Kun perheen arki pyörii vain yhden ihmisen (perhen isi & mies) ehdoilla
Perheenäitinä minä valmistan päivittäin ruoan, mutta mieheni elämäntavat tekevät koko perheen arjesta yhä vaikeampaa ylläpitää normaalina ja terveellisenä. Hän syö hyvin vähän, ei liiku juuri lainkaan, eikä osallistu kotitöihin. Suurin ongelma on se, että hänen ruoka-aikansa määräytyvät täysin hänen oman biologisen kellonsa mukaan hän syö vain, kun on nälkä, ja silloin kun hän haluaa, eikä hänen päivärytminsä noudata mitään logiikkaa. Joskus hän syö ensimmäisen ateriansa vasta puolenyön aikaan tai keskellä yötä, kun muut jo olisivat levossa.
Koska minä olen kotona se, joka valmistaa ruoan, joudun jatkuvasti sopeutumaan hänen aikatauluunsa. Hän syö milloin haluaa, ja sen vuoksi koko perheen ruokailut venyvät ja siirtyvät hänen tahtonsa mukaan.
Minä ja poikani kuitenkin joudumme nousemaan aikaisin ja menemään ajoissa nukkumaan, koska lapsella on koulu ja minulla omat työaikani. Mutta meidän täytyy usein odottaa häntä, jotta emme häiritsisi, mikä johtaa siihen, että:
joudumme olemaan nälkäisinä pitkään;
kun vihdoin syömme, syömme usein liikaa.
Onko kenelläkään ollut samanlaista kokemusta?
Kommentit (24)
Taidat olla läski.
Läski löytää aina muista syyn lihomiseensa.
Ymmärrän, että kun yrität syödä miehesi kanssa pieniä, hyvin mauttomia aterioita pitkin päivää hänen ruokahalunsa ja aktiivisuustasonsa mukaan, se ei riitä pitämään sinua jaksamassa kotitöitä ja ulkona käymistä, ja iltaisin nälkä voi olla hyvin epämiellyttävää.
Mun on tosi vaikea uskoa että yksikään perheenäiti olisi noin avuton. Tosiasiassa laittaisit ruian normaalin päivärytmin mukaan, te pojan kanssa söisitte yhtäaikaa ja mies saisi hoitaa omat syömisensä juuri niin kuin haluaa, tai olla syömättä. Mene vielä takaisin trollikouluun.
Mitä mä just luin? Syötte tietysti poikasi kanssa normaaleina ruoka-aikoina. Jos miehesi ei halua silloin osallistua, voi lämmittää itselleen ruokaa erikseen myöhemmin.
Entä jos yrittäisimme syödä sun ja poikasi aikataulujen mukaan? Olisiko sillä merkitystä?
Taas on sunnuntaina tylsää ja paskaprovoa pukkaa
0/5
Jos miehesi aikataulun noudattaminen ei toimi, on aika muuttaa asioita. Jos miehesi on täysin eri mieltä muutoksesta, voisitte harkita erilleen muuttamista.
On ihan ymmärrettävää, että haluaa syödä sen mukaan kuin itsellä nälkä tulee. Aikuisuuden parhaita puolia, että saa itse päättää! Jos aikataulusyistä joutuu syömään ennen kuin varsinaisesti olisi nälkä, vain siksi että myöhemmin ei olisi aikaa, niin onhan se aina vähän epämiellyttävä tilanne.
Asiaan on kuitenkin helppo ratkaisu. Kertaalleen valmistettua ruokaa voi aina laittaa jääkaappiin ja lämmittää uudestaan. Syötte pojan kanssa silloin kun teillä on hyvä aika, ja jos miehelle ei silloin maistu, hänen osuus jääkaappiin odottamaan. Perheen yhteisiä ruokailuja pidetään tietysti usein suositeltavana asiana, mutta ei sitä ole pakko ajaa kuin käärmettä pyssyyn, jos se ei ihmisten aikatauluihin ja ruokarytmeihin istu. Perheen yhteistä aikaa ja hyvää keskusteluyhteyttä voi olla muussakin tilanteessa kuin syödessä.
Et ole yksin. Mietin ennen, miksi olin ainoa joka lihoi, kun mieheni oli aina niin laiha, ja mietin, oliko se vain minun ongelmani. En ollut koskaan aiemmin ajatellut asiaa tuolta kannalta.
T.Perheäiti
Meillä on taloudessa neljä eri aikataulussa elävää. Minulla on päävastuu ruokinnasta. Laitan ruoan silloin kun minulle sopii ja muut elävät sen mukaan. Joko syövät kun ruoka on valmis ja tuore, lämmittävät myöhemmin tai tekevät itse ruokansa.
Hyvin harvoin ollaan kaikki yhtäaikaa kotona syömässä samaan aikaan juuri valmistettua ruokaa.
Tänäänkin minä olen syönyt jo kahdesti ja päivällinen on tekeytymässä. Mies ja kuopus ovat syöneet kerran. Esikoinen ei ole edes vielä herännyt.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mä just luin? Syötte tietysti poikasi kanssa normaaleina ruoka-aikoina. Jos miehesi ei halua silloin osallistua, voi lämmittää itselleen ruokaa erikseen myöhemmin.
Miehetkin voivat lämmittää omat ruokansa.
Miksi ihmeessä elätte miehen aikatalujen mukaan?Teet ruuat silloin kun on normaali ruoka-aika ja syötte pojan kanssa.Mies lämmittää jämät tai tekee omat ruokansa jos ei yhteinen ruoka-aika sovi.
Vierailija kirjoitti:
Et ole yksin. Mietin ennen, miksi olin ainoa joka lihoi, kun mieheni oli aina niin laiha, ja mietin, oliko se vain minun ongelmani. En ollut koskaan aiemmin ajatellut asiaa tuolta kannalta.
T.Perheäiti
Mieheni sanoi aina, että vaikka söimme samaa ruokavaliota, olin ainoa joka lihoi. Hän jopa ajatteli, että jos hän ei olisi kontrolloinut ruokavaliotamme, olisin lihonnut vielä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä elätte miehen aikatalujen mukaan?Teet ruuat silloin kun on normaali ruoka-aika ja syötte pojan kanssa.Mies lämmittää jämät tai tekee omat ruokansa jos ei yhteinen ruoka-aika sovi.
Siinä kaikki. Jos miehesi ei halua syödä tähteitä tai laittaa ruokaa sinulle, hänen ei ole pakko syödä niitä.
Wtf. Anna miehen puputtaa silloin kun haluaa ja tehdä itse ruokansa. Sinä ja poika syötte tietysti teille sopivan aikataulun mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Isi 🤮
Aina parempi kuin iskä. Hyi h.
Miehelläsi on asiat hyvin jos tuolla tavalla voi mennä että ei ole syömässä kokoajan. Sinun pitää tehdä ruoka lasten ja itsesi ehdoilla. Miehesi syö omana aikanaan.
Jos vanha malli ei toimi, kokeile uutta. Jos miehesi välittää sinusta ja pojastasi vielä vähänkin, hänen pitäisi suostua muutoksiin ja lakata keskittämästä elämäänsä hänen ympärilleen.
Oletko läski?