Ostin ystävälleni laskiaispullan, hän söi vain "kannen" ja heitti loput roskikseen.
Kävin ystäväni luona - hänen kutsustaan - aamupäiväkahvilla. Menomatkalla kävin kaupasta ostamassa rasian, jossa on kaksi laskiaispullaa. Siinä sitten juotiin kahvia ja juteltiin. Olin todella hämmentynyt kun ystäväni söi laskiaispullastaan vaan pelkän "kannen" ja sitten kun kahvittelutilanne oli ohi, viskasi hän loput pullasta roskiin lautasliinojen mukana. Omasta mielestäni juuri hillo ja kermavaahto ovat pullan kruunu. Olisiko ollut kohteliasta tarjota loput pullasta vaikka minulle? Pikkuisen harmitti. Eivät ihan ilmaisia ole.
Kommentit (161)
Se joka kutsuu, tarjoaa pullan jos tarjoaa. Tiedän että moni on loukkaantunut kun minulla ei ole ikinä kahvipullaa ja kun menen vieraisille: en halua muuta kuin kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Argh, maailma on sen koommin muuttunut, mutta tästä hiton tuliaiskukttuurista pidetään krampin omaisesti kiinni. Hiton ongelmallinen tapa sekä saajalle ja antajalle.
Vanhemman saapumiserän ongelma. Ei me nuoret aikuiset viedä toisten kotiin roinaa, jota ei ole pyydetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hänellä on esimerkiksi joku painonhallintaprojekti menossa? Tuntuu aika oudolta ajatukselta, että olisi velvoitettu syömään kaiken, mitä joku muu pyytämättä ostaa.
Ei kai se yksi pulla olisi kokonaisuutta mitenkään rikkonut tai siihen vaikuttanut?
Kyllä se esimerkiksi pahassa sokerikoukussa olevalla voi vaikuttaa. Olen aika järkyttynyt siitä, että ilmeisesti porukan mielestä ihmisen pitää toisen vuoksi syödä jotain sellaista, mitä ei halua, ja joka voi olla jopa hyvinkin vahingollista. Eikä kenenkään tarvitse tällaisia asioita itsestään ruveta avaamaan, jos ei halua.
Laskiaispulla ei ole vahingollista muille kuin keliaakikoille ja diabeetikoille, ja allergisille. Kermatkin taitavat olla laktoo
diabeetikko saa syödä satunnaisia leivonnaisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei syö pullaa edes laskiaispullaa, minun isäni ei syönyt ikinä pullaa ja tunnen muitakin jotka eivät syö. Olisit ostanut kotimatkalla ne pullat, ei muutenkaan kävisi mielessä viedä pullaa kun menen kylään
Kahvileivät ovat tunnettu tuliainen kautta aikain. oot sää outo
Olisiko aika luopua jo tavasta joka ei aiheuta kuin paskaa fiilistä?
Mitä valitat. pösilö? Laskiaispullat on perseestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei syö pullaa edes laskiaispullaa, minun isäni ei syönyt ikinä pullaa ja tunnen muitakin jotka eivät syö. Olisit ostanut kotimatkalla ne pullat, ei muutenkaan kävisi mielessä viedä pullaa kun menen kylään
Pula-ajan tapa, viedään tuliaisia sen arvosta mitä itse arvellaan syötävän. Ei oikein enää sovi kulttuuriin kun kodit ja kaapit pursuaa herkkuja, yms.
Olisi ollut parempi, että hän olisi sanonut ettei välitä pullasta, ja antaa se ap:lle.
Tosin myös voi olla sellainen tilanne, että häntä tympi koko pullan tuonti. Itse en välitä makeasta enkä myöskään pullasta, joka on vain valkoista vehnäjauhomössöä. No, kun kutsun ystäviä kylään, ja sanon älkää tuoko mitään (minulla on kyllä heille tarjottavaa), he tuovat silti makeita tuomisia. Sitten kukaan ei jaksa syödä niitä kaikkia ja ne jäävät minulle ja heitän roskiin.
Samat ihmiset ovat aina ihmeissään, kun tilanteissa kodin ulkopuolella skippaan jälkiruuan tai kahvipullan. Vuodesta toiseen sama juttu, aina he yllättyvät uudelleen, etkö muka halua tätä herkkua. Onko se oikeasti niin vaikeaa muistaa? Pieni porukka kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Se joka kutsuu, tarjoaa pullan jos tarjoaa. Tiedän että moni on loukkaantunut kun minulla ei ole ikinä kahvipullaa ja kun menen vieraisille: en halua muuta kuin kahvia.
Mulla ei ole edes kahvinkeitintä, eikä ole kukaan loukkaantunut kun en ole tarjonnut edes kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa olisi, jos mun pitäisi syödä pullaa, josta en tykkää, vain sen takia, että joku sitä väkisin tuo. Jos vie syötäviä tuliaisia, kannattaa tietää toisen maku ja nykyään myös monekirjavat ruoka-ainerajoitteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hänellä on esimerkiksi joku painonhallintaprojekti menossa? Tuntuu aika oudolta ajatukselta, että olisi velvoitettu syömään kaiken, mitä joku muu pyytämättä ostaa.
Ei kai se yksi pulla olisi kokonaisuutta mitenkään rikkonut tai siihen vaikuttanut?
No ei ehkä yksi pulla, mutta jos näitä yksiä pullia on harva se päivä tarjolla, niin varmasti vaikuttaa.
Meillä ainakin on töissä lähes joka päivä jotain makeaa tarjolla ja jos viikonloppuna käydään omilla tai miehen vanhemmilla, niin pöydät notkuu makeaa. Jos joka kerta ajattelee, että ei se yksi pulla kokonaisuutta riko, niin siinä ei huijaa ketään muuta kuin itseään.
Pääsin kerran palstalle. 😂 Kaveri toi keksipaketin ja pistin sen kaappiin. Ymmärtäisin, jos hän olisi joutunut kuivin suin istumaan, mutta tarjolla oli kahvit, kakut, keksit, yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se esimerkiksi pahassa sokerikoukussa olevalla voi vaikuttaa. Olen aika järkyttynyt siitä, että ilmeisesti porukan mielestä ihmisen pitää toisen vuoksi syödä jotain sellaista, mitä ei halua, ja joka voi olla jopa hyvinkin vahingollista. Eikä kenenkään tarvitse tällaisia asioita itsestään ruveta avaamaan, jos ei halua.
Laskiaispulla ei ole vahingollista muille kuin keliaakikoille ja diabee
Diabeetikko ehkå haluaa tulla toimeen vähemmällä insuliinilla tai säästää päivän sokerinsa johonkin muuhun kuin sinun päättämääsi tilanteeseen. Se että diabeetikko voi, ei tarkoita että hänen pitää tai että se olisi hyväksi.
Ehkä hän oli kuin minä: en pidä laskiaispullista enkä syö niitä koskaan. Ehkä hän söi sen kannen kohteliaisuudesta. Mutta samaa mieltä siitä, että olisi voinut kieltäytyä, koska ne ovat kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo tapa tuoda toisten kotiin kahvileipää kun toinen on varmaan sen kahvipöydän laittanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskiaispulla ei ole vahingollista muille kuin keliaakikoille ja diabeetikoille, ja allergisille. Kermatkin taitavat olla laktoo
Ja reumaatikoille.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hän oli kuin minä: en pidä laskiaispullista enkä syö niitä koskaan. Ehkä hän söi sen kannen kohteliaisuudesta. Mutta samaa mieltä siitä, että olisi voinut kieltäytyä, koska ne ovat kalliita.
Älä osta tuliaisia jos perse ei kestä. Antamalla pullat luovut siitä mitä niille sen jälkeen tapahtuu.
Yritätkö lihottaa kaveria? Tehdä hänestä samanlaisen läskin kuin itse olet?
Ettei vaan sairasta diapetes sairautta eikä voi syödä !!! Mutta jos jo dieetillä ei voi syödä . Ja moni laihduttaa näin keväällä kesäkuntoon. Toisaalta taas jos ystävä onkin eri uskontoa jotka vihaa kaikkea kristittyihin liittyvää. ( Palmu on puu missä kasvaa monia erilaisia hedelmiä joista tehdään erilaisia juomia ja öljyjä ). Kookos on yksi tuote kookosmaito ja jauheet. Öljyt. Niitä on monia eri lajeja. Kookopähkinöitä on eri värisiä ja makuisia . Samoin erilaiset leipomot tuottaa erilaisia laskiais pullia ja niiden laatu vaihtelee. Toisissa on manteleita toisissa hilloa tai hyytelöä. Itsetehty pulla tehdään maitoon ja voihin. Teolliset tehdään monin eri tavoin. Kasvisöljyjä on erilaisia . Etiketissä lukee mitä on käytetty. Lyhyen ajan sisällä syötäviin ei kannata lisätä säilöntä aineita. Ihan tavallisen pullan päälle voi itsekin laittaa hilloa tai voita. Kuten kermavaahtoa vaikka lätyille tai pullaan. Laskiainen elikkä laskeutua / valmistautua on oikeasti tiistain pullapäivä. Lasten pulkkamäki päivä.
Jos kyse ystävästä, niin kai kysyit miksi heitti roskikseen eikä antanut vaikka sinulle.