Missä erityislasten isät ovat?
Vaikka avio- tai avoliitto olisi päättynyt, pitäähän nyt lapsen isän, varsinkin erityislapsen isän, olla sen verran mukana lapsen elämässä, että lapsi pääsee uimaan silloinkin, kun esim. poikalapsi ei enää saa tulla mukaan naisten puolelle! Eihän uimahalliin tarvitse jokaisena viikonloppuna mennä! En ymmärrä, miten heikosti tämä toimii Suomessa. .Itsekin olen eron kokenut, kun poikani olivat pieniä. Kyllä pääsivät isänsä kanssa uimaan! En saata uskoa että täällä Saksassa isät olisivat suomalaisia isiä parempia!
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 8 lasta, enkä ole koskaan tajunnut tuota naisten käyttämää termiä "erityislapsi", kaikkihan ne ovat erityisiä.
Kyllä ymmärrän jos kyseessä on vaikka kehitysvammainen joka ei edes aikuisena voi selvitä itsenäisesti. Mutta nää nepsyt eivät ole mitään erityislapsia, heillä on taito oppia ihan siinä missä muutkin lapset oppivat asioita.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut koskaan vieraannuttamisesta tai siitä kuinka kannattavaa taloudellisesti yksinhuoltajuus on?
Olen kuullut. Asialla ei ole tämän kanssa mitään tekemistä.
Terv: 4v erityislapsen äiti, isä lähti itse menemään kun lapsi oli 2v koska elämä erotyislapsen kanssa oli liian vaikeaa hänen mielestään. Olen yrittänyt ottaa yhteyttä, hän sanoo että ei halua olla lapsen kanssa tekemisissä enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uiko isät ei-nepsylastensa kanssa? Naisten pukkarit on täynnä pieniä poikia (2-6-vuotiaita). Tämä ei mitenkään häiritse itseäni, mutta ihmetyttää. Voisiko joku mies kertoa, onko vastaavasti miesten puoli täynnä pikkytyttöjä isiensä kanssa, vai onko tämä vain naisten juttu, että "väärän" sukupuolen lapsi tuodaan mukana pukuhuoneeseen? Jotkut puhuvat lapselleen tyyliin "kohta nähdään isi altaalla", eli herra on kyllä matkassa mukana.
Isät eivät yleensä ylisuojele lapsia, hyvin harvoin tyttöjä miesten puolella on. Isät luottaa että edes villi lapsi ei saa itseään hengiltä sillä välin kun vaihtaa vaatteet ja käy suihkussa. Äideiltä toivoisin samaa luottamusta lapseen, antaa hänen selvitä itse asioista, muuten tulevaisuus ei tule olemaan helppo kun ei kerry taitoja itsenäiseen toimintaan. Kotona voi vaikka käydä jo suihkussa ja pukea uikkarit, vaat
Uimahallissa on pakko käydä suihkussa ennen altaaseen menoa. Ei riitä jos on kotona käynyt. Ja kuka sen paperin jossa on lapsen nimi käy teippaamassa kaapin oveen? Äitikö sinne miestenpuolelle menee teippaamaan?
Oma lapseni on erityislapsi (nepsy). Hän ei ole villi. Mutta hän jumiutuu eikä tee mitään ellei joku koko ajan vieressä ohjaa. Jos laitan hänet yksin miestenpuolelle hän juuttuu seisomaan tai istumaan pukuhuoneeseen vaikka tunneiksi kunnes joku hänet sieltä hakee. Ei etene itsenäisesti edes riisumiseen saati suihkujen puolelle. Ei vaikka olisi ohjelaput mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uiko isät ei-nepsylastensa kanssa? Naisten pukkarit on täynnä pieniä poikia (2-6-vuotiaita). Tämä ei mitenkään häiritse itseäni, mutta ihmetyttää. Voisiko joku mies kertoa, onko vastaavasti miesten puoli täynnä pikkytyttöjä isiensä kanssa, vai onko tämä vain naisten juttu, että "väärän" sukupuolen lapsi tuodaan mukana pukuhuoneeseen? Jotkut puhuvat lapselleen tyyliin "kohta nähdään isi altaalla", eli herra on kyllä matkassa mukana.
Isät eivät yleensä ylisuojele lapsia, hyvin harvoin tyttöjä miesten puolella on. Isät luottaa että edes villi lapsi ei saa itseään hengiltä sillä välin kun vaihtaa vaatteet ja käy suihkussa. Äideiltä toivoisin samaa luottamusta lapseen, antaa hänen selvitä itse asioista, muuten tulevaisuus ei tule olemaan helppo kun ei kerry taitoja itsenäiseen toimintaan. Kotona voi vaikka käydä jo suihkussa ja pukea uikkarit, vaat
Tuo varmasti pitää paikkansa, mutta lainaamassasi viestissä kysyttiin ihan näiden tavallisten pikkulasten tilannetta. Tuskin kukaan isä ajattelee, että esim. 2-vuotias tyttö pärjäisi yksin naisten puolella.
Itse muistan 80-luvulla menneeni usein isän kanssa miesten pukuhuoneen kautta alle kouluikäisenä. Äiti ei sairautensa takia voinut uida.
Siinä olisi yksi homma, joka voitaisiin antaa jollekin pitkäaikaistyöttömälle, jota voisi tehdä tukia vastaan : Käyttää erityispoikia uimahallissa miesten puolella. Pääsisi itse samalla uimaan ilmaiseksi.
Meillä ei ole erityislapsia, mutta ei se ex ikinä meidän kanssa uimassa käynyt. Lapset on vuoden ikäerolla ja kun olivat ihan pieniä, olisi ollut kiva käydä rannalla tai uimahallissa. Mutta en yksin halunnut vahtia kahta pientä. Kesällä ehkä sain äitini mukaan rannalle. Sitten jonkin aikaa poika oli naisten puolella. Ja onneksi on veljeni joka sitten lähti välillä kylpylään ja oli pojan kanssa miesten puolella. Ja kun on normaali lapsi, niin aika äkkiä oppi yksinkin siellä olemaan ja altailla osasi odottaa meitä jos oli nopeampi.
Minun lapsi on nepsy. Voin sanoa että mistään vieraannuttamista tässä ei todellakaan ole kyse. Isä on aina ollut kuvioissa. Hän ei kuitenkaan koskaan ole suostunut tekemään mitään lapsen kanssa, mikä on vähänkin hankalaa tai missä se nepsyys ilmenee eli mitään missä lapsi voi olla vilkas tai huutaa tms. Eli kaikki asiat. Isän mielestä se on liian rasittavaa. Isä ei siispä tee lapsen kanssa koskaan kaksin mitään eikä yleensä niinkään että olen mukana, koska jos lapsi vaikka kiljuu niin jokuhan ohikulkijahan voi arvata, että tämä mies tässä on lapsen isä ja sekös miestä ahdistaa ja hävettää. Hänen ratkaisu on ollut vieraannuttaa itse itsensä lapsestaan. On valinnut roolikseen olla lompakko, ei isä joka olisi lapsensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ei monikaan suomalaisisä oikein jaksa mitään erityisyyksiä eikä lasten keskentekoisuuksia ja hoidollisuuksia muutenkaan.
Normaaleista lapsista tuppaa tulemaan erityisiä sen jälkeen ne ovat kansallisen käytännön mukaisesti "suojattu" äidillensä.
Tulee kaikenlaisia ongelmia :(
Syrjäytymässä jossain päihderemmissä tai panemassa kolmatta vaimoaan paksuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on nepsylapsi ja isä edelleen osa perhettä. Uimassa ei silti voida käydä, koska en saa enää ottaa ekaluokkalaista poikas naisten puolelle, uimahallissa ei ole erillistä vuokrattavaa tilaa ja isä ei suostu lähtemään lapsen kanssa koska ei mielestään pärjää adhd pojan vilkkauden kanssa. Eli vastaus otsikon kysymykseen on, erityislasten isät ei ole kovin kiinnostuneita osallistumaan koska osallistuminen tuntuu hankalalta, ei edes vaikka äiti yrittäisi pakottaa.
Kysy omaa isääsi, omaa veljeäsi, lapsen miespuolista kummia, koulukaverin isää yms. miespuolista tuttua avuksi.
Ei tuttavat halua ottaa vastuuta erityislapsesta uimahallissa. Tai ei uskallakaan. Ei meillä ainakaan ole ketään joka suostuisi lähtemään vaikka on miespuoleisia tuttavia.
Lupaat itse vahtia kun lapsi ui, pyydät vaan sinne pukuhuoneeseen katsomaan lapsen perään. Ne uima-altaat se suurin riski on kun lapsi ui liian syvälle eikä jaksa omin voimin pysyä pinnalla.
Meillä ei ole nepsyä lasta, mutta isä ei silti suostu koskaan uimahalliin pojan kanssa. Isä inhoaa uimahalleja. Eli hän vain ei mene. Joten poikakaan ei pääse, koska hän ei uskalla miestenpuolelle yksin. Miestä ei kiinnosta mennä yhtään epämukavuusalueelle tai joustaa lapsen vuoksi.
Mun lapsi muuttui erityiseksi intensiivisen parin vuoden äidinsuojelun aikana. En olisi kestänyt sellaista suojelua itsekkään lapsena.
Vierailija kirjoitti:
Syrjäytymässä jossain päihderemmissä tai panemassa kolmatta vaimoaan paksuksi.
Ap. Pidä jo se läskiturpasi kiinni ja keksi uusi haukuttava aine. 💩💩💩💩💩
Ilmeisesti kersa ei edes ole normaaliälyinen, kun on 7-vuotiaana täysin uimataidoton jatkuvista uimahallikäynneistä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi muuttui erityiseksi intensiivisen parin vuoden äidinsuojelun aikana. En olisi kestänyt sellaista suojelua itsekkään lapsena.
Höpönlöpön. Nepsyillä kyse on aivojen erilaisuudesta, joka on käytännössä synnynnäinen ja geneettinen. Ei nepsydiagnoosia saa jos ei ole oikeasti nepsy (tietynlaiset aivot). Turha syyttää äitiä. Itse olet antanut puolet lapsesi geeneistä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole nepsyä lasta, mutta isä ei silti suostu koskaan uimahalliin pojan kanssa. Isä inhoaa uimahalleja. Eli hän vain ei mene. Joten poikakaan ei pääse, koska hän ei uskalla miestenpuolelle yksin. Miestä ei kiinnosta mennä yhtään epämukavuusalueelle tai joustaa lapsen vuoksi.
Itse miehesi valitsit. 🤣🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei monikaan suomalaisisä oikein jaksa mitään erityisyyksiä eikä lasten keskentekoisuuksia ja hoidollisuuksia muutenkaan.
Normaaleista lapsista tuppaa tulemaan erityisiä sen jälkeen ne ovat kansallisen käytännön mukaisesti "suojattu" äidillensä.
Tulee kaikenlaisia ongelmia :(
Nykyään tutkimuksiin voi päästä aika nuorena ja vieläpä ihan julkisella. Ennen isän hatkoja siis.
Vierailija kirjoitti:
Uimahallijankkaaja keksinyt uuden tavan jankata.
Tämä sama pasläski keksii näitä Lasten diagnooseja ja antaa alkeellisia mukaneuvoja . Hyi helvetti. 🐖🐖🐖
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse miehesi valitsit. 🤣🤣🤣🤣
Mikähän tässä sinua naurattaa? Kyllä, itse valitsin mieheni. Valitsin miehen, joka on aina joustanut minun vuoksi ja monen muun vuoksi ja mennyt epämukavuusalueelle minun vuoksi. Tietenkin kuvittelin, että hän tekisi niin myös lapsensa osalta kun kerran ehdottomasti halusi lapsia. Mistä olisin voinut osata ennustaa, että vain oma lapsi on sellainen, jonka vuoksi ei kiinnosta joustaa?
Taloudellisesta kannattavaa olla yksihuoltaja ja maksaa yksin asuminen ym ym? Ei kyllä ole. Olen yh ja lapsen isä maksaa minimielarin verran ja se ei kata täällä Pk-seudulla kuin osan lapsen vaatteista ja ruoista, lapsen asumisesta ei mitään. Lapsilisän yksihuoltajakorotus on parikyt euroa, että ei silläkään juhlita. Taloudellisesti kannattavaa on pysyä ydinperheenä vaikka inhoaisi puolisoaan.