole mitään rajattomia arvonnousuja todellakaan tullut koettua ja tappiota senkin edestä. Kateutesi taitaa sumentaa järjen.
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu että entinen vero muka rikkoi ihmisoikeuksia mutta uusi on oikein hyvä joka kurittaa vielä pahemmin.
Aiempi verotus perustui oletettuihin tuottoihin ja siksi sitä pidettiin ihmisoikeuksien vastaisena. Tässä uudessa mallissa sentään maksetaan vain todellisista tuotoista.
Itse luin tämän linkin takaa: https://positv.fi/uutisartikkelit/hollanti-alkaa-verottaa-sijoitusten-a…
Tuossa voi tappiot vähentää ilman aikarajaa, kun Suomen verotuksessa on viiden vuoden aikaraja. Mutta onhan tuo muuten tyly, kun käytännössä joka vuosi pitää sijoituksia hieman myydä, että saa verot maksettua.
Tämä ajaa Alankomaat konkurssiin. Kaikki raha virtaa sieltä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiempi verotus perustui oletettuihin tuottoihin ja siksi sitä pidettiin ihmisoikeuksien vastaisena. Tässä uudessa mallissa sentään maksetaan vain todellisista tuotoista.
Itse luin tämän linkin takaa: https://positv.fi/uutisartikkelit/hollanti-alkaa-verottaa-sijoitusten-a…
Tuossa voi tappiot vähentää ilman aikarajaa, kun Suomen verotuksessa on viiden vuoden aikaraja. Mutta onhan tuo muuten tyly, kun käytännössä joka vuosi pitää sijoituksia hieman myydä, että saa verot maksettua.
No luulisi että vanhallakin systeemillä veronpalautuksena on saanut liikaa maksetut verot takaisin ellei nyt ihan suorasta ryöväämisestä puhuta.
Millaiset sossupuolueet siellä on oikein vallassa? :D Sinänsä hyvä, niin nähdään nyt kaikki mihin se sosialismi johtaa.
"Valtiosihteeri Eugène Heijnen totesi parlamenttikeskustelussa, että hallitus olisi mieluummin siirtynyt järjestelmään, jossa pääomavoittoja verotetaan vasta realisoinnin yhteydessä. Hänen mukaansa tällaista mallia ei kuitenkaan ollut mahdollista toteuttaa vuoteen 2028 mennessä ilman merkittäviä budjettiriskejä. Realisoimattomien voittojen vuosittainen verotus nähtiin hallinnollisesti helpommaksi ja valtiontalouden kannalta varmemmaksi ratkaisuksi."
Miten voi olla noin helvetin idioottia porukkaa, olettavat siis ettei tästä muutoksesta seuraisi mitään muutoksia kansalaisten käyttäytymiseen kuten nyt tapahtuu ja sijoittajat häipyy maasta. Vaan aina se sama lapsellinen kuvitelma että ne nykyisten lukujen perusteella laskimeen naputetut numerot pitää jatkossakin paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se olis seuraavana meilläkin.
Ei helvetissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos et myy osakkeita niin todellisia voittoja ei tule. Ei euroakaan.
Ai se köyhä löysi tiensä tännekin viimein.