Siivoojan töitä osaa jokainen mutta siivousalalla Purran lausunto järkytti.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f51f34dd-8d7e-4f5d-b54b-67d94c1b9afd
Kyllä minä väitän että monikin työtön voisi tehdä tuota ja osaisi kyllä. Olen itse ollut siivoustyössä ja ole mies. Ei kukaan sanonut etten osaa.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Itse siivousalalla. Aina siis 100% varmuudella, kun tulee joku jolla ei ole kokemusta siivoustyöstä tai koulutusta alalle, ei osaa tehdä työtä kunnolla. Ja se asenne on aina se "kyllä mää osaan siivota". Alalla paljon esim. välivuosien viettäjiä. Luulevat, että se riittää, että vähän ottaa sieltä täältä :D
Jep. Ja aivan kaikilla mättää ergonomia. Siksihän sitä koulutuksessa jauhetaan kyllästymiseen saakka, ettei riko itseään. Se käy helposti ja nopeasti väärillä menetelmillä ja välineillä.
Vassujen mielestä maamut eivät selviydy siivoustyöstä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jokainen osaa toimiston lattian siivota. Ei siihen tarvita mitään erikoiskoulutusta.
Luuletko? Suurin osa nimenomaan ei osaa. Ja kyseessä ei ole yksi lattia, vaan esim. toimistoja voi olla jopa satoja. Työ on muutakin kuin yhden toimiston lattian siivoaminen. Se työmäärä ja kokonaisuus, minkä yksi siivooja pitää hallinnassa on valtava. Siihen ei pysty välttämättä edes siivousalan ammattilaiset.
Haha, tuosta tuli mieleen, kun kävin tekemässä keikkaa päiväkotiin. Ei mitään hajua työrytmistä eikä siitä, miten hitossa saa siivottua 7 osastoa ruokasaleineen ja kuraeteisineen niin, ettei 1) ole ihan poikki työpäivän jälkeen 2) ole lapsiryhmien jaloissa ja 3) mene ylitöiksi tai jätä hommia tekemättä. Ja mä olen siivonnut yli 20 v, sairaalassa. Aivan eri maailma.
Meidän firman testilabroihin pääsevät duunimaan vain ne siivoojat, joilla on SFS6002 suoritettuna. Mukavasti tuo vaatimus samalla karsii ns halpatuontisiivoojia, sillä vaikka ko tentti on aika simppeli, se vaatii hyviä hoksottomia ja keskimääräistä paremman suomen kielen osaamisen.
En minä tiedä siivoamisesta (esim. mikä kemikaali sopii mihinkin) yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä ymmärsin Purran tarkoittaneen sellaisia siivoustöitä joita ei nykyään kannata aitona palkkatyönä teettää.
Mainitsetko noista muutaman esimerkin?
Mulla oli koulusiivouksessa tuuraaja, joku lukioikäinen. Oli sitten lorautellut vähän pesuaineita. Pulpetit ja lattiat vaahtosivat, kun niitä pyyhki. Kiva ruveta noita sitten pelkällä vedellä huuhtelemaan pois sitä valtavaa pesuainekertymää. Siivouskeskuskin näytti siltä, että pommi olis räjähtänyt sinne. Ja vaikka mitä muuta.
Kyllä tuo Purra on yksinkertanen tapaus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vaikeaa on moppia heiluttaa ja imuroida pölyt. Paljonko tarvii olla älykkyysosamäärä?
Rappuja voi siivota ilman tutkintoakin, mutta leikkaussaliin harva haluaisi ummikon varsinkaan, jos on itse menossa siihen pöydälle.
Älä viitsi hysteroida. Ei satunnaista mamusiivoojaa tietenkään leikkaussaliin työnnetä siivoamaan. Pysytään nyt sentään realismisssa tässä tekaistussa vasemmistoälämölössä.
Muutama vuosi sitten oli Kunta-alan tuntityöntekijöiden ammattilehdessä sairaalasiivouksia tekevän naisen haastattelu. Hän kertoi, että kun siivous ulkoistettiin sairaalalta siivousfirmoille, sieltä tuli tuuraajiksi ihan ketä tahansa. Joillain ei ollut mitään kokemusta eikä he esimerkiksi edes tienneet, miksi siivousliinat on eri värisiä. Hänellä aika meni vahtimiseen ja neuvomiseen eikä itse ehtinyt tehdä työstään kuin osan. Joten kyllä, niitä osaamattomia laitetaan vaikka minne.
No olihan se edellisessä työpaikassa kiva huomata, että sillä samalla punaisella rätillä millä vessat puunattin, vedettiin tiskipöydät ja kaffihuoneen pöydät. Tekijänä selkeästi "muualta tullut" nuoriherra.
(jopa alalla koskaan duunimaton ymmärtää että eri tiloihin "värikoodataan" rätit...)
Vierailija kirjoitti:
No olihan se edellisessä työpaikassa kiva huomata, että sillä samalla punaisella rätillä millä vessat puunattin, vedettiin tiskipöydät ja kaffihuoneen pöydät. Tekijänä selkeästi "muualta tullut" nuoriherra.
(jopa alalla koskaan duunimaton ymmärtää että eri tiloihin "värikoodataan" rätit...)
mutta kun halvalla sai
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mutta kun halvalla sai
Varmasti. Ja pönttöpöpöt sai pikakyydin sapuskapisteille🤮
Niin koska paljastuisi, että sen tekee perehdytyksellä kuka vaan.
Pienempikin palkka riittää niin helposta hommasta.
Näkemäni siivoojat ovat vielä uskomattoman velton oloisia.
Löisin ne ripeydessä ja tarkkuudessa heittämällä, vaikka on jo ikää
Vierailija kirjoitti:
Suomeen tarvitaan ulkomaalaisia siivoojia koska ei suomalaiset osaa siivota. Purran ratkaisu onkin maahanmuuttajat joten ne tekee jatkossa siivoustyöt.
Suomalaiset eivät halua tehdä siivoustyötä koska sitä ei arvosta kukaan.
Osaan minäkin maksaa laskuni ja täyttää veroilmoituksen mutta ei se minusta kirjanpitäjää tee.
Jätetään nyt työt ihan omille ammattilaisilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomeen tarvitaan ulkomaalaisia siivoojia koska ei suomalaiset osaa siivota. Purran ratkaisu onkin maahanmuuttajat joten ne tekee jatkossa siivoustyöt.
Suomalaiset eivät halua tehdä siivoustyötä koska sitä ei arvosta kukaan.
Kokopäivätyö yhdessä pysyvässä työkohteessa kyllä kiinnostaa monia. Aamulla tunti siellä, päivällä tunti tuolla ja illalla tunti kolmannessa paikassa ei kiinnosta.
Olin lukioaikana kesätöissä siivoojana museossa, tavaratalossa ja hotellissa. Ei ollut rakettitiedettä, hyvin pärjäsin kun ensin kerrottiin mitä siivotaan ja millä välineillä.
Voihan valtiovarainministerinäkin toimia muu kuin taloustieteen ja rahoituksen asiantuntija. Esimerkiksi Purra.
Vierailija kirjoitti:
Voihan valtiovarainministerinäkin toimia muu kuin taloustieteen ja rahoituksen asiantuntija. Esimerkiksi Purra.
jälki sen näköistä, muuta ei osaa kuin ottaa velkaa ja nostaa veroja
Leikkaussali on muuten lopulta aika basic, tilana, vaikka nippeleitä ja muistettavaa on paljon. Spesiaalijuttuja löytyy vaikkapa labran puhdastiloista, obduktiosaleista tai seri-huoneesta, missä tutkitaan raiskatut. Onneksi osuu harvoin kohdalle. Psykiatrian erkkahuoneet ovat myös hauskoja siivottavia, eri tavalla.