Tuttipullon hyväksyminen
Hei!
Miten saada 2,5kuukautinen neiti suostumaan syömään tuttipullosta? Edessä tilanteita, jolloin syöttäjänä pitäisi toimia joku muu kuin äiti ja nyt tilanne se, ettei vauvamme suostu syömään pullosta.
Olen pumpannut äidinmaitoa pulloon, tuloksena hirveä huuto. Olemme kokeilleet myös tuttelia pullosta, tuloksena tässäkin hirveä huuto oli antaja sitten isä tai äiti. Tyttäremme ei myöskään syö tuttia, mutta sille ei tarvetta olekaan.
t. Helmihemmo
Kommentit (4)
Itselläni on sama ongelma. Vauva on nyt 2 kk ja ajattelin, että olisi kiva joskus hetkeksi piipahtaa kodin ulkopuolelle ja vieläpä ilman vauvaa. Olen nyt lypsänyt maitoa ja tarjonnut sitä vauvalle erilaisista pulloista, erilaisilla tuttiosilla ja ainostaan kova huuto ja hermostuminen ja sitä myötä väsyminen on ollut tuloksena. Nyt ajattelinkin vielä kokeilla niin, että ostan sellaisen juomanokallisen pullon ja koetan hörpyyttää maidon vauvalle. Aikoinaan ainakin tytön sain hörpyyttäen juomaan. []
Meillä poika huolii vain tietyn pullon, muista vain hirveä huuto. Semmoiset missä on "suorat pyöreät kapeat" tuttiosat (eli ne perinteiset, esim perus ainun pulloissa) ei todellakaan kelpaa. Tuttiosan pitää meillä olla juuresta paksu, litteä. Eli Mamin ultivent on meille kelpaavaa. Jollekin toiselle se voi olla joku muu. Ja joillekin sitten ei mikään.
Turhauttavaahan se on tietysti ostaa useita erilaisia pulloja, jos mikään niistä ei sitten kelpaa. Me löydettiin se "oma" kuitenkin aika helposti, meille ei ehditty hankkia kuin kolme kelpaamatonta pulloa. (ja edelleen yritän niitä sillointällöin tarjota että nekin pääsisi käyttöön...mutta kun ei niin ei!)
Hei!
Miten saada 2,5kuukautinen neiti suostumaan syömään tuttipullosta?
/--/
Olen pumpannut äidinmaitoa pulloon, tuloksena hirveä huuto. Olemme kokeilleet myös tuttelia pullosta, tuloksena tässäkin hirveä huuto oli antaja sitten isä tai äiti.
Jotkut imetetyt vauvat ovat hyvinkin valikoivia ruokkijan suhteen, ja jos vain aavistavatkin äidin olevan talossa, eivät pulloa huoli. Onnistuisiko paremmin, jos menisit kokonaan pois näkyvistä - vaikka lenkille?
Pullontuttia voi muuten vähän hajustaa vaniljasokerirasiassa. Sitä voi myös vähän lämmittää: rinnan iho on lämmin, joten kylmä silikoni ei ehkä tunnu vauvasta kivalta.
Toiset vauvat huolivat pulloa vain hyvin imetysasentoa muistuttavassa asennossa, kun taas toiset juovat pullosta vain, kun asento ei tippaakaan tuo imetystä mieleen. Syöttöasennon muuttamistakin voisi kokeilla. Vauvan voi myös antaa hamuilla pulloa samoin kuin hän hamuilisi rintaa. Rauhassa pulloon tutustuminen voi auttaa.
Niin, ja pullollekin on vaihtoehtoja: kuppi, vippa- tai nokkamuki, neulaton lääkeruisku, ns. fingerfeeding-laite (=ohut letku teipataan syöttäjän sormeen, letkun toinen pää menee maitosäiliöön, esim. pulloon. Kun vauva imee syöttäjän sormea, hän saa letkun kautta myös maitoa.) ja lusikka.
Meillä ei esikoinen koskaan suostunut käyttämään tuttipulloa eikä sen puoleen tuttiakaan, joten sitten olin vain imetysten välit erossa vauvasta, jos pakko oli jossain käydä. Kiinteiden alkaessa asia hieman helpotti.
Ehkä kuitenkin kannattaa kokeilla, että isä (tai muu henkilö, mutta ei äiti) antaa maitoa tuttipullosta. Kuopuksen kohdalla en ole itse koskaan antanut tuttipulloa, vaan se on aina ollut isä (tosin ei ole montaa kertaa ollut tarvettakaan). Ja tämä kuopus nyt syökin ihan miten ja millä tavalla vain, kunhan syödä saa ;)