Voglia teki toimistovaatteita juuri minun kaltaisilleni toimistolaisille - ennen kun meidät irtisanottiin - Voglia konkurssiin
En enää pysty ostamaan suomalaisten vaatevalmistajien tuotteita. Rahat ei riitä ruokaankaan.
Orpon hallituksen säästöt ovat osuneet rahan virtaamisen ketjussa aina seuraavaan ja taas seuraavaan toimijaan.
Kommentit (60)
Voglia oli pahasti ylihinnoitellut vaatteensa. Eikä niitä taidettu edes Suomessa valmistaakaan.
Joskus niitä katselin mutta ei mitään minun makuuni koskaan. Materiaalit ei miellyttäneet. Ostan viskoosia vain jos on ihan pakko. Viskoosipaita on kylmä ja epämukava päällä.
En voi sanoa, että jäisin kaipaamaan.
Voglialla oli maailman parhaat talvihousut, joissa 2 puntinpituutta. Siistit, joustavat, mukavat, kestävät ja pestävät. Hyvät taskutkin oli. Näillä pärjäsi -10 asteen pakkasissa hyvin. Ostin 7 paria samaa kokoa ja mallia v. 2014 alkaen.
Sitten, kauhistus, alkoivat tehdä ohuempaa, mutta taskutonta mallia.
Ikävä jää hyvää Vogliaa.
Liian usein vaatteet on myös rouvamaisia ja kun ei rouvatkaan enää pukeudu kuten rouvat ennen, vaan löytävät nuorekkaat vaatteensa muualta halvemmalla. Samaan hengenvetoon trikoomekkojen aika meni jo. Kun syytetään orpoa kaikesta. Tuotteiden hinnat ja kysyntä jos ei kohtaa, ei kukaan syydä vain merkin takia tuotteisiin satoja euroja. Tai sitten täytyy olla jokin oikea merkkituote, jota Voglia ei tainnut pitkääna ikaan enää olla.
Ostin pitkään tuolta vaatteita, mutta sitten alkoi kyllästyttää kun mallit ja värit niin mitäänsanomattomia ja kaikki sitä samaa mustaa ja harmaata. Hyviä housuja ja farkkuja kyllä tekivät.
Muutenkin kyrsii, kun ns. "suomalaiset" vaatevalmistajat siirtää tuotannon halpamaihin, mutta myyntihinnat pysyy silti korkealla. Jos ne on sitä samaa kiinarättiä vaikka miten olisi suomalainen merkki, niin ihan sama se on sitten ostaa halvemmalla marketista. Lyhytnäköinen voitontavoittelu käy yleensä kalliiksi eikä siitä merkistäkään ole ihan tajutonta ylihintaa ihmiset valmiita maksamaan.
Vierailija kirjoitti: Suomen talous ei lähde nousuun ennen kuin teemme saman mitä Kreikka teki ylimääräiset ihmiset eduskunnasta / hallituksesta. Etsitään kaikki rahareiät. Ylimääräiset edustajat ynnämuut kunnilta pois. Kuntakohtaisten johtajien ja esihenkilöiden palkkoja, jotka menevät yli X määrän leikataan. Kaikki nämä "suunnittelijat" kanssa pois. Juuri luin, että jonkun junaradan suunnitteluun menee muka 10-vuotta ja maksaaa miljoonia pelkästään "suunnittelusta". Ei siis edes toteutuksesta ja itse täsmällisistä piirrustuksista. Vaan ihan vaan siitä, että mietitään mihin se junarata voisi tulla ja onko sille tarvetta. Osaavat tekisi tuon vuodessa.
Joskus tulee mieleen, että jopa tekoäly tekisi sen paremmin. Tai vielä parempaa, muutama pätevä ihminen + tekoäly. Ei tarvita valtavia komiteoita ja kokoustamista.
En tajua miksi piti valmistaa ulkomailla vaikka hinnat oli ihan poskettomia. Onko liika ahneus se syy miksi yritykset kaatuu? Eikö vähän pienempi kate riittäisi?
Ja olihan ne vaatteet ihan ajasta jo jäljessä. Ei yhtään muodikkaita.
Voglia teki tyylisuuntamuutoksen pari vuotta sitten ja minä ainakin tipuin kelkasta, kun ei sellaiset graafiset laatikkovaatteet oikein sovi.
Vierailija kirjoitti:
Voglia teki tyylisuuntamuutoksen pari vuotta sitten ja minä ainakin tipuin kelkasta, kun ei sellaiset graafiset laatikkovaatteet oikein sovi.
Mä ostin mukavia pitkähihaisia yksivärisiä puuvillapaitoja toimistokäyttöön juuri viime vuonna, sellaista tavallista slim t-paitaistuvuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin mukavia pitkähihaisia yksivärisiä puuvillapaitoja toimistokäyttöön juuri viime vuonna, sellaista tavallista slim t-paitaistuvuutta.
Mä oon pitänyt paljon tätä, pitäisköhän nappasta nyt alehintaan uusi kappale. https://www.voglia.fi/products/kendra-tunika-syreenin-sininen
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa sellpystä sieltä löytyy myös näitä tätimerkkejä kuten ril s ja takkivalmistajia. Meillä oli vuosikymmeniä vahva vaateosaaminen suunnittelusta tuotantoon.
Elämäni kaunein talvitakki on ollut Finn-Flaren valmistama kevyesti topattu takki, ensimmäisenä Turun syksynäni 1986 Wikkeltä ostettu persikan ja tummanharmaan yhdistelmä. Suomessa suunniteltu ja varmasti myös Suomessa valmistettu. Onneksi on valokuvia muistona minusta takki päällä, käytin sitä kuuden talven ajan.
Vierailija kirjoitti:
Voglia oli pahasti ylihinnoitellut vaatteensa. Eikä niitä taidettu edes Suomessa valmistaakaan.
Joskus niitä katselin mutta ei mitään minun makuuni koskaan. Materiaalit ei miellyttäneet. Ostan viskoosia vain jos on ihan pakko. Viskoosipaita on kylmä ja epämukava päällä.
En voi sanoa, että jäisin kaipaamaan.
Yle: Tuotannosta valtaosa on tehty Voglian omilla tehtailla Virossa. Lisäksi osa tuotannosta on tilattu Turkista, Kiinasta ja Liettuasta. Näin ollen 149 euron Voglia-ostoksesta jää Suomeen keskimäärin 122 euroa, mikä vastaa noin yhden suomalaisen tekstiili- ja vaatetusalan työntekijän keskimääräistä päiväpalkkaa, kerrotaan yhtiön omassa esimerkissä. https://yle.fi/a/74-20210931
Mikä tässä on siis suomalaista tuotantoa?
Vierailija kirjoitti:
kaikki suomalaiset vaatemerkit ovat pahoissa vaikeuksissa, jollei jo lopettaneet !
Kiinatuotteilla kotimaa kehitysmaaksi.
Ai tekikö ne jotain muutakin kuin sukkahousuja ja sukkia ?
Vierailija kirjoitti:
Ai tekikö ne jotain muutakin kuin sukkahousuja ja sukkia ?
Sotket Vogueen.
Missä niitä keskimääräisiä suomalaisia tekstiili- ja vaatetusalan työntekijöitä on töissä, kun Vogliallakaan ei niitä ole/ollut?
Tuo on varsinaista sanasalaattia, kaipaamme Suomeen työpaikkoja eikä mitään "rahan jäämistä". Kuka sen jääneen rahan sitten sai, koska ei siitä mitään hyötyä ole ollut. Koko Suomi on kohta konkurssissa.
Vierailija kirjoitti: Suomen talous ei lähde nousuun ennen kuin teemme saman mitä Kreikka teki ylimääräiset ihmiset eduskunnasta / hallituksesta. Etsitään kaikki rahareiät. Ylimääräiset edustajat ynnämuut kunnilta pois. Kuntakohtaisten johtajien ja esihenkilöiden palkkoja, jotka menevät yli X määrän leikataan. Kaikki nämä "suunnittelijat" kanssa pois. Juuri luin, että jonkun junaradan suunnitteluun menee muka 10-vuotta ja maksaaa miljoonia pelkästään "suunnittelusta". Ei siis edes toteutuksesta ja itse täsmällisistä piirrustuksista. Vaan ihan vaan siitä, että mietitään mihin se junarata voisi tulla ja onko sille tarvetta. Osaavat tekisi tuon vuodessa.
Taitaa se junarada suunnittelu olla vähän isompi projekti kuin viivan piirto karttaan Vai haluisitko sinä, että infraa kehitettäisiin piirtelemällä viivoja, selvittämättä sen vaikutuksia ympäristöön, alueellisesti ja asuinympäristöön? Tuosta noin vain rata sun talon tai pihan läpi kysymättä sinulta, kunnalta tai kaupungeilta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Kuka hitossa haluaa käyttää muovivaatteita toimistossa?!?
Viskoosi on luonnonkuitu
Kyllä, se on paperia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaa sellaisten firmojen kaatua, joilla ei ole edellytyksiä säilyä toiminnassa. En edes tiennyt moisen puljun olemassaolosta.
Tuo tarkoittaisi, että meille jäisi vain muutama megaiso yritys, jolle tulisi sitten koko Suomen mittainen monopoli ja voisivat sitten vetästä hinnat pilviin. Sitäkai sitten haluat?
Kyllä markkinatalouteen kuuluu ihan oleellisesti luova tuho, joka kaataa elinkelvottomat yritykset. Yrittäjän pitää pystyä reagoimaan toimintaympäristön muutoksiin ja muuttaa toimintaansa, jotta yritys pysyy kannattavana.
Tällaiset kovat ajat karsivat heikot pois. Tämä vapauttaa yrityksessä työskennelleet ihmiset siirtymään töihin tuottaviin yrityksiin. Konkurssin tehnyt yrittäjä saa toivottavasti arvokkaan oppitunnin, näkee tekemänsä virheet ja toivottavasti seuraavalla kerralla osaa varoa tekemästä samoja virheitä uudestaan.
Yksi toimintamalli mitä olen tällä saralla nähnyt, on vaatteiden valmistaminen tilauksesta. Enkä tarkoita, etteikö ne vaatteet olisi silti sarjavalmistettuja. Yrittäjällä on tietty kaavamallisto, josta vaatteita voi tilata ja tilauksia otetaan vastaan noin puolen vuoden ajan, jonka jälkeen tilauksessa olevat tuotteet valmistetaan. Tällä toimintatavalla yritys välttyy valmistamasta vaatteita, joille ei ole ostajia. Ja asiakas välttyy heräteostoksilta, koska tilausaika on pitkä.
Vielä 1900-luvun alkupuolella perukirjoituksessa saattoi olla lueteltuna jotain vaatteita, tai ainakin liinavaatteita, ja myös huonekaluja. Nykyisin ihmisillä ei ole enää ajatustakaan siitä, että vaatteen pitäisi kestää vähintään 10 vuotta ja liinavaatteiden vuosikymmeniä. Halpaa kuraa on tullut tilalle, kun mainostajat ovat saaneet ihmiset aivopestyä siihen, että vaatteita pitää ostaa, vaikka vanhatkin olisivat vielä ehjiä.
Meniköhän sulla muovi ja muoti sekaisin?