Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siivoojan töitä osaa jokainen mutta siivousalalla Purran lausunto järkytti.

Vierailija
16.02.2026 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f51f34dd-8d7e-4f5d-b54b-67d94c1b9afd

Kyllä minä väitän että monikin työtön voisi tehdä tuota ja osaisi kyllä. Olen itse ollut siivoustyössä ja ole mies. Ei kukaan sanonut etten osaa.

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sitä ylimääräistä työtä kerta on, niin miksi ei luoda TYÖPAIKKOJA sitä tekemään? Ainiin, mutta silloinhan siitä pitäisi maksaa kunnon kuukausipalkka + kaikki muut työntekijämaksut ja sitähän ei Kokkarit halua.

Vierailija
42/83 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeesti sanottu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivousalan töitä on tosi monenlaisia. Osa vaatii paljon erikoisosaamista vaikka terveydenhuollon hygieniasta tai erilaisten koneiden käytöstä. Osassa taas pärjää aika pitkälle tavallisilla kotisiivoustaidoilla plus sillä että ymmärtää ja noudattaa annettuja ohjeita. Eihän jokainen yksittäinen siivooja esim itse valitse kullekin pinnalle käytettävää pesuainetta jostain laajasta valikoimasta, vaan käytännössä esimies tms tilaa oikeanlaiset aineet ja neuvoo, miten niitä laimennetaan. (On kyllä hämmentävän yleistä, että laimennusohjeita ei noudateta!)

Kaikkia erilaisia siivoustöitä ja kohteita kuitenkin yhdistää se, että ne ovat ihan oikeaa työtä, josta kuuluu maksaa palkkaa. Se, kuinka moni osaisi tehdä työn tai onko se helppoa, ei ole kriteeri sille, pitääkö siitä maksaa palkkaa. Kun joku siihen aikaansa käyttää, niin siitä pitää saada asiallinen korvaus.

Vierailija
44/83 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan siivota mutta ei minua silti palkata töihin.

Vierailija
45/83 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaan siivota mutta ei minua silti palkata töihin.

Entä jos menisit ilmaiseksi. Saattaisit päästäkin?

Ainiin. Mutta kohtahan joudutkin.

Vierailija
46/83 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten vaikeaa on moppia heiluttaa ja imuroida pölyt. Paljonko tarvii olla älykkyysosamäärä?

Rappuja voi siivota ilman tutkintoakin, mutta leikkaussaliin harva haluaisi ummikon varsinkaan, jos on itse menossa siihen pöydälle. 

Vierailija
47/83 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jokainen osaa toimiston lattian siivota. Ei siihen tarvita mitään erikoiskoulutusta.

Vierailija
48/83 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin juuri tänään somatiikalta neuvomassa psykiatrian kollegoita eristyssiivousten kanssa. Ei ole ihan yksinkertaista sekään, kun toimintaympäristöt ovat niin erilaiset ja osin epidemioihin täysin soveltumattomat. Siinä saa ammattilainenkin miettiä hetken. Keuhkoilla temutaan tälläkin hetkellä kolmen erilaisen maskin kanssa. Kivaa tämä kevättalvi aina. 😄

Vierailija
49/83 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esim. laitossiivous ja leikkaussalisiivous ym. vaatii vähän muutakin kuin pelkkää mopin heiluttamista.

Noi on kuriositeetti alalla. Todellisuudessa alalla riittää kun jaksaa tehdä fyysistä työtä.

Ammattitutkinto tai sitoutumist  oppisopimukseen kysellään nykyään, jos aiot tehdä pidempään kuin kesätuurauksen. Kielitaitovaatimus B2. T sairaalahuoltaja/esh, ja 800 kollegaa samalla hva:lla

Vierailija
50/83 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haravoimaan ei pääse kuka tahansa. Sekin vaatii koulutuksen. En oikein ymmärrä mihin voisin päästä töihin kun kaksi tutkintoakin ja silti en saa edes haravointihommia.

Vierailija
51/83 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jokainen osaa toimiston lattian siivota. Ei siihen tarvita mitään erikoiskoulutusta.

Laitoshuoltajan ammattitutkinto

Vierailija
52/83 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös joku tuollainen "osaava" siivoaja rikkonut miljoonan maksaneen mangneettikuvaus laitteen jossain sairaalassa.

Vierailija
53/83 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, sellaiset työntekoa aliarvioivat ja halveksivat kommentit ovat tyypillisiä koko ikänsä loisineelle fas-vauvalle. 

Purra on Suomen pahin loinen 😡 Veronmaksajien rahoilla istuu tekemässä pelkästään huonoja päätöksiä Suomen kannalta. 

Vierailija
54/83 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös joku tuollainen "osaava" siivoaja rikkonut miljoonan maksaneen mangneettikuvaus laitteen jossain sairaalassa.

Turuus. Meillä toisaalla pelästyttiin niin perkeleesti, että pari viikkoa magneetti-insidentin jälkeen tuli tuo kielitaitovaatimus, ihan sattumalta tietty. Tuhat riski-ilmoitusta miten sattuu jaetuista ruoista ei koskaan auttanut, euroissa mitattavat vahingot ratkaisivat. Nyt on pahin kaaos enää paha kaaos.

Vierailija
55/83 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa öyhötys. Tanskan malli on osoittautunut hyväksi. Maahanmuuttajanaisiakin on näin saatu pois keittiövankeudestaan tekemään jotakin ja samalla oppimaan kieltä ja kotoutumaan Tanskaan. Tuntevat olonsa arvostetuksi, kun kokevat saavansa rahan palkaksi. Mikä tässä on väärin?

Vierailija
56/83 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin Purra sanoi "menkää töihin", sitten halveksii itsensä työllistäviä, välttämätöntä työtä tekeviä siivoojia. 

Vierailija
57/83 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten vaikeaa on moppia heiluttaa ja imuroida pölyt. Paljonko tarvii olla älykkyysosamäärä?

Rappuja voi siivota ilman tutkintoakin, mutta leikkaussaliin harva haluaisi ummikon varsinkaan, jos on itse menossa siihen pöydälle. 

Älä viitsi hysteroida. Ei satunnaista mamusiivoojaa tietenkään leikkaussaliin työnnetä siivoamaan. Pysytään nyt sentään realismisssa tässä tekaistussa vasemmistoälämölössä.

Vierailija
58/83 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse siivousalalla. Aina siis 100% varmuudella, kun tulee joku jolla ei ole kokemusta siivoustyöstä tai koulutusta alalle, ei osaa tehdä työtä kunnolla. Ja se asenne on aina se "kyllä mää osaan siivota".  Alalla paljon esim. välivuosien viettäjiä. Luulevat, että se riittää, että vähän ottaa sieltä täältä :D

Vierailija
59/83 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin Purra sanoi "menkää töihin", sitten halveksii itsensä työllistäviä, välttämätöntä työtä tekeviä siivoojia. 

Ei halveksi, vaan luetteli esimerkkejä Tanskan mallista. Tanskan malli on sikäläisten demareiden uudistus.

Vierailija
60/83 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko? Suurin osa nimenomaan ei osaa. Ja kyseessä ei ole yksi lattia, vaan esim. toimistoja voi olla jopa satoja. Työ on muutakin kuin yhden toimiston lattian siivoaminen. Se työmäärä ja kokonaisuus, minkä yksi siivooja pitää hallinnassa on valtava. Siihen ei pysty välttämättä edes siivousalan ammattilaiset. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme