Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivin säästäväisyys hämmästyttää kaksio viiden lapsen kanssa, pesut uimahallissa, viikon ruoat 100 eurolla

Vierailija
16.02.2026 |

Päivi Rantanen, 38, sai taloutensa kuntoon velkakierteen jälkeen. Nyt hän asuu lastensa kanssa omassa, kaksion kokoisessa omakotitalossa järven rannalla. Hyvä taloudellinen tilanne on sitkeän päättäväisyyden ja säästäväisyyden tulo.

Kymmenen vuotta sitten Päivi Rantanen, 38, kamppaili velkakierteessä. Pikavippejä ja lainoja oli kertynyt 30 tuhannen edestä. Eräpäiväänsä lähestyvät laskut herättivät öisin kysymällä, milläs meidät maksat.

Tänään hän istuu omakotitalonsa olohuoneessa ja katselee ulos jäätyneelle järvelle, valkoiseen kaukaisuuteen. Rantakoivut roikuttavat paljaita oksiaan 29 asteen pakkasessa.

Sellainen maisema Päivin silmien edessä tätä nykyä levittäytyy. Se on toista kuin velkakierteen aikaisen kodin, Lahden keskustassa sijaitsevan kerrostaloasunnon tarjoama maisema.

Haastattelun alkaessa Päivi on juuri käynyt ruokaostoksilla, kuljettanut kaksi kestokassillista ruokatarvikkeita rattailla lähikaupasta, joka sijaistee kahden kilometrin päässä.

https://anna.fi/ihmiset/talous/paivi-rantanen

Kommentit (200)

Vierailija
41/200 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisi lasta?

6 lasta.

Onko lapsetkin hankittu lapsilisien maksimoimiseksi, sitten pakottaa lapset elämään askeettisesti minibudjetilla, kun käyttää lisät omiin sijoituksiin ym.?

Vierailija
42/200 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä somettaja elää omaan makuun liian askeettisesti. Se että kotona ei juuri peseydytä, vaatteita on lapsillakin pari vaatekertaa per hlö ja nekin kuvissa usein likaisia, ruuat hyvin yksitoikkoisia jne ei kerää multa ymmärrystä.

Ristiriita Päivin hehkuttamien jättitulojen (usein mainostaa että tulot luokkaa 10k/kk) ja heidän elämäntyylin välillä on iso ja jotenkin tulee epäterve vaikutelma. En tarkoita että pitäisi alkaa ökyillä mutta tuntuu että nyt lasten elämä on hyvin kurjistettua ja suurperheen jääkaapissa on useimmiten käytännössä pelkkä valo.

Miten yrittäjä voi saada sosiaalitukia? Jatkuvasti ollut juttua somessa miten pelkkä instatili johon lisää kuvia harrastuksesta katkaisee sosiaalituet. Pahimmillaan peri ään takaisin tukia. 

Lapsilisät ei ole tul

Tuleeko viidestä lapsesta lapsilisiä vuodessa 42 tuhatta? Jos tulee niin ehkä niitä pitää laskea 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/200 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt enää antako tälle huomiota...

Vierailija
44/200 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuat saa kyllä halvemmallakin. 

Vierailija
45/200 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä somettaja elää omaan makuun liian askeettisesti. Se että kotona ei juuri peseydytä, vaatteita on lapsillakin pari vaatekertaa per hlö ja nekin kuvissa usein likaisia, ruuat hyvin yksitoikkoisia jne ei kerää multa ymmärrystä.

Ristiriita Päivin hehkuttamien jättitulojen (usein mainostaa että tulot luokkaa 10k/kk) ja heidän elämäntyylin välillä on iso ja jotenkin tulee epäterve vaikutelma. En tarkoita että pitäisi alkaa ökyillä mutta tuntuu että nyt lasten elämä on hyvin kurjistettua ja suurperheen jääkaapissa on useimmiten käytännössä pelkkä valo.

Aika vähän näyttää olevan mm kasviksia ruokana, ja melko huonolaatuista ruokaa tarjoaa muitenkin lapsilleen, tyyliin kinkkukiusausta ja uunimakkaraa tms. 

Ihan samoja ruokia tarjoaa mitä suurin osa suomalaisista perheistä. En itsekään söisi noin hiilaripitoista mutta terveiltähän nuo kaikki näyttää.

Vierailija
46/200 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä varten hän sitä rahaa säästää? Itse ainakin haluaisin tarjota lapsille normaalin lapsuuden ja terveellistä ruokaa enkä säästää rahoja johonkin tulevaisuuteen ja pakottaa lapsia elämään ankeudessa ja ahtaudessa oman ideologian takia.

Tätä mäkin ihmettelen. Mitä iloa on rahasta, jos ei sitä voi mihinkään käyttää??

Ei voi käyttää mihinkään? Remonttia tehty ja kohta alkaa vielä suurempi remontti. Lapset saa omat huoneet. Käyvät uimassa, leikkivät ulkona, matkustavat kylpylöissä ja laivallakin taisivat käydä. Teinit saa käyttörahaa ja menevät kesätöihin. Lapsilta ei puutu mitään, ihan normaalia lapsuutta elävät.

Vierailija
47/200 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järvenrannalla KUHMOISISSA.

Kyllä kai melkein kuka vaan saa ostettua rempattavan omakotitalon jostain kuolevalta kylältä. 

Ja omassa talossa koko/neliöt eivät ole verrannolisia kerrostaloasuntoon, omissa tloissa on aina kaikkia kuisteja, ullakkoja, kellareita ym joita ei lasketa neliöihin ja on piharakennuksia ja talojen seinustoja joissa voi pitää rattaita ja pulkkia ja autonrenkaita ja vaikka mitä.

Ihan vain kun tuossa hehkutettiin tuota "kaksiossa lasten kanssa".

Vierailija
48/200 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä varten hän sitä rahaa säästää? Itse ainakin haluaisin tarjota lapsille normaalin lapsuuden ja terveellistä ruokaa enkä säästää rahoja johonkin tulevaisuuteen ja pakottaa lapsia elämään ankeudessa ja ahtaudessa oman ideologian takia.

Kaksi sijoitusasuntoa ja lapsilla pari paitaa per naama ja laadutonta ruokaa vähäisiä määriä? Jotenkin julman kuuloista. Olen itse yh ja tein niin päin, että "söimme" mun säästöt, jotta lapsilla olisi mukava lapsuus. Tein osa-aikatöitä, että saisin olla mahdollisimman paljon lasten kanssa. Ei kukaan mun blogeja kyllä lukiskaan, jos sellaisia kirjoittaisin. Liian tavallista elämää; jossa pyrkimys oli, että lapset kokee olevansa tasa-arvoisia kahden vanhemman perheiden lasten kanssa. Oli hyvät ruoat, nättejä vaatteita ja harrastuksia. Suihkussa sai käydä niin paljon kuin halusi ja silti pääsi uimahalliin.

No Päivi voi elää ylellisesti sitten kun lapset on maailmalla ja minä taas köyhemmin. Siinä se ero on.

Vierailija
49/200 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

hämmästyttää ainoastaan valehtelun määrä tässä naisessa

Vierailija
50/200 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi sijoitusasuntoa ja lapsilla pari paitaa per naama ja laadutonta ruokaa vähäisiä määriä? Jotenkin julman kuuloista. Olen itse yh ja tein niin päin, että "söimme" mun säästöt, jotta lapsilla olisi mukava lapsuus. Tein osa-aikatöitä, että saisin olla mahdollisimman paljon lasten kanssa. Ei kukaan mun blogeja kyllä lukiskaan, jos sellaisia kirjoittaisin. Liian tavallista elämää; jossa pyrkimys oli, että lapset kokee olevansa tasa-arvoisia kahden vanhemman perheiden lasten kanssa. Oli hyvät ruoat, nättejä vaatteita ja harrastuksia. Suihkussa sai käydä niin paljon kuin halusi ja silti pääsi uimahalliin.

No Päivi

Laadutonta ruokaa? Vähäisiä määriä? Kylä mä ainakin oon nähnyt että tekee ihan tavallista ruokaa, kasvispihvejä, muusia, keittoja yms. Toki välillä herkutellaan niinkuin jokaisessa perheessä. 
Kyllä nyt taas hermo kiristää mammoilla päätä vähän liikaa kun tarvii normaalia perhettä lynkata 

Vierailija
51/200 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastihan nuo käy vaan sunnuntaina uimahallissa. Naisella 120000e tulot ja silti lapset saa ilmaisen kokopäivähoidon. Ovat hoidossa siksi että päivi säästää ruoassa, lapset ei saa aamupalaa eikä päivällistä kotona. Ero on vain tukien takia. Eivät todellakaan elä normi lapsiperheen elämää vaan lapset laitetaan jo klo 18 nukkumaan. Teini ulkoistettu ikivanhaan mökkiin asumaan.

Vierailija
52/200 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä mäkin ihmettelen. Mitä iloa on rahasta, jos ei sitä voi mihinkään käyttää??

Tarviiko sitä käyttää turhuuksiin

Vierailija
53/200 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uimahallikäynti maksaa kyllä reilusti enemmän kuin peseytyminen kotona.

Jep.. Ei tuossa kyllä mitään säästöä tullut ja aika kauheaa miettiä että kävis vaan kerran viikossa suihkussa.. Vai kuinka monta kertaa nää siellä kävi,. 

Uimahallikäynnin lusäksi pikasuihkut. Niihän jutussa luki. Kai hän vertaa uimahallikäyntiä saunaan kotona. Eikös pienten lasten uimahalli ole puoli-ilmaista.

Vierailija
54/200 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarviiko sitä käyttää turhuuksiin

Turhuutta lasten vaatteet ja ruoka? Ei satasella viikossa syö tuollainen porukka paljoa eikä terveellisesti, vaikka joku yritti niin väittääkin, että oikein herkutellaan. Päivi, teini ja 4 pientä lasta satasella viikko. Eikä ole kivaa 16-vuotiaalle, että suihkussa ei juuri saa käydä.

Vierailija
55/200 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla lapsilla on ankea lapsuus! Reppanat.

Vierailija
56/200 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei hän siellä peseytyäkseen käy vaan uimisen ilosta. Jeesus teitä saivartelijoita ja tahallaan väärin ymmärtäjiä 😂

Jos tarkoituksena on säästää, niin kannattaa jättää tuollaiset turhat ilot pois. Liikkua voi ihan ilmaiseksi.

Ps. Artikkelin mukaan perhe käy kahdesti viikossa uimahallissa peseytymässä

Tarkka lainaus "Perhe esimerkiksi käy kahdesti viikossa uimahallissa peseytymässä. Kotona otetaan vain lyhyitä suihkuja, eikä lämminvesivaraajaa paljon tarvita." Eli  ottavat lyhyitä suihkuja uimahallin lisäksi kotona kyllä, mutta säästävät siinä kun varaajaa ei tarvitse käyttää. 

Vierailija
57/200 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei hän siellä peseytyäkseen käy vaan uimisen ilosta. Jeesus teitä saivartelijoita ja tahallaan väärin ymmärtäjiä 😂

Jos tarkoituksena on säästää, niin kannattaa jättää tuollaiset turhat ilot pois. Liikkua voi ihan ilmaiseksi.

Ps. Artikkelin mukaan perhe käy kahdesti viikossa uimahallissa peseytymässä

Tarkka lainaus "Perhe esimerkiksi käy kahdesti viikossa uimahallissa peseytymässä. Kotona otetaan vain lyhyitä suihkuja, eikä lämminvesivaraajaa paljon tarvita." Eli  ottavat lyhyitä suihkuja uimahallin lisäksi kotona kyllä, mutta säästävät siinä kun varaajaa ei tarvitse käyttää. 

Edelleen käyvät vain sunnuntaina uimassa. Lämminvesivaraaja meni rikki eikä sitä ole korjattu rahanpuutteen takia joten siksi eivät voi sitä käyttää.

Vierailija
58/200 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea ymmärtää tätä vaurastumisen hehkutusta, kun muija esim. sai omaan asuntoon asumistukea vaikka sillä oli jo sijoitusasunto. 

Lasten isä varmaan oli eri osoitteessa kirjoilla, jotta sai yh-korotukset lapsilisiin ym. Oli kuitenkin koko ajan kuvioissa ja viikonloppuja viettämässä jne. 

Jutussa lukee, että lapset ovat isän kanssa viikonloppuisin. Pienet lapset, ei autoa - kätevää, että mies tulee kotiin lasten luo.Ja ongan siinä pihapiirissä se toinen talo, jossa teinikin asuu.

Vierailija
59/200 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei peseytymiseen lämminvesivaraajaa edes tarvita.

Vierailija
60/200 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evvk. Jokainen eläköön miten haluaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi