hollanti alkaa verottamaan sijoitusten aevonnousut
Hollannin parlamentin alahuone hyväksyi torstaina lain nimeltä Wet werkelijk rendement box 3, joka muuttaa maan sijoitusverotusta perusteellisesti. Uudistuksen ytimessä on yksi kiistanalainen periaate: jatkossa veroa maksetaan myös realisoimattomista voitoista eli omaisuuden arvonnoususta, vaikka sijoittaja ei olisi myynyt mitään.
Lain on määrä tulla voimaan 1. tammikuuta 2028, ja se korvaa järjestelmän, jonka Hollannin korkein oikeus, Hoge Raad, katsoi perustuslain ja ihmisoikeussopimusten vastaiseksi joulukuussa 2021.
Veroa myös paperivoitoista
Uuden mallin mukaan Box 3 -veroluokassa joka kattaa säästöt ja sijoitukset kaikkia todellisia tuottoja verotetaan 36 prosentin tasaverolla. Tämä sisältää:
saadut tulot, kuten korot, osingot ja vuokrat
sekä omaisuuserien kuten osakkeiden ja kryptovaluuttojen vuosittaisen arvonnousun, vaikka niitä ei olisi myyty
Käytännössä tämä tarkoittaa, että jos sijoittajan osakesalkun arvo nousee vuoden aikana 10 000 euroa, verottaja käsittelee tämän summan veronalaisena tulona riippumatta siitä, onko sijoittaja realisoinut voittoa.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin järjetöntä. Jos tuollainen tulisi Suomeen lähtisivät sijoitukseni Suomesta samantien. Ja tarvittaessa minä perässä. Saisi vasemmisto jäädä itkemään menettyjen verotulojen perään.
kyllä tässä järjestemässä jätetään porsaanreikä tosi rikkaille jotta pääsee kiertämään verot
Onhan monella kansanedustajalla ja ministerilläkin sijoituksia ja kuvitteletteko että omaa oksaansa koskaan sahaisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onhan vastaavaa haaveiltu myös suomeen vasemmiston toimesta...
seurauskin tiedetään..se tarkottaisi rahan pakenemiseen pois helsingin pörssistä ja yrityksrahoitusten pääomista.
Joo muistelisin peräti että Marinin kaudella kuulin tuollaisesta että olis verotettu niistä tuotoista joita ei ole edes vielä tilille nostettu. Luoja auta kun seuraavaksi SDP vallassa, tää tulee saletisti etenkin nyt kun valtio on persauki.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010687136.html
Kus isisille demareillekin kyllä veronkierto maistuu vaikka innolla ovat muilta rahaa ottamassa.
Käytännössä tämä tarkoittaa, että jos sijoittajan osakesalkun arvo nousee vuoden aikana 10 000 euroa, verottaja käsittelee tämän summan veronalaisena tulona riippumatta siitä, onko sijoittaja realisoinut voittoa.
no, ei varmasti voi olla tällaista systeemiä. Linkki?
Vierailija kirjoitti:
no, ei varmasti voi olla tällaista systeemiä. Linkki?
Siinä
Vierailija kirjoitti:
Täysin järjetöntä. Jos tuollainen tulisi Suomeen lähtisivät sijoitukseni Suomesta samantien. Ja tarvittaessa minä perässä. Saisi vasemmisto jäädä itkemään menettyjen verotulojen perään.
Ei sinulla ole muuta kuin monopolirahaa. Missä sitä hyväksytään?
Vierailija kirjoitti:
tappioita ei sentään verotettaisi..
mutta mitä sitten tapauksessa kun osakesujoitus putoaisi ensin 20 000 euroa ja sitten nousisi takaisin 10 000 euroa..
maksettaisiinko tässä tapauksessa vero 10 000 eurosta kun ensin kärsitiin 20 000 tappiota
Kela toimii näin. Myin osakkeita, joista voitin 10000€ ja toisia osakkeita, joista tuli 20000€ tappiota. Kela vei työmarkkinatuen, koska olen tienannut 10000€. Kaupat tehtiin vieläpä 1,5 vuotta enen työttömyyttä.
Minä varmaan realisoisin vähäiset sijoitukseni ennen tuollaisen lain voimaantuloa ja yrittäisin selvittää, löytäisinkö ulkomailta sijoitusmahdollisuuden, joka on melko turvallinen ja johon Suomen verottaja ei pääsisi käsiksi.
Sehän on selvä että sijoittamisesta menee tuollaisella systeemillä pointti täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tappioita ei sentään verotettaisi..
mutta mitä sitten tapauksessa kun osakesujoitus putoaisi ensin 20 000 euroa ja sitten nousisi takaisin 10 000 euroa..
maksettaisiinko tässä tapauksessa vero 10 000 eurosta kun ensin kärsitiin 20 000 tappiota
Kela toimii näin. Myin osakkeita, joista voitin 10000€ ja toisia osakkeita, joista tuli 20000€ tappiota. Kela vei työmarkkinatuen, koska olen tienannut 10000€. Kaupat tehtiin vieläpä 1,5 vuotta enen työttömyyttä.
Jep kelassa ei tunneta mitään myyntitappiotermejä, siellä katsotaan vain voitot.
Vierailija kirjoitti:
Minä varmaan realisoisin vähäiset sijoitukseni ennen tuollaisen lain voimaantuloa ja yrittäisin selvittää, löytäisinkö ulkomailta sijoitusmahdollisuuden, joka on melko turvallinen ja johon Suomen verottaja ei pääsisi käsiksi.
Muutahan ei oikein voisi tehdä. Siinähän ei olisi mitään järkeä että vuosi vuodelta verottaja syö sijoitukseni pois.
Seuraava kommunismin uhri, Sveitsi kiittää ja kumartaa kun raha virtaa maahan.
Aivo = aevo savoksi.
Ei mulla muuta.
Myykää vain sijoitukset kerran vuodessa ja maksakaa vero -> sitten on rahaa sijoitus + voitto - voiton vero, sen voi laittaa saman tien uudestaan sijoitukseen, tai mitä vain. Pankkitalletuksessahan menee noin, että korko maksetaan tilille verot vähennettynä, joutuu siis maksamaan vuosittain veroa pankkitalletuksistaan.
Täytyy ostaa kasakaappi ja fyysistä kultaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se olis seuraavana meilläkin.
Mitä tuottoja sulla muka on😂😂
Asuntojen arvon nousut pitäisi myös laittaa maksuun vuosittain. Ökyporvareilta rahat yhteiskunnan hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Aivo = aevo savoksi.
Ei mulla muuta.
hampaattoman puhetta
Muistakaa kuinka Tuppu Tyttiräinen suunnitteli haastattelussaan "veropohjan tiivistämistä". Maanpettureilla on kansainväliset verkostonsa.
Täällä sijoittajat itkemässä, että heidän eritysetujansa uhataan
pääomaverotus menee molempiin suuntiin tälläkin hetkellä Suomessa.