Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työvelvoite, eli työttömyystuen vastikkeellisuus OFFICIAL

Vierailija
17.02.2026 |

Syksyisin löytyis marjojen ja sienien keräämistä. Nämä voitais sitten hyödyntää esim. kouluissa, sairaaloissa yms. 
Roskien keräämistä teiden varsista voisi myös harrastaa. Nyt sitä ei tee yhtään mikään taho, niin ei varmaan ole keneltäkään pois.

Kommentit (590)

Vierailija
581/590 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Syksyisin löytyis marjojen ja sienien keräämistä. Nämä voitais sitten hyödyntää esim. kouluissa, sairaaloissa yms. "

Minä en kyllä kenen tahansa random työttömän keräämiä sieniä söisi. Ties mitä myrkkyseitikkejä se sinne on mukaan ottanut. 

Vierailija
582/590 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nettoveronmaksajana en hyväksy rahan jakoa ilman että antaa jotain vastinetta yhteiskunnalle. Muutenkin tuet ovat liian suuret jos joku pysryy niistä säästämään kuten joku somessa kehottaa.

Ketä kiinnostaa, mitä sä kusipää hyväksyt tai et hyväksy. Jatka vaan katkerana paskaduunias, ehkä sekin suojatyöpaikka vielä lähtee altasi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/590 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut kaikkea tekemistä. Teen pikkuremppoja pimeesti. Hommia on riittänyt viimeisen 8 vuotta. Lisäksi kalastan ja myyn kalaa. Kala menee todella hyvin kaupaksi koska myyn halvemmalla kuin kaupat. On jo vakio ostajat jotka hakee heti kalaa kun saan sitä. En ala mitään risuja keräämään.

Vierailija
584/590 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olen kerännyt kantarellejä ja niistä maksetaan hyvin. Voi saada 70 litraa päivässä kerättyä ja niistä saa 8 euroa litra.

Vierailija
585/590 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistyisin mielelläni vaikka heti korjaamaan tämän edelleen syvältä olevan lainaussysteemin! Olen koodari, joten osaamista olisi, ja on myös käytettävyyssuunnittelun alalta. Koska en pääse, niin tässä se viesti, jota halusin kommentoida:

Tuossa(kaan) ei hahmotella sitä, miten paljon henkilöstöä valtiolla täytyy olla kohdentamassa toisiinsa töitä ja työntekijöitä (siis työttömiä...) ja käsittelemässä osapuolten tekemiä valituksia.

Ja se "tuossa" on ehdotettu systeemi, jossa työtön saisi tietyn summan rahaa kuussa, mutta on sitä vastaan velvollinen tekemään työnantajien osoittamia ennalta hinnoiteltuja keikkoja, ja jos kieltäytyy, tuki samalla summalla pienenee. 

Varmaan tuo kohdentaminen hoituisi automatisoidusti, ts. työtön (mahdollisine työkykyrajoitteineen) ilmoitetaan järjestelmään, ja työnantaja hoitaa valinnan. Koska työttömiä on pilvin pimein, homma olisi työnantajalla tuskastuttavan työläs, joten eiköhän syntyisi firma siihen väliin hoitamaan tätäkin asiaa? Tehtävä soveltuisi myös tekoälyagentille, joka rajaisi kandidaattien joukkoa. 

Valitusten käsittely vaatisi kyllä edelleen ihmistyötä - ja paljon. Mutta hei, sehän työllistää! Kuten nykyinen työvoimahallintokin.

Mutta olisiko työnantaja sen innokkaampi rekrytoimaan jotain tuntematonta työtöntä? Sehän voi olla osaamaton, ja vaikka aiheuttaa vahinkoakin. Miten muuten vastuukysymykset silloin menevät? 

Ahne yrittäjä, joka kilpailee vain hinnoilla, voisi välttää palkanmaksun kokonaan käyttämällä vain työttömiä, säästää näin pitkän pennin, ja olisi siksi kykenevä tarjoamaan palveluksia tosi halvalla. Esimerkiksi sote-alan yksityinen palveluntuottaja voisi tehdä näin. Sote-alue ostaa tietenkin halvinta mahdollista palvelua, joten firman bisnes kannattaisi, vaikka ilmaistyöntekijät vaihtuisivat yhtenään. ne työntekijät tuskin olisivat töihinsä järin motivoituneita tuossa tilanteessa, mutta sehän ei yrittäjää haittaa, pääasia että rahaa kilisee kassaan. Samon kunta voisi työttömien rekisteristä poimia sijaiset kouluihin. 

Samaa työtä tekemässä voisi siis olla sekä palkkatyöläisiä että työttömiä, tietenkin ihan eri korvausta tekemisestään saaden. Ja mikään ei niin tuhoisasti vaikuta motivaatioon kuin epäoikeudenmukaisuus. Ja työttömyys lisääntyisi, koska kaikki mahdollinen työ siirrettäisiin työttömien tehtäväksi.

Tällaisia ehdottelevat ne, jotka kuvittelevat olevansa niin erinomaisia, etteivät ikinä voi itse joutua työttömiksi.

Vierailija
586/590 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työllistyisin mielelläni vaikka heti korjaamaan tämän edelleen syvältä olevan lainaussysteemin! Olen koodari, joten osaamista olisi, ja on myös käytettävyyssuunnittelun alalta. Koska en pääse, niin tässä se viesti, jota halusin kommentoida:

Tuossa(kaan) ei hahmotella sitä, miten paljon henkilöstöä valtiolla täytyy olla kohdentamassa toisiinsa töitä ja työntekijöitä (siis työttömiä...) ja käsittelemässä osapuolten tekemiä valituksia.

Ja se "tuossa" on ehdotettu systeemi, jossa työtön saisi tietyn summan rahaa kuussa, mutta on sitä vastaan velvollinen tekemään työnantajien osoittamia ennalta hinnoiteltuja keikkoja, ja jos kieltäytyy, tuki samalla summalla pienenee. 

Varmaan tuo kohdentaminen hoituisi automatisoidusti, ts. työtön (mahdollisine työkykyrajoitteineen) ilmoitetaan järjestelmään, ja työnantaja hoitaa valinnan. Koska työttömiä on pilvin pimein, homma olisi työnantajalla tuskastuttavan työläs, j

Minä kirjoitin tuon tuossa(kaan)-kommentin.

Kuvaat hyvin sitä lisähimmeliä, mikä syntyisi, kun näiden omaan erinomaisuuteensa ihastuneiden vastikettamunverorahoilleheti-unelmat pantaisiin käytäntöön. Yksinyrittäjävuosinani minulla oli kädet täynnä töitä ja kuulin silloin tällöin kehotuksia ottaa joku konttoritöitä hoitamaan vaikka kerran pari kuukaudessa. Tein kaiken kumminkin itse. Missään tapauksessa en olisi ottanut työkkärin tai tekoälyn tarjoamaa satunnaista, käytännössä palkatonta ihmistä, jonka motiiveista ja työhaluista ei työkkäri ja tekoäly tiedä. Motivoitunut ja työteliäskin ihminen voi olla tehtävään sopimaton hutilus.

Minä muuten olisin juuri niitä mainitsemiasi ihmisiä, joista kunnat poimisivat sijaiset kouluihin. Varmasti kelpaisin. Toisin kyllä mukanani jonkinasteisen motivaatio-ongelman, kun saisin pikkupennosia työstä, jota olen tehnyt ammattilaisena neljännesvuosisadan. 

Vierailija
587/590 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut kaikkea tekemistä. Teen pikkuremppoja pimeesti. Hommia on riittänyt viimeisen 8 vuotta. Lisäksi kalastan ja myyn kalaa. Kala menee todella hyvin kaupaksi koska myyn halvemmalla kuin kaupat. On jo vakio ostajat jotka hakee heti kalaa kun saan sitä. En ala mitään risuja keräämään.

Ei näin. Olet siis yksityinen elinkeinonharjoittaja joka tekee kaiken pimeänä ja nostaa täydet työyyömyystuet. Näitä ei Suomessa tarvita eikä kaivata pätkän vertaa. Ylläpito voisi kaivaa kyseisen hermannin ip-osoitteen esiin ja tehdä rikosilmoituksen.

Vierailija
588/590 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näin. Olet siis yksityinen elinkeinonharjoittaja joka tekee kaiken pimeänä ja nostaa täydet työyyömyystuet. Näitä ei Suomessa tarvita eikä kaivata pätkän vertaa. Ylläpito voisi kaivaa kyseisen hermannin ip-osoitteen esiin ja tehdä rikosilmoituksen.

Kyseinen hermanni käy kaikissa työttömyyttä ja tukia sivuavissa keskusteluissa kertomassa kalastamisestaan ja muista oheistoimistaan, joten todisteista ei ole puute.

Vierailija
589/590 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseinen hermanni käy kaikissa työttömyyttä ja tukia sivuavissa keskusteluissa kertomassa kalastamisestaan ja muista oheistoimistaan, joten todisteista ei ole puute.

Ei muuta kuin nalkkiin vain sitten rikollinen.

Vierailija
590/590 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko Suomeen nyt Orpon Intian matkan jälkeen lisää intialaisia Wolt-kuskeja Suomeen, kuten viime vuoden 2025 tammikuun työministeri Arto Satosen ja Helsinkin pormestari Juhana Vartiaisen Aasian rekrymatkan jälkeenkin?

Suomi on OrpoPurran oikeistokaudella intialaistunut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä