Vielä vanhoillislestadiolaisuudesta, lukekaapa tämä
Vedenjakajalta toiselle Kun henkinen väkivalta hellittää | Päivämies
Linkissä siis uusimman Päivämies-lehden kirjoitus. Tuon luettuani voin ihan fyysisesti pahoin. Siis nainen on laittanut uskonsa säännöt lasten hyvinvoinnin edelle ja altistanut nämä fyysiselle ja psyykkiselle väkivallalle! Mutta mitä siitä kunhan mies pääsi taivaaseen kuoltuaan.
Ja tällaista elämää vielä ihannoidaan heidän lehdessään. Siis mulle on se ja sama miten tuo akka on halunnut elämänsä viettää, mutta lapset tuollaisessa kodissa, kun asumuserokin on väärin. Olen sanaton.
-Oulunsalolainen (kommentoin aina silloin tällöin tällä nimimerkillä vl-kulttuuria. itse en ole koskaan siihen kuulunut, mutta Oulunsalo opetti)
Kommentit (13)
Siis minä ymmärrän lapsuuden asuinpaikkani vuoksi melko hyvin vl-kulttuuria, mutta joskus he onnistuvat niin vetämään alta lipan niin sanotusti. Siis yllättämään minut ihan tuossa omassa viiteryhmässään.
Ja tuo juttu on vielä lehteen laitettu, kuin ihanteeksi. Yleensä he kuittaavat väkivallan sillä, että "on se uskovilla niin harvinaista, poikkeustilanteissa voi olla asumuserossa, mutta sitten sovitaan ja eletään rakkaudessa..." Mutta mulla ei oikeasti sanat riitä kertomaan mitä tuosta äidinkuvatuksesta ajattelen. Mua ei hätkäytä vuosittaiset synnytykset, edes ne kuolemaa uhmaavat, mutta tuossa pilattiin lasten lapsuus ihan harkitusti, vuosien aikana.
Hihhulit on hihhuleita ja tavat sen mukaisia. Jokapaikassa ja aina. Kaikkien järki ei vaan riitä omilla aivoilla ajattelemiseen...
Vierailija kirjoitti:
Hihhulit on hihhuleita ja tavat sen mukaisia. Jokapaikassa ja aina. Kaikkien järki ei vaan riitä omilla aivoilla ajattelemiseen...
Näinkin, mutta harvoin sitä hihhuliuden kääntöpuolta noin mainostetaan ja ihannoidaan. Enää ei ilmeisesti naisen tarvitse kuolla synnytykseen, mutta fyysistä ja henkistä väkivaltaa pitää sietää.
Jonkun journalistin pitäis ottaa tämä juttu kyllä tarkasteluun ja pistää ne rauhayhdistyksen herrat tenttiin.
-Oulunsalolainen
Suomessa on runsaasti miehiä ja joskus myös naisia, jotka pahoinpitelevät lapsiaan. Koska Suomi on toisena Euroopassa tilastossa, jossa vertailtiin naisiin kohdistuvaa pahoinpitelyä muutkin kuin lestadiolaiset syyllistyvät väkivaltaan naisia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
En saa linkkiä auki
Kopioi ja ja laita selaimen osoiteriville.
Tuo väkivaltaisuus on minulle uusi asia hihhuli uskonnossa. Olen joutunut kärsimään enemmän heidän rahan ahneudestaan. En tiedä sisältyykö tämä kaikkien lestojen filosofiaan, mutta olen joutunut sivusta seuraamaan miten lesta ujittautui "rahakasan" viereen ja tuhosi muutamassa vuodessa paljon. Oli sellainen supliikki kaikkien kaveri. Kuulemma kuvio on tuttu ja liittyy siis rakennusbisneksiin.
Silloin tällöin joku moottoripyöräkerho tai vastaavaa sanotaan rikolliseksi järjestöksi, mutta uskonnollisia kirkkoja ja seurakuntia ei ole sanottu rikollisiksi, vaikka ne alistavat nöyryyttävät ja pilkkaavat yksittäisiä ihmisiä.
Ite olen niin sanotusti pelkkä maallistunut luterilainen niku suurinosa suomalaisista mutta pohjanmaalta kun on kotosin niin ystävinä on ollut iso joukko leatadiolaisia lapsuudesta asti ja satumpa tuntemaan jehovantodistajankin joka on ihan aktiivinen uskossaan ja heissä ei ole kerrassaan mitään ihmeellistä . Ihan samanlaisia kuin muutkin. Uskon nimissä oli mikä usko vain tehdään paljon pahaa mutta turha mitään uskoa ja sitä harjottavia ihmisiä on leimata yksilöiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Ite olen niin sanotusti pelkkä maallistunut luterilainen niku suurinosa suomalaisista mutta pohjanmaalta kun on kotosin niin ystävinä on ollut iso joukko leatadiolaisia lapsuudesta asti ja satumpa tuntemaan jehovantodistajankin joka on ihan aktiivinen uskossaan ja heissä ei ole kerrassaan mitään ihmeellistä . Ihan samanlaisia kuin muutkin. Uskon nimissä oli mikä usko vain tehdään paljon pahaa mutta turha mitään uskoa ja sitä harjottavia ihmisiä on leimata yksilöiden takia.
Nimenomaan. Olen kasvanut lestadiolaisessa perheessä ja suvussa ja suurin osa tuntemistani lestadiolaisista on ihan normaaleja ihmisiä.
Sieltä se taas tuli: ihan normaaleja ihmisiä ja lyö ne muutkin... Se ei ollut mun pointti ollenkaan!
Pointti oli se, että tuo kirjoitus on heidän pää-äänenkannattajalehdessään Päivämiehessä ja siinä ikäänkuin ihannoidaan sitä, että nainen ei eronnut eikä edes muuttanut erilleen väkivaltaisesta miehestä! Kyllä väkivaltaa voi olla vaikka missä yhteisössä, mutta terveemmän osapuolen pitää älytä pelastaa lapset siltä eikä jäädä siihen tilanteeseen! Se on tässä se pointti, ei se onko väkivaltaa enemmän vai vähemmän kuin perheissä yleensä.
Kumpihan lapsista tuntuu pahemmalta, sairas isä vai äiti, joka antaa perheelleen tapahtua väkivaltaa uskonnon varjolla. Poliisiasia tuo olisi ollut!
-oulunsalolainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Olen kasvanut lestadiolaisessa perheessä ja suvussa ja suurin osa tuntemistani lestadiolaisista on ihan normaaleja ihmisiä.
No kerroppa mulle, onko tuo perheen äiti sinusta normaali? Tekisitkö sinä noin omille lapsillesi? Ihailetko tuota äitiä?
-Oulunsalolainen
Haastatellulla on selkeästi niin sinusta poikkeva maailmankuva että et voikaan ymmärtää. Sellaista se on joskus. On kuitenkin väärin altistaa lapset väkivallalle.
Mistä muuten tulee sanonta ettei Jumala anna enempää kuormaa kuin jaksaa kantaa? Ei Raamatusta ainakaan.