En enää jaksa eläkeikäistä äitiäni. Jatkuvasti pahantuulinen ilman mitään järkevää syytä.
Oikeasti kaiken saanut ja hyvässä asemassa oleva varakas ihminen, jolla ei pitäisi olla mitään valittamista. Silti nykyään koko ajan löytyy jotain valitettavaa ja kiihtyy ihan ihmeellisistä asioista nollasta sataan ihan yhtäkkiä. Passiivis-aggressiivinen, tiuskii ja kiukuttelee. Olen todella väsynyt yhteydenpitoon.
Kommentit (59)
Mun äiti on taas muuttunut vielä pelokkaammaksi/levottomaksi. Toisaalta hän on ollut tuollainen aiemminkin, mutta nyt jotenkin korostunut? Osaako joku sanoa, miksi? Hän ei halua käydä missään uusissa paikoissa jos kysyn. Ehdotin esim menoa yhteen tapahtumaan niin veti hirveät raivarit, ettei sinne nyt voi lähteä. Häntä ei saa minnekään terveystutkimuksiin yms. Hänellä pitäisi olla mielialalääkitys kunnossa.
Kenen äiti oli junassa sanoi että hän sairasti koronan oli kipeä 2 kuukautta sairaalassa ollut. Mutta istuu junassa tartuttama saa muita ilman maskia .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odottakaa, niin näette omalla kohdallanne, miten "kivaa" vanhana on.
Ei kai vanhuus tarkoita et kiukuttelee? Katso vaikka tiktokissa se ihana hyväntuulinen 98-v mummeli joka vaan kutoo ja hymyilee
Täälläkin vanhempiensa haukkujat ja äitiään vihaavat voivat muualla olla auringonpaisteita ja kuvissa niin kaunis hymy.
Näkisitte mitä teidän vanhemmat on . Istuu yksin tuolla virastojen penkeissä ette auta yhtään .
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti on taas muuttunut vielä pelokkaammaksi/levottomaksi. Toisaalta hän on ollut tuollainen aiemminkin, mutta nyt jotenkin korostunut? Osaako joku sanoa, miksi? Hän ei halua käydä missään uusissa paikoissa jos kysyn. Ehdotin esim menoa yhteen tapahtumaan niin veti hirveät raivarit, ettei sinne nyt voi lähteä. Häntä ei saa minnekään terveystutkimuksiin yms. Hänellä pitäisi olla mielialalääkitys kunnossa.
Muistisairaus.
Äidilläni on todettu orastava alzheimer ja psykoosi. Kuulee ääniä, joita kukaan muu ei kuule, eikä aiheuta. On aggressiivinen ääniä kuultuaan ja öitä valvottuaan. Onneksi sai psykoosiin lääkkeet, välillä epäiltiin niiden aiheuttavan kaatuilua ja liikuntakyvyn heikentymistä. Lääkitystä kevennettiin. Jälkikäteen selvisi, että liikuntakyky heikkeni ja aiheutti kaatuilua, koska äitini jätti ruokailuja väliin. Nyt lääkitys on taas vahvempi, mutta silti jää öitä nukkumatta kuviteltujen äänten takia. Olen äitini luvalla äänittänyt kaksi yötä, ja ainoa äänen lähde oli hän itse. Psykoosin takia ei usko minua, "koska eihän hän hullu ole."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistisairaus.
Toi mua pelottaakin, mutta en tiedä voinko tehdä mitään? Äitini ei lähde minnekään terveystutkimuksiin, toisaalta en tiedä onko tuo hänen normaalia luonne
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodet.
Harvemmin enää eläkeikäisellä.
Minun äiti käyttäytyi myös tosi ilkeästi minua kohtaan, ja pitkään. Ohitin ensin kaiken. Kun isäni kuoli, alkoi sellainen ryöpytys minua ja siskoani kohtaan, että oksat pois. Totesin silloin, että äidilläni on alkanut muistisairaus, koska luonne on niin muuttunut. Oli harhoja, unohteli juttuja, oli ilkeä, jopa aggressiivinen ja suorastaan vainosi minua ja siskoani.
Mutta katkaisin välit, Emme jääneet haukuttaviksi.
Ja puolen vuoden päästä kuulimme, että kotihoito käy äidillämme monesti päivässä ja vuoden kuluttua oli jo palvelutalossa, diagnosoitu Alzheimerin tauti, joka muhinut jo pidempään.
Kirjoittaja toteaa, että äidillään oli muistisairaus, mutta silti syyllistää sairasta äitiään harhoista ja ilkeydestä. Nehän ovat sairauden oireita.
Vaikea uskoa, että tämän kirjoittaja olisi muistisairaita hoitava sairaanhoitaja. Sääliksi käy hänen potilaitaan,jos hän kohtelee heitä yhtä tylysti kuin sairasta äitiään.
Ja perukirjoituksessa ei tosiaankaan jaeta mitään vaan luetteloidaan vainajan varat, velat ja omaisuus ja luetaan mahdollinen testamentti. Miksi kirjoitat tällaista epätotta tekstiä?
No jos yhtään lohduttaa niin mun äiti muuttui vanhana aivo infarktin myötä teinitytöksi.
Ja osaatte varmasti arvata seuraukset siitä? Miehiä tuli ja meni, kuten kaikki rahatkin.
Vierailija kirjoitti:
Minun äiti käyttäytyi myös tosi ilkeästi minua kohtaan, ja pitkään. Ohitin ensin kaiken. Kun isäni kuoli, alkoi sellainen ryöpytys minua ja siskoani kohtaan, että oksat pois. Totesin silloin, että äidilläni on alkanut muistisairaus, koska luonne on niin muuttunut. Oli harhoja, unohteli juttuja, oli ilkeä, jopa aggressiivinen ja suorastaan vainosi minua ja siskoani.
Mutta katkaisin välit, Emme jääneet haukuttaviksi.
Ja puolen vuoden päästä kuulimme, että kotihoito käy äidillämme monesti päivässä ja vuoden kuluttua oli jo palvelutalossa, diagnosoitu Alzheimerin tauti, joka muhinut jo pidempään.
Kirjoittaja toteaa, että äidillään oli muistisairaus, mutta silti syyllistää sairasta äitiään harhoista ja ilkeydestä. Nehän ovat sairauden oireita.
Vaikea uskoa, että tämän kirjoittaja olisi muistisairaita hoitava sairaanhoitaja. Sääliksi käy hänen potilaitaan,jos hän kohtelee
Äideistään tyttäret tunnetaan.
Minulla on ihan samaa! Haukku minua ilman syytä ja muitakin, esim. kadulla kulkevia ihmisiä. On oikeasti henkistä välivaltaa enkä enää edes uskalla juuri puhua muuta kuin "niin", "joo" ja "ei" mahdollisimman neutraalisti. En uskalla käyttää keittiön astioita. Hän ihan kehotti minua t*ppamaan itseni tässä tällä viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Onko hänellä sairauksia tai kipuja, joihin hän ei ole saanut apua?
Tuo ei ole oikeutus henkiseen väkivaltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet papparaiset osaa silti käyttäytyä. Vanhat naiset on alinta saa staa
Miksi sanot noin? Ihmisiä ollaan kaikki.
Naiset ovat kohteliaampia. -aspa työtä tehnyt
Vierailija kirjoitti:
On niitä kamalia vanhoja naisia ja miehiä myös, jotka kyttäävät toisten elämää, pyörivät kaupoissa tientukkeena ja valittavat kaikesta. Ilahtuvat vain siitä jos jollain menee huonosti.
Tämä fiilis minullekin tulee, että tahtoo aiheuttaa kipua. Esim. ensiksi haukkuu uimaan meneviä ja sitten "viattomasti" kysyy menisinkö minä uimaan. Eli jos sanosin kyllä hän olisi juuri haukkunut minut lyttyyn...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko hänellä sairauksia tai kipuja, joihin hän ei ole saanut apua?
Tuo ei ole oikeutus henkiseen väkivaltaan.
Jos henkilö on sairas on lapsellista odottaa terveen käyttäytymistä. Ettehän te niiltä nepsyiltännekään odota terveen käyttäytymistä vaan kaikkien pitää ymmärtää heitä.
Vierailija kirjoitti:
No leikkaa kynnet kulta vettä auta vaihtamaan lakanat vie ruokaa ja vettä maitoa mehukeittoja . Perunalaatikko ja tuoremehu omenamehu ja auta suihkussa. Rasvaa ihoa kysy onko kipuja . Mihin sattuu. Vie vessapaperia. Katso että vaihtaa alusvaatteet . Vaihda tyynyliinaa. Osta uusi tyyny . Kastele sen kukkaset. Tuuleta . Maksa sen laskut . Onko villasukat. Osta sille naisten kerrasto . Auta tilaamaan ruokaa kotiin.
Arvaa vaan hoitiko tai auttoiko minun äiti minua sen pakollisen vauva-ajan jälkeen? Odottiko kadulla jos en jaksanut kävellä yhtä nopeasti? Vttuileeeko yhä kaikesta...
Vierailija kirjoitti:
Näkisitte mitä teidän vanhemmat on . Istuu yksin tuolla virastojen penkeissä ette auta yhtään .
Eikä se tietystikkään ole oma vika yhtään. Ei mikään ikinä ole ollut, ei vaan ole pystynyt.
No leikkaa kynnet kulta vettä auta vaihtamaan lakanat vie ruokaa ja vettä maitoa mehukeittoja . Perunalaatikko ja tuoremehu omenamehu ja auta suihkussa. Rasvaa ihoa kysy onko kipuja . Mihin sattuu. Vie vessapaperia. Katso että vaihtaa alusvaatteet . Vaihda tyynyliinaa. Osta uusi tyyny . Kastele sen kukkaset. Tuuleta . Maksa sen laskut . Onko villasukat. Osta sille naisten kerrasto . Auta tilaamaan ruokaa kotiin.