Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetteko ihmisiä, jotka ovat pudonneet täysin digitaalisen kehityksen kelkasta?

Vierailija
17.02.2026 |

Ärsyttää, että nykyään pidetään itsestään selvyytenä, että kaikki osaavat käyttää tietokonetta ja älypuhelinta, hoitavat pankkiasiat verkossa, ostavat ja myyvät verkkokaupoissa, chattaavat ja zoomaavat ilman mitään ongelmaa. 

Suureksi osaksi toki näin, mutta itse tunnen esimerkiksi yhden seitsemänkymppisen, jolla on ikivanha kapulamallin matkapuhelin, eikä hän osaa lähettää sillä edes tekstiviestiä. Ei osaa käyttää tietokonetta, ei älypuhelinta, ei ymmärrä mitään somesta, verkkokaupoista. Puoliso hoitaa pankkiasiat. 

Hiljattain tapasin koulutuksessa alle viisikymppisen naisen, jolle tietokoneen käyttäminen oli lähes tulkoon täysin vierasta. Käsitin, että hän käytti ensimmäistä kertaa elämässään Zoomia eikä osannut ollenkaan käyttää yleistä oppimisalustaa, joka meillä on käytössä koulutuksessa. 

Tunnetteko te ihmisiä, jotka ovat pudonneet digitaalisen kehityksen kelkasta? En tarkoita nyt mitään ysikymppisiä mummuja, vaan esim. työikäisiä ihmisiä. 

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa tunnen pari IT-alan lahjakasta ihmistä, jotka eivät someta, eivät julkaise itsestään mitään nettiin, heillä on uudet hyvät laitteet mutteivät hyödynnä kaikkia niiden ominaisuuksia. Tekstailevat mieluiten perinteisesti eivätkä käytä whatsappia, eivät pidä Linkediniä jne.

Olen kysynyt miksi. Kuulemma tietoturvasyistä :)

Minäkään en julkaise itsestäni mitään nettiin siten, että kirjoitus on yhdistettävissä nimeeni ja naamaani. Mulla ei ole enää facebookkia, ei ole instaa eikä linkedinia.

Whatsapissa kyllä kirjoitan kavereille ja sukulaisille ja siellä lähetellään kuvia ym. mutta en lähetä kuvia itsestäni enkä perheestäni, vaan luontokuvia ym.

Mua ei löydy netistä ollenkaan nimihaulla, en ole löydettävissä netistä lainkaan. Koska en halua ja haluan suojella yksityisyyttäni. En myöskään osallistu kissanristiäisiin enk

Tämä oli ihan kuin omasta kynästäni, ihanaa että meitä on muitakin. :)

Vierailija
22/39 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan riittävästi osaan käyttää, että voin hoitaa kaikki asiani netin avulla. Älypuhelinta en omista. Zoom ja yleinen oppimisalusta ei sano minulle mitään. M66

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten osaan asioita periaatteessa mutta hankaluuksia tulee esim teamsiin liittymisessä, kun sähköpostissa on linkki ja painat siitä "liity" no se ei silti jostain syystä lähde toimimaan. Sitten onkin sormi suussa että mitäs nyt.

Vierailija
24/39 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei ole käsitystä miten joku zoomi toimii. Monia kassaohjelmia olen kyllä käyttänyt ja kännykällä hoituu kaikki pankki ja sijoitustyöt, verot ja kela-asiat. Videopuhelut ja viestittelyt, ostot ja myynnit. Kovasti yritän pysyä kartalla mutta joskus eksyy. Vanhempani on 80+ ikäinen eikä koskaan ole tainnut edes koskea tietokoneeseen tai älykännykkään. Joutuu junalla matkustamaan naapurikaupunkiin jos haluaa pankkiasioita hoitaa konttorilla. Nyt ei osaa sitäkään tehdä kun pitäisi lippu ostaa automaatilla. 

Vierailija
25/39 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvoin käytän Zoomia, Teamsia tms. Olen kahden hengen pyörittämässä yritysryppäässä töissä ja kansainvälisiin bisneskumppaneihin sekä asiakkaisiin ollaan aika pitkälti sähköpostilla yhteydessä, joidenkin yhteistyökuppanien omia sovelluksia käytän päivittäin ja olen rakentanut itse (muokattavalle valmispohjalle) 1300 tuotteen verkkokaupan, yksin ja ilman aiempaa kokemusta. Kun myytävät tuotteet eivät ole kappaletavaraa, piti monenlaisia toimintoja pähkäillä itse. Asiakkaat ovat kehuneet kuinka visuaalinen ja toimiva sivusto on.

Vapaa-ajalla käytän paljon eri sovelluksia, pankkiasiat normaaleista laskujenmaksuista sijoituksiin hoidan tietysti sovelluksella ja itse. Ei tulisi mieleenkään, että puoliso hoitaisi raha-asiani, vaikka luotettava onkin. Kyllä jokaisen täytyy olla omien raha-asioidensa hallitsija

Osan asiakkaistani huomaan olevan hyvin jäljessä alkeellisissakin IT-taidoissa. Sähköposteista ei osata etsiä hakutoiminnolla mitään, osata kuvakaappauksia ei osata ottaa, liitteitä ei osata lähettää.  Nämä ovat kuitenkin pitkään yrittäjinä toimineita viisikymppisiä.

Vierailija
26/39 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Donald Trump taitaa olla näkyvin ja räikein esimerkki.

-winner-

En pitäisi kovaa meteliä tuosta. Heppu on toista kertaa amerikan presidentti, ja miljardööri. 

Mitäs sulla muuten on ?  

Donald kehuu avoimesti, että hänen poikansa Barron se vasta on fiksu = osaa käynnistää tietokoneen. Mitä se kertoo Donaldin tietotaidoista?

-winner-

Vierailija
27/39 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämä oli ihan kuin omasta kynästäni, ihanaa että meitä on muitakin. :)"

täällä kolmas nettivarovainen, vaikka signeeraankin tänne.

-winner-

Vierailija
28/39 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeästi myös tämän sivuston lainaustoimintojen kuntoon saaminen on ylläpidolle mahdoton digiloikka ;D Kun vauvakin osaisi koodata sen, niin ironista nimenomaan tällä sivustolla ;D

-winner-

Vierailija
29/39 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni digitaalisten taitojen puute ei ole iästä kiinni, vaan halusta pysyä mukana. Nykyään on valtavasti kursseja ja tukea tarjolla kaikenikäisille. On vaikea ymmärtää asennetta, jossa nostetaan kädet pystyyn ja valitetaan kun ratkaisu olisi vain päättää opiskella asia. Oppiminen ei lopu tiettyyn ikävuoteen. 

Vierailija
30/39 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen alle viisikymppisen naisen, jolla ei ole pankkisovellusta, vaan se pahvinen tunnuslukukortti jossain keittiön laatikossa, sellainen josta itse luovuin joskus... 15 vuotta sitten? Junalippujen ostaminen oli hiukan hankalaa... 

Hän on just tämmöinen periaatteesta digivastainen ihminen, pitää oikeasti jotain somea suurin piirtein syyllisenä kaikkeen maailman pahuuteen. Vähän raskas tyyppi.

Vierailija
31/39 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhukset joilla alkava muistisairaus.

Vierailija
32/39 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen. Naapurissa asuvan 65 vuotiaan miehen.

Vierailija
33/39 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ei ole käsitystä miten joku zoomi toimii. Monia kassaohjelmia olen kyllä käyttänyt ja kännykällä hoituu kaikki pankki ja sijoitustyöt, verot ja kela-asiat. Videopuhelut ja viestittelyt, ostot ja myynnit. Kovasti yritän pysyä kartalla mutta joskus eksyy. Vanhempani on 80+ ikäinen eikä koskaan ole tainnut edes koskea tietokoneeseen tai älykännykkään. Joutuu junalla matkustamaan naapurikaupunkiin jos haluaa pankkiasioita hoitaa konttorilla. Nyt ei osaa sitäkään tehdä kun pitäisi lippu ostaa automaatilla. 

YouTube on loistava apu jos tarvitsee vinkkejä siihen miten joku sovellus toimii

Vierailija
34/39 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon tuota Zoomia joutuu käyttämään työelämän ulkopuolellakin. Mulla on esim. terapia-ajat Zoomin kautta ja aika monet (työelämän ulkopuolisekin) kurssit ja webinaarit ovat olleet tuota kautta.

Vierailija
35/39 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen, joka kieltäytyy opettelemasta näitä asioita tekee vain oman elämänsä hankalammaksi.

Vierailija
36/39 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osittain olen pudonnut. Osaan käyttää monia juttuja kyllä oikein hyvin, mutta minullekin esim. Zoom on ihan vieras. En ole koskaan käyttänyt. Toistaiseksi vielä pärjään, mutta en varmaan kauan.😬

Ei zoom ole mitenkään hankala.

Ehkä jotkin viranomaisasioinnit saattaa olla.

Vierailija
37/39 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän Zoomissa ole mitään vaikeaa.

Painat sinulle lähetettyä linkkiä ja painat liity.

Siinä sulle on kaikki valmiina. Kamera kuvakkeesta saat kameran päälle tai pois.

Mikrofoni kuvakkeesta saat äänesi kuuluviin tai pois.

Chat laatikkoa painamalla eteesi avautuu automaattisesti keskustelu, johon voit kirjoittaa ja paina lähetä.

Kun kokous lopetetaan, painat nappia jossa lukee "leave zoom meeting".

Mitään ei tarvitse osata kuin lukea tekstejä ja painaa nappia.

Vierailija
38/39 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osittain olen pudonnut. Osaan käyttää monia juttuja kyllä oikein hyvin, mutta minullekin esim. Zoom on ihan vieras. En ole koskaan käyttänyt. Toistaiseksi vielä pärjään, mutta en varmaan kauan.😬

Ei zoom ole mitenkään hankala.

Ehkä jotkin viranomaisasioinnit saattaa olla.

Samaa mieltä. Zoomin perustoimintojen käytön oppii muutamassa minuutissa.

Vierailija
39/39 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan perusasiat mitta tekoälyä en tajua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi