Tunnetteko ihmisiä, jotka ovat pudonneet täysin digitaalisen kehityksen kelkasta?
Ärsyttää, että nykyään pidetään itsestään selvyytenä, että kaikki osaavat käyttää tietokonetta ja älypuhelinta, hoitavat pankkiasiat verkossa, ostavat ja myyvät verkkokaupoissa, chattaavat ja zoomaavat ilman mitään ongelmaa.
Suureksi osaksi toki näin, mutta itse tunnen esimerkiksi yhden seitsemänkymppisen, jolla on ikivanha kapulamallin matkapuhelin, eikä hän osaa lähettää sillä edes tekstiviestiä. Ei osaa käyttää tietokonetta, ei älypuhelinta, ei ymmärrä mitään somesta, verkkokaupoista. Puoliso hoitaa pankkiasiat.
Hiljattain tapasin koulutuksessa alle viisikymppisen naisen, jolle tietokoneen käyttäminen oli lähes tulkoon täysin vierasta. Käsitin, että hän käytti ensimmäistä kertaa elämässään Zoomia eikä osannut ollenkaan käyttää yleistä oppimisalustaa, joka meillä on käytössä koulutuksessa.
Tunnetteko te ihmisiä, jotka ovat pudonneet digitaalisen kehityksen kelkasta? En tarkoita nyt mitään ysikymppisiä mummuja, vaan esim. työikäisiä ihmisiä.
Kommentit (24)
Ihan olen pihalla nykymaailmassa!Eikä nykymaailma myöskään yhtään kiinnosta!
Olen työskennellyt vuosikymmenet lähestulkoon pelkästään näyttöpäätteen edessä. Silti, tai siitä johtuen ahdistun kaiken digitalisoitumisesta. Pystyisin elämään ja eläisinkin onnellisempaa elämää ilman tietoverkkoja analogisen ajan malliin.
Riippuu aivan valtavasti siitä, millä alalla työskentelet.
Jos olet ns. valkokaulustöissä eli toimistossa naputat konetta, niin todennäköisesti olet ihan hyvin kehityksen kelkassa mukana. Mutta itsekin tunnen esimerkiksi lähihoitajan, maatalouskoneiden korjaajan, suurtalouskeittiössä työskentelevän (välillä pitkiä aikoja työttömänä)... Ei heillä ole mitään ns. digiosaamista, en ole varma hoitavatko edes pankkiasiat itse vai hoitaako puoliso tai lapset.
Vierailija kirjoitti:
Ihan olen pihalla nykymaailmassa!Eikä nykymaailma myöskään yhtään kiinnosta!
Mulla sama.
Donald Trump taitaa olla näkyvin ja räikein esimerkki.
-winner-
Siis ulkomailla. Petteri Orpo on Suomen esimerkkitapaus ihmisestä, joka ei ymmärrä, muttei voi myöntääkään. Juoksee tekoälyn perässä kun oma ei vaan riitä.
-winner-
Minusta digitaalisen kehityksen kyydissä pysyminen ei tarkoita sitä, että osaisi käyttää kaikkia mahdollisia ohjelmia heti. Eihän kukaan osaa. Pointti on siinä, että sulla on valmiudet ja kiinnostus opetella. Itsekin käytin hiljattain Zoomia ensimmäistä kertaa, sillä töissä meillä on käytössä Teams. Ei ollut vaikea. Alussa vähän hakemista, mutta toisella käyttökerralla oli jo paljon helpompaa kuin ensimmäisellä. Ärsyttää vähän sellainen aikuisten ihmisten "en osaa, puoliso hoitaa" -asenne. Ihan normijärkiset ihmiset kumminkin oppisivat varmasti käyttämään. Kyllä seitsemänkymppisen pitäisi minusta osata esimerkiksi pankkiasiansa hoitaa itse.
Tunnen. Ainakin 200. Suomen eduskunta.
Itse asiassa tunnen pari IT-alan lahjakasta ihmistä, jotka eivät someta, eivät julkaise itsestään mitään nettiin, heillä on uudet hyvät laitteet mutteivät hyödynnä kaikkia niiden ominaisuuksia. Tekstailevat mieluiten perinteisesti eivätkä käytä whatsappia, eivät pidä Linkediniä jne.
Olen kysynyt miksi. Kuulemma tietoturvasyistä :)
Tunnen joitakin. Aina on ollut ihmisiä jotka eivät pärjää oikein minkään uuden asian kanssa tai eivät sopeudu. Tätä oli ollut jo vuosikymmeniä sitten jo ennen tietokoneita. Sellaista yhteiskuntaa ei ole koskaan ollut olemassa, jossa kaikki yksilöt olisivat kärryillä.
Nykyään ongelma saattaa olla astetta syvempi, mutta jos mietitään vaikka 60-vuotiasta joka ei muka osaa käyttää verkkopankkia, niin mitä hän on tehnyt viimeiset 30 vuotta kun tietokoneet yleistyivät vauhdill? Jos 30-vuotiaasta asti kieltäytyy sopeutumasta kehitykseen, niin ketä tästä voi syyttää?
No katotaanpas tätä hommaa.
Ainoastaa ääliöt pitää itsestäänselvyytenä. Ei kai ihminen voi osata sellasta, mitä ei ole tehnyt. Kaikki normaaliälyiset käsittää tuon.
Vierailija kirjoitti:
Osittain olen pudonnut. Osaan käyttää monia juttuja kyllä oikein hyvin, mutta minullekin esim. Zoom on ihan vieras. En ole koskaan käyttänyt. Toistaiseksi vielä pärjään, mutta en varmaan kauan.😬
Jos et ole käyttänyt, niin toihan on ihan normaalia
Vierailija kirjoitti:
Donald Trump taitaa olla näkyvin ja räikein esimerkki.
-winner-
En pitäisi kovaa meteliä tuosta. Heppu on toista kertaa amerikan presidentti, ja miljardööri.
Mitäs sulla muuten on ?
Vanha puhelin , älykin on mutten käytä .Pankkiasiat verkossa , joskus tilailin verkkokaupoista mutten enää . Ei somea ,tiktokia eikä muutakaan ja kaikki ihan hebreaa mitä ihmiset puhuu , scrollaa tai jotain . oon pudonnut kelkasta heti alkumetreillä. Nyt suomi viestien kanssa jään palveluiden ulkopuolelle paperipostini kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa tunnen pari IT-alan lahjakasta ihmistä, jotka eivät someta, eivät julkaise itsestään mitään nettiin, heillä on uudet hyvät laitteet mutteivät hyödynnä kaikkia niiden ominaisuuksia. Tekstailevat mieluiten perinteisesti eivätkä käytä whatsappia, eivät pidä Linkediniä jne.
Olen kysynyt miksi. Kuulemma tietoturvasyistä :)
Minäkään en julkaise itsestäni mitään nettiin siten, että kirjoitus on yhdistettävissä nimeeni ja naamaani. Mulla ei ole enää facebookkia, ei ole instaa eikä linkedinia.
Whatsapissa kyllä kirjoitan kavereille ja sukulaisille ja siellä lähetellään kuvia ym. mutta en lähetä kuvia itsestäni enkä perheestäni, vaan luontokuvia ym.
Mua ei löydy netistä ollenkaan nimihaulla, en ole löydettävissä netistä lainkaan. Koska en halua ja haluan suojella yksityisyyttäni. En myöskään osallistu kissanristiäisiin enkä suostu yhteisvalokuviin. Jos olen joskus vahingossa joutunut kuvaan, sanon, että kuvaani ei saa pistää someen.
Ööööh ihmisjoukot pihalla kaikesta öööh
Olen osittain ja olen kolmekymppinen. Toki opin jos jokin juttu on pakko hoitaa, mutta mua ei vaan yhtään kiinnosta tämä älylaiteaika. 2000-luvun alussa kasailin ja korjailin kaikkia laitteita ja koodasin ja varmaan jo ala-asteella olisin pärjännyt alan töissä. Nämä nykyvempeleet ja äpit ei kiinnosta yhtään.
Osittain olen pudonnut. Osaan käyttää monia juttuja kyllä oikein hyvin, mutta minullekin esim. Zoom on ihan vieras. En ole koskaan käyttänyt. Toistaiseksi vielä pärjään, mutta en varmaan kauan.😬