Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työvelvoite, eli työttömyystuen vastikkeellisuus OFFICIAL

Vierailija
17.02.2026 |

Syksyisin löytyis marjojen ja sienien keräämistä. Nämä voitais sitten hyödyntää esim. kouluissa, sairaaloissa yms. 
Roskien keräämistä teiden varsista voisi myös harrastaa. Nyt sitä ei tee yhtään mikään taho, niin ei varmaan ole keneltäkään pois.

Kommentit (269)

Vierailija
41/269 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lunta luomaan, hiekoitus. Syksyllä voi haravoida. 

Vanhuksille voi kuljettaa aterioita. Jne. 

Mun mielestä pitää erottaa oikeasti työkykyiset, heitä on paljon. Työkyvyttömät eivät kuulu tämän tuenpiiriin. Heille sitten omat selvittelyt. 

Meillä on vuosia maannut kotona ihmisiä joita ei vaan kiinnosta mikään ja työelämä ei vaan ole heidän juttu. Mun puolesta jokainen halukas saa jäädä kotiin, mutta ei yhteiskunnan piikkiin. 

Jos saa muilta rahaa, pitää voida heiltä myös vaatia vaikka 8 tuntia työtä per vko. Oma asia tekeekö yhden päivän vai pari tuntia päivässä. Tämähän lisää myös työtä kun tarvitaan kuitenkin jos jonkun näköistä ohjaajaa ja perään katsojaa. Se kun vaan on niin, että se kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. 

Osa yksityisistä yrityksistä tekee noita töitä, mutta yritykset voidaan lopettaa ja niiden omistajat ja työntekijät voi palvella eläkeläisiä työttömyyskorvauksella.

Vierailija
42/269 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin mieluummin auttamaan vanhuksia tai lapsia päiväkotiin. Metsät ja ruohikot vilisevät punkkeja. Risunkerääjille ja sienten ja marjojen pomijoille pitäisi antaa ilmainen punkkirokotus ja punkkipihdit. Silti voi tulla borrelioosi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/269 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me siivousfirmoja tarvita, jos työttömät siivoaan ilmaiseksi. Sairaaloista voidaan myös irtisanoa laitoshuoltajat. Työttömät voi siivota sairaalat ilmaiseksi työttömyyskorvauksella.

Vierailija
44/269 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä pitää erottaa oikeasti työkykyiset, heitä on paljon. Työkyvyttömät eivät kuulu tämän tuenpiiriin. Heille sitten omat selvittelyt. 

Meillä on vuosia maannut kotona ihmisiä joita ei vaan kiinnosta mikään ja työelämä ei vaan ole heidän juttu. Mun puolesta jokainen halukas saa jäädä kotiin, mutta ei yhteiskunnan piikkiin. 

Jos saa muilta rahaa, pitää voida heiltä myös vaatia vaikka 8 tuntia työtä per vko. Oma asia tekeekö yhden päivän vai pari tuntia päivässä. Tämähän lisää myös työtä kun tarvitaan kuitenkin jos jonkun näköistä ohjaajaa ja perään katsojaa. Se kun vaan on niin, että se kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. 

Sori, mutta minä kuljetan vanhuksille ruoka-aterioita kotiin. Saan tästä työstäni PALKKAA. Ja mieheni sattuu olemaan kiinteistönhoitaja. Hän huolehtii eri kiinteistöistä, auraa lumet ja hoitaa muita asioita. Onko sinulla muita hyviä ideoita? 

Vierailija
45/269 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimistoissakin olisi duunia, josta nykyään tingitään, mutta joku huolellinen voisi tehdä työttömyyskorvausta vastaan.

Vierailija
46/269 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sadat tuhannet korkeakoulutetut menevät marjoja poimimaan? Kyllä Suomessa taas osataan hyödyntää osaajia hyvin.

Mistä lähtien ne kolmansien maiden maa han muutta jat on olleet korkeakoulutettuja? Se että omalla ilmoituksella ilman mitään todisteita kertoo olevansa lääkäri, juristi ja lentäjä Irakista ei oikein riitä.

Vierailija
47/269 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iäkkäämmät työttömät voisivat olla toimistomummoja ja -pappoja.

Vierailija
48/269 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisi toimia niin, että yleistuki+asumistuki+toimeentulotuki muutetaan vastikkeelliseksi tueksi, joka jokaisella on oikeus tienata (viime hädässä ilman työtehtäviä).

Työnantaja sitten antaa tehtäviä, joista ilmoittaa palkaksi vaikka lupiinien poisto 150e ja roskien kerääminen tienvarrelta 200e. Työnantaja ilmoittaa nämä myös KELA:aan.

Kun tuki sitten lasketaan, tuista vähennetään ts. 350e, ottipa työnhakija sitten työt vastaan tai ei, hänelle on sentään tarjottu, joten sai oikeutensa 350e:edestä.

Näin tapahtuisi kaikille reilusti työn ja tukien "uusi muutos" entistä kannattavempaan ja työhön kannustavaan malliin.

Ja työnantajaa tämä kannustaa miten? Työnantaja ei ole vapaaehoistöissä palvelemassa työttömien tarpeita.

Vierailija
49/269 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimistoissakin olisi duunia, josta nykyään tingitään, mutta joku huolellinen voisi tehdä työttömyyskorvausta vastaan.

Kyllä tehdäänkin jo nimellä työkokeilu ja kuntouttava.

Vierailija
50/269 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin työmarkkinatuella työkokeilussa sairaalassa auttamassa osastonsihteeriä. Postitin epikriisejä, tilasin takseja ja laboratoriokokeita potilaille ja sen sellaista.

Vierailija
51/269 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapuruston vanhuksia voisivat hoitaa. Käyttää vessassa ja suihkussa. Pestä pyykit ja käydä kaupassa. Ilmaiseksi tottakai.

-kokoomus

Abdul voisikin kylvettää meidän Marttamummon.

Vierailija
52/269 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kova on vimma saada työttömät töihin ilman palkkaa. 

Vierailija
53/269 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on ollut jo ainakin 15 vuotta työkokeilussa ja palkkatukitöissä esim laittamassa kirjoja hyllyyn kirjastossa, toimistotöissä kaupungin yksiköissä ja valtion sekä yrityksissä, hyllyttämässä tavaroita kaupoissa jne.

Vierailija
54/269 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, mutta minä kuljetan vanhuksille ruoka-aterioita kotiin. Saan täs

Te voitte jatkossakin tehdä tätä työtä tukia vastaan.

Vierailija
55/269 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä työttömiä on ollut kyllä työkokeilussa kaupungin katujen hoidossa ja teknisellä eli huolehtimassa rakennuksista kuten koulut ja päiväkodit.

Vierailija
56/269 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinvointialue vie vanhuksille lämmintä ruokaa, se maksaa vanhukselle joku 200 euroa kuukaudessa. Kaupat kuljettaa ruoat kotiin ja ottaa kotiinkuljetusmaksun.

Vierailija
57/269 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toisen puolesta saa nykyään tehdä kauppaostoksia, kun pankkikortti on henkilökohtainen ja pankki kieltää antamasta sitä muillle. Toki ruoan tilauksessa kaupasta voi auttaa.

Vierailija
58/269 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako osa-aikaisena työntekijänä vapautuksen? Itselläni kertyy työtunteja 10-50/kk. Onneksi kesä on tulossa, niin sitten pääsen jo 30h/viikko työtunteihin. Alkaa vapaa-aikakik taas tuntua vapaa-ajalta, eikä vaan odota, että olisipa työvuoro.

Vierailija
59/269 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei toisen puolesta saa nykyään tehdä kauppaostoksia, kun pankkikortti on henkilökohtainen ja pankki kieltää antamasta sitä muillle. Toki ruoan tilauksessa kaupasta voi auttaa.

Mummo tuskin haluaa lainata pankkikorttia työttömälle Ranelle 😂.

Vierailija
60/269 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missäs vaiheessa käteisen käyttö on kielletty?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi