Voiko ahdistuksesta, masennuksesta, sosiaalisten tilanteiden pelosta ja estyneenestä persoonasta parantua enää 33-vuotiaana?
Kommentit (22)
No kaikki kai lienee mahdollista, mutta epäilen vahvasti että ei voi.
voi varmasti mutta vaatii radikaaleja toimenpiteitä joita ei välttämättä aiemmin edes ole tullut ajatelleeksi
Olen n.10 vuotta vanhempi kuin Ap, ja voin sanoa että VOI.
Minua auttoi aikanaan pikku hiljaa tapahtuva "siedättäminen", eli hakeuduin tarkoituksella tilanteisiin jotka tuottivat oireita, mutta pyrin toteuttamaan sen siten että tiesin pystyväni poistumaan tilanteesta tarvittaessa. Ajan mittaan oireet alkoivat hellittämään.
Kaikkea hyvää elämääsi Ap
Kyllä voi. Se on opettelua; kehitä itsellesi teflonpinta ja elämä on helppoa!
Muista, että meillä kullakin on vain yksi elämä. Elä se jonka sait!!!
Kaikki nuo on omasta asenteesta kiinni, ei mitään sairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Minua auttoi aikanaan pikku hiljaa tapahtuva "siedättäminen", eli hakeuduin tarkoituksella tilanteisiin jotka tuottivat oireita, mutta pyrin toteuttamaan sen siten että tiesin pystyväni poistumaan tilanteesta tarvittaessa. Ajan mittaan oireet alkoivat hellittämään.
Eli myönnät että siedätyshoito on kuitenkin se mikä toimii eikä lääkkeet yms?
Voi olla, ettei täysin pysty parantumaan kaikista noista, mutta voi oppia elämään niiden kanssa.
Mä olen teini-ikäisestä asti kärsinyt yleisestä ahdistuneisuushäiriöstä, paniikkikohtauksista ja pakkoajatuksista, mutta olen ihan tietoisesti valinnut alan, missä joudun menemään ahdistusta, pakkoajatuksia ja paniikkioireita kohti, koska tiedän, että ne loppujen lopuksi ovat vain ajatuksia. Pahimpaan ahdistus ajanjaksoon otan lääkityksen käyttöön, mutta muuten siedätän itseäni. En tule koskaan pääsemään näistä fiiliksistä eroon, mutta en suostu myöskään invalidisoitimaan näiden kanssa.
Mulla on nuo kaikki enkä ole parantunut, luovutin 5-kymppisenä. Mutta ei kai se mahdotonta ole.
Terapia auttaa. Estyneestä persoonallisuudesta ei varmaan kokonaan pääse eroon, mutta sen vaikutuksia voi lieventää. Nuo muut ovat mielestäni enemmän sen seurauksia (itselläni myös estynyt persoonallisuus, jota hoidatin terapiassa hyvällä menestyksellä.)
Itse ajattelen ettei voi parantua, mutta niiden kanssa voi oppia elämään. Minulla on lääkitys ahdistukseen ja olen käynyt psykoterapian.
Minulla alkoi ahdistus ja pelot ylä-asteella, nyt olen 39 vuotias. Olen opiskellut ja ollut työelämässä aina. Helppoa ei ole aina, mutta olen päättänyt, että nämä sairaudet ei määrittele minun elämää.
Varmasti oireita voi ainakin vähentää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli myönnät että siedätyshoito on kuitenkin se mikä toimii eikä lääkkeet yms?
En ole koskaan käyttänyt mitään lääkitystä oireisiini, joku toinen ehkä tarvitsee, en voi vastata kuin itseni puolesta.
Minulla oireilu puhkesi jo ala-asteella joten olen elänyt tämän ongelman kanssa lähes koko ikäni. Ammattini valitsin aikoinaan siten, että se ei stimuloi oireitani. Työ ei siis ole ollut minulle ongelmana, vaan vapaa-aika ja muu elämä.
Mä oon 61 ja kärsin yhä.